Je stopt er veel moeite in, en toch dringt de gedachte ‘waarom haal ik er niets uit?’ zich vaak op. E-mailmarketing, ofwel nieuwsbrieven versturen is geen piece of cake. En wij kunnen het weten, ook wij hebben ons in het verleden wel eens schuldig gemaakt aan nieuwsbrief-terreur.
Te veel e-mails, te vaak verstuurd, te veel tekst in een nietszeggende opmaak, verstuurd naar onze volledige contactenlijst en opgesteld vanuit een boodschap die wij wilden delen. Met de kennis van nu weten we beter.
Wij geven handige tips voor effectieve nieuwsbrieven, zodat e-mailmarketing wél voor je werkt.
Even kort, waarom doen we aan e-mailmarketing?
E-mailmarketing is persoonlijk. Met effectieve nieuwsbrieven kun je nieuwe leads aan je binden en de band tussen jou en je bestaande klanten versterken. E-mailmarketing vormt dus een belangrijke schakel tussen je onderneming en de buitenwereld.
Als je het slim aanpakt, zorgen goede nieuwsbrieven voor meer omzet. Het is bovendien een goedkope manier van marketing. We nemen je mee in zeven waardevolle tips.
Tip 1: weet wie jouw nieuwsbrief leest
Het klinkt als een open deur, en dat is het ook. Je kunt niet beginnen met het opstellen van een nieuwsbrief als je niet weet wie hem aan de andere kant op zijn mobiele telefoon of desktop opent, en met welke intentie.
Een nieuwsbrief versturen naar je hele contactenlijst is als schieten met hagel. Zonde van de hagel.
Maak voor jezelf een overzicht:
In welke groepen kun je je contactenlijst onderverdelen?
- Wie is (nog) relatief onbekend met jou?
- Wie is lead?
- Wie is klant?
- Welke producten of diensten neemt de persoon bij je af?
- In welke is hij mogelijk geïnteresseerd?
- Welke contacten zijn ruis, spam of slapend?
Eigenlijk ga je deze contactpersonen in hokjes stoppen. Dit doe je door hen te labelen en daarmee te segmenteren in je e-mail software. Onthoud ook dat mensen van hokje kunnen veranderen naargelang hun gedrag.
Pro-tip: ontdubbel. Voorkom dat persoon A op vier verschillende mailadressen een e-mail van je krijgt.
Het opschonen en segmenteren van je lijst kost tijd en wellicht wat frustratie, maar het is het meer dan waard. Geloof ons.
Tip 2: weet wat de ontvanger van jou verwacht
Even terug. Waarom opschonen en segmenteren waarde heeft:
Je begint met een schone lei en je past je boodschap aan naar de ontvanger. Op den duur ga je steeds meer relevante informatie over je contactpersonen verzamelen. Je kunt e-mails daarmee personaliseren en afstemmen op het gedrag van de ontvanger, zelfs geautomatiseerd.
Hoe persoonlijker, hoe relevanter, en daarmee des te groter de kans dat iemand een gewenste actie onderneemt. Des te meer je geautomatiseerd kunt doen, des te minder tijd het jou of je marketingbureau kost.
Nu je weet naar wie je stuurt, ga je kijken wat deze personen van jou verwachten. Ga je inspireren, overtuigen, informeren? Zorg dat je jouw boodschap door de ogen van de ontvanger bekijkt.
Voorbeeld
- Teun is nieuw in je contactenlijst. Hij heeft geen urgente behoefte aan jouw product. Door e-mails op te stellen vanuit inspiratie, kun je wat zaadjes planten. Je doet dit op product- of dienstniveau.
- Binnen enkele dagen of weken zie je dat Teun zijn enthousiasme niet kan bedwingen en producten op je website bekijkt. Hij heeft zelfs een brochure gedownload en persoonlijk contact gehad met een van je medewerkers. Nu is het tijd om ‘lead’ Teun gepersonaliseerd te mailen en je laat zien dat hij bij jou aan het juiste adres is. Je overtuigt Teun op serviceniveau door hem iets te bieden wat hij nergens anders kan vinden.
