afix_benny-vingerling
Contact met
Benny
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_benny-vingerling

Benny Vingerling

Digital Strategist | Directeur

benny.vingerling@afix.nl

Ook online succesvol worden? Benny helpt je graag.

Blog
Zo verwijder je snel alle referral (verwijzings)spam in Google Analytics
10 februari 2016
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Zo verwijder je snel alle referral (verwijzings)spam in Google Analytics

10 februari 2016
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Update 2022: dat je dit artikel hebt gevonden betekent dat je iets wilt doen aan die akelige spam in jouw Google Analytics statistieken. Lees het volgende artikel dat we schreven in 2021 voor de meest actuele stappen die je kunt ondernemen: ‘Blokkeer referral spam uit Universal Analytics en Google Analytics 4‘.

Staan er sites zoals “Top1-SEO.com”, “Share-buttons.com” en “FreeTraffic.xyz” in jouw Google Analytics statistieken? Dan heb je last van referral SPAM. De laatste maanden zien we steeds vaker SPAM in Google Analytics, in deze blog leggen we uit wat referral SPAM is en hoe je dit snel kunt oplossen.

Je hebt de laatste maanden ongetwijfeld gemerkt dat er heel veel bezoekers op jouw website komen. Als je via Google Analytics dieper naar deze bezoekersaantallen kijkt, valt direct op dat een groot deel via andere websites binnen is gekomen. Dit zijn geen websites zoals Google, Nu.nl of websites binnen jouw branche. Het gaat hier om SPAM-websites.

Deze SPAM-websites sturen massaal verkeer naar jouw website en proberen zo bezoekers te krijgen. Op het moment dat jij een verwijzing ziet staan, word je nieuwsgierig wat voor website het is. Zo krijgt deze SPAM-website één bezoeker. En jij bent niet de enige die dit verwijzingsverkeer heeft. Er zijn nog miljoenen andere websites en Google Analytics-gebruikers die hier last van hebben.

Deze SPAM-websites krijgen dus miljoenen bezoekers door dit trucje toe te passen. Het SPAM-verkeer kan geen kwaad, maar het is vooral vervelend voor jouw statistieken. Het geeft een onrealistisch beeld van het aantal bezoekers, en je bent niet de enige die uiteindelijk teleurgesteld is als blijkt dat dit allemaal neppe bezoekers zijn.

Zo ziet referral spam eruit

Wil je zien hoeveel ‘neppe’ bezoekers jouw website op dit moment heeft door dit verwijzingsverkeer? Ga dan naar Google Analytics en selecteer het gewenste profiel/de gewenste domeinnaam. Klik nu in de linker zijbalk op Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen. Je ziet nu alle websites die SPAM-verkeer naar jouw website sturen.

Je ziet dan een overzicht dat grotendeels overeenkomt met dit screenshot:

Google Analytics Spam-verkeer

In dit overzicht vallen de volgende dingen op:

  • Iedere domeinnaam heeft een SPAM-achtig karakter. “Traffic2Cash”, “Top1-SEO-Service” en “Share-buttons” zijn geen normale namen voor domeinen;
  • Iedere domeinnaam stuurt meer dan één bezoeker;
  • Het aantal unieke sessies vanaf deze domeinnamen is altijd 100%;
  • De gemiddelde tijd dat deze ‘bezoekers’ op de website actief zijn ligt op 00:00:00 (zij komen en gaan weer weg);
  • Het gemiddelde aantal pagina’s per sessie is 1.00;
  • Het Bounce Percentage (aantal bezoekers dat de website verlaat zonder een andere pagina te bezoeken) ligt op 100%.

Het probleem bij SPAM-verkeer

Nu lijkt het weinig uit te maken dat er hier en daar een neppe bezoeker op de website komt. Maar het is vaak vervelender dan je denkt. Als jij recentelijk een nieuwe online advertentie- of reclamecampagne bent gestart dan kan dit een verkeerd beeld geven.

Stel dat jij actief bezig bent geweest de zichtbaarheid van jouw website op andere websites te verbeteren. Deze websites sturen regelmatig verkeer naar jouw website. Op het moment dat de statistieken in Google Analytics aangeven dat er veel meer bezoekers vanuit verwijzingen zijn gekomen, lijken jouw campagnes dus ook beter te lopen. Maar het kan zomaar zijn dat de daadwerkelijke campagne maar 10% van het aantal bezoekers heeft opgeleverd.

Je denkt op dat moment dat je op de goede weg bent, en besluit de campagne voort te zetten. Op een gegeven moment valt het SPAM-verkeer op en kom je er achter dat dit verkeer niets oplevert. In dat geval had jij het campagnebudget beter in een andere campagne kunnen investeren. Het SPAM-verkeer in Google Analytics kan jou dus veel geld kosten.

De oplossingen tegen SPAM-verkeer

Op dit moment doet Google Analytics er niets aan om dit SPAM-verkeer te blokkeren. Dit is vreemd, want het is al enige tijd bekend welke websites deze neppe bezoekers doorsturen. Google Analytics geeft aan dat gebruikers zelf moeten instellen dat zij bepaald verkeer willen filteren. En filteren is op dit moment de enige oplossing om betere statistieken te krijgen.

Er zijn twee manieren om het SPAM-verkeer op te lossen. Je kunt het handmatig doen, waarbij jij ieder domein als filter moet invullen. Op het moment dat er dan een nieuw SPAM-domein bijkomt zul jij deze ook weer moeten instellen. Wij raden dit af, omdat je dan elke dag nieuwe filters moet toevoegen. Dit is ontzettend veel werk. Er zijn op dit moment al meer dan 500 SPAM-verwijzers, en die moeten één voor één handmatig worden ingevuld. Een tool maakt dit gelukkig een stuk gemakkelijker. Je kunt daarom beter voor de tweede manier gaan:

Google Referrer SPAM-killer

Gebruik een tool zoals Google Referrer SPAM-killer. Deze gratis tool helpt om alle SPAM-verwijzingen uit Google te filteren, zodat jij weer een duidelijk overzicht van de statistieken krijgt.

De tool vult de filters voor het SPAM-verkeer in bij Google Analytics, en voert regelmatig een update uit om nieuwe SPAM-verwijzingen aan het filter toe te voegen. Je hoeft dus niet zelf handmatig alles in te vullen, en bent toch altijd up-to-date met de laatste SPAM-domeinen.

Je gebruikt de tool als volgt:

  1. Ga naar Google Referrer SPAM-killer
  2. Klik op “Selecteer Google Analytics accounts”
  3. Geef nu toestemming aan de tool via de pop-up
  4. Selecteer het gewenste profiel voor de filters
  5. Klik op de knop “Filters toepassen
  6. Wacht tot alle filters zijn ingesteld. Dit duurt ongeveer 2 tot 3 minuten.

Vanaf dat moment voegt de tool ook automatisch nieuwe SPAM-domeinen toe, zodat jij hier niet langer jouw eigen tijd in hoeft te steken.

(Bijna) nooit meer Analytics-SPAM!

Het is helaas nog niet zo dat Google Analytics zelf probeert SPAM te blokkeren. Toch is het redelijk snel opgelost. De tool haalt niet 100% van de bezoekers weg, maar het geeft in ieder geval voldoende filters om de juiste statistieken te krijgen.

Actuele stappen

Ook wij blijven up to date, daarom is er een recenter artikel waarin de meest actuele stappen staan die je nu kunt ondernemen.