afix_christine-schering
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_christine-schering

Christine Schering

Senior SEA Marketeer

christine.schering@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.

Blog
Wat je moet weten over Google Analytics 4
12 januari 2021
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Particle Particle Particle Particle
Blog

Wat je moet weten over Google Analytics 4

12 januari 2021
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Vorig jaar werd Google Analytics 4 in bèta uitgerold en getest tot november 2020. Welkom Google Analytics 4! Het is de meest ingrijpende update van Google Analytics tot nu toe. De update zorgt ervoor dat het makkelijker wordt voor gebruikers om een basismeting op te zetten en data in te zien. Het aantal stappen dat je moet maken om een account in te stellen is verminderd en ook het aantal rapporten is flink teruggebracht. We horen je denken: ‘hoe upgrade ik naar deze nieuwe versie van Google Analytics?’ Geen paniek, wij helpen je! We delen de ins en outs over de nieuwe Google Analytics 4, de voor- en nadelen en wat je moet doen met je (oude) Google Analytics property.

Wat is nieuw in Google Analytics 4?

Niet alleen is de look & feel compleet anders, Google Analytics 4 is een stuk visueler! In de ongeveer 30 rapporten die beschikbaar zijn – in plaats van de 150 rapporten die in Universal Analytics beschikbaar waren -, worden nu meer grafieken weergegeven. De grafieken zijn als een dashboard opgebouwd in blokken, zo wordt er dus meer data gevisualiseerd per rapport.

Google Analytics 4 dashboard

Focus op engagement

Engagement is tegenwoordig een belangrijke pijler, zoals je ook ziet op social media. In Google Analytics 4 komt de rol van engagement dan ook veel meer naar voren. De statistieken ‘bouncepercentage’, ‘pagina’s per sessie’ en ‘uitstappercentage’ zijn vervangen door engagement. Zo is er de nieuwe statistiek engaged sessions, die sessies weergeeft waarin een gebruiker langer dan 10 seconden op de website is geweest, een conversie heeft gedaan of meerdere pagina’s heeft bezocht. De statistieken richten zich hierdoor meer op de kwaliteit van de gebruiker dan het gedrag van de gebruiker. Google Analytics 4 geeft hiermee onmisbare inzichten voor SEO (organische vindbaarheid) en SEA (zoekmachine adverteren).

De voordelen van Google Analytics 4:

  • Het is mogelijk geworden om cross-platform campagnes te meten (campagnes waarin meerdere platforms worden ingezet).
  • Google Tag Manager hoef je nu niet meer te gebruiken om event-metingen zoals downloads, scrolldiepte-meting, video engagement, on site-zoekopdrachten en uitgaande klikken in te stellen.
  • Het is makkelijk om doelgroepen in te stellen en in te zien.
  • Je kunt makkelijker aangeven welke gebeurtenissen wel of niet als conversie gemeten mogen worden.
  • Je hebt meer overzicht doordat er minder losse rapporten zijn.
  • Meer inzichten door machine learning (houdt zich bezig met de ontwikkeling van algoritmes), waardoor er telkens nieuwe patronen worden ontdekt waar op ingespeeld kan worden.
  • Google Analytics 4 is meer gericht op privacy (bijvoorbeeld door automatisch IP-adressen te anonimiseren).

De nadelen:

  • De filtermogelijkheden zijn momenteel nog beperkt. Je kunt alleen bepaalde IP adressen markeren als intern verkeer.
  • Weergaven kunnen nog niet aangemaakt worden.
  • Tijdens het upgraden naar Google Analytics 4 wordt er geen historische data meegenomen. We raden je dan ook aan om de nieuwe Google Analytics 4 naast je Universal Analytics te laten lopen, zodat data verzameld kan worden.
  • Het bouncepercentage, pagina per sessie en uitstappercentage ontbreken in de nieuwe upgrade.
  • Eigen doelen aanmaken in Google Analytics 4, zonder Google Tag Manager is niet mogelijk (bijvoorbeeld de bedankpagina van een formulier als doel instellen).

Wat doe ik met mijn andere GA property?

Je oude Google Analytics is nog steeds waardevol, dus vergeet niet om deze te blijven gebruiken. We adviseren je om de nieuwe Google Analytics 4 te gebruiken om data te verzamelen. Gebruik de twee varianten van Google Analytics dus naast elkaar. GA4 om de data te verzamelen voor als je straks over moet schakelen. Zo voorkom je dat je straks helemaal geen data hebt in deze nieuwe versie en dus met lege handen staat.

Zo herken je goede marketeers

Succesvolle upgrade?

Het is voor marketeers makkelijker geworden om te beginnen met Google Analytics door de integratie van de dashboards. Er zijn een aantal functies toegevoegd die ervoor hebben gezorgd dat app-en web-data nu samen in Google Analytics 4 kunnen worden afgelezen.

“Ik vind het inzicht in scrolldiepte een groot voordeel, zo krijg je beter inzicht in waar bezoekers mogelijk op afhaken. Bij het bouncepercentage wist je alleen dat bezoekers slechts 1 pagina bezocht hadden, maar niet hoe goed ze deze pagina bekeken hebben. Daarvoor zou je scrollen als apart doel in moeten stellen of Hotjar gebruiken. Nu is dat niet meer nodig en heb je deze data altijd voor handen. Toch kun je nu nog niet zonder Universal Analytics, onder andere vanwege de beperkte filtermogelijkheden (je kunt alleen intern verkeer uitsluiten) en doordat de oude data niet meekan”.
– Christine (SEA specialist Afix)

Naast de toevoegingen zijn er ook functies weggegaan, zoals filters, weergaven en het bouncepercentage. Dit is pas het begin van Google Analytics 4, er zullen ongetwijfeld in de loop van de tijd meer functies toegevoegd worden die de nieuwe Analytics nog waardevoller zullen maken.

Ben je enthousiast geworden om met je website en SEO aan de slag te gaan? Lees dan: 5 gratis tools die jouw website en SEO verbeteren.

Meer weten?

Wil je meer weten over Google Analytics 4 of over online marketing in het algemeen? Of wil je nog liever vandaag dan morgen nog upgraden naar Google Analytics 4? Wij helpen je graag verder!

Plan je afspraak