afix_mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_mendie-wijker

Mendie Wijker

Head of Marketing

mendie.wijker@afix.nl

Sparren over je content invulling of over de nieuwste trends en ontwikkelingen? Mendie helpt je graag verder.

Blog
5 tips voor het verzamelen van data zonder third-party cookies
18 oktober 2023
Data
Particle Particle Particle Particle
Blog

5 tips voor het verzamelen van data zonder third-party cookies

18 oktober 2023
Data
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Wat is jouw favoriete cookie? First-party (functionele en analytische) of third-party (marketing) cookies? We smullen er allemaal van als marketeers. Cookies zijn de basis van vele doelgroepen die we van dag tot dag inzetten in onze online marketingcampagnes.

Maar zijn we al klaar voor het moment dat de third-party cookies verdwijnen? De wijziging op de AVG-wetgeving hebben namelijk invloed op onze data. Na het lezen van de blog weet jij welke stappen je kunt zetten in een wereld zonder cookies!

Wat zijn cookies?

Even terug naar de basis, want wat zijn cookies? Een cookie is een stukje programmeercode, dat o.a. registreert welke pagina’s je op een website hebt bezocht, welke knop je hebt ingedrukt, of als je een aankoop hebt gedaan. Hierdoor kunnen websites en marketingcampagnes relevanter en persoonlijker gemaakt worden. Heel eerlijk, dat vinden we allemaal super fijn. Op basis van deze data krijgen we namelijk relevantere advertenties dan ooit te zien! Want advertenties zien over visspullen terwijl je nog nooit een hengel hebt aangeraakt is natuurlijk gek.

Oké, de cookies zijn helder, maar er zijn verschillende soorten cookies. Net zoals in de supermarkt.

Het verschil tussen first-party en third-party cookies

Soort cookie Functie Uitleg
First-party cookies Functioneel & Analytisch De cookies die gegevens verzamelen over je websitebezoekers, met als doel om meer van het gedrag en de gebruikers te weten te komen. Met deze data kun je jouw website optimaliseren en gebruiksvriendelijker maken.
Third-party cookies Marketing Dit zijn cookies die zijn geplaatst door een bedrijf dat niet direct betrokken is bij de website. Denk hierbij aan META, TikTok en Google. Third-party cookies worden meestal gebruikt voor tracking- en (digital) advertentiedoeleinden. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze
bezoeker.

Alhoewel third-party cookies nog niet lang bestaan, is de koek nu al op… Ja, echt op! Eerder (in 2021) nam Apple met iOS 14 maatregelen, waardoor bedrijven niet langer meer grootschalig aan dataverzameling mochten doen. Nu neemt ook Google de beslissing om niet langer third-party cookies toe te staan binnen Chrome. Het verzamelen van first-party data wordt dus steeds belangrijker!

First-party data
Third-party data

Het cookieloze tijdperk

Google en Apple maken het ons niet makkelijk. Voorheen zag je nog 10 keer een advertentie voorbijkomen van merk X en bekeek je jouw favoriete vlog op YouTube die begon met een pre-roll advertentie (ingevuld op basis van je webgedrag). Dat gaat er straks toch écht anders uitzien.

Vervelend voor zowel gebruikers áls adverteerders, want retargeting zal er anders uitgaan zien.

Even opgesomd, wat zal er gaan veranderen?

  • Het zal moeilijker zijn om data te verzamelen.
  • Retargeting binnen je campagnes zal op een andere manier moeten worden ingezet.
  • Je hebt niet meer inzichtelijk hoe vaak iemand een advertentie heeft gezien.
  • Look-a-like doelgroepen (vergelijkbare doelgroepen) binnen Meta en Custom Intent doelgroepen binnen Google worden allemaal minder helder.
  • Websitebezoekers kunnen minder lang gevolgd worden, waardoor het moeilijker wordt om de waarde van (advertentie)kanalen inzichtelijk te krijgen en dus om je campagnes juist te optimaliseren.

Maar waar een deur dicht gaat, opent altijd een andere deur, namelijk: data-driven marketing. Als je ons vraagt welke weg je moet inslaan om baas te zijn over je eigen data, dan is dat door je first-party cookies uit te breiden.

Data-driven marketing

Nu is het moment om na te denken hoe je genoeg data kunt verzamelen via je first-party cookies. In tegenstelling tot third-party cookies, zal first-party data altijd gebruikt mogen worden en daarom ook blijven.

We delen 5 tips om je data te vergroten en straks niet met lege handen te staan.

Tip 1
Google Analytics 4 is je beste vriend (of als dit nog niet het geval is, doe je best om vrienden te worden). Het helpt je om alle datastromen inzichtelijk te krijgen en te analyseren wat ieder kanaal oplevert.

Tip 2
Server-side tracking (ook wel server-side tagging) is dé oplossing om data naar third-party platforms zoals Google, Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok te versturen. Dit gebeurt door data te versturen naar een centrale opslagplaats in de cloud (de server), de data wordt vervolgens weer gedeeld met de verschillende platforms. Hierdoor kun jij weer meer data inzien in je campagnes.

Fact 1: Met server-side tagging heb je de volledige controle over welke data je wel en niet deelt met externe partijen zoals Facebook en Google. En omdat alles AVG-proof is, hoef je niet bang te zijn voor rare blikken van Autoriteit Persoonsgegevens.

Fact 2: Door server-side tracking goed in te richten krijg je 30-40% meer data (!) in je campagnes en ga je van een rapportcijfer 4 naar een 8.

Tip 3
E-mail is nog steeds een waardevol kanaal voor de consument. Het is dé plek voor consumenten (B2C). 59%* geeft aan dat e-mail het beste kanaal is voor communicatie met de retailer tijdens het aankooptraject. Belangrijk om dit juist in te richten en om je mailingslijst uit te breiden of op te bouwen (als je hier nog niet mee bezig was) met relevante contacten.

Breidt je mailinglijst uit door opt-ins op je website toe te voegen. Ruil e-mailadressen van je websitegebruikers in voor ‘gratis’ content, een download (cheatsheet of whitepaper) of een korting (vooral bij e-commerce websites). We blijven tenslotte Nederlands!

Tip 4
Contextual targeting is targeting waarbij de advertentie past bij de landingspagina die je erachter linkt. Zo scoor je hoog op relevantie en relevantie wordt beloond door Google!

Tip 5
Self-reported attribution is een meetmethode waarbij je aan je websitebezoekers en leads vraagt hoe ze op je website zijn beland. Dit is zeer waardevol om te ontdekken welke kanalen daadwerkelijk bijdragen aan je conversies.

Een logische plek om deze vraag te stellen is tijdens het afronden van een bestelling. Check je verzamelde data met je Google Analytics. Is het verschil te groot? Dan is het tijd om je budget te optimaliseren. Je kunt daarnaast nog een stap verder gaan en deze waarde vanuit je CRM doorvertalen in je customer journey.

Cookieless era

Hoe zit dat bij jou? Ben je al helemaal klaar om het cookieloze tijdperk in te gaan met je bedrijf of heb je nog wel wat werk te verzetten? We hebben al vaker partners geholpen met hun cookiebanner, privacy verklaring en server-side tracking, dus we helpen ook jou graag verder!

Eén ding is duidelijk, stilzitten is geen optie meer. Nu is het moment om je first-party data op orde te krijgen.

Wil je hulp bij je nieuwe cookiebanner? We’ve got you covered.

Plan je afspraak

*Bron: Emerce (First-party data)