Afix Oval
profile-quint
Contact met
Quint
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-quint

Quint van der Meer

Online marketeer

quint@afix.nl

Wil je een conversieknallende Google Ads campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Quint.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Zo blokkeer je referral spam in Universal Analytics en Google Analytics 4
    06 augustus 2021
    Webanalyse
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Zo blokkeer je referral spam in Universal Analytics en Google Analytics 4

    06 augustus 2021
    Webanalyse
    Particle Particle Particle Particle

    Spam, we vragen er nooit om, maar toch ontvangen we het dagelijks in onze mail. Wist je dat je tegenwoordig ook referral spam kunt ontvangen in je Google Analytics? Alles behalve ideaal, want het zorgt ervoor dat de zoekmachine zich tegen je keert. Wij bij Afix zijn spam maar al te graag voor (iets met voorop lopen ?). In deze blog leggen we je dan ook uit wat referral spam is en welke acties jij kunt ondernemen om te zorgen dat jouw Google Analytics niet in de war wordt geschopt.

    Wat is Referral spam?

    Engels voor: verwijzende spam, is spam gericht op zoekmachines. De spammer wilt adverteren. Daarvoor creëert hij valse bezoeken, door een vals verwijzende URL. In Google Analytics kun je dit herkennen aan de URL’s met een verdachte opbouw:

    Het doel van de spammers? Hoger in de zoekmachine ranken, zonder hiervoor enige waardevolle content op de website te plaatsen. Doordat de spammers geen waardevolle content op hun website hebben staan en laag ranken in de zoekmachine, wil je dus absoluut niet dat jouw website hiervoor wordt gebruikt. Toch kan dit het geval zijn wanneer je slechts een aantal instellingen verkeerd hebt staan. Deze instellingen zullen voor Google niet onopgemerkt blijven. Het resultaat; de positie in Google van deze spammer verbetert, terwijl die van jou naar de knoppen gaat. Een absolute no-go dus. Gelukkig zijn Google en deze spam adressen geen beste maatjes en werkt Google er dagelijks hard aan om deze spam-websites geen kans te geven. Daarnaast zijn er ook een aantal stappen die je zelf kunt ondernemen, waardoor het nog wat moeilijker wordt voor deze spammers. Dus aanvallen maar met deze 3 stappen:

    Stap 1: Spambots filteren uit je Google Analytics resultaten

    Stel een gefilterde weergave in je Google Analytics in, waarmee je altijd kunt vergelijken of het juiste wordt gemeten.

     

    Stap 2: Bekende bots en spiders uitsluiten

    Maak in ieder geval gebruik van de ingebouwde botfilter. Zo voorkom je dat bots en spiders die Google herkent niet jouw website kunnen gebruiken. Hoe je dit doet:

    Ga naar admin → view settings → botfiltering en kruis hier het vakje aan, vergeet niet op save te klikken.

    Stap 3: Een externe tooling gebruiken

    Ben je een WordPress gebruiker? Dan is er een plug-in die je kunt downloaden die botverkeer voorkomt. Bijvoorbeeld de plugin Sucuri. Heb je geen WordPress website en draait jouw website op een ander CMS-systeem? Dan kun je de vorige stappen die in Google Analytics kunnen worden uitgevoerd opvolgen.

    Google Analytics 4 en referral spam

    Eind vorig jaar (2020) verwelkomden we Google Analytics 4. Ook in deze nieuwe update van Google Analytics kun je referral spam blokkeren. Door de nieuwe look & feel en mogelijkheden is het net even anders om hier je instellingen aan te passen.

    Google Analytics 4

    Om referral spam in Google Analytics 4 te voorkomen, volg je de volgende stappen:

    1. Zorg ervoor dat je de juiste rechten (edit permission) hebt om dit te kunnen instellen
    2. Selecteer de juiste property en account.
    3. In de property omgeving, klik op data streams en dan op web.
    4. Klik op de datastream van je website. Onder additional settings, klik je op tagging settings.
    5. Klik op unwanted referrals.
    6. Onder include referrals die overeenkomen met:
    7. Kies een match
    8. Geef een domein aan, waar die mee moet matchen.
    9. Klik op toevoegen om nog een ander domein toe te kunnen voegen.
    10. Voorwaarden worden geëvalueerd met behulp van OR-logica.
    11. Klik op opslaan.

    Je kunt niet alleen markeren wat intern verkeer is, maar ook payment providers uitsluiten van je data. Dit doe je als volgt:

    1. Ga naar Data Streams en selecteer de website stream.
    2. Onderaan vind je ‘Meer instellingen voor taggen’
    3. Klik op ‘Een lijst met ongewenste verwijzingen maken’
    4. Vul hier de domeinen in van de payment providers en eventuele andere domeinen die je wilt uitsluiten.

    Ben je nog niet over naar Google Analytics 4? We adviseren je om dit zo snel mogelijk te doen, dan kan de Universal Google Analytics nog naast de Google Analytics 4 van je website lopen, waar dan alvast data op kan worden verzameld. Zo voorkom je dat je straks zonder data overgaat naar de nieuwe versie van Google Analytics.

    Wil je over naar Google Analytics 4 of wil je meer weten over referral spam? Neem dan contact met ons op. Of vraag direct advies aan Quint!