Afix Oval
profile-mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-mendie-wijker

Mendie Wijker

Online marketeer

mendie@afix.nl

Wil je een denderende Facebook en Instagram campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Mendie!


    Solliciteren?

    We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



      Particle Particle Particle
      Particle Particle Particle
      Blog
      Zo adverteer je op TikTok
      28 november 2020
      Social media
      Particle Particle Particle Particle
      Blog

      Zo adverteer je op TikTok

      28 november 2020
      Social media
      Particle Particle Particle Particle

      Heb jij TikTok al eens overwogen om mee te nemen in je online strategie? De populariteit van TikTok groeit en er zijn genoeg kansen en mogelijkheden om via dit platform je doelgroep te bereiken. Vooral jongeren zijn er niet weg te krijgen,met name de leeftijdsgroep tussen de 6 en 14 jaar. Wij vertellen je welke advertentiemogelijkheden er zijn binnen TikTok.

      Heb jij TikTok al eens overwogen om mee te nemen in je online strategie? De populariteit van TikTok groeit en er zijn genoeg kansen en mogelijkheden om via dit platform je doelgroep te bereiken. Vooral jongeren zijn er niet weg te krijgen,met name de leeftijdsgroep tussen de 6 en 14 jaar. Wij vertellen je welke advertentiemogelijkheden er zijn binnen TikTok.

      Wat is TikTok?

      TikTok is het social media platform waar korte video’s van maximaal 15 seconden gedeeld worden. TikTok is hét kanaal met de grootste groei dit jaar. Het aantal Nederlandse gebruikers steeg dit jaar van 700.000 naar 4,5 miljoen!

      Overzicht TikTok gebruikers
      * Dit zijn internationale cijfers over de gebruikersgroepen bij leeftijd van TikTok.

      Interessante cijfers? Lees ook alle social media gebruik cijfers van 2020.

      TikTok in je strategie

      De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je erachter wilt komen of adverteren op TikTok bij jouw bedrijf past, is of jouw doelgroep zich daadwerkelijk bevindt op het platform. Als je een jonge doelgroep wilt bereiken, is TikTok onmisbaar in je online strategie.

      Op TikTok ontpoppen gebruikers zich tot influencers en het kanaal wordt door hen dan ook steeds vaker gebruikt in de mediamix. Dacht je dat TikTok alleen werd ingezet door personen? Dan heb je het mis, Nederlandse merken als Albert Heijn, Spinnin Records en Basic Fit hebben de stap al gezet om organische content te plaatsen op TikTok.

      Omdat het op TikTok alleen mogelijk is om video’s te plaatsen moet je wel bereidt zijn om videocontent te maken. Je kunt er ook voor kiezen om samen te werken met een influencer. In Nederland zijn er TikTok influencers die al meer dan een miljoen volgers hebben. Hierdoor hoef jij niet direct de content te maken voor je bedrijf en heb je automatisch een groter bereik.

      Je kunt TikTok dus op verschillende manieren verwerken in je strategie: organische content delen, een samenwerking aangaan met een influencer of door te adverteren op TikTok.

      TikTok Influencer

      Advertentiemogelijkheden TikTok

      Op TikTok is het pas sinds kort mogelijk om te adverteren. Als adverteerder op TikTok heb je de keuze uit drie advertentietypen:

      1. Brand Takeover
      2. TopView
      3. In Feed-Video

      1. Brand Takeover

      Brand Takeover is een fullscreen ad die verschijnt wanneer je de app opent maar die alleen past bij de interesses van jouw doelgroep. Het voordeel aan deze advertentievorm bij TikTok is dat er per categorie (bijvoorbeeld: Gaming) slechts één merk kan adverteren. De duur van de advertentie is slechts drie tot vijf seconden, maar het is een goede advertentievorm om een groter bereik mee te krijgen.

      2. TopView

      TopView staat bijna gelijk aan de advertentievorm Brand Takeover met het enige verschil dat de advertenties zowel in-feed kan worden gecommuniceerd als in een pop-up vorm. In deze advertentievorm wordt duidelijk aangegeven dat het een ad is.

      3. In Feed-Video

      In Feed-Video is een fullscreen ad die tijdens het scrollen tussen verschillende video’s verschijnt en deze mogen maximaal vijftien seconden duren. Deze vorm van adverteren binnen TikTok is een goede manier om je merkbekendheid te verhogen of juist om gebruikers over te laten gaan tot actie door een call-to-action knop toe te voegen.

      Tot slot is er nog de branded hashtag-challenge. Dit is het sponsoren van challenges, waardoor de kans groter is dat de challenge viral zal gaan. Kies je voor deze manier van adverteren op TikTok dan sta je zes dagen op de explore-pagina.

      De advertentiemogelijkheden van TikTok passen goed in de marketingfunnel en zijn erop gericht om in verschillende fases de gebruikers aan te spreken. Net als bij Facebook advertising kan je de juiste doelgroep targeten door demografische voorkeuren op te geven en interesses toe te voegen. Let op: het minimum campagnebudget op dag- en looptijdbudget moet minimaal €42,27 ($50) zijn. Voor de advertentiegroepen is het minimumbedrag €16,91 ($20).

      TikTok advertentiemogelijkheden

      Meer weten?

      Wil je meer weten over de mogelijkheden van TikTok voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee en sparren graag met jou over de invulling. Of dit nu over TikTok gaat over een ander social kanaal, e-mail marketing of over je website. Neem contact met ons op.