Afix Oval
profile-renee-nagel
Contact met
Renee
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-renee-nagel

Renee Nagel

Online marketeer

renee@afix.nl

Deze content fanaat weet de leukste content ideeën te bedenken en uit te werken.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    De 4 voordelen en de belangrijkste functies van een CRM
    19 november 2021
    HubSpot
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    De 4 voordelen en de belangrijkste functies van een CRM

    19 november 2021
    HubSpot
    Particle Particle Particle Particle

    Met een Customer Relationship Managementsysteem (CRM) beheer je de interactie en relatie met jouw klanten. Wanneer je bedrijf groeit en de vele documentatie en klantinformatie zich opstapelt, kun je het overzicht makkelijk verliezen. Dit zorgt voor frustratie en mogelijke fouten. Dat snappen wij.

    Het is tijd om te professionaliseren met een CRM-systeem. Maar hoe kies je de juiste? Welke functionaliteiten zijn een must? En wat past bij je organisatie? Je hebt wel honderden opties. Dit beslis je dus niet in één dag.

    Misschien nog wel belangrijker welke vragen zal je jezelf moeten stellen om dit in kaart te brengen? We helpen je verder, zoals je van ons gewend bent.

    Wat is een CRM?

    Terug naar de basis. Voordat we jou alle voordelen, functies en handvatten geven om tot een goede keuze te komen, vertellen we eerst nog even wat een CRM is. Naast het verzamelen van jouw klantgegevens, leads en prospects, kun je in een CRM-systeem ook je leverancier- en sponsorgegevens bijhouden.
    De verzamelde data in je CRM kun je direct inzetten om automations (een reeks aan taken die automatisch voor je worden uitgevoerd) mee in te richten. Let wel op: Dit is niet bij elk CRM-softwarepakket mogelijk. Hierdoor werk je efficiënter binnen je organisatie en zo houd je veel meer tijd over voor andere projecten of zaken, bijvoorbeeld het genereren van leads.

    De 4 voordelen van een CRM

    Een CRM kent oneindig veel voordelen. Het is meer dan alleen het beheren van klantgegevens. We sommen de voordelen voor je op:

    • Alles in 1 systeem. Alles is gecentraliseerd in één database. Je bespaart tijd omdat je alle klantinformatie direct inzichtelijk hebt. Het is dan nog wel de uitdaging om iedereen intern in het CRM te laten werken, zo voorkom je dat het niet alsnog in losse sheets belandt of enkel in het hoofd van je medewerkers zit.
    • Transparantie. Inzicht in je klantgegevens. Zo kan iedereen binnen jouw bedrijf op ieder moment kijken naar de interactie die is geweest tussen een klant en een medewerker. Zo kun je dus altijd een klant te woord staan omdat je inzicht hebt in wat er speelt.
    • Processen automatiseren. = Efficiënter werken = tijd besparen en dus tijd steken in zaken die meer tijd verdienen. Automatiseer verschillende onderdelen, zoals het versturen van feedback enquêtes, workflows voor potentiële klanten, nadat ze meerdere keren een bepaalde pagina op je website hebben bezocht of stel chatflows in die gelijk weer voor meer leads kunnen zorgen. Bezorgt je minder stress.
    • Een #1 stalker zijn. Niet letterlijk natuurlijk, of toch wel? Door een CRM te implementeren kun je de klantreis van A t/m Z volgen en alles over je klanten bijhouden. Van belletjes en e-mails tot aan deals en zelfs verder. Welke pagina’s hebben ze bezocht op jouw website? Kun je hier een bepaalde behoefte uit opmaken? Haak hier dan op in met een workflow die passend is bij deze behoefte, waardoor je misschien wel weer een upsell kunt maken.

    Wat zijn de belangrijkste functies van een CRM?

    Een CRM is niet alleen een verzamelplaats van alle gegevens van contactpersonen die je bedrijf heeft en heeft gehad. De belangrijkste functies nog eens opgesomd:

    1. Contactbeheer. Alle informatie over een bedrijf of persoon vind je terug in je contactbeheer. Van nieuwe gegevens tot een telefoongesprek met de sales of marketingafdeling.
    2. Je salesproces in kaart. Een CRM moet het je gemakkelijk maken om een volledige sales pipeline te visualiseren en deals van het ene verkoopproces naar het andere te verplaatsen. Geen wiskunde meer nodig om erachter te komen welke deals deze maand sluiten.
    3. Beheren van je leads. Je medewerkers zien in het systeem de leads binnenkomen en weten meteen in welke fase van de pipeline de lead zich bevindt.
    4. E-mail integratie. Je hoort je medewerkers het misschien alweer zeggen: “Weer een extra tool”. Niks is minder waar. Je integreert je mail met je CRM, zodat jullie intern nog steeds hetzelfde mailprogramma gebruiken. De mails komen dan óók in je CRM.
    5. Software integraties. Je gebruikt vast bepaalde software die een CRM niet gaat vervangen. Wel zo makkelijk als die software tools dan geïntegreerd worden in jouw CRM. Tip van ons: kijk hier dus ook naar bij het uitzoeken van een nieuw CRM, dit zorgt er ook voor dat je medewerkers tijd besparen, omdat ze niet tussen schermen hoeven switchen.
    6. Bestanden delen. Ja, op de drive of in de cloud kun je ook gemakkelijk bestanden met elkaar delen, maar bestanden delen met externen is soms een gedoe. In een CRM kun je bestanden uploaden en gemakkelijk delen via een URL. Kun je ook nog eens bijhouden of iemand je bestand wel geopend heeft #gotyou.
    7. Analytics op basis van dashboards. Al je gegevens over je sales- en marketingactiviteiten komen in dashboards. Wat een winst!

    I am ready voor een CRM! Wat is next?

    Klaar om een CRM aan te schaffen? Je kunt ons er alles over vragen. Waarom? Dit proces zijn wij als team ook doorgegaan. We praten je dan ook graag bij met een kop koffie, geven je meer info en we beantwoorden met liefde al je vragen.

    Met welk CRM-systeem wij werken? HubSpot! Benieuwd naar het HubSpot CRM? Dat snappen wij wel! Daarom kun je vrijblijvend een HubSpot demo sessie inplannen met ons. Dan laten wij je zien dat een CRM voor meer efficiëntie in je organisatie zorgt.

    HubSpot Certified Partner