User Generated Content (UGC), Metaverse, Hyper-personalisatie. Houd jij het nog bij? Het is essentieel om de laatste trends te volgen en dé truc om deze slim in te zetten. Zo blijf jij voorop lopen in de markt en win je vertrouwen onder jouw publiek.
Social media is geen enkele dag hetzelfde en blijft een onderdeel dat constant in beweging is binnen online marketing. Des te belangrijker om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Let’s dive in!
De social media trends voor 2025:
- User Generated Content (UGC)
- Short-form video
- Metaverse en virtuele wereld
- Hyper-personalisatie
- Ethische advertenties
Voordat we meer delen over de social media trends van 2025, nemen we je eerst mee terug naar de social media trends van 2024. Welke trends zijn here-to-stay?
2024 | 2025 |
---|---|
Pinterest als zoekmachine | Google is al langer niet meer de grote spelers onder de zoekmachines. Kanalen als Pinterest en TikTok winnen steeds meer terrein. We blijven het zeggen: verbreed je SEA naadloos met andere platformen. |
Demand Generation | De oplossing bieden en vraag creëren. Dat is waar het bij Demand generation om draait. Door Demand Generation toe te passen weet jij mensen in de upperfunnel te bereiken. |
AI en Automatiseringen | AI (artificial intelligence) maakt jou het leven een stuk gemakkelijker. Met een Chat-bot of gepersonaliseerde content maakt dat je direct in verbinding staat met je doelgroep. |
Social Listening | Luisteren naar wat jouw doelgroep vertelt op social media, inspelen op wensen en behoeftes en real-time inzichten wat er zich afspeelt. Social Listening zorgt voor een verbinding en een stap voor op jouw concurrentie. |
Optimaal je social media kanalen inzetten
Ook in 2025 borduren we voort op de trends die al een tijd gaande zijn. Denk aan Demand Generation, AI, social listening en het veranderende zoekgedrag op andere platformen dan Google. TikTok en Pinterest zijn groeiende als zoekmachine onder Gen Z. In deze blog bespreken we enkel de nieuwste ontwikkelingen, wat je (volgens ons) absoluut moet meenemen in je online marketingstrategie, maar vergeet ook deze zeker niet in je strategie voor 2025 ;).
We houden je niet langer op, laten we duiken in de trends van 2025!
1. User Generated Content (UGC) of Influencers
UGC is een door gebruikers gemaakte content over jouw product of dienst. Ook in 2025 blijft UGC een krachtig middel om een authentieke connectie met je doelgroep te creëren. Content dat niet voelt als een reclame spotje, maar als een oprechte review over het product.
“De jongere generatie is niet van impulsieve aankopen doen. Nee, ze doen eerst uitgebreid onderzoek via social media. In een onderzoek blijkt dat 79% van de ondervraagde (Gen Z en Millennials) aangeeft dat UGC een hele grote impact heeft op beslissingen van aankopen. Sterker nog, deze groep vindt UGC 9.8 keer meer impact hebben dan content gemaakt met een verkoop boodschap.”
– Alyssa (Creative Marketeer)
Influencers kunnen vaak een aardig bedrag vragen voor zijn of haar bereik/ engagement. UGC creators daarentegen, gaan vaak al akkoord met een barterdeal of met een (veel) kleinere vergoeding. Hierdoor kun jij (als marketeer) vervolgens de beelden rechtenvrij gebruiken. Het voordeel?
- De consument vertrouwt UGC meer dan advertenties van influencers
- UGC creëert een community voor jouw merk
- Oprechte waardering voor het merk
- Goedkoper en duurzamer
2. Short-form video en interactieve content
Dit is al de zoveelste keer dat we in herhaling vallen, maar we zeggen het toch nog een keertje! Korte video’s is en blijft the way to go, ook in 2025, om je doelgroep vast te houden. Zet in op platformen als TikTok, YouTube Shorts en Reels.
Deze short-form video’s zullen in 2025 nog interactiever worden met functies zoals polls, quizzes en shoppable content. Ook zullen live-streams nog meer in trek worden. Denk bijvoorbeeld eens aan een live-stream waarin je verschillende producten laat zien.
3. Metaverse en virtuele wereld
Als je het leest, dan klinkt het misschien als een ‘ver van mijn bed show’. Toch is het een ontwikkeling die het zeker waard is om in de gaten te houden, gezien dit zich de komende jaren verder zal ontwikkelen. Is Metavers nieuw? Zeker niet. Eind 2021 deed Meta (voorheen Facebook) de aankondiging verder te gaan onder de naam ‘Meta’. Toeval? Ook niet. Mark Zuckerberg gaf in zijn aankondiging aan dat het vanaf dat moment alleen nog maar ”Metaverse first, not Facebook first” gericht zal zijn.
