afix_christine-schering
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_christine-schering

Christine Schering

Senior SEA Marketeer

christine.schering@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.

Blog
Hoe organiseer ik een brainstorm voor mijn online marketingstrategie?
04 april 2024
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Hoe organiseer ik een brainstorm voor mijn online marketingstrategie?

04 april 2024
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Ijsberende collega’s, wanden vol post-its, kladblokken met ideeën en roze koeken. Veel roze koeken. Brainstormen is leuk. Maar ‘t kan ook snel roekeloos worden. Zonder structuur schiet het alle kanten op.

En toch heb je aan structuur juist behoefte. Ook als het gaat om je doelen. Een duidelijk plan voor je online marketingstrategie; weten welke kant je met z’n allen opgaat. Een goed doordachte strategie bepaalt het online succes van je organisatie.

Online marketing brainstorm in vijf thema’s

Maar waar te beginnen? Wat wordt je houvast? Hoe kom je tot een weloverwogen strategie?

Wij helpen je. Voel je vrij de onderstaande lijst te gebruiken bij je brainstormsessie(s).

1. ‘Wie zijn we?’

Maak je klaar voor de eerste discussie. Want onderstaande vragen lijken in eerste instantie makkelijk te beantwoorden, toch is het afwachten of je hele team er hetzelfde over denkt. Zorg dat je het volgende helder op papier krijgt.

  1. Wat is het verhaal achter onze organisatie?
  2. Waarom doen we wat we doen?
  3. Vanuit welke kernwaarden handelen we?
  4. Welke waarde creëren we / creëert ons product?
  5. Hoe zorgen we voor die waarde?
  6. Wat maakt ons hierin uniek?
  7. Wat zijn de touchpoints tussen ons en de koper / afnemer?
  8. Op welke manier onderhouden we relaties met deze kopers?

Is iedereen wakker, opgefrist? Alle neuzen dezelfde kant op?

Wel zo fijn. Weten wie je bent vormt de kern van je online verhaal. Want over verhalen gesproken, online storytelling werkt. Met een sterk verhaal heb je de kracht om gedrag te beïnvloeden.

Je moet met meer op de proppen komen dan uitingen als: ‘Hoi. Dit is ons product, kijk hoe mooi. Kopen?’.

hoe-organiseer-ik-een-brainstorm-mendie-laura

2. ‘Wat zijn onze online doelen?’

Doelen stellen betekent weten waarvoor je je bed uitkomt. Je toetst of je werk succesvol is. Stel liever realistische doelen dan dat je gedemotiveerd raakt door overmatige ambitie. Maar zorg wel voor uitdaging. Dan smaakt die champi extra lekker.

Ga hiermee aan de slag:

  1. Waar staat onze organisatie over 1 jaar, over 2 jaar en over 5 jaar?
  2. Stel concrete doelen: wanneer willen we wat bereikt hebben?

Voorbeelden:
Binnen 1 jaar groeien we van 20.000 naar 35.000 gebruikers.
Binnen 2 jaar zien we een stijging van 50% in de klantwaarde.
Binnen 1,5 jaar is onze winstmarge verdubbeld.
Binnen 1 jaar behalen we een ROAS (return on advertising spend) van 500%.

Het behouden van bestaande relaties is net zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe relaties. Investeer daarin. Zij bouwen de stevige fundering rondom je merk of organisatie.

3. ‘Wie bereiken we?’

Tijd om in hokjes te denken. Je gaat een profiel opstellen van je ideale afnemer / klant / opdrachtgever en je denkt na over de klantreis.

  1. Wie is onze ideale doelgroep?
  2. Wie zijn onze subdoelgroepen?
  3. Waarom heeft onze ideale doelgroep ons product / onze dienstverlening nodig?
  4. Welke doelen heeft onze doelgroep?
  5. Hoe verdienen we daar geld aan?
  6. Hoeveel budget stellen we beschikbaar?

Als je een profiel van je ideale doelgroep gaat schetsen (buyer persona), denk dan aan:

  • Woonplaats, leeftijd, geslacht, functie, inkomen, interesses, vrijetijdsbesteding;
  • Welke topics zij belangrijk vinden;
  • Welke visie ze hebben op jouw product;
  • Onder welke generatie deze groep valt.

Weet dat Generatie Z anders in elkaar steekt dan de Millennial. Als je meer wilt weten over het online gedrag van Gen Z, lees dan social media in 2023: de belangrijkste trends en ontwikkelingen.

Hoe bepaal ik mijn budget voor online marketing?

Je bent auto dealer. Je hoofddoel: auto’s verkopen. Je kunt online advertenties maken met: ‘koop deze auto’, maar je doelgroep maakt zo’n grote beslissing niet over één nacht ijs. Eerst zorgen mooie sfeerbeelden op social media voor nieuwsgierigheid. Om toch even te kijken wat-ie kost, googelt jouw doelgroep naar meer informatie. Gezien jij één van de dealers in de regio bent, komt je website naar voren. Je doelgroep download een brochure van het nieuwste model en na een reeks geautomatiseerde e-mails die daardoor op gang komt, heb je een afspraak met een potentiële koper. Nu pas is er kans op een daadwerkelijke verkoop.

