Ben je volop bezig met zoekmachine advertising (SEA)? Dan wil je maar één ding, bovenaan staan in de zoekresultaten. Met als doel je concurrenten een stap voor te blijven, hiervoor is het belangrijk om de nieuwste SEA-trends te blijven volgen.
Wat we van SEA kunnen verwachten in 2025? Dat en meer delen we in deze blog
De SEA trends voor 2025:
- Demand Gen
- Video
- TikTok Search versus Google Search
- First party data en Server-Side Tracking
- Ontwikkelingen third-party cookies
- Van ROAS naar POAS
Voordat we meer delen over de SEA trends van 2025, nemen we je eerst mee terug naar de SEA trends van 2024. Want de trends zijn niet nieuw voor ons en menig marketeer zal de trends herkennen. .
2024 | 2025 |
First party cookies | Al hoewel Google terugkomt op de verdwijning van third-party cookies, gaat eerstelijns data jouw sleutel zijn tot betrouwbare data. |
TikTok Search versus Google Search | De verschuiving van zoekopdrachten op andere platformen blijft zich verder ontwikkelen en zelfs Google kijkt hiernaar. Weet jij in te spelen op de vraag? |
Video | We blijven het zeggen, maar video content is koning. Hoe korter, hoe beter. Zet in op o.a. YouTube Shorts, maar denk ook eens aan een TikTok video. |
1. Demand Gen
Demand Generation is een vorm van adverteren waarin je een oplossing biedt, nog voor dat de vraag ernaar is. Het draait om veel eerder zichtbaar zijn in de funnel bij een potentiële klant of jouw doelgroep. Demand Gen (Google’s manier van Demand Generation) is al een langere tijd in ontwikkeling en zeker een trend die verder in 2025 tot uiting komt.
Discovery campagnes hebben langzamerhand plaats gemaakt voor deze vorm van adverteren. Wat het verschil is tussen deze twee? We nemen je er nog eens in mee:
Discovery Ads | New Demand Gen features | |
Expanded reach | YouTube: Home, Search & Watch Next Feeds, Discover, Gmail | YouTube Shorts, In-Stream |
Tailor ad experiences | Image ads, Product feeds | Image+ video ads in one campaign, Ad previews, Creative A/B experiments |
Flexibele bidding options | Conversions, Conversion Value | Maximize Clicks |
Reporting & Measurement | Standard Google Ads reporting, Asset reporting, Unique reach | Brand Lift, Search Lift |
Audiences | Google Audiences, optimized targeting | Lookalike Segments |
Bij Demand Gen draait het niet om lange teksten om iemand te overtuigen. Wat je wel nodig hebt voor een goede Demand Gen campagne? Content. Boeiende content, zowel stilstaand als bewegend. We kunnen het niet vaak genoeg blijven zeggen ;). En wanneer je goede videocontent hebt, zorg dan dat je ook zichtbaar bent op YouTube Shorts.
Door een Demand Gen campagne in te zetten creëer je meer touchpoints binnen je customer journey bij jouw doelgroep, waardoor jij eerder in de klantreis je doelgroep kunt aanspreken. Een belangrijke om te onthouden voor jouw upperfunnel strategie.
2. Video
Een tijdje terug hebben we het al gedeeld in de blog: de groei en kracht van video content, maar we zullen het blijven herhalen: Video, video, video. Het komt overal en op ieder kanaal terug.
Doordat we dagelijks te maken hebben met een behoorlijke hoeveelheid content, zijn we luier en hebben een korte spanningsboog. We nemen niet de tijd om een lang bericht te lezen of om de boodschap van een post te achterhalen. Het moet kort zijn, duidelijk en interesseren. Video content is daarom the way to go ook in 2025. Google loves video en dan met name YouTube video’s.
Zet in op YouTube shorts. Kort, korter, kortst. MAND.
3. TikTok Search versus Google Search
Waar we in 2024 zagen dat deze battle is begonnen, is deze strijd nog lang niet gestreden. Google is niet langer de enige speler waar je direct de informatie. De concurrentie ligt op de loer, want tegenwoordig kun je op elk platform informatie vinden. Gen Z is daarin de doelgroep die met name zoekt via TikTok, waarin Millenials volop Google nog inzetten als zoekmachine.
