Nadat we het al wel honderden keren hebben aangegeven in onze blogs, hebben we besloten er nu maar eens een dedicated trend blog over te schrijven: CONTENT.
We blikken vooruit. Gaat een prompt genoeg zijn om jouw gehele contentstrategie uit te voeren? AI is een blijvertje. Waar het nog meer om draait in 2025? Verbinding, authenticiteit en relevantie. De juiste content inzetten is en blijft belangrijk om succesvolle campagnes neer te zetten en om écht in verbinding te staan met je doelgroep.
De content trends voor 2025 hebben we hieronder alvast kort voor je opgesomd.
- AI inzetten voor creatieve creaties
- Human, humanize, humanity
- Copy-paste? Doe maar niet!
- Korte, snappy content
- Livestreams voor een hogere betrokkenheid
- Niches en communities worden steeds belangrijker
Benieuwd wat je moet doen om ook in 2025 nog in de game te blijven? Lees dan snel verder!
1. AI inzetten voor creatieve creaties.
AI: een toevoeging aan je marketing. Je hoeft hier zeker niet meer over te dubben of je het wel of niet moet toepassen. Ons advies is duidelijk: gewoon doen. Het bespaart je tijd en stelt je in staat om heel gericht effectief te werken. Dan heb je ineens tijd over om écht in connectie te staan met je doelgroep. Je wordt er namelijk zo uitgepikt als merk als je niet oprecht bent.
Daar over later meer bij de trend Human, Humanize, Humanity.
AI inzetten: doen. Moet je dan alles maar klakkeloos via ChatGPT genereren en overnemen, zonder er zelf over na te denken? NEE. Vergeet niet dat AI leert van bestaande data en laten we eerlijk zijn, die is niet creatief. Gebruik het dus voor inspiratie en springplank, maar blijf zelf de creatieve componist.
De voordelen? Snelheid van creëren, kostenefficiëntie, makkelijk creëren van A/B testen, en personalisatiemogelijkheden.
2.Human, humanize, humanity
Naast dat AI creativiteit mist, kent AI ook geen emotie. Hierdoor mist het ‘de human touch’. We benoemden het al eerder: de connectie aangaan met je doelgroep is belangrijk.
Menselijk zijn in je content is niet alleen een manier om jezelf te onderscheiden van de concurrentie, maar het is ook een manier om vertrouwen en loyaliteit te vergroten.
Voorbeeld
Neem STËLZ (Hard Seltzer) als voorbeeld, waar allesbehalve standaard marketingstrategieën worden toegepast. Zij weten de doelgroep Gen Z heel goed te paaien. Wel de voordelen van alcohol drinken, maar niet de nadelen van de calorieën, suikers, gluten en koolhydraten.
Hoe ze dit onder de aandacht brengen? Het team doet alles zelf: van de marketingvideo’s op Instagram waarbij ze BN’ers als Frans Bauer interviewen, tot de drank op straat verkopen op Koningsdag.
“Daar ligt onze kracht. We zijn onafhankelijk en kunnen de meest creatieve dingen bedenken en gelijk uitvoeren”, zegt Glenn Cornelisse (Co-Founder).
Ook met hun verschillende offline acties die online gepusht en geplaatst worden valt STËLZ op. En vergeet niet Monica Geuze die als investeerder instapte bij dit Hard Seltzer merk. Zij is het gezicht van elke campagne en door haar grote following van ruim 1,3 miljoen een bekend gezicht in Nederland. Daarmee straalt ze dus direct betrouwbaarheid uit en wordt een grote groep direct geïnteresseerd om STËLZ een keer te drinken.
Niet alleen heeft het bovenstaande een positieve uitwerking bij de doelgroep, maar ook de creativiteit die wordt toegepast in elke post op hun social kanalen. Check for yourself. En stond je van de zomer op een festival, dan was daar altijd Club STËLZ (!)
Wil je Gen Z of Millenials bereiken? Dan vraagt dit (natuurlijk) om een andere aanpak dan het bereiken van Boomers of Gen X.
Maak gebruik van de verschillen die in deze generaties aanwezig zijn. Speel hierop in, onderzoek trends, maar wees kieskeurig in de manier waarop je dit doet. Hop niet in op elke trend die past bij de generatie, dan ben je eerder een trend follow-up machine, dan dat je authentiek bent.
3.Copy-paste? Doe maar niet!
Vergeet je eigen skillset niet toe te passen. Jouw creativiteit is unieker dan die van AI.
Je eigen kennis en skills blijven ontwikkelen is een must. Zo behoud je authenticiteit en originaliteit die zo belangrijk is voor het maken van content die écht scoort en opvalt.
