Afix Oval
profile-mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-mendie-wijker

Mendie Wijker

Online marketeer

mendie@afix.nl

Wil je een denderende Facebook en Instagram campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Mendie!


    Solliciteren?

    We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



      Particle Particle Particle
      Particle Particle Particle
      Blog
      Adverteren op Instagram, zo doe je dat
      23 april 2021
      Social media
      Particle Particle Particle Particle
      Blog

      Adverteren op Instagram, zo doe je dat

      23 april 2021
      Social media
      Particle Particle Particle Particle

      Instagram is al jaren een vertrouwd social media platform dat door verschillende leeftijdsgroepen dagelijks gebruikt wordt. Met 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers is dit platform de moeite waard om toe te voegen in je online strategie. Instagram, wat onderdeel is van Facebook, had voorheen enkel een jongere doelgroep als gebruikersgroep. Vandaag de dag bevinden ook oudere leeftijdsgroepen zich op dit platform. We vertellen je welke advertentiemogelijkheden er zijn binnen Instagram en welke leeftijdsgroepen je kan bereiken.

      De doelgroep van Instagram

      Instagram: bekend van de influencers en de instawaardige foto’s. Foto’s waar je jaloers op wordt en waarin het soms te mooi lijkt om waar te zijn. Via het platform Instagram kun je foto’s en video’s delen in je tijdlijn en via stories. Deze kun je direct delen met jouw volgers of zelfs de rest van de wereld. Het platform barst van de verschillende tools en advertentiemogelijkheden en deze delen we graag met jou! De leeftijdsgroep die Instagram uitspeelt zijn mannen en vrouwen vanaf 25 jaar en ouder, maar jongeren tussen de 18 en 24 jaar mogen we ook niet vergeten.

      * Dit zijn internationale cijfers over de gebruikersgroepen bij leeftijd van Instagram.

       

      Advertentiemogelijkheden op Instagram

      Instagram heeft verschillende advertentiemogelijkheden. De opties zijn:

      • Stories
      • Nieuwsoverzicht
      • Video
      • Shopping

      Elke functie binnen Instagram bereikt weer een andere gebruikersdoelgroep en het is dus niet vanzelfsprekend dat je op alle vijf de verschillende functies binnen Instagram advertenties moet plaatsen. We lichten stuk voor stuk elke advertentiemogelijkheid toe.

      1. Story advertenties

      Door stories in te zetten als advertentie stijgt je bekendheid, merkherinnering en aankoopstijging. Het is dus de perfecte functie om je doelgroep mee te nemen in de gehele marketingfunnel. Stories worden slechts kort weergegeven. Elke seconde telt. Plaats logo’s en producten aan het begin van je advertentiemateriaal om de aandacht te trekken en de merkherinnering te stimuleren. De swipe-up functie is organisch pas beschikbaar vanaf 10k volgers. Deze functie kan wel altijd worden ingezet met adverteren.Tip: gebruik bewegend beeld in plaats van een statisch beeld wanneer dit mogelijk is.

      2. Nieuwsoverzicht advertenties

      Adverteren door middel van foto’s in een carrousel of door een enkele afbeelding in de tijdlijn van je doelgroep. Met het inzetten van een nieuwsoverzicht advertentie is het belangrijk dat jouw content opvalt. Denk dus bij de opmaak van je bericht hier goed over na.

      3. Video advertenties

      Met videoadvertenties laat je jouw advertentie meer opvallen in de tijdlijn van de doelgroep. Een video van 30 seconde of korter wordt voor ongeveer 90 seconde herhaald. Het is beter om een korte video van maximaal 15 seconde in te zetten. De kans dat de video dan volledig bekeken wordt is veel groter.Een video in je campagne trekt dus aandacht en is een goede vorm om in te zetten om je doelgroep te bereiken. Wil je meer lezen over het inzetten van video en de groei van video, lees dan onze blog over de groei van video.

      4. Instagram shopping advertenties

      Met advertenties waar producttags in zijn geplaatst kun je het bereik van je producten vergroten, waarmee de kans op een conversie ook groter is. Met een klik op de producttag wordt de doelgroep direct naar een pagina met productdetails geleid en kunnen zij gelijk doorklikken om het product op de website te bestellen.De advertenties met een producttag kunnen worden weergegeven in het nieuwsoverzicht of op de pagina ontdekken.

      Naast de advertenties die je kunt instellen via de Facebook Business Manager, kun je ook via de app van Instagram een specifieke post die je al organisch hebt gepost promoten. Op deze manier kun je jouw profiel onder de aandacht brengen en meer volgers krijgen. Deze promoties zijn heel laagdrempelig en met een klein budget dagelijks op te stellen.

      IGTV adverteren

      Het is nog niet wereldwijd mogelijk, maar de eerste testen worden momenteel uitgevoerd in de Verenigde Staten. Merken als Puma en IKEA hebben al IGTV-advertenties gecreëerd. Het is uiteindelijk het doel dat ieder merk de IGTV-advertentiemogelijkheden kan gaan gebruiken. Het inzetten van een IGTV-advertentie gaat iets anders in zijn werking dan een normale Instagram advertentie. De manier van adverteren komt overeen met hoe je als adverteerder op YouTube kan adverteren. Voor, tijdens of na de IGTV komt een advertentie.

      Het staat dus nog aan het begin, maar zeker voor merken die samenwerken met influencers is de IGTV-advertentievorm een interessante om in de gaten te houden. De grootste tip die we je nu mee kunnen geven: zoek influencers op die al volop IGTV-video’s maken en zorg dat je ze benaderd wanneer adverteren in Nederland mogelijk wordt.

       

      Hoe duur is adverteren op Instagram?

      Adverteren op Instagram kan al vanaf € 1 per dag. Wel is het belangrijk om te weten dat je met een laag budget minder mensen kunt bereiken dan wanneer je een hoger budget zal inzetten. Voorkom dus dat je campagne niet goed uitlevert aan de doelgroep door een budgetbeperking.

      Met adverteren op Instagram bepaal je zelf je startbudget en zit je niet aan een minimaal budget vast per campagne. Je kosten kun je makkelijk beheren in de omgeving ‘advertentiebeheer’. Bij Afix geloven we niet in een eenmalige campagne en gaan we samenwerkingen aan voor minstens 6 maanden, alleen dan kan er genoeg data verzamelt worden, waar we vervolgens op kunnen reageren en handelen.

      Wil jij je Instagram campagnes echt goed aanpakken? Neem dan eens contact op met een van onze social specialisten of vraag een gratis Social Quickscan aan om je social campagnes door ons onder de loep te laten nemen.