Instagram is al jaren een vertrouwd social media (advertising) platform dat door verschillende leeftijdsgroepen dagelijks gebruikt wordt. Met 8 miljoen Nederlandse gebruikers is dit platform de moeite waard om toe te voegen aan je online strategie. Instagram, dat onderdeel is van Facebook, had voorheen enkel een jongere doelgroep als gebruikersgroep. Vandaag de dag bevinden ook oudere leeftijdsgroepen zich op dit platform. We vertellen je welke advertentiemogelijkheden er zijn binnen Instagram en welke leeftijdsgroepen je kan bereiken.
Instagram is óók in 2024 nog razend populair. Ontdek hier social media cijfers van 2024. En benieuwd naar het jaar 2024? Wij delen de belangrijkste trends en ontwikkelingen van 2024.
De doelgroep van Instagram
Instagram: bekend van de influencers en de ‘instawaardige’ kiekjes. Beelden waar je jaloers van wordt en waarin alles soms te mooi lijkt om waar te zijn. Via het platform Instagram kun je foto’s en video’s delen op je tijdlijn en via stories. Deze kun je direct delen met jouw volgers of zelfs de rest van de wereld. Het platform barst van de verschillende tools en advertentiemogelijkheden en deze delen we graag met jou!
De leeftijdsgroep die Instagram uitspeelt zijn mannen en vrouwen vanaf 25 jaar en ouder, maar jongeren tussen de 18 en 24 jaar mogen we ook niet vergeten.
* Dit zijn internationale cijfers over de gebruikersgroepen bij leeftijd van Instagram.
Advertentiemogelijkheden op Instagram
Instagram heeft verschillende advertentiemogelijkheden. De opties zijn:
- Stories
- Nieuwsoverzicht
- Video
- Shopping
Elke functie binnen Instagram bereikt weer een andere gebruikersdoelgroep en het is dus niet vanzelfsprekend dat je op alle vijf de verschillende functies binnen Instagram advertenties moet plaatsen. We lichten stuk voor stuk de advertentiemogelijkheden toe.
1. Story advertenties
Door stories in te zetten als advertentie stijgt je bekendheid, merkherinnering en aankoopstijging. Het is dus de perfecte functie om je doelgroep mee te nemen in de gehele marketingfunnel. Stories worden slechts kort weergegeven. Elke seconde telt. Plaats logo’s en producten aan het begin van je advertentiemateriaal om de aandacht te trekken en de merkherinnering te stimuleren. De swipe-up functie is organisch pas beschikbaar vanaf 10k volgers. Deze functie kan wel altijd worden ingezet met adverteren.
Tip: gebruik bewegend beeld in je story in plaats van een statisch beeld wanneer dit mogelijk is.
2. Nieuwsoverzicht advertenties
Hierbij adverteer je met foto’s of visuals in een carrousel of met een enkele afbeelding in de tijdlijn van je doelgroep. Met het inzetten van een nieuwsoverzicht advertentie is het belangrijk dat jouw content opvalt. Denk hier dus goed over na bij de opmaak van je advertentie. Kies een foto of beeld dat niet direct ‘gewoontjes’ is: zorg voor inspiratie, informatie of entertainment (humor, bijvoorbeeld, werkt altijd).
3. Video advertenties
Videoadvertenties zijn awesome (mits professioneel aangepakt natuurlijk). Het is ’t beste om een korte video van maximaal 15 seconden in te zetten. De kans dat de video dan volledig bekeken wordt is veel groter dan wanneer de video te lang duurt. Onthoud: social media is een vluchtig platform, iets duurt al snel te lang. Een video in je campagne trekt aandacht en je kunt je doelgroep dus echt boeien. Wil je de beste tips voor het inzetten van video? Lees dan de kracht en groei van video content.
4. Instagram shopping advertenties
Advertenties met zogenaamde producttags vergroten het bereik van je product, waarmee de kans op een aankoop groter is. Met een klik op de producttag wordt de doelgroep direct naar een pagina met productdetails geleid en van daaruit kunnen ze bestellen. De advertenties met een producttag worden weergegeven in het nieuwsoverzicht of op de pagina ‘ontdekken’.
Producten verkopen via the gram? Lees meer over social commerce (en waarom dat een heel goed idee is). Wist je ook dat het iets anders is dan e-commerce? Met social commerce doet men de aankoop binnen het social media platform.
Naast de advertenties die je kunt instellen via de Facebook Business Manager, kun je ook via de app van Instagram een specifieke post die je al organisch hebt gepost promoten. Op deze manier kun je jouw profiel onder de aandacht brengen en je achterban vergroten (lees: meer volgers). Deze promoties zijn heel laagdrempelig en met een klein budget dagelijks op te stellen.
Hoeveel kost adverteren op Instagram?
Adverteren op Instagram kan al vanaf € 1 per dag. Wel is het belangrijk om te weten dat je met een laag budget minder mensen bereikt dan wanneer je een hoger budget inzet. Voorkom dus dat je campagne niet goed uitlevert door een budgetbeperking.
Met adverteren op Instagram bepaal je zelf je startbudget en zit je niet vast aan een minimaal budget per campagne. Je kosten kun je makkelijk beheren in de omgeving ‘advertentiebeheer’. Draai je een campagne bij een online bureau als Afix? Dan zullen wij je advies geven over het in te zetten budget, en laten we zien hoeveel mensen in jouw doelgroep je daarmee bereikt.
Zo ziet een partnership eruit
Bij Afix geloven we niet in een kortstondige campagne alléén. Het gaat hand in hand met een duurzame langetermijnstrategie. Ben je benieuwd hoe een partnership met Afix eruit ziet? Dit zijn onze beloftes aan jou.
Wil jij je Instagram campagnes echt goed aanpakken? Plan dan jouw brainstorm-uurtje met onze social specialisten (vrijblijvend!). Twijfel je nog of Instagram wel het beste kanaal is voor jouw doelgroep? Wij maakten een handige cheatsheet.