Heb jij al eens overwogen om TikTok mee te nemen in je online strategie? De populariteit van TikTok groeit en er zijn genoeg kansen en mogelijkheden om via dit platform je doelgroep te bereiken. Vooral jongeren zijn er niet weg te krijgen, met name de leeftijdsgroep tussen de 6 en 14 jaar is verknocht aan het platform. Wij vertellen je welke (advertentiemogelijkheden) er zijn binnen TikTok.
Wat is TikTok?
TikTok is het social media platform waar iedereen korte video’s van maximaal 15 seconden deelt. TikTok is hét kanaal met de grootste groei dit jaar. Het aantal Nederlandse gebruikers steeg in 2020 van 700.000 naar 4,5 miljoen!
* Dit zijn internationale cijfers over de gebruikersgroepen bij leeftijd van TikTok.
Interessante cijfers? Lees ook alles over social media gebruik in 2024 of over de social media trends en ontwikkelingen .
TikTok in je online strategie
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je erachter wilt komen of adverteren op TikTok bij jouw bedrijf past, is of jouw doelgroep zich daadwerkelijk bevindt op het platform. Als je een jonge doelgroep wilt bereiken, is TikTok onmisbaar in je online strategie.
Op TikTok ontpoppen gebruikers zich tot influencers en het kanaal wordt door hen dan ook steeds vaker gebruikt in de mediamix. Denk je dat TikTok alleen wordt ingezet door personen? Dan heb je het mis. Nederlandse merken als Albert Heijn, Spinnin’ Records en Basic Fit hebben de stap al gezet en plaatsen organische content op TikTok.
TikTok is nu eenmaal een video platform, dus moet je wel bereid zijn om videocontent te maken. Maar hoe? Je kunt er ook voor kiezen om samen te werken met een influencer. In Nederland zijn er TikTok influencers die al meer dan een miljoen volgers hebben. Iemand anders maakt dan content voor je bedrijf en een ervaren TikTokker heeft automatisch al een groter bereik.
Je kunt TikTok dus op verschillende manieren verwerken in je strategie: je deelt organische content, je gaat een samenwerking aan met een influencer of je adverteert op TikTok. Hoe dit laatste in z’n werk gaat lees je hieronder.
Lijkt TikTok niet verdacht veel op Instagram Reels (of andersom)? Ontdek de verschillen tussen TikTok en Instagram Reels.
Advertentiemogelijkheden TikTok
Op TikTok is het pas sinds kort mogelijk om te adverteren. Als adverteerder op TikTok heb je de keuze uit drie advertentietypen:
- Brand Takeover
- TopView
- In Feed-Video
1. Brand Takeover
Brand Takeover is een fullscreen ad die verschijnt wanneer je de app opent, maar die alleen past bij de interesses van jouw doelgroep. Het voordeel aan deze advertentievorm op TikTok is dat er per categorie (bijvoorbeeld gaming) slechts één merk kan adverteren. De duur van de advertentie is slechts drie tot vijf seconden, desondanks is het een goede advertentievorm voor een groot bereik.
2. TopView
TopView staat bijna gelijk aan de advertentievorm Brand Takeover. Het verschil is dat de advertenties zowel in-feed kunnen verschijnen als in pop-up vorm. In deze advertentievorm wordt duidelijk aangegeven dat het een advertentie is.
3. In Feed-Video
Een In Feed-Video is een fullscreen ad die tijdens het scrollen tussen verschillende video’s verschijnt en deze duurt maximaal vijftien seconden. Deze vorm van adverteren binnen TikTok is een goede manier om je merkbekendheid te verhogen. Je kunt jouw doelgroep ook over laten gaan tot actie door een call-to-action knop toe te voegen.
4. Branded hashtag-challenge
Tot slot is er nog de branded hashtag-challenge. Dit is het sponsoren van challenges, waardoor de kans groter is dat de challenge viral gaat. Kies je voor deze manier van adverteren op TikTok, dan sta je zes dagen op de explore-pagina. Bij een challenge maken gebruikers van TikTok content voor jouw merk, een knap staaltje user generated content. Ze delen dit natuurlijk massaal om te laten zien hoe de challenge bij hen verlopen is.
De advertentiemogelijkheden van TikTok passen goed in de marketingfunnel. Ze zijn erop gericht om gebruikers in verschillende aankoopfases aan te spreken. Net als bij Facebook advertising kan je de juiste doelgroep targeten door demografische voorkeuren op te geven en interesses toe te voegen. Let op: het minimum campagnebudget op dag- en looptijdbudget moet minimaal €42,27 ($50) zijn. Voor de advertentiegroepen is het minimumbedrag €16,91 ($20).
Check of jouw merk op TikTok aanwezig moet zijn
Wij zouden Afix niet zijn als we een handig overzicht voor je hebben. Download de social media cheatsheet om te zien welke leeftijden er op welk social media kanaal oververtegenwoordigd zijn. Zo maak je gemakkelijker de juiste keuze.
Vragen over TikTok, of over andere social media kanalen waarop je kunt adverteren? Of mocht je je afvragen hoe je je website aanpast aan je online uitingen voor maximale conversie? Wij staan altijd voor je klaar.