Het nieuwe jaar brengt een berg aan nieuwe kansen met zich mee, ook op het gebied van SEO. 2025 belooft geen uitzondering te worden met alle ontwikkelingen in technologie, zoals AI en de shift in focus die gericht is op de gebruiker. Spoiler: de SEO-trends van 2025 draaien om relevantie, gebruiksvriendelijkheid, visuele kracht én niet te vergeten … AI!
Hoe jij je concurrenten op het gebied van SEO een stap voor gaat zijn? Daar kom je in deze blog achter.
De SEO trends voor 2025:
- SEO is meer dan alleen Google
- E-E-A-T blijft belangrijker dan ooit
- Kwalitatieve content scoort beter
- AI blijft onmisbaar in je SEO-strategie
- Voice search, AR en Visual Search ontwikkelt zich verder
- Lokale SEO wordt nog specifieker
- Privacy en beveiliging spelen een grotere rol
De oplettende lezer herinnert zich het misschien nog van vorig jaar, maar een aantal trends zijn here to stay! Deze trends nemen we niet alleen mee, maar ze krijgen een diepere dimensie of een grotere rol. Maar voordat we dieper ingaan op de SEO trends van 2025, checken we eerst welke SEO trends van 2024 we ook in 2025 nog tegen zullen komen.
2024 | 2025 |
Sterke content op de gebruiker gefocust is key | Kwaliteit voor kwantiteit. Pagina’s geschreven voor de gebruiker, krijgen hogere score t.o.v. pagina’s die geschreven zijn voor de zoekmachine. |
Visual search | AI (Artificial Intelligence) inzetten voor je SEO |
Voice Search en AR Search. | Voice Search en AR Search ontwikkelen zich door en krijgt steeds meer impact. |
SEO gaat verder dan alleen binnen Google | SEO is overal, niet alleen op Google. SEO pas je namelijk toe in meerdere platformen en kanalen. Ooit gedacht aan TikTok, Instagram of Pinterest SEO? |
Van E-A-T naar E-E-A-T | Ook dit jaar gaat de extra ‘E’ mee in de SEO-strategie voor 2025. |
1. SEO is meer dan alleen Google
SEO strekt zich ieder jaar steeds verder uit over verschillende platformen. Waar Google voorheen de onbetwiste koning was, zien we steeds een grotere verschuiving naar kanalen als TikTok, Pinterest, YouTube en Instagram. Waarom? Gebruikers zoeken steeds vaker hun antwoorden op andere platformen dan Google. Dit betekent voor jou, dat je SEO-strategie moet mee-evolueren om niet alleen zichtbaar/vindbaar te zijn op Google, maar ook op andere populaire (Social) platformen.
“Grofweg 40% van de jongeren gebruikt TikTok of Instagram in plaats van Google of Google maps om een plek te vinden om te lunchen”.
– Google Senior Vice President Prabhakar Raghavan, Fortune’s Brainstorm Tech Conference 2022
Het is in 2025 cruciaal om te investeren in SEO op verschillende social media. Wees actief en aanwezig op platformen waar jouw doelgroep zich bevindt. Zorg dat je altijd inspeelt op de laatste trends om voorop te lopen in de markt. Optimaliseer je content voor meerdere kanalen zodat deze naadloos integreren in je bredere marketingstrategie, want dat gaat jouw sleutel zijn!
2. E-E-A-T blijft belangrijker dan ooit
De toevoeging van ‘Experience’ speelde niet alleen in 2024 maar ook in 2025 een belangrijke factor binnen het SEO landschap. Dit betekent dat zoekmachines lang niet alleen meer kijken naar de autoriteit en betrouwbaarheid van je content, maar ook naar de ervaring die de gebruikers ermee hebben. Heb je diepgaande kennis van je onderwerp? Zorg ervoor dat dit tot uiting komt in alle content die je publiceert.
