profile-marleen-wiersma-800x800
Contact met
Marleen
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-marleen-wiersma-800x800

Marleen Wiersma

Designer & Front-end Developer

marleen@afix.nl

Toe aan een nieuwe website? Marleen helpt je graag.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    De 6 beste tips om meer uit je website te halen
    09 juli 2022
    Websites
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    De 6 beste tips om meer uit je website te halen

    09 juli 2022
    Websites
    Particle Particle Particle Particle

    Je laat een website bouwen met een doel. Je investeert een groot bedrag omdat je verwacht dat je website deze investering in de loop der tijd terugverdient.

    Toch zien we vaak dat websites slechts uithangbordjes of visitekaartjes zijn. Ze zien er weliswaar goed uit, maar er is weinig nagedacht over de bijdrage van een website aan de doelstellingen van de onderneming.

    In deze blog geven wij je de 6 beste tips om meer uit jouw website te halen.

    1. Het begint bij meer bezoekers op je website

    Je kunt je website in jouw ogen nog zo goed willen maken, maar je weet wat pas ‘goed’ is, als je ziet wat er werkt. Of je website goed werkt kun je aflezen aan data – want in tegenstelling tot de offline marketingwereld is de online wereld er geen van onderbuikgevoelens. En data begint bij, jawel: meer bezoekers op je website.

    De mensen die jouw website gebruiken geven je met hun gedrag automatisch waardevolle feedback.

    Maar misschien is het aantrekken van meer bezoekers makkelijker gezegd dan gedaan. Verwacht geen grote aantallen na de enkele social media berichten die je plaatst, of na je eerste paar blogs. Mensen aantrekken kost tijd. Zeker als je dat zelf op een laagdrempelige manier wilt doen.

    Toch draait het om geven, geven, geven. Laat zien dat je kennis hebt, dat je de vragen waarmee jouw doelgroep rondloopt kunt beantwoorden en dat je hen enthousiasmeert voor jouw product of dienst.

    Zorg ook dat je altijd weet wie jouw bezoekers zijn. Geef (daar heb je ‘m weer) iets weg – een cheatsheet, een brochure, een kennismakingsgesprek, vriendenkorting, etcetera – waarmee je e-mailadressen van geïnteresseerden kunt verzamelen. De groep die daarvan gebruikt maakt, schaar je voortaan onder jouw ‘leads’. Zij zijn al een stapje verder in hun beslissingsproces. Bij de creatie van je volgende content uitingen ga je nadenken hoe je deze leads kunt omzetten tot klanten.

    Meer bezoekers trekken is absoluut niet makkelijk. Het vereist kennis van de verschillende kanalen die er online zijn. Kijk maar eens of de volgende onderwerpen je aanspreken, want des te meer je weet over jouw doelgroep, des te beter je weet waar jij zichtbaar moet zijn.

    2. Geef je bezoeker de juiste opties

    Bedenk wat het doel is van jouw website en beeld je vervolgens in dat jij een bezoeker bent. Het is de eerste keer dat je de website ziet. Stel dat je interesse hebt, zie je dan direct waar je moet zijn? Zie je een offerte knop, of zijn de producten mooi tentoongesteld zodat je makkelijk door kunt klikken? Kun je uberhaupt binnen één of twee muisklikken zijn waar je wilt zijn?

    Zelf ben je misschien al blind voor je eigen website en zie je niet meer waar de verbeterpunten liggen. Dan helpt het om een groepje uit je kennissenkring te vragen eens door je website te klikken.

    Het is belangrijk dat je erachter komt of de hoofddoelen altijd zichtbaar zijn of op z’n minst makkelijk te vinden zijn. Verstop je offerte pagina bijvoorbeeld niet op een onlogische plek. Maak de stappen ernaartoe niet onnodig ingewikkeld. Plaats je producten prominent op je website, zodat je jouw bezoekers laat zien dat het daarom draait.

    Hoofddoelen worden gestimuleerd door subdoelen. Eerst wat handige tips in je mailbox alvorens je een offerte aanvraagt? Of liever eerst een sample van een product ontvangen?

    De momenten waarop jij hoofd- en subdoelen aanbiedt, noemen we call to actions. De plek waar je deze call to actions aanbiedt is ook van belang. Doe dat bijvoorbeeld niet alleen op je homepage of op de contactpagina. Want misschien ben jij ook wel direct op dit artikel van ons geland, en heb je verder niets van onze website gezien? Analyseer jouw website ook op deze manier.

    Want nummer één irritatie online: niet kunnen vinden wat je zoekt. Door een slecht werkende of onduidelijke website. En de keuze om ergens anders te gaan zoeken is voor veel mensen héél snel gemaakt. Geef dus de juiste opties op de juiste plekken, zodat je jouw bezoekers (bijeengesprokkeld dankzij je harde werken) ook bij je houdt.

    Call to action

    3. Bied altijd een uitweg

    Klinkt dat dramatisch? Toch is het zo: vastzitten in het doolhof dat jouw website heet zorgt voor meer en meer irritatie.

    Stel dat een bezoeker vastloopt, is dat nog niet het einde van de wereld. Het kan gebeuren dat iemand een bepaalde vraag heeft en het antwoord (nog) niet op jouw website kan vinden. Jij breidt je website immers telkens uit, optimaliseert, zodat deze beter aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep. Als je alles al van tevoren weet, zou iedereen de perfecte site hebben en aan omzet geen gebrek hebben.

