Afix Oval
Melvin de Graaff
Contact met
Melvin
Afix
  • Comeniusstraat 2A
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Melvin de Graaff

Melvin de Graaff

Online marketeer

melvin@afix.nl

Vragen over Zoekmachine adverteren of Zoekmachine optimalisatie? Melvin staat je graag te woord.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
De impact van de kwaliteitsscore op de kosten van Ads-advertenties
07 november 2016
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

De impact van de kwaliteitsscore op de kosten van Ads-advertenties

07 november 2016
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle

De kwaliteitsscore die aan je Ads-advertenties (voorheen Google AdWords) gebonden zijn hebben niet alleen een invloed op de positie binnen de betaalde zoekresultaten van Google, maar ook op de kosten per klik die je betaalt.

De positie van de Ads advertenties worden, naast de CPC, bepaald door de kwaliteitsscore. Google heeft de kwaliteitsscore in het leven geroepen om de relevantie van advertenties te waarborgen. Naast dat de kwaliteitsscore invloed heeft op de posities van je Ads advertenties, kan de kwaliteitsscore zorgen voor kostenbesparing.

In dit artikel lees je meer over de impact kwaliteitsscore op de kosten en hoe je hier het beste op kunt inspelen.

De advertentierang

De Ad Rank (Google’s Engelstalige benaming voor advertentierang) bepaalt op welke positie in Google je advertenties worden vertoond. Dit gegeven wordt beïnvloed door twee kerngegevens van de Ads-campagnes: het maximum bod en de kwaliteitsscore van de advertentie.

Stel dat een zoekwoord een kwaliteitsscore van 10 heeft en een maximumbod van €2,00, dan resulteert dit in een Ad Rank van 20 (10*2). Een concurrent waarvan een zoekwoord een kwaliteitsscore van 5 heeft en een maximumbod van €3,00 hanteert, heeft een Ad Rank van 15 (5*3). Dit houdt in dat je een hogere Ad Rank hebt en je advertentie dus een hogere positie ten opzichte van de concurrent.

Google’s formule rangschikt de verschillende adverteerders op basis van AdRank en gebruikt dit en aanvullende gegevens om de kosten per klik voor een advertentie te bepalen.

Hoge kwaliteitsscore betekent minder betalen

Iedere adverteerder is bezig om het maximale uit iedere Ads-campagne te halen. Het loont om te kijken naar mogelijkheden om de kosten per klik te verlagen zonder hierbij een goede positie in de advertentieruimte van Google te verliezen.

Als de kwaliteitsscore van je Ads-advertentie hoger ligt dan dat van je adverterende concurrenten dan zul je bij dezelfde max. CPC een hogere positie verkrijgen. Twee Ads-advertenties met een max. CPC van €1,00 kunnen aanzienlijk verschillen als het aankomt op de kwaliteitsscores. In deze situatie kan je advertentie een kwaliteitsscore van 8/10 hebben terwijl de concurrent slechts 3/10 scoort. Het gevolg is dat jij een hogere positie aanneemt dan je concurrent.

En dan is er nog een interessante ontwikkeling. Het kan zelfs zo zijn dat je advertentie hoger komt te staan dan concurrenten die een hogere max. CPC hanteren. Zo kan een kwaliteitsscore van 10/10 erin resulteren dat je bijvoorbeeld €1,61 per klik betaalt terwijl je concurrent op positie 2 met een kwaliteitsscore van 4/10 maar liefst €3,01 per klik zal betalen. Het loont dus om de kwaliteitsscore te verhogen, want het draagt bij aan lagere kosten per klik.

De wetenschap achter de kwaliteitsscore

Er is veel bekend over het algoritme dat Google gebruikt om de adverteerders in Google te rangschikken. Hier kun je als adverteerder handig mee aan de slag om zo de kosten per klik te verlagen. En hierbij zorgt je er ook direct voor dat het aantal klikken binnen je budget stijgt. Zo behaal je maximaal resultaat uit je Google Ads-campagnes.

Uw kwaliteitsscore achterhalen binnen Google Ads

Wil je de kwaliteitsscore van je zoekwoorden verbeteren? Hier leggen we uit hoe je de kwaliteitsscore kan achterhalen.

1. Ga naar je Google Ads-omgeving en klik op de desbetreffende campagne.
2. Klik in de tabbladen aan de bovenkant op ‘Zoekwoorden‘.
3. Zoek het betreffende zoekwoord op dat je wilt onderzoeken.
4. Ga met je muis naar de kolom ‘Status’.
5. Houd je muis op het kleine tekstballonnetje in deze kolom achter het betreffende zoekwoord.
6. Bekijk de kwaliteitsscore, individuele prestaties en betreffende advertenties van dit zoekwoord.

Google Ads geeft aan hoe de prestaties van deze advertentie het doen tegenover prestaties van concurrenten en de in het verleden behaalden resultaten:

  • Verwachte klikfrequentie: Hoger dan gemiddeld
  • Advertentierelevantie: Hoger dan gemiddeld
  • Ervaring op bestemmingspagina: Gemiddeld

Als we kijken naar deze informatie en de genoemde kernfactoren waar Google Ads op let dan wordt het eenvoudig om de kwaliteitsscore te verbeteren. Je kunt deze kwaliteitsscore bovendien monitoren, want de kwaliteitsscore past zich direct binnen 24 uur na je wijzigingen aan. Lees hier hoe je de kwaliteitsscore kunt verbeteren.

Geef de kwaliteitsscore van je Ads advertenties een boost

Wil je meer inzicht krijgen in de prestaties van je Google-campagnes en deze op korte termijn verbeteren? Afix is gespecialiseerd in het monitoren en verbeteren van Google Ads-campagnes, met als doel om voor jou de maximale ROAS te behalen.

Bekijk hier onze diensten met betrekking tot Google Ads en ontdek hoe wij je kunnen helpen het maximale uit je Ads-budget te halen.