Na het eerder over SEO, SEA, social en content te hebben gehad, mogen trends op het gebied van data en privacy wat ons betreft niet ontbreken in dit rijtje. 2025 belooft een jaar te worden waarin dit thema écht centraal staat in het marketingspeelveld. De regels worden strenger, consumenten eisen meer controle en bedrijven moeten op een slimmere manier omgaan met het verzamelen van data. De vraag is dus: hoe blijf je transparant en bouw je tegelijkertijd een sterke relatie op met je klanten? Hoe zorg je ervoor dat je blijft sturen op de betrouwbaarste data die je kunt bezitten?
We nemen je mee in de belangrijkste data- en privacy trends van 2025, zodat je jouw strategie hierop kunt afstemmen. Ready? Let’s go!
De data- en privacy trends van 2025:
- First-party data als de gouden standaard
- Server-Side tracking als dé oplossing
- Native integraties en API’s voor een volledig klantbeeld
- AI maakt data-analyses en -activatie nog toegankelijker
- Focus op transparantie
Veel trends zijn niet nieuw. We hebben gezien dat deze in 2024 al een aanloop hebben genomen, maar deze zullen zich naar verwachting in 2025 verder ontwikkelen. De volgende trends zullen ook in 2025 een rol spelen
2024 | 2025 |
Third-party cookies nog toegestaan | Third-party cookies dreigen te verdwijnen, gebruikers krijgen de mogelijkheid om dit aan of uit te zetten. |
Privacy-first benadering van bedrijven neemt toe | De regelgeving zal wereldwijd nog strikter worden. |
Opmars van Server-Side Tracking | Server-side tracking is de nieuwe standaard in dataverzameling. |
1. Einde van third-party cookies?
Het afgelopen jaar heeft er rondom third-party cookies veel afgespeeld. Zullen ze voorgoed verdwijnen? Nee, niet helemaal. Gebruikers kunnen mogelijk zelf beslissen of ze deze cookies aan of uit willen zetten. De consument krijgt dan volledig de controle en zullen eerst toestemming moeten geven om getrackt te worden.
Dit betekent dat de effectiviteit van de third-party cookies enorm zullen afnemen. First-party data verzamelen wordt daarom belangrijker dan ooit(!). Denk hierbij aan e-mailadressen, aankoopgedrag en website-interacties (bijvoorbeeld downloads uitlokken op je website). Daarnaast biedt first-party data niet alleen waardevolle inzichten. Het stelt je ook in staat om te voldoen aan de aangescherpte eisen in het verzamelen van data in verhouding tot privacy.
2. Server-side tracking als dé oplossing
De oplossing voor het verdwijnen van de third-party cookies is server-side tracking (SST). Hiermee kun je zelf data verzamelen zonder de beperkingen van browsers en adblockers te ondervinden. We horen je denken – wat is dan het verschil? Bij Service Side Tracking gaat de tracking niet via de browser van de gebruiker, maar wordt dit direct op jouw server geregeld. Dat zorgt niet alleen voor betere beveiliging, maar ook voor accurate data.
Server-side tracking stelt je in staat om waardevolle data te verzamelen en te voldoen aan de nieuwe privacyregelgeving. Daarnaast biedt het voordelen zoals een langere levensduur van cookies en betere bescherming tegen dataverlies door browserupdates.
Waar dit tot vorig jaar nog heel lastig in te regelen was en vaardigheden van developers vroeg en dus een kostbare integratie was, zijn er inmiddels al meer SAAS-oplossingen. Deze maken het veel laagdrempeliger maken om Server-Side Tracking in te regelen.
Een goed voorbeeld hiervan is TAGGRS, een partij die het makkelijker maakt om data First-Party en correct te verzamelen, zonder complexe technische aanpassingen.
Tip
Heb je nog geen Server-Side Tracking ingesteld? Dit is hét moment om dat te doen! Je kunt Server-Side Tracking combineren met je CRM-systeem en First-Party data (eerstelijns) voor optimale resultaten.