- Teun koopt en valt daarmee in de groep ‘klanten’. Om hem de allerbeste ervaring te geven, weet je als expert dat Teun zijn product kan uitbreiden met extra’s. Enkele weken na aankoop mail je Teun opnieuw. Je informeert hem over de verschillende producten en je laat hem de beste keuze maken.
Uitgaande van bovenstaande voorbeelden snap je het verschil tussen schieten met hagel en écht persoonlijk zijn. Een bijkomend voordeel is dat je e-mails in deze vorm kunt hergebruiken (er zijn natuurlijk meer contactpersonen zoals Teun in je lijst). Je maakt dit voor jezelf overzichtelijk door van elk type contactpersoon een roadmap te maken.
Eigenlijk kun je al je marketinguitingen op deze manier aanpakken:
- Weet wie je doelgroep is.
- Weet wat jouw doelgroep van je verwacht.
- Benader hen op een persoonlijke manier.
E-mailmarketing is een sterk instrument in een marketingmix. In een mix zet je meerdere kanalen in om je doelgroep te bereiken. Je verspreidt je boodschap op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. We noemen dat: omnichannel. Lees er meer over om te ontdekken of het iets voor jou is.
Tip 3: schrijf pakkend en kort
E-mail heeft een vluchtig karakter – binnen enkele seconden bepaalt de ontvanger of hij de nieuwsbrief opent of archiveert.
(Eigenlijk is ‘nieuwsbrief’ een ouderwets woord omdat het een brief met nieuwtjes doet vermoeden. Daar willen we juist vanaf…).
De ontvanger van je e-mail bepaalt op basis van de onderwerpregel en preheader of hij deze opent. Je hebt een beperkt aantal tekens beschikbaar.
Hoe je de onderwerpregel kunt insteken:
- Grappig zijn.
- Nieuwsgierig maken.
- Verwarring wekken.
- Tegendraads zijn.
Vermijd zoveel mogelijk (vanwege spamgevoeligheid):
- Uitroeptekens;
- hoofdletters;
- cijfers;
- leestekens.
De preheader is een ideale plek om je onderwerpregel verder toe te lichten. Ook kun je er een call to action in kwijt. Een goede onderwerpregel en preheader verhogen het openingspercentage van je e-mail en dus het succes.
Eenmaal geopend is het aan jou om de lezer te overtuigen in de beperkte tijd die hij vrijmaakt.
Pak het schrijven zo aan:
- Focus je op de lezer. Niet op jouw product, dienst of je bedrijf;
- vermijd wollig taalgebruik en lange zinnen;
- trek de aandacht met storytelling;
- come to the point, schrappen is altijd de beste optie. Voor meer informatie heb je een website waarnaar je kunt doorverwijzen. Je hoeft dus niet alles wat je kwijt wilt in je mail te zetten;
- maak het visueel (komen we zo op). Verwerk ook titels, tussenkoppen, vetgedrukte woorden en bullet points in je tekst;
- benader vanuit een positieve blik.
Las deze tip makkelijk weg? Dan kun je misschien zo’n soort opmaak als voorbeeld gebruiken.
Tip 4: maak je e-mails visueel aantrekkelijk
Wist je dat mensen eerst scannen alvorens ze bepalen of iets de moeite waard is om te lezen? Het zal je daarom niet verbazen dat het slim is om altijd afbeeldingen te gebruiken en aantrekkelijke koppen te schrijven met korte paragrafen.
Maak een template, of laat deze maken door een ontwerper, en neem daarin het volgende mee:
- Je maakt alle blokken waarmee je jouw ontvangers kunt overtuigen, informeren en inspireren. Als het goed is heb je een roadmap gemaakt, en weet je wat voor soort content je wilt delen. Als je vervolgens een e-mail opstelt kun je zelf bepalen welke blokken je wel en niet toont.
- Je maakt van je template een desktop en mobiele versie. Zorg dat ze beide op-en-top zijn, doe geen concessies op mobiel.
