Afix Oval
Jasmijn-Portret
Contact met
Jasmijn
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Jasmijn-Portret

Jasmijn Vrolijk

Online marketeer

jasmijn@afix.nl

Met Jasmijn sparren over de laatste online marketing ontwikkelingen?


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
Online marketing uitbesteden óf een marketeer in dienst nemen?
14 mei 2020
Afix
Particle Particle Particle Particle
Blog

Online marketing uitbesteden óf een marketeer in dienst nemen?

14 mei 2020
Afix
Particle Particle Particle Particle

Ik hoor je denken: “Het artikel is geschreven door een online marketingbureau dus ze zullen wel in hun eigen straatje lullen”. Je marketing uitbesteden aan een bureau biedt ontzettend veel voordelen (dat kunnen wij niet ontkennen), maar er zijn ook zeker voordelen te noemen om een marketeer in huis te halen. Om tot een goede beslissing te komen ga je niet over één nacht ijs, want ieder voordeel heeft ook z’n nadeel. Om je te helpen bij het maken van een passende keuze voor jouw bedrijf, hebben we de voordelen voor zowel uitbesteden als in huis halen, voor je uitgeschreven. Maar eerst een drietal vragen om even bij stil te staan, als je overweegt om een marketeer in dienst te nemen.

  1. Kun je een marketeer zelf aansturen?
  2. Kun je een marketeer beoordelen op zijn werkzaamheden?
  3. Kun je een marketeer blijven ‘boeien’ en helpen ontwikkelen als hij/zij de enige marketeer in dienst is?

De voordelen van online marketing uitbesteden

1. Een kickstart van je campagnes

Hoezo het wiel opnieuw uitvinden? Het grote voordeel van een bureau is dat ze meerdere campagnes voor meerdere klanten beheren. Die kennis en ervaring zorgt ervoor dat je campagnes een kickstart krijgen.

Bij Afix kunnen we de learnings van de campagne van de ene klant, toepassen op die van een andere klant. We hebben de afgelopen jaren al ontelbaar veel campagnes opgezet voor klanten in diverse branches, waaronder de dienstverlening, leisure & entertainment, automotive, B2B, e-commerce en de retailbranche. Het grote voordeel hiervan is dat we jouw branche al een beetje kennen en de uitdagingen in jouw branche kunnen omzetten in kansen. Benieuwd naar ons werk? Check onze cases!

2. Frisse blik op de zaak

De marketeers bij een bureau kijken met een frisse blik. Dat is waardevol, want een interne marketeer heeft na verloop van tijd vaak de neiging om blind te worden voor kansen óf alleen kansen te zien binnen eigen kunnen.

Bij Afix kijken we met het oog van een potentiële klant naar jouw website, webshop, winkel en/of dienstverlening. Iets wat vaak lastig is als je zelf 7 dagen per week met je eigen ‘toko’ bezig bent. Onze marketeers komen met verrassende inzichten/ideeën en durven kritisch te zijn. Dat is voor een externe partij nou eenmaal veel makkelijker dan voor een interne marketeer.

3. Continuïteit en flexibiliteit tegelijk

Wat we met continuïteit bedoelen? Als je voor een bureau kiest ben je niet afhankelijk van één marketeer. Dat ben je wel op het moment dat je één marketeer in dienst neemt. En dat brengt een stukje risico met zich mee. Enerzijds omdat je er iemand op de loonlijst bij hebt. Anderzijds omdat je afhankelijk wordt van één persoon. Word je marketeer ziek of besluit je marketeer zijn baan op te zeggen, dan is alle kennis plots verdwenen.

Besteed je je online marketing uit aan Afix dan ligt je marketing in handen van een team van specialisten. Wij hebben wekelijkse teammeetings waardoor alle marketeers op de hoogte zijn van de voortgang van alle accounts. Onze processen zijn er bovendien op ingericht dat we altijd toegang hebben tot de historie (correspondentie, statusupdates, learnings en rapportages etc.). Valt er iemand weg dan kan een collega de werkzaamheden eenvoudig overnemen. Dat zorgt ervoor dat er continuïteit is in het beheer van je campagnes.

Naast continuïteit, biedt een marketingbureau ook een stukje flexibiliteit. Waar je bij een werknemer op een gegeven moment over moet op een contract voor onbepaalde tijd, werkt dat bij een marketingbureau vaak periodiek. Ondanks dat we bij Afix natuurlijk altijd voor een lange termijn samenwerking gaan, bieden we wel de flexibiliteit van periodieke contracten.

