afix_maryse-van-wageningen
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_maryse-van-wageningen

Maryse van Wageningen

Senior Social Advertising Marketeer

maryse.vanwageningen@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!

Blog
Nieuw: User Explorer in Google Analytics
24 mei 2016
Webanalyse
Particle Particle Particle Particle
Blog

Nieuw: User Explorer in Google Analytics

24 mei 2016
Webanalyse
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Google Analytics wordt verreikt met steeds meer mogelijkheden. Zo krijg jij betere inzichten in bezoekers op je website of webshop, en kun je aan de hand van data beter inspelen op bezoekersgedrag. Ontdek hoe dat precies werkt.

Update 2022: sinds het schrijven van dit artikel in 2016 is er een hoop veranderd. Om een goede web-analyse van jouw website en het gedrag van je bezoekers te maken, is het belangrijk dat je alle referral spam uit Google Analytics filtert én dat je overstapt naar Google Analytics 4. Dit gaat bijdragen aan betere website-prestaties en betere resultaten in je online marketing campagnes.

De nieuwste toevoeging is ‘User Explorer’, waarmee Google het jou makkelijk maakt om de customer journey van bezoekers te bekijken. De data van gebruikers blijft anoniem, en toch laat het exact zien wat een bezoeker op je website doet, wat er per sessie wordt gedaan en via welk kanaal zij je site bezochten.

Dit biedt mogelijkheden. Bijvoorbeeld nieuwe segmentatie-groepen, aanvullende mogelijkheden voor remarketing en het verder verbeteren van de website. In dit artikel gaan we op deze nieuwe mogelijkheden in en kijken we wat User Explorer voor kleine en grote bedrijven betekent.

Hoe werkt User Explorer?

Voordat een klant bij jou een aankoop doet, of een formulier invult, bezoekt deze persoon meerdere pagina’s van je website. Iedere bezoeker krijgt een eigen Client ID: een 19-cijferig getal waarbij alle sessies (zowel desktop als mobiel, dus ook omnichannel) met elkaar worden gecombineerd.

Bij een webwinkel ziet dat er bijvoorbeeld als volgt uit:

  1. De bezoeker bekijkt een productpagina vanuit Google Ads (voorheen Google AdWords) op de mobiele telefoon
  2. De bezoeker gaat dan naar de categoriepagina
  3. De bezoeker klikt een nieuwe productpagina aan
  4. De bezoeker bekijkt het product in verschillende kleuren
  5. De bezoeker voegt een product in de winkelwagen toe
  6. De bezoeker verlaat de website zonder te kopen

Twee uur later:

  1. De bezoeker bezoekt de website nu op een desktop en gaat naar de laatst bezochte productpagina
  2. De bezoeker stopt opnieuw het product in de winkelwagen
  3. De bezoeker gaat naar de checkout-pagina
  4. De bezoeker rekent af en komt op de ‘Bedank’-pagina

In het verleden was deze informatie moeilijk bij te houden. Je kunt in Google Analytics wel zien wat de gemiddelde bezoeker doet, en op basis daarvan segmenteren, maar tot nu toe was het nog niet mogelijk dit op het niveau van een unieke bezoeker te doen. Dankzij User Explorer is dit nu gelukkig wel mogelijk en kun je specifieke data over bezoekers verkrijgen. Deze data kan op een later tijdstip worden ingezet om nog beter te adverteren en optimaliseren.

User Explorer in Google Analytics

Segmenteren in User Explorer

Je kunt op basis van de anonieme bezoekersdata geavanceerde segmentaties aanmaken. Zie je bijvoorbeeld dat een bezoeker een handtas in het groen, blauw en bruin bekijkt? Dan maak je hier eenvoudig een nieuw segment voor aan dat zich richt op deze verschillende kleuren en productpagina’s.

Door deze segmentatie kan er gemakkelijk een nieuwe remarketing-campagne worden aangemaakt in Google Analytics, welke direct kan worden overgenomen in Google Ads. Nu ziet deze anonieme bezoeker (dynamische) banners met de handtas in het groen, blauw en bruin op het moment dat er een website wordt bezocht waar banners van het advertentienetwerk van Google worden getoond (Google Adsense).

Het opzetten van remarketing-campagnes met (dynamische) banners is al langer mogelijk in Google Analytics en Ads, maar hier waren extra tags voor nodig. Met User Explorer hoef je slechts de pagina’s te selecteren bij een gebruiker, maak je een nieuw segment aan en neem je deze direct in Google Ads over. In plaats van de specifieke pagina’s die iemand bezoekt, richt de remarketing-campagne zich nu op het pad (de Customer Journey) die de bezoeker aflegt.

User Explorer en Ads

Het is nu nog gemakkelijker om een nieuw segment op te zetten. Je kunt de individuele pagina’s aanklikken en vervolgens een specifiek segment aanmaken en dit segment doorsturen naar Google Ads.

Binnen dit segment is voldoende data nodig: het kost te veel tijd om iedere bezoeker aan te klikken, de bezochte pagina’s te bekijken en op basis van deze pagina’s een segment aan te maken. Maar als je merkt dat steeds meer bezoekers hetzelfde pad afleggen of dezelfde pagina’s bezoeken dan is het winstgevend om hier een segment voor te maken en specifieke advertenties met een aanbod te tonen.

Bij de bovenstaande afbeelding is duidelijk dat de bezoeker meerdere pagina’s bekijkt, gericht op een specifieke dienst. Je kunt op basis van deze data wel zien dat de bezoeker geïnteresseerd is en bijvoorbeeld een advertentiecampagne tonen voor “Ondersteuning bij online marketing?”, omdat het erop lijkt dat deze bezoeker hier meer over wil weten.