- Je test je template in alle mogelijke e-mail clients en besturingsprogramma’s en verhelp bugs.
- Je gebruikt een schreefloos font. Leest makkelijker vanaf een scherm.
- Je verwerkt je huisstijl in je e-mailtemplate.
Maak indruk en ga mee met ontwerp trends. Wat ons extraatje is? Wij hebben ons e-mail template ontworpen in light mode en dark mode. De lezer kan zelf kiezen wat hij prettig vindt.
Tip 5: denk aan duidelijke doelen
Je e-mails zijn gepersonaliseerd, je hebt lekkere teksten en de opmaak ziet eruit om door een ringetje te halen.
Nu is het belangrijk je doelen voor ogen te hebben.
Een aantal goede call-to-actions vormt de toegangspoort naar een potentiële sale, download, een ingevuld formulier of meer bezoekers op je website. Maak in een call-to-action, dat is een button of een tekstlink, duidelijk waarom een ontvanger zou moeten klikken. Wat zit erachter? Maak iemand nieuwsgierig.
Tekstlinks of buttons met ‘klik hier’ hebben nooit gewerkt, gaan ze ook niet doen.
Een goede e-mail heeft meerdere call to actions, waarin je onderscheid kunt maken door opvallende en minder opvallende buttons te gebruiken:
tekstlink: Ik val niet op. Klik hier.
Tip 6: moment en frequentie maken veel uit
We gaan je – helaas – geen aanwijzing geven dat maandag en donderdag de beste verzend dagen zijn. Of dat je altijd om 07.37 uur of om 21.33 je mail moet sturen.
Stel dat deze tips wel bestaan, dan zou iedere ondernemer op hetzelfde moment een e-mail versturen. Ontplofte mailboxen als gevolg.
In sommige branches is timing belangrijk, dan speel je in op actualiteiten. En actualiteiten zijn nergens aan gebonden, behalve aan dát moment. Soms laten bedrijven hun ontvangers zelf een frequentie bepalen. Wil je dagelijks, wekelijks of maandelijks op de hoogte blijven?
Je weet inmiddels dat je een contactenlijst hebt met verschillende ‘soorten’ mensen erin. Zij hebben in hun customer journey (waarop je een roadmap baseert) verschillende intenties, verwachtingen en acties waarop jij kunt inspelen.
Toch maken moment en frequentie uit. Het moment heeft alles te maken met relevantie. En dat kun je alleen bepalen door je doelgroep door en door te kennen, en te blijven ontdekken. De frequentie kan voor de één niet hoog genoeg zijn, en voor de ander is het al snel te veel. Maar hoe kom je daarachter?
Dit alles brengt ons op de laatste, en misschien wel belangrijkste tip.
Tip 7: maak van meten je nieuwe hobby
Everything comes down to data.
Je gaat niet langer met de gedachte; ‘zo, die is de deur uit’ mailen. Je gaat analyseren. Waar kun je op letten?
- Welke e-mail heeft het hoogste openingspercentage gehad? Wat deed je daar anders?
- In welke e-mail werd het meest geklikt? Waarom was je daar relevant?
- Is er een slapende groep contacten? Bekijk dan eens of je er een paar wakker kunt schudden met een activatiemail.
- Hoeveel afmeldingen krijg je?
- Wie bounced?
- Stijgt je omzet als je een e-mail hebt verstuurd?
En zo zijn er nog vele analyses die je kunt maken. Kijk hier met je marketingteam naar en ga ook aan de slag met het opstellen van KPI’s. Zorg ook altijd dat je een koppeling maakt tussen je website en je e-mailcampagnes, anders kun je niet meten (en dus niet weten) wat de ontvanger op je website uitspookt.
Meer persoonlijke tips direct ontvangen?
We zijn aan het einde gekomen van deze tips. Wie weet zit er nog veel meer in het vat – wat kun jij gaan oppakken de komende tijd? Dat weten wij je pas te vertellen als we een kijkje nemen in jouw aanpak en je behaalde resultaten tot nu toe. Onze specialisten zitten voor je klaar!