afix_christine-schering
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_christine-schering

Christine Schering

Senior SEA Marketeer

christine.schering@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.

Blog
De kracht van toestemming: Consent Mode V2
22 februari 2024
Data
Particle Particle Particle Particle
Blog

De kracht van toestemming: Consent Mode V2

22 februari 2024
Data
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Met de komst van Consent Mode V2 (CMV2) staat er een flinke verandering op de planning, een uitgebreidere en verplichte versie. Als je dit namelijk niet vóór maart 2024 hebt geïmplementeerd, kan Google Analytics 4 en Google Ads je remarketing lijsten niet meer updaten. Je loopt zelfs het risico dat je in de loop van tijd helemaal geen data meer verzamelt in GA4. Er is dus werk aan de winkel. Ben jij klaar voor deze verandering?

Wat is Consent Mode?

Via Consent Mode registreert Google welke data er verzameld mag worden van een gebruiker en wat Google vervolgens met deze data mag doen van een websitebezoeker. Wanneer een gebruiker bepaalde cookies niet accepteert, wordt er geen of beperkte data verzameld van deze gebruiker. Want ook al wil een gebruiker niet gemeten worden, willen we natuurlijk wel heel graag weten voor hoeveel conversies deze gebruikers verantwoordelijk zijn. Want meten is weten! Google gaat dan de data modelleren. Deze data wordt doorgecommuniceerd naar jouw GA4, Google Ads en andere Google platformen.

En nu is er dus per maart 2024 Consent Mode V2. Dit is een uitgebreidere versie die ervoor zorgt dat je geen conversiemetingen misloopt.

Wat verandert er met Consent Mode V2?

Eind 2023 en begin 2024 zijn er een drietal wetten in werking getreden in de EU: de Digital Markets Act (DMA), de Digital Services Act (DSA) en Data Governance Act (DGA). Per maart 2024 wordt de DMA wet actief gehandhaafd.
Dit betekent onder andere dat Big Tech bedrijven als Google, Meta en Microsoft moeten laten weten waarom jij bepaalde advertenties te zien krijgt. Deze wetgeving gaat een stapje verder dan de al geldende AVG en er zijn ook stevige boetes verbonden aan het niet naleven hiervan.

Tijd voor actie dus. Om te waarborgen dat de data die Google verzamelt in de EU op de juiste manier is verkregen heeft Google daarom Consent Mode V2 geïntroduceerd en dit wordt vanaf maart 2024 verplicht. Heb je Consent Mode V2 niet goed ingesteld? Dan registreert Google geen data meer. Het heeft dus niet alleen impact op Google Ads, maar ook op je gegevensverzameling via Google Analytics 4.

Let op!
Het is belangrijk dat je Consent Mode V2 vóór maart 2024 hebt geïmplementeerd. Waarom? Anders updaten Google Analytics 4 en Google Ads je remarketinglijsten niet meer. Sterker nog, als je later dit jaar Consent Mode V2 niet hebt ingesteld, verzamelt GA4 helemaal geen data meer.

Twee nieuwe parameters in Consent Mode V2

Binnen Consent Mode registreert Google voor welke typen dataverzameling je toestemming hebt gegeven via de cookiebanner. Met Consent Mode V2 worden twee nieuwe parameters geïntroduceerd.

  • ad_user_data: Registreert toestemming voor het sturen van data gerelateerd aan adverteren aan Google.
  • ad_personalization: Registreert toestemming voor gepersonaliseerde advertentie

Nieuwe consent mode parameters

In totaal zijn er vanaf maart 2024 dus 7 verschillende consent type die je kunt gebruiken.

(Bestaande) Consent Type Toelichting 
ad_storage Maakt opslag van onder andere cookies m.b.t. adverteren mogelijk. 
analytics_storage Maakt opslag van onder andere cookies mogelijk die gerelateerd zijn aan analytics, bijvoorbeeld de duur van een websitebezoek.
functionality_storage Maakt opslag mogelijk die de functionaliteit van een website of app ondersteunt. Bijvoorbeeld de taalinstellingen.
personalization_storage Maakt opslag mogelijk die gerelateerd is aan gepersonaliseerde content. Bijvoorbeeld video aanbevelingen.
security_storage Maakt opslag mogelijk die gerelateerd is aan de beveiliging van gegevens, denk bijvoorbeeld aan authenticatie.

De mogelijke impact op je advertenties

Kies je ervoor om niet CMV2 te implementeren? Dan zul je al snel worden beperkt in onder andere de targeting-opties voor jouw digitale advertenties, maar ook in het verzamelen van data binnen Google Analytics, remarketinglijsten worden niet meer geüpdatet, gaan er minder conversies gemeten worden, is je data minder accuraat en verlies je dus waardevolle gegevens.

Google Consent Mode V2 is noodzakelijk om toe te passen. Enerzijds om de privacy van de gebruiker te respecteren, maar anderzijds om geen waardevolle data te verliezen voor jouw marketing campagnes. Negeren is eigenlijk geen optie.

Hoe stel je Consent Mode in?

Belangrijk is dat je cookiebanner en cookiestatement aan de huidige wet- en regelgeving voldoen. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt instellen, maar de meest toegankelijke manier is via Google Tag Manager.

Wanneer je een Cookie Management Platform gebruikt voor je cookiebanner, kun je vaak hun template gebruiken om Tags af te laten vuren als hier toestemming voor gegeven is. Je kunt het ook handmatig instellen wanneer je een handmatige cookiebanner hebt. Dan moet in de cookie deze 7 typen consent worden meegegeven. Dit kun je dan vervolgens uitlezen en op basis daarvan aangeven of een Tag wel of niet afgevuurd mag worden.

Hoe zit het met Meta? 

Ondanks dat er bij Meta niet zo duidelijk een Consent Mode vereist lijkt, zien we wel degelijk dat accounts waarbij Tags worden afgevuurd op basis van een aangepaste HTML tag type bijna geen data meer verzamelen. Ook Meta wil dus weten of toestemming is gegeven voor het verzamelen van de data of niet. Via de Facebook Pixel template (binnen GTM) kun je dit goed aangeven.

Heb je hulp nodig bij het instellen van Consent Mode V2 en kan je privacy- en cookieverklaring ook wel een update gebruiken? Bij Afix helpen we je hier graag bij.

Waarom deze update belangrijk is voor jou!

Alle feiten even opgesomd.

  • Deze update is niet alleen belangrijk vanwege de aangescherpte wetgeving, maar ook voor het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep. Je respecteert hiermee de privacy van je gebruikers. 
  • Met het doorvoeren van Consent Mode V2 verlies jij geen belangrijke inzichten. 
  • Je conversiegegevens worden nauwkeuriger, doordat machine learning wordt toegepast. Waardoor je een completer beeld hebt van je campagneprestaties. 
  • Je tackelt met Consent Mode V2 potentieel minder gemeten conversies. Ook maak je slimmere, data-gedreven beslissingen in je biedingen en optimalisaties in Google Ads.
  • Je behoudt je rendement in je campagnes.