Afix Oval
Afix
  • Comeniusstraat 2A
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons

Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
7 tips voor een effectieve nieuwsbrief
24 februari 2015
E-mailmarketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

7 tips voor een effectieve nieuwsbrief

24 februari 2015
E-mailmarketing
Particle Particle Particle Particle

Om klanten te werven en te behouden blijft e-mail een krachtig kanaal. Een e-mailnieuwsbrief kan meer bezoekers naar je website of webshop generen en leidt uiteindelijk naar meer omzet. Het is dan ook belangrijk om e-mailmarketing efficiënt en effectief in te zetten. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat uw e-mailnieuwsbrief leidt tot betere resultaten? In deze blog treft u tips die kunnen leiden tot betere resultaten en maar weinig tijd kosten om ze toe te passen.

Tip 1. Schrijf een pakkende preheader

De preheader is de korte tekstsamenvatting in het bovenste deel van je e-mailnieuwsbrief. Benut deze ruimte goed met een pakkende tekst. De preheader is belangrijk omdat e-mailclients als Apple, Gmail, Mail en Outlook deze tekst meteen onder de onderwerpregel tonen. Vaak gebruiken marketeers de preheader om ontvangers te verwijzen naar de online versie van de e-mail of om hun social media kanalen te promoten, maar je kun de preheader beter gebruiken om samen met de onderwerpregel het openen van de e-mail te stimuleren. De preheader is namelijk de ideale plek om de onderwerpregel verder toe te lichten. Ook kun je in de preheader een call to action kwijt. Een goede preheader is een van de beste manieren om het openingspercentage en het effect van je email marketing campagnes te versterken, omdat het lezers nieuwsgierig maakt.

Tip 2. Maak een goede call-to-action

De call-to-action is de toegangspoort naar een potentiële sale, download, aanmeldformulier, offerte of meer informatie. Het is aan jou de taak om mensen naar binnen te lokken, om zo het uiteindelijke doel te bereiken: conversies. Maak in de call to action duidelijk waarom een ontvanger zou moeten klikken. Een link als ‘klik hier’ is geen goed voorbeeld. Een ontvanger moet bij deze link eerst de tekst erboven of eronder lezen om te weten naar welke pagina de link gaat. Een call-to-action moet duidelijk en kort zijn, waarin actiewoorden altijd goed werken, zeker als je deze combineert met voordelen. Je kunt ontvangers beter over de streep trekken door ze met een call-to-action als ‘meer informatie’ naar een pagina met meer informatie te leiden. Op de landingspagina geeft je informatie en probeer je ze alsnog naar de verkooppagina te leiden. Dit leidt niet alleen tot een hoger klikpercentage, maar zorgt er ook voor dat je de effectiviteit van de campagnes en de landingspagina apart kunt meten.

Gebruik voor de call-to-action een contrasterende kleur. Als de achtergrond voornamelijk oranje is, moet je juist hiervan afwijken met de button kleur. Kies dan bijvoorbeeld voor een groene of blauwe button. Natuurlijk is het mooi als deze kleuren binnen je huisstijl passen. Om erachter te komen wat werkt voor jouw design, kun je uiteraard altijd gebruik maken van de A/B testruns. Je stuurt dan twee verschillende versies naar twee significante testgroepen, en gebruikt de versie met de beste CTR klik (click through rate = de doorklik ratio) voor de volledige campagne.

Tip 3. Bepaal het juiste verzendmoment

Kies voor het versturen van je nieuwsbrief een geschikte dag en een goed tijdstip uit. Als je je richt op de zakelijke ontvangers, stuur dan niet op vrijdag, in het weekend of op maandag nieuwsbrieven. Je nieuwsbrief loopt dan een grote kans verwijderd te worden naar de prullenmand. Bovendien zijn mensen op maandag vaak te druk met wakker worden en opstarten om een nieuwsbrief te lezen. Volgens DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) is donderdag de meest populaire dag voor mailings. Het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen is rond de lunchpauze of aan het einde van de middag. Probeer bij dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven ook altijd een vast tijdstip aan te houden.

Tip 4. Breng titels en afbeeldingen onder de aandacht

Mensen beslissen in 2 seconden of ze iets leuk vinden of niet. Met e-mails werkt het net zo. Gebruik daarom aantrekkelijke titels en boeiende afbeeldingen om de aandacht te trekken en je verhaal te vertellen. Afbeeldingen versterken namelijk de focus van de lezer, waardoor tekst naast een afbeelding meer wordt gelezen. Houdt de bodytekst zo kort mogelijk en stuur lezers door naar je website als zij meer willen weten. Het is belangrijk om het voor de lezer zo gemakkelijk mogelijk te maken om meer informatie op te vragen, naar de website te gaan of te reageren op de call-to-action. Door afbeeldingen en belangrijke woorden of zelfs zinnen aanklikbaar te maken, inplaats van alleen ‘klik hier’ verwijzingen toe te voegen, zullen zij eerder op de pagina terecht komen.

