Met de komst van Consent Mode V2 (CMV2) staat er een flinke verandering op de planning, een uitgebreidere en verplichte versie. Als je dit namelijk niet vóór maart 2024 hebt geïmplementeerd, kan Google Analytics 4 en Google Ads je remarketing lijsten niet meer updaten. Je loopt zelfs het risico dat je in de loop van tijd helemaal geen data meer verzamelt in GA4. Er is dus werk aan de winkel. Ben jij klaar voor deze verandering?
Wat is Consent Mode?
Via Consent Mode registreert Google welke data er verzameld mag worden van een gebruiker en wat Google vervolgens met deze data mag doen van een websitebezoeker. Wanneer een gebruiker bepaalde cookies niet accepteert, wordt er geen of beperkte data verzameld van deze gebruiker. Want ook al wil een gebruiker niet gemeten worden, willen we natuurlijk wel heel graag weten voor hoeveel conversies deze gebruikers verantwoordelijk zijn. Want meten is weten! Google gaat dan de data modelleren. Deze data wordt doorgecommuniceerd naar jouw GA4, Google Ads en andere Google platformen.
En nu is er dus per maart 2024 Consent Mode V2. Dit is een uitgebreidere versie die ervoor zorgt dat je geen conversiemetingen misloopt.
Wat verandert er met Consent Mode V2?
Eind 2023 en begin 2024 zijn er een drietal wetten in werking getreden in de EU: de Digital Markets Act (DMA), de Digital Services Act (DSA) en Data Governance Act (DGA). Per maart 2024 wordt de DMA wet actief gehandhaafd.
Dit betekent onder andere dat Big Tech bedrijven als Google, Meta en Microsoft moeten laten weten waarom jij bepaalde advertenties te zien krijgt. Deze wetgeving gaat een stapje verder dan de al geldende AVG en er zijn ook stevige boetes verbonden aan het niet naleven hiervan.
Tijd voor actie dus. Om te waarborgen dat de data die Google verzamelt in de EU op de juiste manier is verkregen heeft Google daarom Consent Mode V2 geïntroduceerd en dit wordt vanaf maart 2024 verplicht. Heb je Consent Mode V2 niet goed ingesteld? Dan registreert Google geen data meer. Het heeft dus niet alleen impact op Google Ads, maar ook op je gegevensverzameling via Google Analytics 4.
Let op!
Het is belangrijk dat je Consent Mode V2 vóór maart 2024 hebt geïmplementeerd. Waarom? Anders updaten Google Analytics 4 en Google Ads je remarketinglijsten niet meer. Sterker nog, als je later dit jaar Consent Mode V2 niet hebt ingesteld, verzamelt GA4 helemaal geen data meer.
Twee nieuwe parameters in Consent Mode V2
Binnen Consent Mode registreert Google voor welke typen dataverzameling je toestemming hebt gegeven via de cookiebanner. Met Consent Mode V2 worden twee nieuwe parameters geïntroduceerd.
- ad_user_data: Registreert toestemming voor het sturen van data gerelateerd aan adverteren aan Google.
- ad_personalization: Registreert toestemming voor gepersonaliseerde advertentie
In totaal zijn er vanaf maart 2024 dus 7 verschillende consent type die je kunt gebruiken.
(Bestaande) Consent Type | Toelichting |
ad_storage | Maakt opslag van onder andere cookies m.b.t. adverteren mogelijk. |
analytics_storage | Maakt opslag van onder andere cookies mogelijk die gerelateerd zijn aan analytics, bijvoorbeeld de duur van een websitebezoek. |
functionality_storage | Maakt opslag mogelijk die de functionaliteit van een website of app ondersteunt. Bijvoorbeeld de taalinstellingen. |
personalization_storage | Maakt opslag mogelijk die gerelateerd is aan gepersonaliseerde content. Bijvoorbeeld video aanbevelingen. |
security_storage | Maakt opslag mogelijk die gerelateerd is aan de beveiliging van gegevens, denk bijvoorbeeld aan authenticatie. |
De mogelijke impact op je advertenties
Kies je ervoor om niet CMV2 te implementeren? Dan zul je al snel worden beperkt in onder andere de targeting-opties voor jouw digitale advertenties, maar ook in het verzamelen van data binnen Google Analytics, remarketinglijsten worden niet meer geüpdatet, gaan er minder conversies gemeten worden, is je data minder accuraat en verlies je dus waardevolle gegevens.
