afix_mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_mendie-wijker

Mendie Wijker

Head of Marketing

mendie.wijker@afix.nl

Sparren over je content invulling of over de nieuwste trends en ontwikkelingen? Mendie helpt je graag verder.

Blog
Adverteren op Pinterest: Jouw Gids voor Visueel Succes
29 maart 2024
Social media
Particle Particle Particle Particle
Blog

Adverteren op Pinterest: Jouw Gids voor Visueel Succes

29 maart 2024
Social media
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Met meer dan 4,6 miljoen Nederlandse gebruikers (2024), heeft Pinterest zich ontpopt tot een digitaal prikbord. Maar toch blijft het voor vele de vreemde eend in de bijt. Want de voorkeur gaat vaker naar Meta (Instagram, Facebook), LinkedIn en TikTok, terwijl Pinterest juist heel veel kan toevoegen in je marketingstrategie. Dit is hoe jij aan de slag kunt gaan met Pinterest Advertising. 

Pinterest Ads of Pinterest SEO? 

In de blog: Start met Pinterest SEO nemen we je mee in hoe je aan de slag kunt gaan met je Pinterest contentstrategie. Maar hé, je kunt ook via Pinterest adverteren. Maar wanneer zet je Pinterest advertising in en wanneer focus je op je Pinterest SEO-strategie? 

Pinterest Ads Pinterest SEO 
Betaalde campagnes opzetten Contentstrategie optimaliseren
Toename in websiteverkeer Toename in websiteverkeer
Stijging in conversies Uiteindelijk stijging in conversies
Korte termijn  Lange termijn 
Budget nodig  Duurzame strategie

 

Is Pinterest interessant voor jou?

Welke doelgroep vind je terug van dag tot dag op Pinterest? Belangrijk, want zo weet jij of je dit kanaal kunt overwegen om toe te voegen aan je marketingstrategie. 

Het grootste deel van de gebruikers is vrouw (60%), waardoor het in eerste instantie een goed kanaal is, op het moment dat je voornamelijk een vrouwelijke doelgroep wilt bereiken. Maar vergeet ook zeker niet het aantal mannelijke gebruikers, want deze groep gebruikers neemt de afgelopen jaren toe. Het is een visueel inspiratie platform voor jong en oud. 

Is er één specifieke leeftijdsgroep die Pinterest actief gebruikt? Nee, de leeftijdsgroepen van Pinterest zijn verdeeld: 

  • 30% van de gebruikers zijn tussen de  18 t/m  29 jaar 
  • 27% is tussen de 50 t/m 64 jaar. 
  • En 20% bevindt zich tussen de 30 t/m 39 en 40 t/m 49 jaar  

De meest actieve merken bevinden zich in de mode, beauty, lifestyle, Interieur/tuin, food of reisbranche. Bevind je in één van deze branches en zet je Pinterest nog niet in? Dan is er werk aan de winkel! 

Maar druk nu niet direct de blog weg als je niet in één van deze branches opereert, want ook voor jou kan Pinterest SEO of Pinterest Advertising interessant zijn. Verkoop je bijvoorbeeld een dienst in plaats van producten? Deel dan via informatieve pins praktische tips of inspirerende quotes.

Infographics, checklists, stappenplannen, how-to’s, tips, sfeerbeelden: allerlei soorten content die op Pinterest goed werken. Waardoor jij je plekje kunt veroveren en kunt opvallen. 

Past Pinterest in jouw marketingstrategie?

De koopbereidheid ligt hoog op dit platform. 83% van de gebruikers heeft wel eens iets gekocht na het zien van een pin van een merk. En waar advertenties op andere platforms misschien als een stoorzender gezien worden door de gebruikers – denk aan een opvallende pop-up of een banner die in de weg zit – mengen Pinterest advertenties zich moeiteloos met andere pins.

Pinterest Grid

In welke fase je Pinterest inzet binnen je marketingfunnel? In alle fases! Het is en blijft een inspiratie platform, waarna het alle kanten op kan gaan – van websitebezoek tot aan conversie. Dus is het belangrijk om in elke fase aanwezig te zijn. 

De stappen naar een goed Pinterest account

Oké je bent eruit. Pinterest is een kanaal die helemaal past bij jouw product/dienst. Welke stappen onderneem je nu?

  • First things first een zakelijk business account aanmaken
  • De Pinterest Tag op je website installeren. We adviseren je om de tag via Google Tag Manager in te stellen. 
  • Claim je website via Pinterest, zodat niemand anders met jouw website-URL kan adverteren. 
  • Breng in beeld welke conversie je meetbaar wilt maken en sync je Pinterest account met je Google Analytics 4, zodat je data ook daarin goed zichtbaar wordt. 
  • Maak je profiel herkenbaar met jouw huisstijl. Gebruik dezelfde profielfoto’s en kleuren als bij je andere social media-accounts. 
  • Plaats je eerste pins en maak verschillende boards aan. 
  • Stel de eerste doelgroepen in binnen je advertentieaccount en zorg ervoor dat je de retargeting lijsten alvast laat vullen. 

Advertenties op Pinterest kosten 2,3 x minder per conversie dan op andere social media – Pinterest

 

Nu je account staat en je de nodige instellingen hebt doorlopen begint de uitdaging: accountbezoeken realiseren. Waarbij je dus de keuze hebt om dit via Pinterest Advertising of Pinterest SEO of de mix van beiden te realiseren. 

De perfecte Pin in je campagne 

Het begint allemaal bij Pins (de benaming voor de afbeeldingen in je Pinterest tijdlijn). Dus nog voordat jij je campagne kan instellen of SEO teksten kan schrijven. Begin je met het uploaden van je eerste afbeeldingen naar je Pinterest account. 

Waar een goede Pin uit bestaat: (tip: Maak minstens 1 keer per week nieuwe, originele pins voor een constante stroom aan content.)

  • Afbeelding/video 
  • Titel 
  • Omschrijving 
  • Website URL 
  • Eventueel een link naar het Pinterest bord waar de Pin instaat. 

Elementen van een goede Pinterest Pin

De beste pins zijn visueel aantrekkelijk, vertellen een goed verhaal en maken mensen nieuwsgierig. Bevatten een call to action, waardoor je Pin eerder bewaard wordt en het weer vaker getoond zal worden. 

Met de juiste tekst zullen meer mensen jouw Pin ontdekken. Voeg dus een goede beschrijving, titel en link toe aan je Pin. Houd daarbij ook rekening met de specificaties voor verschillende Pins. 

Organisch en gesponsord gaan hand in hand

Net als dat SEA en SEO elkaar versterken, versterken Pinterest advertising en Pinterest SEO elkaar ook. Sterker nog, er vindt een verschuiving plaats waardoor SEO binnen social kanalen als Pinterest en TikTok steeds vaker het begin van een zoektocht is dan Google dat voorheen was. 

Starten met Pinterest Advertising?

Weet je direct door het lezen van de blog hoe je het gaat aanpakken of wil je nog even wat meer informatie over de mogelijkheden die er voor jouw bedrijf zijn? Wij helpen je graag op weg in een vrijblijvende kennismaking. 

Start met Pinterest Advertising!