Deze trend slaat eigenlijk naadloos aan bij de vorige trend, want dit gaat verder dan alleen Google zelf. Google beoordeelt namelijk uit veel meer hoeken tegelijkertijd of je behoort tot de grote spelers of niet. Gebruikt je doelgroep TikTok en ben je ook daar aanwezig om antwoord te geven op hun vragen? Bingo! Dat maakt dat je écht als een expert wordt gezien binnen je branche.
Een paar tips om je E-E-A-T te versterken:
- Expertise: Verdiep je in je vakgebied en blijf je expertise vergroten.
- Ervaring: Deel praktijkvoorbeelden en casestudies.
- Autoriteit: Laat zien dat je een betrouwbare bron bent binnen je sector.
- Betrouwbaarheid: Zorg dat je content betrouwbaar en goed onderbouwd is.
Kwaliteit en betrouwbaarheid blijven dus ook in 2025 essentieel voor een hoge positie in de zoekresultaten. Vergeet niet dat wanneer je wilt werken aan E-E-A-T, dit tijd kost en consistentie vereist. Maar wanneer je voortdurend topkwaliteit en betrouwbare inhoud maakt, word je hier voor beloond en kun je jezelf echt als een expert neerzetten in jouw vakgebied. En zul je meer opduiken in de zoekresultaten.
Fact
Google Gemeni (AI, voorheen Google Bard) kijkt in Google naar nog meer verschillende bronnen. Zorg daarom dat je contentstrategie gevarieerd is. Scoren met een goede blog kan, maar denk ook eens verder dan dat. Maak bijvoorbeeld een podcast, maak een download of een TikTok video. ;).
3. Kwaliteit blijft belangrijker dan kwantiteit
De Google Core-updates van 2024 hebben het nogmaals benadrukt. Pagina’s die gericht zijn op zoekmachines zonder toegevoegde waarde te hebben voor de gebruiker, worden afgestraft. In 2025 blijft de focus op het leveren van waardevolle en originele content. Het gaat er niet zozeer om hoeveel content je maakt, maar de kwaliteit en de relevantie ervan bepaalt je succes.
Blijf daarom aandacht besteden aan wat je doelgroep écht nodig heeft. Ga voorbij de oppervlakkige teksten en bied authentieke en diepgaande oplossingen die het verschil maken. We blijven het herhalen… maar laat zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied!
4. AI inzetten voor je SEO
AI binnen SEO is niet weg te denken en dat zal in 2025 verder toenemen. AI biedt je de tools om nog efficiënter en effectiever te werken. De manieren waarop je AI kunt inzetten voor je SEO zijn eindeloos. Een greep uit de mogelijkheden waar AI jou bij kan helpen:
- Contentcreatie
- Zoekwoordenonderzoek
- Zoekwoorden clusteren
- SEO-audit
- Fouten in je teksten opsporen en herschrijven
Door slim gebruik te maken van deze tools, kun je met AI jouw SEO-strategie versterken en meer tijd besteden aan bijvoorbeeld optimaliseren van je website content. Maar er is meer…
Google’s Search Generative Experience
Een van de grootste ontwikkelingen die we gaan blijven zien, is Google’s Search Generative Experience (SGE). Herken je de ‘E’ nog van trend 2?
Het is een visuelere, persoonlijkere en interactievere zoekervaring, waarbij AI een prominente rol speelt. De AI gegenereerde zoekresultaten worden boven de gebruikelijke zoekresultaten weergegeven.
Wat betekent dat voor jou? Dat het moeilijker wordt om kliks en websitebezoekers te realiseren. Zorg er daarom voor dat je blijft inspelen op deze veranderingen en je content AI-proof maakt.
5. Voice search, AR en Visual Search
Hoewel voice- en visual search nog niet volledig zijn doorgebroken, blijven ze in opkomst. Millenials en Gen Z maken steeds vaker gebruik van stemgestuurde opdrachten en visuele tools. Denk bijvoorbeeld aan “Alexa” of “Hey Google”.