    Met een uitweg bedoelen we dat je altijd contactinformatie laat zien. Dat je bereikbaar bent op een telefoonnummer, en wanneer op de dag. Dat je de optie geeft dat mensen je via e-mail kunnen bereiken. Je hebt contactformulieren en misschien zelfs een chatfunctie. Het bieden van goede service en laten zien dat je klaarstaat om vragen te beantwoorden, geeft ontzettend veel vertrouwen.

    Laten iemand een bericht achter, geef dan altijd aan wanneer hij kan verwachten dat jij contact met hem opneemt. Bijvoorbeeld bij een bel-mij-terug verzoek: ‘wij bellen jou op werkdagen binnen 2 uur terug’. En dat vervolgens ook dóén.

    Voor de oplettende lezer… alle mensen die contact zoeken met jou, kun je toevoegen aan je lijst met leads. Win win!

    Het bijhouden van leads kan een lastige taak worden, zeker wanneer de aantallen oplopen. Wij werken zelf met een CRM om onze contacten te labelen waardoor we onze processen kunnen optimaliseren. Is een CRM wat voor jou? Wij hebben een aantal vragen opgesteld die jij jezelf kunt stellen.

    CRM iets voor mij? Download de 7 vragen

    Wij sturen jou de CRM-checklist.



    4. Start een goede blog

    We haalden het eerder al even aan, bloggen werkt altijd goed. Je verspreidt kennis en dat wekt vertrouwen. Bovendien update je de website regelmatig met verse content. En verse content, daar houden zoekmachines dan weer van.

    Een website die regelmatig wordt bijgehouden, wordt door zoekmachines gezien als relevanter. Jij doet immers moeite om je doelgroep up to date te houden met informatie, en daarmee word je beloont ten opzichte van je slapende concurrent. Je zal hoger in de zoekmachines terecht komen, als je daarnaast zoekwoorden in je blogs verwerkt. Het goed inspelen op de zoekintentie van je doelgroep, noemen we zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO.

    Daarnaast vormen blogs content dat je weer kunt delen op andere kanalen. Je kunt er social media posts aan wijden, je kunt er e-mails over sturen. Je kunt meerdere blogs aan elkaar koppelen om zo een bepaald thema in meerdere artikelen helemaal toe te lichten.

    Wel vereist bloggen enige discipline. Zet eerst eens maandelijks een blog live en kijk hoe je dat bevalt.

    start met bloggen

    5. Blijf up-to-date met online marketing

    Online marketing is er in vele vormen. Het plaatsen van berichten op social media, e-mails sturen, bloggen en zoekmachine optimalisatie zijn ‘gratis’ manieren. Ze vragen geen advertentiekosten van je, slechts tijd. (Tijd is ook geld, we know).

    De bovenstaande manieren vragen tijd, en het duurt even voordat je daar de vruchten van plukt. Als je sneller resultaat verlangt, vul je het aan met een betaalde vorm van online marketing. Bijvoorbeeld: adverteren op Instagram, op Facebook, op TikTok (voor de jonge doelgroep), in Google, of misschien wel op YouTube.

    Daarvoor is het belangrijk te weten wat er speelt in online marketingland. Jij hebt vast een idee binnen welke leeftijdsgroep jouw doelgroep zit. Wij hebben voor jou een handige cheatsheet om te kijken welke kanalen jij kunt inzetten per leeftijdsgroep. Even downloaden en klaar!

    Download de cheatsheet om erachter te komen welke kanalen je het beste per leeftijdsgroep kunt inzetten.



    PS: houd onze blogs in de gaten om op de hoogte te blijven van online marketing en alles wat er speelt op website gebied.

    6. Breid regelmatig uit

    Zie je website als je fysieke winkel – maar dan handiger. Je fysieke winkel uitbreiden wordt lastig zonder een grote investering. Je bouwt een stuk aan, of huurt een ander pand. Op je website werkt dat eenvoudiger en daar kun je handig gebruik van maken.

    Wijzigingen en toevoegingen aan je website doe je op basis van data. Data die je uit je online marketing inspanningen haalt. Je begrijpt nu vast dat een website en online marketing (of je het nu betaalt of onbetaald doet) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

    Uitbreiding heeft niet alleen als doel nieuwe bezoekers aan te trekken, je wilt ook je terugkerende bezoekers (misschien wel leads en misschien zelfs klanten) van dienst zijn. Je wilt hen ook telkens iets te bieden hebben. Nieuwe features, nieuwe blogs, nieuwe pagina’s, nieuwe producten, een kijkje achter de schermen, nieuwe collega’s, leuke verhalen van klanten, ga zo maar door. Er is altijd een reden om je website uit te breiden.

    7. Extra tip: is het slim om een online / content marketeer in dienst te nemen?

    Hartstikke leuk, denk je nu. Maar aan de slag gaan met bovenstaande is een dagtaak?! Dat klopt. Je kunt erover nadenken om jouw team te versterken met een online marketeer of content marketeer. Want doe je niets met je website en je online marketing, dan gebeurt er ook niets. Zet je er een werknemer op, dan krijg je de boel aan het rollen. Omdat meerdere ondernemers twijfelen of het slim is om een marketeer in dienst te nemen (kun je die wel aansturen?), hebben wij er een artikel aan gewijd.