3. Native integraties en API’s voor een volledig klantbeeld
Wanneer wordt data pas echt waardevol? Juist, wanneer je het kunt koppelen en analyseren. In 2025 maken native integraties dit proces een stuk gemakkelijker. Tools zoals Google BigQuery bieden standaard koppelingen met CRM systemen, GA4 en advertentieplatformen. Dit maakt dat je jouw data centraal kunt beheren en een volledig klantbeeld in kaart brengt. Dat leidt niet alleen tot betere inzichten, maar ook slimmere strategieën.
Maar hoe zit het dan met de API’s? Native integraties zijn snel en gebruiksvriendelijk, maar API’s bieden daarentegen extra flexibiliteit.
“Met een API kun je systemen op maat verbinden en daardoor specifieke data-uitwisselingen creëren. Dit is ideaal als je bijvoorbeeld complexe workflows wilt automatiseren. Denk aan een API-koppeling om unieke klantgegevens uit verschillende kanalen en bronnen samen te voegen die native integraties niet ondersteunen!”
– SEA Marketeer Christine
De kracht zit ‘m in de combinatie van beide. Gebruik native integraties voor snelle, standaard koppelingen die weinig technische kennis vereisen. Zet API’s in als je echt maatwerkoplossingen nodig hebt. Samen vormen ze een perfecte mix om al jouw data centraal te koppelen én te benutten. Zo maak je data slim, overzichtelijk en klaar om tot actie over te gaan. Wie wil dat nu niet? 😉
Maar dat is nog niet alles! Als je hierin echt nog voor die extra stap wil gaan, dan zijn attributiemodellen zoals Billy Grace je beste vriend. Deze modellen helpen je om te begrijpen welke kanalen, campagnes en touchpoints het meeste bijdragen aan (welke) conversies. Dit zijn cruciale inzichten die je erbij helpen je budgetten slim te verdelen en de ROI te optimaliseren in een tijd waarin traditionele tracking-methode minder betrouwbaar zijn.
4. AI maakt data-analyse en activatie nog toegankelijker
AI is geen toekomstmuziek meer. Nee, AI is de standaard geworden in onder andere data-analyses. AI-functionaliteiten zijn in 2025 volledig ingebouwd in tools, waardoor zelfs niet-technische teams snel waardevolle inzichten kunnen opdoen. Zelfs een tool als ChatGPT kan jou helpen om complexe analyses met simpele prompts uit te voeren.
Dat is niet alles. Wat dacht je van automatisering? AI doet meer dan alleen analyseren. Het activeert data door automatisch gepersonaliseerde e-mailflows, advertenties en website-ervaringen te creëren. Dit maakt campagnes slimmer en efficiënter. Zo hou jij meer tijd over voor bijvoorbeeld strategisch werk ;).
5. Transparantie is key: geef gebruikers controle
Gebruikers willen in 2025 steeds meer de controle hebben over hun eigen gegevens. Transparantie is daarom cruciaal. Het is simpelweg niet langer voldoende om toestemming te vragen: gebruikers willen ook duidelijk weten waarom je de data verzamelt en wat je ermee doet. Door dit open en eerlijk te communiceren, bouw je vertrouwen op bij de gebruiker, wat essentieel is in een tijd waarin privacy steeds belangrijker wordt.
Hoe jij hierop kan inspelen?
- Maak je privacybeleid duidelijk en toegankelijk. Zorg dat deze helemaal up-to-date is.
- Geef gebruikers inzichten in de data die je verzamelt en laat hen eenvoudig deze instellingen aanpassen.
- Zorg dat je systemen complementair zijn en ook snel kunnen inspelen op de alsmaar veranderende vraag. Zorg dat je kunt inspelen op verzoeken zoals data-inzage en of -verwijdering.
Jouw data & privacy strategie in 2025
Klaar voor 2025? Het is duidelijk dat data en privacy een grote rol spelen in je marketingstrategie. Zorg dat je daarom inspeelt op de nieuwe wetgeving en First-Party data. Maar vergeet ook niet om te investeren in Server-Side Tracking en tools.
Heb je hulp nodig om jouw datastrategie Privacy-Proof te maken of om de juiste tools te kiezen? We helpen je graag op weg! Samen zorgen we ervoor dat jouw marketing optimaal voorbereid is op de toekomst.