Optimaliseer daarom content voor deze technieken en ontwikkelingen, door natuurlijke taal gebruiken en aandacht te besteden aan schema markups.
We blijven het zeggen ;), maar zorg ervoor dat:
- Je natuurlijke taal gebruikt; longtail termen die lijken op gesproken zinnen.
- Goede schema mark-ups gebruikt (structured data).
- Pagina’s bouwt die veelgestelde vragen beantwoorden.
Voice search is zo’n feature die nog niet een megagrote rol speelt, maar zeker wel een ontwikkeling die je in de gaten kunt houden.
Voice- en visual search biedt ook grote kansen voor bedrijven in de e-commerce. Doordat je afbeeldingen en video’s geoptimaliseerd zijn voor zoekopdrachten en gebruik maken van visuele herkenningssoftware, loop jij een stap voorop.
6. Lokale SEO wordt persoonlijker en specifieker
Lokale SEO mag dan misschien klein van formaat lijken, maar het heeft een grootse impact, zelfs voor B2B-bedrijven die op een grotere schaal opereren. Het personaliseren van de zoekresultaten op lokaal niveau kan juist van grote waarde zijn, vooral voor bedrijven met meerdere vestigingen. Jouw lokale SEO kun je met een aantal stappen verbeteren:
- Je SEO-strategie aanpassen aan culturele taalkundige verschillen, zoals onderscheid maken tussen Vlaams en Nederlands in België, wat je zichtbaarheid flink kan verbeteren.
- Aparte Google Mijn Bedrijfs-profielen (GMB) om lokaal goed vindbaar te zijn. Focus hierin op lokale zoekwoorden en creëer content die specifiek is voor die regio.
- Reviews beheren door deze te stimuleren en te reageren op feedback verbetert niet alleen je reputatie, maar ook je SEO-resultaten.
- Shema markup helpt je om bedrijfsinformatie duidelijk weer te geven, waardoor zoekmachines je beter begrijpen en daarmee je zichtbaarheid in lokale zoekresultaten vergroot.
Met deze stappen zet je jou bedrijf lokaal stevig op de kaart, terwijl je tegelijkertijd je bredere SEO-doelen in de schijnwerpers zet. Zo maak je niet alleen indruk op de zoekmachines, maar zorg je er ook voor dat je doelgroep niet om je heen kan – waar ze zich ook bevinden.
7. Belang van privacy en veiligheid
De veranderingen en zorgen over privacy en beveiliging, maakt dat Google inzet op veilige websites. Wanneer jij privacy en beveiliging hoog op je lijstje hebt staat en je website voldoet hieraan, dan word je hier ook voor beloond door Google.
Bezoekers op je website willen zeker weten dat hun gegevens beschermd zijn. Een veilige website (denk aan HTTPS) zorgt voor versleutelde gegevensuitwisselingen. Daar worden jij en ik niet alleen blij van, maar geeft je SEO ook een boost.
Transparantie is belangrijker dan ooit. Wees duidelijk en leg uit welke data je verzamelt en hoe je die gebruikt. Zorg dat je voldoet aan de nieuwe privacy-wetten en dat je dit duidelijk en goed omschrijft in een privacybeleid, om het vertrouwen van je gebruikers te winnen.
Maar beveiliging draait niet alleen maar om techniek, maar ook om de mensen binnen je bedrijf. Regelmatige updates en audits helpen je om kwetsbaarheden tijdig te ontdekken en verhelpen. Investeren in privacy en beveiliging maakt dat je bouwt aan vertrouwen, betere gebruikerservaring en loyale klanten. Een win-win!
Hoe pak jij in 2025 SEO aan?
SEO is en blijft een duurzame manier van online marketing, die zich door blijft ontwikkelen, blijkt ook wel weer uit de SEO trends voor 2025.
Heb je hulp nodig of een duwtje in de goede richting? Wij helpen je graag om organisch te groeien binnen Google.