Google Consent Mode V2 is noodzakelijk om toe te passen. Enerzijds om de privacy van de gebruiker te respecteren, maar anderzijds om geen waardevolle data te verliezen voor jouw marketing campagnes. Negeren is eigenlijk geen optie.
Hoe stel je Consent Mode in?
Belangrijk is dat je cookiebanner en cookiestatement aan de huidige wet- en regelgeving voldoen. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt instellen, maar de meest toegankelijke manier is via Google Tag Manager.
Wanneer je een Cookie Management Platform gebruikt voor je cookiebanner, kun je vaak hun template gebruiken om Tags af te laten vuren als hier toestemming voor gegeven is. Je kunt het ook handmatig instellen wanneer je een handmatige cookiebanner hebt. Dan moet in de cookie deze 7 typen consent worden meegegeven. Dit kun je dan vervolgens uitlezen en op basis daarvan aangeven of een Tag wel of niet afgevuurd mag worden.
Hoe zit het met Meta?Â
Meta (voorheen Facebook) biedt net zoals Google ook Consent Mode aan om de verzameling en het gebruik van data van websiteverkeer te regelen. Hiermee stel je Meta in staat om de data verzameling en het gebruik van de data op basis van de toestemming die gebruikers geven via een cookiebanner. Dit is essentieel voor het naleven van de nieuwe privacywetgeving die maart 2024 is ingegaan.
De Consent Mode voor Meta kun je integreren via een bestaande Consent Management Platform. Dit zorgt er voor dat het gedrag van de Meta-pixel wordt aangepast op basis van de gebruikersvoorkeuren. Als een gebruiker geen toestemming heeft gegeven, dan stuurt de Meta Pixel geen gegevens naar de server. Bij beperkte toestemming kunnen gebruikers bijvoorbeeld alleen toestemming geven voor specifieke dataverzameling, zoals websiteanalyse.
Door de nieuwe wetgeving moeten bedrijven als Meta transparanter zijn in dataverzameling en -gebruik. Meta’s bijgewerkte Consent Mode zorgt ervoor dat adverteerders cruciaal data blijven verzamelen zonder de privacy van gebruikers te schenden. Door nieuwe parameters die toe worden gevoegd, zoals ad_user_data en ad_personalization, kunnen marketeers expliciet aangeven wel data wel en niet voor advertenties gebruikt mogen worden.
Wanneer je Meta’s Consent Mode niet implementeert, kan dit leiden tot beperking in targeting-opties en een daling in het aantal gemeten conversies, wat direct invloed heeft op het resultaat. Je zult hierdoor een stuk minder nauwkeurigere data verzamelen en verliest waardevolle marketinginzichten.
Waarom deze update belangrijk is voor jou!
Alle feiten even opgesomd.
- Deze update is niet alleen belangrijk vanwege de aangescherpte wetgeving, maar ook voor het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep. Je respecteert hiermee de privacy van je gebruikers.Â
- Met het doorvoeren van Consent Mode V2 verlies jij geen belangrijke inzichten.Â
- Je conversiegegevens worden nauwkeuriger, doordat machine learning wordt toegepast. Waardoor je een completer beeld hebt van je campagneprestaties.Â
- Je tackelt met Consent Mode V2 potentieel minder gemeten conversies. Ook maak je slimmere, data-gedreven beslissingen in je biedingen en optimalisaties in Google Ads.
- Je behoudt je rendement in je campagnes.
Heb je hulp nodig bij het instellen van Consent Mode V2 en kan je privacy- en cookieverklaring ook wel een update gebruiken? Bij Afix helpen we je hier graag bij.