De voordelen van User Explorer

User Explorer heeft veel voordelen voor zowel kleine als grote bedrijven. Deze lichten wij hieronder verder toe.

User Explorer voor kleine bedrijven

Als je altijd al hebt willen weten wat bezoekers nu echt op de website doen, als zij bijvoorbeeld via Google komen, vanuit een nieuwsbrief op de site komen of via Social Media worden bereikt, dan biedt User Explorer een duidelijk inzicht. Je kunt hiermee exact bekijken hoe de Customer Journey zich ontwikkelt en wanneer mensen kopen of afhaken.

Je ziet vanuit User Explorer wat de meest actieve gebruikers op de website zijn en de data koppelen aan advertentiecampagnes. Als je nog meer data over iedere individuele klant hebt (zoals een e-mailadres of een CRM-profiel) dan zou je deze data zelfs aan de data uit User Explorer kunnen koppelen. Dit is op dit moment niet mogelijk binnen Google Analytics zelf, omdat dit volgens de privacywet niet mag.

User Explorer voor grote bedrijven

Voor grote bedrijven zijn de mogelijkheden ontzettend uitgebreid. Het wordt dankzij de individuele data nog gemakkelijker om specifieke advertenties per persoon te ontwikkelen. Vanuit Analytics is het al langer mogelijk om campagnes op te zetten op basis van bezochte pagina’s. En dankzij User Explorer wordt het nu mogelijk remarketing-campagnes op te zetten op basis van bezochte pagina’s, apparaat, acquisitiekanaal en conversies.

Zie je dat de klanten die vaakst bestellen elke keer specifieke pagina’s bezoeken? Dan kun je voor deze personen een eigen campagne opzetten die inspeelt op een nieuw assortiment producten binnen de categorie die zij regelmatig bekijken.

Reageren specifieke bezoekers goed op de nieuwsbrief die je verstuurt? Dan kun je voortaan vanuit de data van de nieuwsbrief kijken welke pagina’s de bezoeker bekijkt, of deze producten aan de winkelwagen toevoegt en de producten afrekent of juist de winkel verlaat.

Iedere conversiepaal (kortingscode claimen, nieuwsbriefinschrijving, bestelling) geeft meer informatie over een bezoeker. Via User Explorer worden deze conversiepalen overzichtelijker gemaakt en houd je nauwkeurig bij wat er op de website gebeurt nadat iemand de conversiepaal heeft bereikt.

User Explorer maakt het ook mogelijk om betere aanbiedingen op de eigen website te doen. Je kunt een eigen (dynamische) banner aan de hoofdpagina toevoegen met recent bezochte pagina’s of producten die passen bij de producten die de klant recentelijk heeft bekeken.

Vanuit User Explorer volgt ook een beter inzicht in de afhakers; de bezoekers die wel producten aan de winkelwagen toevoegen (zoals een handtas of een concertkaartje) en vervolgens niet meer afrekenen en de site verlaten. User Explorer biedt antwoorden op vragen zoals:

  • Waarom verliet deze bezoeker de website? (te veel pagina’s, te lange checkout)
  • Ging er iets mis? (404-pagina, servererror)
  • Hoe lang duurde het voordat de bezoekers de website verliet?
  • Hoeveel en welke pagina’s bekeek de bezoeker voordat deze de website verliet en niets kocht?

Vanuit deze laatste vraag kun je bijvoorbeeld achterhalen of bezoekers afhaken nadat zij bepaalde pagina’s bezoeken, zoals een pagina met informatie over levertijden. Als je ziet dat veel mensen toch niet bestellen nadat zij de levertijden zien dan kun je hierop inspelen door de levertijden te verkorten.

De toekomst van User Explorer

Zoals we van Google gewend zijn, wordt er altijd eerst een bescheiden versie van een nieuwe tool gelanceerd. Deze is uitgebreid getest met testgebruikers en vervolgens op basis van feedback ontwikkeld. Nu User Explorer voor vrijwel iedere Analytics-gebruiker beschikbaar is, zal Google nog meer feedback ontvangen en de nieuwe tool steeds verder optimaliseren.

En daar komen hopelijk snel wat nieuwe mogelijkheden bij. Zo is er op dit moment nog een beperking met betrekking tot het aantal segmenten dat je kunt toevoegen. Je kunt slechts drie segmenten toevoegen, zoals:

  • Organische bezoekers (vanuit Google via SEO)
  • + Bezoekers die een aankoop hebben gedaan
  • + een eigen segment, zoals gebruikers in een remarketing-campagne

Je krijgt hiermee een segment van bezoekers die ooit via Google op de website zijn gekomen, zijn geconverteerd en ook op een remarketing-campagne hebben gereageerd. Wil je echter daarbij nog een segment toevoegen, bijvoorbeeld “Bezoekers die via mobiel/tablet op de website kwamen, producten bekeken en toen uiteindelijk via desktop kochten [omnichannel]” dan is dit helaas nog niet mogelijk.

User Explorer voor jouw bedrijf

Afix is altijd up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen binnen Google Analytics. Als officiële Google Partner kunnen wij jou van dienst zijn bij het onderzoeken van gebruikers op jouw website. User Explorer biedt geweldige nieuwe mogelijkheden voor jouw bedrijf en de optimalisatie van jouw website, en wij helpen jou graag om hier het maximale uit te halen.

Wil je verder aan de slag met optimalisatie van je website? Dan zijn deze tips wellicht wat voor jou. Check de blog.