Maar even terug, wat is Metaverse? Het is een digitale wereld – lees: letterlijk een digitale wereld – waarin de fysieke en virtuele realiteit samenkomen. Metaverse is een nieuwe ontwikkeling in sociale connecties en volgens Meta zelfs een opvolger van mobiel internet.
Het gaat veel verder dan enkel een game of een VR-ervaring. Het is een volledige omgeving waar gebruikers kunnen rondlopen, weken winkelen, interactie met elkaar hebben en zelfs evenementen bezoeken. What?
Nike en Gucci zijn ons een grote stap voor in deze ontwikkeling. Zij hebben inmiddels al even terug een virtual-experience ontwikkeld waar je meer kunt leren over de geschiedenis, producten kunt zien en de laatste designs kunt checken.
Hoewel Metaverse nog grote stappen heeft te maken, zien we ook in het dagelijks leven nu al vele voorbeelden van deze digitale wereld. Denk aan virtuele gaming werelden, virtuele try-ons met kleding, Fitness apps met AR, en ja, ook de online vergaderplatforms.
Metaverse en andere virtuele werelden bieden bedrijven een nieuwe manier van mensen bereiken. Je kunt in de Metavers de interactie naar een nieuw niveau tillen, kun je dankzij data je advertenties en content real-time aanpassen en biedt het de mogelijkheid om volledig op te gaan in merkbeleving. De mogelijkheden zijn eindeloos!
4. Hyper-personalisatie
Jouw publiek verwacht in 2025 een gepersonaliseerde ervaring op social media. Of beter gezegd: een op maat gemaakte ervaring die volledig afstemmen met hun persoonlijke voorkeuren. Merken kunnen verder gaan dan een standaard targeting door bijvoorbeeld met AI real-time data van gebruikers te verzamelen en daarop in te spelen.
Denk bijvoorbeeld aan een dynamische advertentie op TikTok en Instagram, die zich aanpassen op basis van wat een gebruiker net heeft bekeken of geliket. Dit creëert relevantere interacties, wat kan leiden tot hogere betrokkenheid of zelfs conversies.
Neem Nike als voorbeeld. Zij gebruiken Instagram AI om gebruikers een op maat gemaakte advertentie te laten zien. Deze is gebaseerd op hun recente activiteiten, zoals bekeken producten of gevolgde sportpagina’s. Hierdoor krijgen deze gebruikers altijd een relevante advertentie of aanbieding te zien. Dit versnelt de koopbeslissing en vergroot de loyaliteit.
Implementatie van hyper-personalisatie:
- Data verzamelen en analyseren: Gebruik klantgegevens zoals aankoopgeschiedenis en browsegedrag om inzicht te krijgen in voorkeuren.
- Personalisatie-engines inzetten: AI-tools passen content automatisch aan, bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbevelingen of advertenties.
- Dynamic content: Pas e-mails, advertenties en zelfs website-inhoud in real-time aan op basis van gebruikersgedrag, zoals locatie of recente interacties.
5. Ethische advertenties
Transparantie en ethiek zijn in 2025 cruciaal. En dat is niet gek, gezien er een groeiende behoefte is aan inclusie en authentieke content. Consumenten willen dat jij als bedrijf eerlijk bent en er ethische keuzes worden gemaakt in de advertenties waarin het welzijn centraal staat. Dit is belangrijk om toe te passen binnen je strategie voor 2025, door de dalende consumentenvertrouwen. Wil jij scoren? Zet in op authenticiteit en inclusiviteit.
Best practices voor ethische advertenties:
- Duidelijkheid over sponsoring: Maak altijd duidelijk wanneer een advertentie gesponsord is, zodat de relatie tussen merk en influencer of platform helder is.
- Privacy respecteren: Wees open over hoe je data verzamelt, gebruikt en deelt, en zorg voor toestemming van gebruikers.
- Authentieke samenwerkingen: Werk samen met influencers en partners die oprecht geloven in je merk en producten. Dit bouwt niet alleen vertrouwen op bij consumenten, maar zorgt ook voor langdurige loyaliteit.
Wees echt en authentiek
Misschien heb je de rode draad in de blog ontdekt. Gebruikers zijn op zoek naar een echte ervaring, geen gladde marketingpraatjes. Ze willen betrokken worden en zoeken de interactie op. Daarnaast hebben ze een groeiende behoefte aan authentieke content waarin ze zichzelf kunnen vinden en die past bij hun persoonlijke voorkeuren.
De trends die we hebben genoemd zijn misschien niet echt nieuw. Maar dat geeft juist aan dat je er iets mee moet – het wordt gemeengoed. Ga aan de slag met de verschillende vormen van content en bedenk tal van invalshoeken. Een marketingbureau helpt je hierbij. Met een goed gevulde contentkalender kun je 2025 aan.
Laat Afix met je meedenken. Vinden we leuk.
Bron: hearts-sience