afix_kevin-bleeker
Contact met
Kevin
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_kevin-bleeker

Kevin Bleeker

SEA Marketeer

kevin.bleeker@afix.nl

Vragen over Google Advertising? Neem contact met Kevin op!

Blog
Hou data in eigen hand met Server-Side Tracking
24 mei 2024
Data
Particle Particle Particle Particle
Blog

Hou data in eigen hand met Server-Side Tracking

24 mei 2024
Data
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Met de uitfasering van third-party cookies en de eerdere wetswijzigingen op het gebied van privacy, wordt het je steeds lastiger gemaakt om complete data te verzamelen. Dit heeft direct invloed op jouw campagnes en resultaten.

Om te voorkomen dat je straks niet meer op je data kunt vertrouwen, is het belangrijk om zelf grip te krijgen op je data. Op die manier kun je de activiteiten van jouw websiteverkeer blijven meten, je campagnes blijven door ontwikkelen en voorop lopen ten opzichte van je concurrentie.

‘Hoe?’ vraag je misschien jezelf af? Door aan de slag te gaan met Server-Side Tracking. Na het lezen van deze blog weet jij wat het inhoudt én welke stappen je moet ondernemen. Lees met ons mee!

Wat is Server-Side Tracking?

Server-Side Tracking, Server-Side Tagging of Server-Side Tagmanagement (SST). Het is een nieuwe manier om je online data te verzamelen. Eerdere wetswijzigingen (en daarmee de opkomst van Consent Mode V2) én ontwikkelingen op het gebied van privacy maken het je steeds lastiger om zuivere data te ontvangen. Daarmee wordt het steeds belangrijker om data zelf op te slaan en te kunnen controleren.

Zo zien onze eigen dataspecialisten, dat sinds de implementatie van Consent Mode V2, ongeveer 70% van de bezoekers de verplichte cookiebanner accepteert. Dat betekent dat je dus 30% minder data binnenkrijgt (!).

Hierdoor wordt het lastiger om doelgroepen in jouw campagnes te (re)targeten, doordat deze groep steeds kleiner en kleiner wordt. Wat gepaard gaat met een terugloop in conversies die je uit je campagneresultaten zult ziet komen.

Naast de cookiebanner gaat er op de “traditionele” manier van data verzamelen (client-side) ook een hoop data verloren, door bijvoorbeeld adblockers. Veelal wordt er nog gebruikt gemaakt van deze gebruikelijke (“traditionele”) manier van data verzameling, namelijk met een focus op cookies (third-party en cross-domain).

Hier zal het komende jaar een grote switch in plaatsvinden. Third-party cookies worden langzaam uitgefaseerd wat leidt tot incomplete analyses en onduidelijke conclusies. Het antwoord hierop? Server-Side Tracking!

SST lost dit op door alle data eerst te verzamelen in een server container. Deze container deelt de data vervolgens met derde partijen zoals Meta, Google, en LinkedIn. Zo behoud je meer controle over je data en bepaal je zelf welke gegevens je deelt, waardoor de privacy van gebruikers beter beschermd is.

Dit is waarom jij Server-Side Tracking wilt implementeren

Alhoewel Google de deadline al meerdere malen heeft uitgesteld, zal het niet lang meer duren voordat Server-Side Tracking de nieuwe standaard is. Tijd voor actie!

“Begin dit jaar voegde Google daad bij het woord: ze zijn begonnen met het blokkeren van third-party cookies bij 1% van de Chrome-gebruikers. Dat klinkt misschien niet als veel, maar Chrome heeft meer dan 3 miljard gebruikers!”

