afix_kevin-bleeker
Contact met
Kevin
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_kevin-bleeker

Kevin Bleeker

SEA Marketeer

kevin.bleeker@afix.nl

Vragen over Google Advertising? Neem contact met Kevin op!

Blog
Zo blokkeer je referral spam in Universal Analytics en Google Analytics 4
06 augustus 2021
Webanalyse
Particle Particle Particle Particle
Blog

Zo blokkeer je referral spam in Universal Analytics en Google Analytics 4

06 augustus 2021
Webanalyse
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Zorg dat je geen slachtoffer wordt van referral spam. Te herkennen aan vreemde URL’s in je Google Analytics (4) weergave. Referral spam brengt zeer negatieve gevolgen met zich mee voor je ranking in zoekmachines.

Wij bij Afix zijn spam maar al te graag voor (iets met voorop lopen?). In deze blog leggen we je dan ook uit wat referral spam is en welke acties jij kunt ondernemen om te zorgen dat het jouw Google Analytics niet in de war schopt.

Wat is referral spam?

Engels voor ‘verwijzende spam’, het is spam gericht op zoekmachines. De spammer wil adverteren. Daarvoor creëert hij valse bezoeken, door een vals verwijzende URL. In Google Analytics kun je dit herkennen aan de URL’s met een verdachte opbouw, zoals:

Het doel van de spammers? Hoger in de zoekmachine ranken, zonder hiervoor enige waardevolle content op hun website te plaatsen. Doordat de spammers geen enkele relevantie voor zoekmachines hebben, wil je dus absoluut niet dat jouw website hiervoor wordt gebruikt.

Toch kan dit al het geval zijn wanneer je slechts een aantal instellingen verkeerd hebt staan. Deze instellingen blijven Google niet onopgemerkt. Het resultaat; de positie in Google van deze spammer verbetert, terwijl die van jou naar de knoppen gaat. Een absolute no-go dus.

Bovendien vervuilt het de data in Google Analytics, waardoor het maken van een goede web-analyse moeilijker wordt. Gelukkig zijn Google en deze spammers geen beste maatjes en werkt Google er dagelijks hard aan om deze websites geen kans te geven. Zelf in de aanval gaan? Dit zijn de stappen je nu kunt ondernemen:

Stap 1: spambots filteren uit je Google Analytics resultaten

Stel een gefilterde weergave in je Google Analytics in, waarmee je altijd kunt vergelijken of het juiste wordt gemeten. Check in de video hoe:

 

Stap 2: bekende bots en spiders uitsluiten

Maak in ieder geval gebruik van de ingebouwde botfilter. Zo voorkom je dat bots en spiders die Google herkent niet jouw website kunnen gebruiken. Hoe je dit doet:

Ga naar admin → view settings → botfiltering en kruis hier het vakje aan, vergeet niet op save te klikken.

Stap 3: externe tooling gebruiken

Heb je een WordPress website? Dan zijn er een plug-ins, bijvoorbeeld Sucuri, die je kunt downloaden die botverkeer voorkomen. Draait jouw website op een ander CMS? Dan heb je meer aan de vorige stappen.

Google Analytics 4 en referral spam

Eind vorig jaar (2020) verwelkomden we Google Analytics 4. Ook hierin kun je referral spam blokkeren. Door de nieuwe look & feel en mogelijkheden werkt het net even anders.

Google Analytics 4

Om referral spam in Google Analytics 4 te voorkomen, volg je de volgende stappen:

  1. Zorg ervoor dat je de juiste rechten (edit permission) hebt om dit te kunnen instellen
  2. Selecteer de juiste property en account.
  3. In de property omgeving, klik op data streams en dan op web.
  4. Klik op de datastream van je website. Onder additional settings, klik je op tagging settings.
  5. Klik op unwanted referrals.
  6. Onder include referrals die overeenkomen met:
  7. Kies een match
  8. Geef een domein aan, waar die mee moet matchen.
  9. Klik op toevoegen om nog een ander domein toe te kunnen voegen.
  10. Voorwaarden worden geëvalueerd met behulp van OR-logica.
  11. Klik op opslaan.

Je kunt niet alleen markeren wat intern verkeer is, maar ook payment providers uitsluiten van je data. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Data Streams en selecteer de website stream.
  2. Onderaan vind je ‘Meer instellingen voor taggen’
  3. Klik op ‘Een lijst met ongewenste verwijzingen maken’
  4. Vul hier de domeinen in van de payment providers en eventuele andere domeinen die je wilt uitsluiten.

Ben je nog niet over naar Google Analytics 4? We adviseren je om dit zo snel mogelijk te doen. Zo voorkom je dat je straks zonder data overgaat naar de nieuwste versie.