Tip 5. Maak een goede opmaak

Maak de tekst in een nieuwsbrief zo kort en scanbaar mogelijk en plaats nooit meer meer dan 5 artikelen in een nieuwsbrief. Wanneer artikelen onder elkaar staan, zorg dan dat de afbeeldingen aan één kant staan en de teksten aan de andere kant, dit zal de lezer een rustige leesindeling geven. Maak in je nieuwsbrief gebruik van frisse kleuren die de lezer aanspreken, deze moeten natuurlijk wel aansluiten bij de kleuren van het merk en de huisstijl. Een overheersende witte kleur spreekt lezers minder aan, dit wordt namelijk vaak als saai ervaren door lezers. Dit kun je oplossen door de e-mailkader een kleur te geven of de e-mail op een lichte kleur achtergrond te plaatsen. Maak in de nieuwsbrief gebruik van een schreefloos lettertype, want een schreefloos lettertype leest vanaf beeld beter dan een lettertype met een schreef. Doordat beeldschermen gebruik maken van pixels kan een lettertype met een schreef onrustig overkomen. Hieronder is een voorbeeld van een schreef lettertype en een schreefloos lettertype:

Schermafbeelding 2015-03-24 om 17.04.04

Tip 6. Realtime inzicht in klantsentiment

Wil je weten wat ontvangers daadwerkelijk vinden van je nieuwsbrief? Ontdek direct na de verzending van je e-mailnieuwsbrief hoe ontvangers over het bericht en uw organisatie denken. KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren) en statistieken vertellen je als bedrijf lang niet alles, maar ontvangers van je nieuwsbrief wellicht wel. Door je open te stellen voor feedback en hier iedere keer naar te vragen beschik je over een extra mogelijkheid om te monitoren hoe ontvangers over jou als organisatie denken. Het toevoegen van een feedbackknop biedt niet alleen voordelen voor marketeers, maar ook voor ontvangers. Het is voor klanten en andere ontvangers een extra kanaal om contact op te nemen met je organisatie. Ontevreden klanten die goed geholpen zijn, zijn tenslotte de beste ambassadeurs voor je organisatie. Ga er niet vanuit dat ontvangers naar contactmogelijkheden gaan zoeken wanneer ze feedback hebben. Laat ze weten dat je open staat voor feedback en biedt ze een eenvoudige manier om dit achter te laten. De kans dat je ontvangers daadwerkelijk feedback achter laten wordt dan een stuk groter.

Tip 7. Meten is weten

Bij veel communicatie of marketing afdelingen is het versturen van de nieuwsbrief het doel opzich; “ Zo die is de deur uit ”. Met de technieken van tegenwoordig wordt het steeds gemakkelijker om een nieuwsbrief te versturen, maar vaak wordt na het versturen van de nieuwsbrief niet meer geanalyseerd hoeveel ontvangers de nieuwsbrief daadwerkelijk geopend heeft. Een gemiste kans! Wil je de resultaten van je nieuwsbrief analyseren? Kijk dan naar de volgende aspecten:

  • Hoe veel beter of slechter wordt de nieuwsbrief geopend dan de vorige?
    Je moet je dan af gaan vragen waarom deze slecht geopend wordt en je conclusie noteren en meenemen in de volgende nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan de tijd of dag dat de nieuwsbrief verstuurd is. Je zult zien dat er na een aantal nieuwsbrieven patronen gaan ontstaan.
  • Welke artikelen doen het beter dan andere?
    Probeer met collega’s in te schatten welke artikelen het het beste gaan doen. Door dit bij elke nieuwsbrief opnieuw te doen, ontstaat er een collectief bewustzijn dat de nieuwsbrief gelezen wordt en vooral dat het wel degelijk uitmaakt wat hier in staat. Daarnaast leer je, net als bij het vorige punt, in welke patronen je doelgroep denkt. Zijn ze op zoek naar entertainment, informatie, bevestiging of  trends?

Heb je de kennis niet in huis voor het opzetten van een succesvolle e-mail campagne? Wij helpen je graag bij het behalen van een online succes! Neem dan contact met ons op.