TikTok maakt het met de Search Ads Toggle nog makkelijker voor gebruikers om te zoeken. Je stelt een vraag in de zoekbalk en er verschijnen in nog geen één seconde merken en adverteerders in je zoekresultaten. TikTok stelt zelfs dat 58% van de gebruikers nieuwe merken ontdekken binnen het platform door zoekopdrachten – dat is 1,5 keer zoveel dan op andere platformen. Say what?
Fact
De klantreis van Generatie Z begint steeds vaker bij TikTok. Om zowel in aanraking te komen met een nieuw product als het vinden van de oplossing op hun probleem.
Het is nu aan jou als marketeer de taak om SEA campagnes te creëren die al in de bovenste laag van je funnel aanwezig zijn. Het is niet voor niets dat Google Demand Gen campagnes uitrolt. *knipoog*
4. Ontwikkeling third-party cookies
De koek is op. Of nee, toch niet? Google verraste iedere marketeer eind 2024 met deze aankondiging om dit plan volledig van de baan te schuiven. Waar zij al jaren werken aan een plan om de third-party cookies volledig uit te zwaaien, draaien ze die uitspraak toch weer terug. Wie had dat gedacht?
Naar verwachting zal Google in 2025 de gebruiker zelf de optie geven om de third-party cookies uit te zetten of aan te laten staan.
Wat dit voor jou betekent? Iedere gebruiker die third-party cookies uitzet, zul je niet meer kunnen tracken. Je leest het goed, deze zul je dus niet meer terugzien in je datastroom. Maar er is licht aan het einde van de tunnel!
Je zult je data op een andere, slimmere manier binnen moeten halen. Dat is waar Server-Side tracking om de hoek komt kijken. Met andere woorden: eerstelijns data verzameling of first party data. Wat dat betekent? We nemen je hier in mee in de volgende trend.
5. First party data
Het is de gouden pot aan het einde van de regenboog. Met een (grotendeels) cookieloos tijdperk in het verschiet is het belangrijk om de focus te leggen op het vergroten van je first-party data.
“Tip van Kevin: Ben je even helemaal kwijt wat first party data inhoud? Geen paniek! Ik neem je graag mee in wat eerstelijns data en server-side tracking betekent!”
Het voordeel van first-party data voor je SEA campagnes? Je kunt dieper op de behoeften en voorkeuren ingaan van je gebruikers en op basis hiervan dus ook weer betere doelgroepen (via o.a. doelgroepsignalen) en data opbouwen.
What to do?
- Analyseer je data
- Maak waardevolle segmenten
- Pas je advertenties aan (optimaliseer)
- Begin weer opnieuw vanaf stap 1
Met first party data respecteer je de privacy van je gebruikers, haal je het meeste uit je data en draai je gerichte én succesvolle campagnes.
6. Van ROAS naar POAS
In 2025 zien we een verschuiving in de focus van ROAS (return on ad spend) naar POAS (profit on ad spend) binnen SEA. Waar ROAS alleen maar naar omzet kijkt versus de kosten, gaat POAS nog een stapje verder.
Bij POAS kijk je namelijk ook naar de winstgevendheid van een advertentie. Dit betekent dat kosten van bijvoorbeeld de productie van een product én de verzending in worden meegerekend. Hierdoor krijg jij een beter en accurater beeld van de échte waarde van je advertenties.
Met welke metrics kun je deze optimaliseren? | ROAS | POAS |
Aantal conversies | x | x |
Totaal waarde sales | x | x |
De verschillende winstmarges van elk product | x | |
De verschillende winstmarges mettertijd | x | |
De uiteindelijke waarde/ winst van je verkoop | x |
Dit is hoe deze formules werken:
- ROAS = Totale Opbrengst / Advertentiekosten
- POAS = Werkelijke Winst / Advertentiekosten
Deze winstgerichte aanpak stelt jou in staat je budget slimmer in te kunnen zetten en te focussen op campagnes die écht werken en winst opleveren.
Jouw SEA strategie in 2025
In het dynamische SEA-landschap is er altijd wel iets nieuws om je als marketeer scherp te houden. De kunst? Altijd op de hoogte zijn van de laatste trends. Door het lezen van deze blog, ben je dat al een stap voor!
Maar ben jij niet alleen gefocust op SEA en kijk je liever naar een bredere aanpak? We’ve got you! We hebben de belangrijkste SEO trends voor 2025 op een rijtje gezet en voegen daar snel blogs aan toe. Zo blijf jij volledig up-to-date.
Liever direct aan de slag gaan met jouw SEA-strategie voor 2025? Plan een meeting met ons in en we helpen je verder op weg!