 

Naast dat SST de nieuwe standaard wordt, brengt het nog meer voordelen met zich mee. We zetten de voordelen voor je op een rijtje:

  1. Zelf invloed hebben
    Wanneer je SST hebt geïmplementeerd, kun je zelf veel meer invloed uitoefenen op je data. Je hebt meer regie in eigen handen, omdat je data naar een eigen server toe gaat. Wanneer de gegevens daar eenmaal zijn, kun je er mee doen wat jij wilt, bijvoorbeeld filteren op wat wel of niet relevant is.
  2. Meer privacy & data veiligheid
    Naast dat jij volledig in controle bent over alle data die je verzamelt, heeft SST ook een veiligheidsfunctie. Zo wordt niet alle data (ongewenst) doorgestuurd naar een derde partij (!). Daarnaast kun je data-uitwisselingen en opslag beter beveiligen én kun je deze anonimiseren voordat je deze doorstuurt. Kortom met het integreren van Server-Side Tracking ben je volledig AVG-proof bezig. Je hoeft dus niet bang te zijn voor rare blikken van Autoriteit Persoonsgegevens.
  3. Nieuwe bronnen
    SST maakt het mogelijk om nieuwe bronnen en platformen toe te voegen, zoals een data marketingtool. Hiermee is het mogelijk om extra informatie te herkennen, zoals een geopende e-mail.
  4. Snellere website en een betere gebruikerservaring
    Doordat je de data-informatie vanuit een eigen server verstuurd, hoeft de browser niet voor ieder kanaal een code in te laden. Wanneer dit wel gebeurt, wordt de website daar trager van. Met SST hoeft dit dus niet! Win win, als je het ons vraagt! Want wie houdt er nu niet van een snelle website? En niet alleen jij en ik houden van een snelle website, het heeft ook een positieve impact op de SEO vindbaarheid. *knipoog*
  5. Totaal beeld van je data
    Door adblockers en browser restricties worden vaak complete requests
    geblokkeerd. Hierdoor word je beperkt in het verzamelen van data. Dit ga je tegen door SST in te zetten, waardoor je een totaal beeld hebt van de data.

Server-Side Tracking implementeren

Het implementeren van SST kost even wat tijd en energie… Maar hé, dan heb je wel wat! Met bovenstaande voordelen en alle veranderingen op het gebied van privacy is het de moeite waard. Het zal namelijk niet lang meer duren voordat dit de nieuwe standaard wordt en we de third-party cookies zullen uitzwaaien. Google is namelijk al begonnen met het zetten van stappen. Dus geen tijd te verliezen!

Om SST in te kunnen zetten, moeten er een aantal stappen worden doorlopen. Deze stappen ondernemen wij zelf:

  • Een meetplan op maat, zo weten we exact wat er wel of niet gemeten wordt en wat er dus nog moet gebeuren in de dataLayer om SST te implementeren.
  • Nagaan welke kanalen en events (conversie acties) Server-Side gemeten moeten worden.
  • De Server-Side Container aanmaken, waaruit een subdomein volgt. Deze wordt aan een server gekoppeld, waar de data naartoe wordt gestuurd. Na het toevoegen van een DNS record, wordt de server-container geactiveerd.
  • De container inrichten, om de kanalen en events (conversies) goed te kunnen tracken.
  • GA4 koppelen aan de server container, zodat de data Server-Side wordt bijgehouden. Dit geldt ook voor de kanalen die gebruik maken van de verzamelde data.
  • En dan: testen, testen en nog eens testen…

Tip van flip: pas ook meteen de privacyverklaring aan op je website, zodat deze ook future-proof is!

Aan de slag met SST

Zo, ben je weer helemaal bij? Of ben je de draad tijdens het lezen even helemaal kwijt geraakt? We hebben al eerder partners geholpen met hun cookiebanner, privacyverklaring en Server-Side Tracking, dus we helpen ook jou graag verder!

Stilzitten is simpelweg ‘gewoon’ geen optie meer! Je wilt namelijk je data liever vandaag dan morgen nog op orde hebben, zodat jij toekomstbestendig bent en blijft.

Wil jij hulp bij het implementeren van Server-Side Tracking? We’ve got you covered.

Sparren over Server-Side!