afix_maryse-van-wageningen
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_maryse-van-wageningen

Maryse van Wageningen

Senior Social Advertising Marketeer

maryse.vanwageningen@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!

Blog
De upgrade naar Google Analytics 4
16 november 2022
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

De upgrade naar Google Analytics 4

16 november 2022
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Google is per 1 juli 2023 met Universal Analytics gestopt. Vanaf die datum ontvang je geen hits meer in deze property. Als je slim bent geweest heb je de stap gemaakt naar Google Analytics 4 om historische waarde op te bouwen.

Al eerder vertelden we je over alles wat je moet weten van Google Analytics 4. Inmiddels is er tijd verstreken en is de tool geoptimaliseerd (leer ons Google kennen). De hoogste tijd dus om er nu echt alles uit te halen. Wij vertellen je hoe dat precies werkt.

Google Analytics 4 biedt veel voordelen ten opzichte van de huidige Analytics variant:

1. Verbeter je landingspagina’s met GA4

Een succesvolle landingspagina is de schakel tussen jou en je bezoeker. Als je denkt aan landingspagina’s denk je mogelijk ook aan de term bounce rate. Dit percentage geeft het aantal bezoekers weer dat direct weg klikt, zonder zich verder te oriënteren op je website – terwijl dit wel jouw doel was. Voorheen kon je hieraan enigszins afleiden of een pagina goed werd ontvangen.

In GA4 vind je de bounce rate niet meer terug. Want wat zegt zo’n percentage eigenlijk? Je weet dat mensen je site verlaten, maar waarom? De bounce rate is in GA4 vervangen door engaged sessions (klinkt ook een stuk gezelliger). Je spreekt van een engaged session wanneer aan één van de volgende voorwaarden is voldaan:

  • De website of app staat voor minimaal 10 seconden open.
  • Er is een conversie behaald.
  • Er zijn twee of meer pageview / screenview -events uitgevoerd.

Engaged sessions: what’s in it for me?
Dat jij je voortaan focust op het positieve: je analyseert de data van mensen die wél wat uitvoeren op je website. Je leert over hun handelingen en over hun gedrag – je past je website aan naar hun behoeftes zodat het percentage betrokken bezoekers stijgt. Je steekt je tijd en energie in acties die werken. Je kunt dit verder optimaliseren door A/B-testen. Op basis van deze testen kun je gaan spelen met de content op je landingspagina, waar oneindig mee te variëren valt.

2. Laat machine learning je helpen in GA4

Google Analytics 4 gaat actief met je meedenken dankzij machine learning. De tool draagt suggesties aan op basis van voorspellingen.

Predictive audience
GA4 doet bijvoorbeeld een voorspelling dat een bepaalde doelgroep waarschijnlijk eerder bereid is te converteren. Het is aan jou om dit te testen. Na verloop van tijd analyseer je de resultaten. Had Google gelijk? (Vaak wel). Doordat jij deze suggestie van Google Analytics 4 test, maak je het systeem slimmer en ontvang je steeds betere voorspellingen.

Weet je wat de nachtmerrie van iedere online marketeer is? Dat je sterke stijgingen of dalingen in data ziet (wat vaak duidt op iets goeds óf iets slechts) maar dat je hier te laat achterkomt. Het liefst ondernam je direct actie. Met Google Analytics 4 ben je nu als eerste op de hoogte van plotselinge wijzigingen door slimme meldingen.

Dankzij dit soort handige meeteenheden kun je zien welke campagne jou de beste bezoekers levert. Je krijgt ook inzicht in bestedingsbereidheid (handig als je een webshop hebt – hier vertellen we later meer over).

Laat machine learning dus voor je werken, want waarom zou je het niet doen?

3. Analyseer beter met de Analyse Hub in GA4

We stellen je graag voor aan de Analyse Hub: je beste vriend als het gaat om het maken van analyses. Analyseren is voor een Afix’er als fietsen. Voor jou nu ook.

Wellicht dat er van je gevraagd wordt om intern goed te rapporteren. Wat doen jullie nu, wat werkt wel, wat werkt niet? Wat is de beste route voor jullie? Rapporten maken gaat in GA4 sneller en makkelijker. Je kunt kiezen uit een aantal mooie templates – maar je kunt het ook eenvoudig houden door zelf een bepaald onderdeel uit te lichten.

Het is daarvoor belangrijk om te weten welke informatie je wilt inzien. Wij kunnen je vervolgens helpen daarvoor het juiste rapport op te stellen. Vaak wordt er met rapporten niets gedaan, omdat ze je weinig vertellen, of omdat het lastig is er conclusies uit te trekken. Met de Analyse Hub is dat verleden tijd.

4. Bespaar op advertentiebudget met GA4

Budget besparen? Jawel. Als je een Google Ads campagne hebt draaien, tenminste. De integratie met Google Ads gaat in GA4 een stuk dieper. Je kunt budget besparen door je te richten op de juiste doelgroep. GA4 helpt je om remarketing lijsten schoon te houden. Zodra iemand iets koopt, of een gewenste handeling op je website uitvoert, knikkeren GA4 en Google Ads deze persoon uit de remarketing doelgroep.

Dat gebeurt automatisch, dus jij hoeft je geen zorgen te maken dat je onnodig blijft adverteren. De klant komt vervolgens weer in een andere marketing funnel terecht.

5. Zie de koopbereidheid van je doelgroep met GA4

Webshop-owners, opgelet. Google Analytics 4 is waardevol als je een e-commerce bedrijf hebt. Jij beschikt over nóg meer klantdata dan wanneer je een gewone website (bijvoorbeeld Webflow of WordPress) zou hebben.

Ook al plaatsen mensen niet eens een bestelling, dan alsnog verzamel je meer data over handelingen en gedrag tijdens de customer journey (die klantreis van het begin). Je krijgt dankzij GA4 meer inzicht in je ideale bezoeker omdat je meer komt te weten over welke bezoekers een grotere kans hebben tot het doen van een aankoop (voorspelling). Koopbereidheid hoog? Actiepunt voor jou. Richt je op die groep en laat geen verkoopkans onbenut.

Wil je upgraden? Laat ons Google Analytics 4 uitleggen

We hopen dat je nu meer inzicht hebt in de voordelen van GA4. Ben je er klaar voor om deze overstap te maken en de voordelen ervan te benutten? Of gebruik je GA4 al, maar heb je hulp nodig om er optimaal gebruik van te maken? We zijn hier om te helpen.

Ook als je nog geen partner bent van Afix, kunnen we je helpen bij de overstap naar of het gebruik van GA4. Onze diensten bestaan o.a. uit: code implementatie, aanpassingen in Google Tag Manager, het instellen van conversies, het filteren van intern verkeer, de koppeling met Google Ads (indien nodig) en we testen of alles goed binnenkomt.

Upgrade aanvragen