En dan bedoelen we content in de vorm van:
- Fotografie
- Video’s (Reels & TikToks)
- Blogs & artikelen
- Podcasts
- Livestreams
- Webinars
Doe je dat niet, dan val je weg in de content massa die aanwezig is online. Je bereikt de doelgroep niet en bent daardoor aan het bezuinigen op het verkeerde. Wees bij het uitgeven van elke euro die zuinige Nederlander. Je kunt elke marketingeuro maar één keer uitgeven. Het liefst krijg je daar weer omzet uit terug, maar dat vraagt wel om de juiste aanpak, daarvoor moet je de doelgroep donders goed begrijpen.
Met de voorgaande trend nog in het hoofd, weet je dat het belangrijk is om in connectie te staan met je doelgroep en om dus hen met de juiste content te bereiken. Zorg dus dat je weet met welke vorm van content je de doelgroep aanspreekt en op welk platform je dit moet doen. Belangrijke KPI’s om hierin in je achterhoofd te houden zijn; bereik en interactie.
Fact
Tussen 1% en 3,5% = gemiddelde/goede engagement rate. Tussen 3,5% en 6% = hoge engagement rate. Boven 6% = hele hoge engagement rate.
4.Korte, snappy content
TikTok video’s, Instagram Reels, YouTube Shorts. To the point content. Waarin de eerste seconde al direct duidelijk is waarom iemand de korte video wil verder kijken.
Laat onnodige details achterwege. Daar wil je de tijd niet mee opvullen. En vergeet niet dat enkel TikTok de place is voor korte video’s. Want deze vorm van content blijft elk jaar nog terrein winnen en groeit onder de generatie Gen Z en Gen Alpha.
Oh, en vergeet de ondertiteling niet, want vele kijken video’s zonder geluid. Een video zonder ondertiteling kan dus ook al snel als “niet interessant” bestempeld worden.
5.Livestreams voor een hogere betrokkenheid
Hij werd al even aangestipt als contentvorm, maar livestreams zijn een goede vorm van content om de betrokkenheid van je volgers te verhogen.
Door livestreaming is directe interactie en betrokkenheid mogelijk. Of je nu een e-commerce bedrijf bent die een ‘Live Sale’ of ‘Live Drop’ organiseert of een B2B- organisatie die een webinar geeft over een bepaald onderwerp.
Waar we een groei van het aantal livestreams op zien ontstaan zijn de platforms zoals; TikTok, Instagram en Twitch.
“De markt voor live video streaming zal naar verwachting groeien tot $149,34 miljard tegen 2026.”
Livestreams toevoegen aan je strategie kan ervoor zorgen dat je authenticiteit en betrokkenheid groeit.
6.Niches en communities worden steeds belangrijker
Open je TikTok, Instagram, Pinterest of een ander social media kanaal dan word je overspoeld door de hoeveelheid content die ter beschikking is. Deze overvloed vermoeid ons en is niet meer bij te houden per persoon. Simpelweg omdat je hersenen dit niet allemaal kunnen verwerken.
Dit zorgt ervoor dat we minder tijd op social media doorbrengen en dat onze betrokkenheid afneemt, vooral nu AI-gegenereerde content vaker voorkomt. Mensen beginnen meer te verlangen naar echte, authentieke inhoud.
Als reactie hierop zoeken we steeds vaker naar persoonlijke en oprechte content. Hierdoor winnen niche- en communitykanalen aan populariteit. Hierin vinden mensen gelijkgestemden met gedeelde interesses, waardoor ze trouw blijven aan deze gemeenschappen. Denk bijvoorbeeld aan groepen voor fietsers, foodies of reisfanaten, waarin specifieke interesses centraal staan.
Vooral kleinere bedrijven en organisaties kunnen baat hebben bij niche marketing, omdat het hen helpt zich te onderscheiden van grotere concurrenten.
Welke content trends pak jij op in 2025?
Aan trends geen gebrek. Je zult eerder moeten schrappen en bewust een overweging moeten maken waarom je de ene content trend wel omarmt en de ander niet, dan dat je de tijd hebt om ze allemaal op te pakken en eigen te maken.
Kan je het niet eigen maken en pas het niet bij het merk en je doelgroep die je wilt aanspreken? Dan is het antwoord duidelijk: niet doen.
Spoiler alert: We lanceren binnenkort een nieuwe dienst bij Afix en dit heeft alles te maken met content.
Mocht je deze blog dus hebben gelezen en denk je nu: “leuk, maar hier heb ik helemaal de tijd en middelen niet voor”. Dan weet je ons te vinden.