profile-jeremy-metselaar-800x800
Contact met
Jeremy
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-jeremy-metselaar-800x800

Jeremy Metselaar

SEA & Social Advertising Marketeer

jeremy@afix.nl

Sparren over advertising? Dan moet je bij Jeremy zijn.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Hoe herken je prutsers in de online marketingbranche?
    25 oktober 2022
    Online marketing
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Hoe herken je prutsers in de online marketingbranche?

    25 oktober 2022
    Online marketing
    Particle Particle Particle Particle

    Iedereen die ooit de dupe is geworden van mooie praatjes en beloofde gouden bergen herkent zich in dit verhaal. En ook voor iedereen die op het punt staat zijn online marketing of website uit te besteden (en veel ellende wil voorkomen), lees vooral verder.

    Er is een wildgroei van zelfbenoemde online experts gaande. Geloof ons als we zeggen dat ieder weldenkend en welwillend bureau hier wel eens hinder van heeft. Da’s niet zo gek, als je eenmaal een negatieve ervaring hebt gehad, hoe zet je dan je argwaan aan de kant en toets je een specialist of een team op kennis die jij zelf niet of onvoldoende hebt?

    Alarmbellen

    Gezien wij met enige regelmaat accounts inzien waarvan we huiveren, campagnes uit het slop trekken, of met veel ongeloof websites controleren waar duizenden euro’s tegenaan geknald zijn, weten we waar we over praten. Natuurlijk kun je bij ons aankloppen en lossen wij je problemen op. Maar liever nog behoeden we je ervoor. Waarom?

    Als je werkt met een prutser:

    • Boek je eerder achteruitgang dan vooruitgang
    • Verspil je budget
    • Verspil je tijd en energie
    • Kan het ergere gevolgen hebben

    Tikkeltje overdreven? Dat kan. Toch zullen mensen die het is overkomen anders praten. Graag helpen wij je door het doolhof aan online ‘alleskunners’ heen met als doel: je scherp houden.

    Zelfbenoemde online experts zullen het overigens echt niet slecht met je voor hebben. De intenties zijn vaak goed, maar het ontbreekt aan kennis en ervaring.

    🚩 Kennis of kermis?

    Een eenpitter die zonder extern team de hele online marketing van een middelgroot bedrijf onderhanden neemt? Da’s vaak te mooi om waar te zijn. Een freelancer die – met aantoonbare ervaring – een online marketing team van een middelgroot bedrijf helpt met een bepaalde discipline? Dat kan zeker.

    Met wie je ook in zee gaat, check of de opgebouwde kennis er is en of deze actueel is. Waar heeft de persoon in kwestie gewerkt? Had hij eerder een marketingfunctie? En belangrijker: is deze kennis gebaseerd op online ervaring, of op offline ervaring uit het jaar kruik? Is de eigen website helder, snel en veilig? Zijn de zes maanden werkervaring van die digital nomad die jou via LinkedIn benaderd genoeg om je merk naar de volgende stap te helpen?

    Wist je namelijk dat het heel makkelijk is om een Instagram campagne op te zetten, daar geld voor te vragen, maar er vervolgens niets meer mee te doen? Van jouw bankrekening wordt iedere maand afgeschreven, terwijl de ‘marketeer’ geniet van een cocktail op het strand. Wees daarom altijd duidelijk over jouw verwachtingen, vraag wat die ander verwacht en stem af dat je daarop altijd mag terugkomen.

    Check dus eerst of iemand de vaardigheden heeft om je ambities waar te maken, of er meerdere online disciplines aangeboden worden, beoordeel het opgebouwde portfolio en vraag om meerdere referenties vóór je iemand je budget toevertrouwd en vervolgens met de vingers gekruist wacht op gouden bergen.

    🚩 Laat je niet verleiden door mooie praatjes

    ‘150 leads binnen 3 maanden – gegarandeerd!’
    ‘Website binnen 1 dag!’
    ‘No cure, no pay!’

    Staan je nekharen al overeind? Gelukkig maar. Als een bureau of eenpitter je gouden bergen beloofd, think twice. En al helemaal als de term ‘gegarandeerd’ voorbij komt.

    Zijn 150 leads binnen 3 maanden dan zo onhaalbaar? Nee, maar wat is de kwaliteit van die leads? Is iemand geslaagd in zijn online campagne als jij 150 e-mailadressen hebt, waarvan de helft niet eens bestaat, of foutief is ingevuld? Of als er zeker 40 mensen totaal niet in je doelgroep zitten en je dus alleen maar tijd verspilt door met hen contact te zoeken? Toch betaal je wel voor die 150 leads die je zijn aangedragen.

    Hetzelfde geldt voor een website binnen 1 dag. Het kan, maar is het goed? Als je nagaat dat er input vanuit jou nodig is, dat er sessies nodig zijn om jouw doelgroep door en door te begrijpen, dat er data ingezien moet worden om daarvan te leren, dat je een geschikte designer nodig hebt die snapt wat UX en UI inhouden, dat je zeker nooit een SEO migratieplan moet vergeten… zo kunnen we nog wel even doorgaan. Die website binnen 1 dag kan nooit maatwerk zijn.

