Je herkent het vast wel. Na de oplevering van je website heb je vol trots wekenlang door je website heen geklikt. Inmiddels is dat misschien al weer een paar jaar terug en heb je er zo af en toe wat pagina’s, producten en functionaliteiten aan toegevoegd (of verwijderd). In de loop der jaren is er wellicht wat inconsistentie ontstaan in de manier waarop je pagina’s opbouwt, afbeeldingen upload of omgaat met het linken en redirecten.
Hoog tijd om weer eens kritisch te kijken naar je website! Om te voorkomen dat je dagenlang bezig bent om je website te checken op alle browsers die er zijn en op alle soorten devices (computer, mobiel en tablet), hebben we 5 tools voor je waarmee je zelf eenvoudig een quickscan kunt maken van je website. Benieuwd hoe jouw website er voor staat? Ga aan de slag met deze 5 tools en ontdek wat je moet doen om je website en SEO te verbeteren!
1.Google PageSpeed Insights
Een snelle website draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid én een betere waardering vanuit de zoekmachines. Daardoor heeft de snelheid van je website ook invloed op je zoekmachine vindbaarheid (SEO). Google geeft de voorkeur aan snelle websites. Daarom heeft Google haar eigen speedtest ontwikkeld en deze werkt super eenvoudig.
Ga naar Google PageSpeed en vul de url van je website in en ontdek hoe snel jouw website is! Zowel voor mobiel als voor desktop krijg je een score te zien tussen de 0 en 100. Hoe dichter bij de 100 hoe sneller je website is. Deze tool geeft naast je score, inzicht in welke elementen je op je website kunt verbeteren om je website sneller te maken. Daarmee is dit een goede tool om je website te verbeteren en daarmee te werken aan je SEO.
2.Google Mobile Friendly Test
Steeds meer mensen internetten op hun mobiel. Het is dus essentieel dat jouw website ook op mobiel werkbaar is. Hoe irritant is het als je steeds horizontaal moet scrollen!? Wil je weten of de pagina’s op jouw website wel écht mobielvriendelijk zijn? Doe de Google Mobile Friendly Test. Ook deze test werkt weer super eenvoudig. Vul je url in en ontdek of jouw website het label ‘mobielvriendelijk’ heeft.
3.Hotjar
Hotjar is een conversie-optimalisatie tool waarmee je o.a. het gedrag van je websitebezoekers inzichtelijk maakt. Aan de hand van de heatmaps kom je er achter welke onderdelen op je pagina’s goed worden bekeken. Je ontdekt waar mensen klikken, waar ze met hun muis heen bewegen én tot waar op je pagina mensen scrollen. Dit is essentiële data om er achter te komen of de belangrijkste content op de website wel bekeken wordt en om te ontdekken waarom er mogelijk niet geconverteerd wordt.
Naast de heatmaps biedt Hotjar ook recordings aan. Deze functie biedt je de mogelijkheid om websitebezoekers te filmen. Geen zorgen, het zijn geen webcam-achtige praktijken. Het is simpelweg een schermopname om te zien hoe een websitebezoeker over jouw website navigeert. Privacygevoelige gegevens worden geblindeerd. Hotjar voorziet je dus niet van een cijfer, zoals de vorige 2 tools, maar het voorziet je wel van belangrijke gebruikersinzichten waaruit je kunt opmaken hoe goed jouw website presteert. Die inzichten helpen je om je website te verbeteren. Gebruik Hotjar nu 15 dagen gratis.
4.Screaming Frog
We hebben tools benoemd waarmee je kunt checken hoe snel en hoe mobiel- en gebruiksvriendelijk je website is. Screaming Frog is de vierde tool waar we je op willen attenderen. Deze SEO-audittool analyseert jouw website binnen een minuut tot in de kleinste details en legt de pijnpunten bloot die van belang zijn om goed te ranken in de zoekmachines. Met Screaming Frog maak je een crawl van je eigen website, door simpelweg weer alleen de url van je website in te voeren. Het resultaat? Een goed overzicht van:
- Welke pagina’s een 404 code hebben;
- welke pagina’s geen meta description hebben of een te korte/te lange description;
- op welke pagina’s een H1, H2 of H3 ontbreekt;
- bij welke afbeeldingen een alt-tekst ontbreekt;
- welke pagina’s duplicate content bevatten.
Screaming Frog geeft je daarmee een goed overzicht wat je moet veranderen om je SEO te verbeteren.
5.Google Webmaster Tools
Jep, alweer een tool van Google, maar wel een belangrijke! Veruit de meeste zoekopdrachten worden ingevoerd in de zoekmachine van Google. Het is dus ontzettend belangrijk om hoog te ranken in de zoekresultaten van Google. Met Google Webmaster Tools communiceer je als websitebeheerder met Google. Je kunt inzien op welke zoektermen jouw website vertoond wordt en op welke positie. Maar je kunt ook rechtstreeks aangeven bij Google dat je nieuwe pagina’s hebt of pagina’s hebt bijgewerkt. Dat doe je door het toevoegen van sitemaps. Zo weet Google precies welke pagina’s je hebt en kun jij mooi zien hoeveel pagina’s Google daarvan heeft geïndexeerd. Dit is een heel belangrijk onderdeel van je zoekmachine optimalisaties (SEO).
Wil jij je content creators of copywriters beter aansturen, of zelf aan de slag met goede content?
Ook handig, mocht je een pagina aangepast hebben, maar heeft Google nog een outdated versie daarvan? Dan kun je de desbetreffende pagina handmatig laten fetchen en komt Google ‘langs’.
Last but not least: Google geeft hier net als bij de Google Mobile Friendly Test en PageSpeed Insights, feedback over wat er goed gaat en niet goed gaat op je website, zodat je deze aanbevelingen kunt doorvoeren om je website nog beter vindbaar te maken!
Meer weten?
Wil je weten hoe je je SEO nog verder kunt verbeteren? Lees dan onze blog “5 praktische SEO tips: zo scoor je hoger in Google”.
Heb je aan de hand van deze tools ontdekt dat jouw website niet zo goed presteert, maar weet je niet waar je moet beginnen of waar je de tijd vandaan moet halen? Overweeg dan om je website en/of online marketing uit te besteden. Een goede website én de vindbaarheid ervan is anno 2020 waanzinnig belangrijk. Wij helpen je graag verder.