Groothandel Merkala is dé webshop voor de medische wereld. Huisartsen, klinieken en fysiotherapeuten zijn vaste klant en ook consumenten weten de webwinkel te vinden. Het assortiment? Groots, scherpe prijzen, a-kwaliteit en service. In korte tijd is Merkala flink gegroeid en ze zijn van plan dit door te zetten. En hierbij komt Afix om de hoek kijken.
We go way back
In 2015 begon de samenwerking. Afix bouwde een conversiegerichte Magento webwinkel. Beginnend met Shop65.nl voor senioren, gevolgd door Asport.nl voor sporters en professionals met gewilde sportartikelen tegen – jawel – scherpe prijzen. De focus lag destijds op Asport. Met hulp van een Google Ads campagne groeide de omzet binnen twee jaar met 225%. Gemiddelde conversieratio: 5,1%.
In 2016 werd het huidige Merkala opgericht met een focus op medische praktijken. Dit pareltje steeg boven de rest uit. Het eerste half jaar zaten we op 550 bestellingen per maand met een ROI van 5. Een verhuizing van Broek op Langedijk naar een fonkelnieuw pand in Alkmaar kon in 2017 daarom niet uitblijven. Ook namen ze een in-house online marketeer aan om hen te versterken.
Het klantenbestand is binnen 2 jaar tijd uitgegroeid tot meer dan 200.000 klanten. In het eerste jaar steeg de omzet met 375% in het tweede jaar was dit zelfs een stijging van 974% (!) . Sindsdien ligt de focus, niet verrassend, op Merkala. We sleutelen met liefde aan deze uitdagende Google Ads campagne. Voor de complexe campagnestructuur, slimme retargeting en effectieve scripts draaien we onze hand niet om. Afgelopen jaar hebben we de omzet daarmee zelfs weten te verviervoudigen. Al met al zorgen de campagnes voor 55% van de totale omzet.
Daarnaast is de klanttevredenheid ook in orde. Ze hebben inmiddels ruim 11.000 reviews met een gemiddelde van een 9,3! Hiervan kwamen 8.500 beoordelingen alleen al uit de afgelopen 12 maanden.
UX door Afix
Hoe we het doen? Maandelijks intensief samenwerken met deze kritische (in de zeer positieve zin) en meedenkende klant. Focus op verbetering en het constant blijven stimuleren van de groei. Naast het beheren van de Google Ads campagnes, denken we actief mee over de online marketingstrategie. Zo werd Merkala.nl in 2019 door ons aangepast aan de hand van een ijzersterk UX-plan dat voor meer verkopen zorgt. En daar blijft het niet bij. We analyseren regelmatig waar er nog kansen liggen voor het verbeteren van de gebruikerservaring op de website.
Mede door onze resultaten heeft Merkala in 2018 het nieuws behaald in dit persbericht: 250% omzetgroei voor online medische groothandel.
Ook meer omzet uit je webshop halen? Stuur ons dan een bericht, we sparren graag met je over de mogelijkheden en kansen voor jouw bedrijf.