    Hoe een maatwerk website er wel uitziet, beschrijven we hier:

     

    🚩 No cure, no pay? No way

    De no cure no pay truc zie je voorbijkomen bij SEO ‘specialisten’. Jij betaalt een bedrag als de specialist kan aantonen dat de zoekresultaten van jouw bedrijf in de top 3 van de zoekmachine staan. Hatsa, dat klinkt fair. Maar let op: de manier waarop de specialist deze posities behaalt is vaak op het randje, of ver erover.

    Wat er gebeurt is dat jij betaalt voor black-hat SEO. Met black-hat SEO (het evil broertje van white-hat SEO) omzeil je de regels van de zoekmachine om snel bovenaan te komen. Je voldoet niet aan de voorwaarden, je speelt eigenlijk vals, en vaker vroeger dan laat komt de zoekmachine hierachter. Vervolgens wordt je keihard afgestraft.

    Hoe werkt dat dan? Jij krijgt een screenshot met jouw resultaten die écht bovenaan staan, vervolgens betaal jij de factuur. Ervan uitgaande dat deze resultaten verworven zijn op een goede en duurzame (white-hat) manier. Helaas heeft de zoekmachine het black-hat trucje door, en krijgt jouw website een penalty. Met al je zoektermen lig je direct uit de top 100 resultaten. Alle opgebouwde SEO waarde van de afgelopen jaren is verloren.

    Dit soort bureaus / specialisten gokken met jouw autoriteit. Dat mag het nooit waard zijn. Een goed SEO bureau werkt niet op basis van no cure no pay, maar op basis van uren / inzet – gezien je alleen daarmee stevig gefundeerd resultaat kunt boeken.

    🚩 De pakket-schuivers

    Je hebt al eens eerder een ‘SEA’, ‘social media’ of ‘content creatie’-pakket afgenomen. Dit is jou verkocht als een all-in aanpak voor slechts 300 – 400 euro per maand. Jij blij, want de investering blijft laag en je kunt het goed verantwoorden. Je denkt hiermee klaar te zijn en je zet een vinkje bij ‘online zichtbaarheid’ tijdens jullie volgende vergadering.

    Maar hé, het kost niets. Ga er dan ook vanuit dat het niets oplevert. Waar je weinig in steekt, daar komt ook (vrijwel altijd) heel weinig uit. Door deze zogenaamde pakket-aanbieders wordt jouw beeld van de online marketingwereld wel erg troebel.
    Want de werkelijke hoeveelheid tijd en moeite achter een online strategie wordt naar de achtergrond verschoven. Toch is dát juist hetgeen wat je nodig hebt. Laat je dus nooit verleiden door lage kosten.

    🚩 Ren weg van ja-knikkers

    Grote kans dat jij als opdrachtgever veel eisen hebt. Je wilt veel bereiken, het zou fijn als er nu echt werk wordt gemaakt van jullie online doelen. Maar budget.. daar zijn jullie nog een tikje voorzichtig in. De vinger gaat op de knip.

    Weinig budget maakt een opdracht in veel gevallen niet realistisch. Zoals hierboven genoemd bij de pakket-schuivers: if you pay peanuts, you get peanuts. Een prutser zal echter nooit nee zeggen. Die zal niet zo snel aangeven dat iets onhaalbaar is (geld is immers geld en daar kun je cocktails van kopen). Je herkent ze aan het ja-knikken en ze serveren precies dat wat jij vraagt. In eerste instantie klinkt dat fijn, maar krijg je wat je écht nodig hebt? In een restaurant laat je de bereiding van je eten ook aan de kok over.

    Hoe je scherp blijft

    Zo check je of een bureau of specialist zuiver op de graat is:

    1. Vraag altijd om een plan. Jij vertelt waar je nu staat en wat je wilt bereiken, laat de andere partij komen met een plan. Zij hebben aan jou te bewijzen dat ze jou begrijpen. Vraag ook waarom dit plan verschilt met de plannen voor andere bedrijven waarvoor ze werken.
    2. Vraag altijd meerdere offertes aan. Schrik je van de prijs? Je bent een dief van je eigen portemonnee als je geen tweede, derde of vierde partij ook om een offerte vraagt. Let op: goedkoop is ook in de online marketingwereld duurkoop. Een goede specialist weet wat hij waard is.
    3. Net zoals je een aannemers-offerte even laat checken door een kennis die in de bouw werkt, zo laat jij je offertes checken door online marketeers of developers die je kent én vertrouwd. Je kunt via via altijd wel aan een contactpersoon komen. Al is het alleen maar om input vanuit meerdere hoeken te verzamelen.

    Hoe herken je goede marketeers?

    Of we daar de vinger op kunnen leggen.. dat hebben we geprobeerd. In onze blog ‘Zó weet ik of mijn online marketingbureau goed is’ geven we 5 punten waarop je moet letten. We schrijven specifiek over een bureau, maar dit kan ook gelden voor een freelancer, eenpitter of nieuwe collega.