profile-maryse-van-wageningen-800x800
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-maryse-van-wageningen-800x800

Maryse van Wageningen

Social Advertising Marketeer

maryse@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Dit is wat je moet doen voor de iOS 14 update
    05 februari 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Dit is wat je moet doen voor de iOS 14 update

    05 februari 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    Bijgewerkt: 11-2022
    Waar je als social media marketeer wakker van hebt gelegen? De Apple iOS 14 update in het najaar van 2020. Sindsdien neemt Apple de privacy van haar gebruikers een stuk serieuzer en dat heeft invloed op jouw social media campagnes.

    Een websitebezoeker heeft nu zelf de touwtjes in handen als het gaat om tracking en moet hier expliciet toestemming voor geven. Dat heeft invloed op retargeting, op doelgroep-relevantie en op het meten van conversies.

    Gelukkig biedt Facebook opties om de nadelige effecten van de update op jouw campagnes te beperken. Maar er is wel werk aan de winkel. Wij vertellen je wat je moet doen.

    Popup van de iOS 14 update

     

    Van third-party naar first-party

    De update is niet vreemd in deze tijd. We nemen afscheid van third-party cookies en stappen over op first-party data. Waar third-party cookies tracken over het internet makkelijk maken (de cookies zijn afkomstig van een ander domein dan van de website die op dat moment bezocht wordt), draait het bij first-party data veel meer om het verzamelen van eigen data verkregen uit klantcontact (met toestemming).

    Klinkt als een heel nieuw tijdperk van meer personalisatie en geoptimaliseerde gebruikerservaringen. Maar ‘t vraagt wel aanpassingsvermogen.

    Wat we tot nu toe weten over de update

    • Targeting
      Doelgroepen worden kleiner. Als een gebruiker geen toestemming geeft is het moeilijker hem of haar te bereiken.
    • Measurements
      Er worden minder conversies aan je Facebook campagnes toegekend door de ‘conversion window changes’. Je kunt door deze wijzigingen alleen nog de clicks van de laatste 7 dagen zien, en deze data maximaal 28 dagen vasthouden. De conversies worden gerapporteerd op het moment dat ze plaatsvinden en dus daadwerkelijk gebeurd zijn. Hierdoor zit er een vertraging in je conversies van 24 – 48 uur onder iOS 14 gebruikers.
    • Apps
      Heb je een campagne met focus op app installaties? Dan is het niet meer mogelijk om demografische gegevens in te zien van personen die je app hebben gedownload. Je kunt tot 3 dagen data terugzien over personen die de app hebben geïnstalleerd. Mobile custom app audiences kunnen niet meer worden ingezet als targeting groep.
      De verwachting is dat de kosten voor de promoties van apps hoger uitvallen. Ook in deze campagnes zal een vertraging van 24 – 48 uur zitten.
    • Conversies/ advertentie set-up
      Per domein kun je nog maar 8 conversie gebeurtenissen instellen, mits een persoon toestemming geeft. Wanneer een persoon geen toestemming geeft, wordt je als adverteerder nu gelimiteerd tot 1 conversie gebeurtenis. Stel je conversie gebeurtenis #1 is ‘aankoop’, maar deze wordt niet voltooid, dan wordt conversie gebeurtenis #2 gemeten, dit kan dan ‘add to cart’ zijn.

    Onderneem deze drie acties

    We hebben de afgelopen tijd al meerdere malen effect in onze campagnes gemerkt, maar met de onderstaande stappen voorkom je de grootste impact:

    1. Verifieer je domein om aan Facebook te laten zien dat jij de eigenaar bent (met video).
    2. Stel daarna 8 conversiegebeurtenissen in voor het optimaliseren van je campagneprestaties. Hoe dat werkt lees je in deze uitleg van Facebook.
    3. Stel de Facebook Conversions API in als alternatief voor de Facebook-pixel (met video).

    Stappenplan: verifieer je domein

    Bekijk de video en volg het onderstaande stappenplan om jouw domein te verifiëren.

     

    1. Log in op business.facebook.com. Je klikt op de negen stipjes en gaat vervolgens naar de instellingen.
    2. Ga naar ‘merkveiligheid’ en dan naar ‘domeinen’. Klik op ‘domein toevoegen’ en vul je website url in (zonder https). Refresh de pagina. Je kunt een domein maar 1 keer verifiëren, daarom geeft de url afix.nl in de video een error, deze is namelijk al geverifieerd.
    3. Via de meta-tag verification ontvang je een stukje code. Voeg deze toe in de header van je website, boven de Facebook pixel. Je kunt je website beheerder vragen dit te doen.
    4. Zodra de code is toegevoegd klik je op de groene knop om de pagina te verifiëren.
    5. Je pagina is nu geverifieerd!

    Stappenplan: conversions API instellen

    Bekijk de video en gebruik de tools die we hieronder benoemen.


    De Conversions API is een Facebook Business-hulpmiddel waarmee je belangrijke online en offline gebeurtenissen of klantacties rechtstreeks vanaf je server met de servers van Facebook kunt delen, dit is een voorbeeld van first-party data. Hierdoor kun je de data die via de server van een iOS 14 gebruiker komt alsnog koppelen aan je Facebook campagne. De twee tools die je hiervoor nodig hebt en die je terug ziet komen in bovenstaande video zijn:

     

    Verder belangrijk: server-side tagging in Google Tag Manager en upgraden naar Google Analytics 4. 👇

    Server-side tagging in Google Tag Manager

    Google Tag Manager biedt met server-side tagging een nieuwe manier om pixels op een website te plaatsen. Server-side tagging is anders dan het hiervoor gebruikte client-side tagging. Bij client-side tagging ligt de code aan de kant van degene die de website bezoekt, er wordt een stukje code opgeslagen in de browser en vervolgens doorgestuurd naar platformen als Facebook en Google Analytics.
    Met server-side tagging breng je hier een extra laag aan toe, zodat de code niet direct in de browser wordt opgeslagen, maar op de eigen webserver. Vervolgens kies je zelf welke data wordt doorgestuurd naar Facebook en Google Analytics. Je houdt dus zelf meer controle.
    Server-side tagging vereist wel technische kennis en kost wat tijd en moeite om in te stellen. Google beschrijft het als een duurzame oplossing en noemt voordelen:

    • Eigen invloed op het sturen van data (data achterhouden, filteren of verrijken? Daar kies je zelf voor).
    • Eigen beheer in de veiligheid van jouw bezoekers (data wordt niet zomaar verstuurd naar externe platformen).
    • Snellere website (de website hoeft niet voor ieder platform een nieuwe code te laden).

    Upgrade naar Google Analytics 4

    Google Analytics kun je echt niet langer links laten liggen. Deze property biedt meer veiligheid en is toekomstgericht. We wijden een andere blog aan de voordelen van GA4 en waarom overstappen op korte termijn belangrijk is.

    Account laten checken?

    Hoe zit het met jouw instellingen? Laat ons eens een kijkje nemen. Wij geven handige tips zodat je de juiste data verzameld: de kern van een goede campagne! Loop je vast met server-side tagging of Google Analytics 4? Schroom niet en laat ons je helpen.

    Plan je afspraak