4. De kracht van een team van specialisten

Overweeg je om een marketeer in dienst te nemen, realiseer je dan goed dat een online marketeer vaak verstand heeft van één of ‘slechts’ 2 disciplines. Dat is eigenlijk te weinig. Wat als je campagne leidt tot extra websitebezoekers, maar niet tot meer sales? Ligt het aan de opmaak van je advertenties, je targetingopties, de content op je website of bijvoorbeeld het winkelwagenproces in je webshop? Al deze facetten staan met elkaar in verbinding en zijn ook van elkaar afhankelijk. Dit simpele voorbeeld laat eigenlijk al zien dat je kennis moet hebben van meerdere disciplines: social advertising, contentmarketing, conversie-optimalisatie en webdevelopment. Kan één persoon specialist zijn in alle disciplines? Wij denken van niet. Neem je zelf iemand in dienst die je allround gaat inzetten dan zal er veel tijd verloren gaan aan dingen uitzoeken en proberen. Bovendien zal een stukje onervarenheid ervoor zorgen dat niet alle campagnes even goed uit de startblokken komen, waardoor je een kanaal wellicht onterecht afschrijft.

Besteed je je online marketing uit aan een bureau dan mag je verwachten dat het kennisniveau hoog is. Bij Afix hebben we SEA, SEO, social advertising, email marketing en webdevelopment specialisten. Wij ondersteunen jouw onderneming/marketingafdeling met de dienst/discipline die jij nodig hebt. Heb je een keer voor een paar uurtjes een specialist op een andere discipline nodig, dan betrekken we die er gewoon bij. Zo kan je altijd terugvallen op een specialist.

De voordelen van een marketeer in dienst nemen

1. Korte lijnen en snel schakelen

Als je een marketeer in huis haalt dan is het vanzelfsprekend sneller schakelen dan dat je marketeer op afstand werkt. Iemand die intern werkt, krijgt automatisch meer mee van de ontwikkelingen binnen de organisatie en/of op de markt. Een interne marketeer kan daar direct op inhaken en dit vertalen naar de marketing campagnes. Vooral in de details behaal je hier winst.

Kies je voor een bureau dan zal je bewuster bezig moeten zijn met het delen van informatie. Als bureau kunnen we dit ‘probleem’ niet volledig tackelen, maar we doen er wel ons uiterste best voor. Bij Afix zorgen we dat we wekelijks contact opnemen met onze klanten om de laatste ins and outs te bespreken. Dit doen we door video calls, ouderwets bellen en/of afspreken bij ons op kantoor. Op die manier houden we warm contact en zul je ons gaan zien als je eigen collega’s, maar dan op afstand. Meet the team!

2. Kneden naar eigen wens

Neem je zelf een marketeer in dienst dan heb je invloed op de ontwikkeling van die persoon. Je kunt hem/haar hier en daar ‘kneden’ naar eigen wens. Zeker jonge marketeers zijn vaak nog te vormen en gemakkelijker mee te nemen in jouw visie.

Denk nog even terug aan de 3 vragen helemaal bovenaan deze blog. En dan in het bijzonder de vraag “Kun je een marketeer blijven ‘boeien’ en helpen ontwikkelen als hij/zij de enige marketeer in dienst is?”. In hoeverre ben jij in staat om een marketeer naar een niveau hoger te tillen? Als een interne marketeer niet wordt omgeven door andere marketeers dan gaat de ontwikkeling een stuk langzamer. Dit kun je eventueel afvangen door je marketeer cursussen te laten volgen. Op die manier kun je toch ontwikkeling garanderen en behoud je de voordelen van een marketeer in huis.

De overweging: kosten/baten

De verschillende voordelen zullen je ongetwijfeld aan het denken hebben gezet. Echter speelt geld zeer waarschijnlijk ook een rol in je overweging. Daarover kunnen we het volgende aan je meegeven:

Een marketeer in dienst nemen is goedkoper dan je marketing uitbesteden. Althans als we ons focussen op het uurtarief. Tegen dezelfde kosten kan een marketeer in huis, simpelweg meer uur maken dan een bureau. De vraag is alleen wat haal je uit die uren?

Bij Afix zijn we er van overtuigd dat wij dankzij ervaring en de inzet van specialisten, vaak minder uren nodig hebben om succesvolle campagnes op te zetten dan een allround marketeer. Specialisten weten de weg in het werkveld en handelen daardoor veel sneller. Bovendien investeren we in trainingen, tools en automatisering. Hierdoor kunnen we, in combinatie met jarenlange ervaring, meer werk verzetten in hetzelfde uur. Zo krijg je bij ons voor de prijs van één FTE een team van meerdere specialisten tot je beschikking.

Meer informatie?

Ben je benieuwd geworden wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen en welke online marketing kanalen wij jou zouden aanbevelen? Neem contact op om vrijblijvend even te sparren over de mogelijkheden.