profile-jeremy-metselaar-800x800
Contact met
Jeremy
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-jeremy-metselaar-800x800

Jeremy Metselaar

SEA & Social Advertising Marketeer

jeremy@afix.nl

Sparren over advertising? Dan moet je bij Jeremy zijn.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    De impact van de kwaliteitsscore op de kosten van Ads-advertenties
    07 november 2016
    Zoekmachine adverteren (SEA)
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    De impact van de kwaliteitsscore op de kosten van Ads-advertenties

    07 november 2016
    Zoekmachine adverteren (SEA)
    Particle Particle Particle Particle

    Wist je dat de kwaliteitsscores die aan Ads-advertenties (voorheen Google AdWords) gebonden zijn, niet alleen invloed hebben op de positie binnen de betaalde zoekresultaten van Google, maar ook op de kosten per klik die je betaalt?

    De kosten per klik (CPC) en de kwaliteitsscores van je advertenties bepalen samen de positie. Google heeft de kwaliteitsscore in het leven geroepen om de relevantie van advertenties te waarborgen. Ook kan de kwaliteitsscore zorgen voor kostenbesparing. Nieuwsgierig naar de werking hiervan?

    Hieronder lees je meer over de impact van de kwaliteitsscore op de kosten en hoe je hier het beste op inspeelt.

    De advertentierang

    De Ad Rank (Google’s Engelstalige benaming voor advertentierang) bepaalt op welke positie in Google je advertenties worden vertoond. Dit gegeven wordt beïnvloed door twee kerngegevens van de Ads-campagnes: het maximum bod en de kwaliteitsscore van de advertentie.

    Voorbeeld
    Stel dat een zoekwoord een kwaliteitsscore van 10/10 en een maximumbod van €2,00 heeft, dan resulteert dit in een Ad Rank van 20 (10*2). Een concurrent met een zoekwoord met een kwaliteitsscore van 5/10 en een maximumbod van €3,00, heeft een Ad Rank van 15 (5*3). Dit houdt in dat je een hogere Ad Rank hebt en je advertentie dus een hogere positie krijgt ten opzichte van de concurrent.

    Google’s formule rangschikt de verschillende adverteerders op basis van AdRank en gebruikt dit en aanvullende gegevens om de kosten per klik voor een advertentie te bepalen.

    Hoge kwaliteitsscore betekent minder betalen

    Iedere adverteerder heeft als doel om het maximale uit iedere Ads-campagne te halen. Het loont om te kijken naar mogelijkheden om de kosten per klik te verlagen zonder hierbij een goede positie in de advertentieruimte van Google te verliezen.

    Als de kwaliteitsscore van je Ads-advertentie hoger ligt dan dat van je adverterende concurrenten, dan zul je bij dezelfde max. CPC een hogere positie verkrijgen. Twee Ads-advertenties met een max. CPC van €1,00 kunnen aanzienlijk verschillen als het aankomt op de kwaliteitsscores. In deze situatie kan je advertentie een kwaliteitsscore van 8/10 hebben terwijl de concurrent slechts 3/10 scoort. Het gevolg is dat jij een hogere positie aanneemt dan je concurrent.

    En dan is er nog een interessante ontwikkeling. Het kan zelfs zo zijn dat je advertentie hoger komt te staan dan concurrenten die een hogere max. CPC hanteren. Zo kan een kwaliteitsscore van 10/10 erin resulteren dat je bijvoorbeeld €1,61 per klik betaalt terwijl je concurrent op positie 2 met een kwaliteitsscore van 4/10 maar liefst €3,01 per klik zal betalen. Het loont dus om de kwaliteitsscore te verhogen, want het draagt bij aan lagere kosten per klik.

    De wetenschap achter de kwaliteitsscore

    Er is veel bekend over het algoritme dat Google gebruikt om de adverteerders in Google te rangschikken. Hier kun je als adverteerder handig op inspelen om zo de kosten per klik te verlagen. En hierbij zorgt je er ook direct voor dat het aantal klikken binnen je budget stijgt. Zo behaal je maximaal resultaat uit je Google Ads-campagnes.

    Google Ads uitbesteden (SEA)

    Jouw kwaliteitsscore achterhalen binnen Google Ads

    Wil je de kwaliteitsscore van je zoekwoorden verbeteren? Hier leggen we uit hoe je de kwaliteitsscore kan achterhalen.

    1. Ga naar je Google Ads-omgeving en klik op de desbetreffende campagne.
    2. Klik in de tabbladen aan de bovenkant op ‘Zoekwoorden‘.
    3. Zoek het betreffende zoekwoord op dat je wilt onderzoeken.
    4. Ga met je muis naar de kolom ‘Status’.
    5. Houd je muis op het kleine tekstballonnetje in deze kolom achter het betreffende zoekwoord.
    6. Bekijk de kwaliteitsscore, individuele prestaties en betreffende advertenties van dit zoekwoord.

    Je weet nu meer over het belang van de kwaliteitsscore, en waar je deze kunt vinden. Het is nu tijd om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

     

    Geef de kwaliteitsscore van je Ads advertenties een boost

    Wil je meer inzicht krijgen in de prestaties van je Google-campagnes en deze op korte termijn verbeteren? Afix is gespecialiseerd in het monitoren en verbeteren van Google Ads-campagnes, met als doel om voor jou de maximale ROAS (return on ad spend) te behalen.

    Bekijk hier onze diensten met betrekking tot Google Ads en ontdek hoe wij je kunnen helpen het maximale uit je Ads-budget te halen.

    Wie draait er bij jou aan de knoppen? Valt er meer uit je campagne te halen? Maak eens de afweging: neem ik een marketeer in dienst, of besteed ik mijn campagne uit bij een bureau?