 

Zo kun je ook terugrekenen: hoeveel brochure-downloads heb ik gemiddeld nodig voor een afspraak? Hoeveel afspraken heb ik gemiddeld nodig voor een verkoop? Hoeveel bezoekers moet ik daarvoor naar mijn website trekken? Je kunt bepalen hoeveel iedere stap ‘mag kosten’, hoeveel budget je erin wilt en kan steken – omdat je weet dat het weer naar je terugkomt.

4. ‘Wat wordt ons online plan?’

Je doet er goed aan vanaf dit punt iemand aan je brainstorm groepje toe te voegen die online kennis heeft. We gaan nu nadenken over online zichtbaarheid, met de input van de eerdere brainstorm vragen scherp op je netvlies.

Online marketing hoort gelijk te staan aan online groei, en je kunt het in meerdere vormen inzetten:

Maar het omvat óók je website of je webshop. En daar stopt het niet. Je analyseert resultaten en stuurt bij. Bijvoorbeeld door conversion rate optimization (CRO).

Beantwoord deze 5 vragen:

(Wij helpen je met handige doorlinks naar blogs waar je waardevolle info vindt per topic).

  1. Hoe draagt onze website bij aan onze online doelen? Lees de 6 beste tips die iedere website eigenaar moet weten.
  2. Welke digitale marketing kanalen zetten we in? Je vindt handige downloads hieronder. 👇
  3. Welke metrics gebruiken we om online voortgang en doelen te meten? Wat zijn de KPI’s? Lees waarom je wilt upgraden naar Google Analytics 4 om meer uit de data van je website of webshop te halen.
  4. Hoe integreren we online customer touchpoints met offline customer touchpoints?

Download de social media cheatsheet om erachter te komen welke kanalen je het beste per leeftijdsgroep kunt inzetten.

Welke leeftijden vind je op welke social kanalen? Wij hebben een spiekbrief voor je gemaakt.



Wil je meer weten over SEA en/of SEO en hoe deze manieren van marketing passen in jouw strategie?

Onze SEO vs. SEA cheatsheet kan je verder helpen, download ‘m hier.


 

12 belangrijke online topics

Tijd om alle input concreet te maken! Ga aan de slag met:

  1. Online customer journey. Hoe spelen we in op de klantreis? Welke contactmomenten zijn er? Neem daarin de volgende fases mee: awareness, consideration, convert, loyalty en advocacy.
  2. Contentkalender. Welke content delen we op welke kanalen en wanneer? Wat zijn onze invalshoeken, welke inhakers pakken we?
  3. Workflows. Hoe bereiken we onze huidige en nieuwe klanten met geautomatiseerde e-mails? Onmisbaar: 7 tips voor effectieve e-mailmarketing.
  4. Website. Hoe passen we onze website aan? Welke content voegen we toe om te voldoen aan de vraag van onze doelgroep?
  5. Vindbaarheid. Welke zoektermen verwerken we in onze website, zodat we organisch vindbaar zijn?
  6. Privacy. Welke maatregelen nemen we om de privacy van onze gebruikers te waarborgen? Welke content geven we weg om klantdata te verzamelen? Zo bereid je je voor op first-party data.
  7. Uitbesteden of niet. Wat gaan we zelf doen, wat besteden we uit? Waar hebben we capaciteit voor? Ontdek of het voor jou handig is je online marketing uit te besteden of een marketeer in dienst te nemen.
  8. Co-creators. Hoe laten we onze eigen followers / doelgroep zelf content creëren? Lees waarom dit belangrijk is in de trends en ontwikkelingen van social media in 2023.
  9. Interactie. Hoe zorgen we voor meer interactie / engagement met onze doelgroep?
  10. Video. Welke video / motion content gaan we maken? (Punt 8, 9 en 10 zijn belangrijke online trends!). Alles over de kracht en groei van video content.
  11. Werk slimmer, niet harder. Welke tools gaan ons helpen in de stappen naar online succes? Denk bijvoorbeeld aan HubSpot, voor krachtige inbound marketing (CRM, Service, Marketing en Sales geïntegreerd).
  12. Service. Hoe verbeteren we onze klantenservice? Hoe optimaliseren we deze funnel en zorgen we voor de best mogelijke klantervaring, op ieder punt?

Het is veel. We know. Misschien kun je zelfs nog meer dingen bedenken?

5. Maak een planning en zorg voor actie in de tent

Da’s thuiskomen van een koude kermis. Online marketing bestaat dus niet uit het opzetten van een Google Ads campagne en af en toe iets posten op Instagram. Nee.

Maar met al deze punten op zak, beland je straks wel in een warm bad. Weet je goed waar je naartoe werkt (jij en je team). Kun je content- en performance-marketeers aansturen en ben je online zichtbaar op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt.

Aan de slag dan maar? Dat doe je per punt. Als je eenmaal op dreef bent zul je merken dat er steeds meer eenheid ontstaat en dan is het een kwestie van de rode draad volgen.

Je kunt de Afix hulplijn inschakelen als je vastloopt. Die hulplijn is trouwens altijd bereikbaar. Ook voor andere vragen.

Plan je afspraak