Nieuwe tools, bij Afix zijn we er dol op. Zeker als het tools betreft met data. En als die data ons dan ook nog iets leert, nou dan gaat de inner-nerd in de gemiddelde Afix’er aan. Google Search Console Insights* is zo’n tool. We delen graag met je wat je met deze tool kunt en hoe het jou helpt om je content te verbeteren.
Wat is Google Search Console Insights?
Deze nieuwste feature van Google is gemaakt voor de SEO-specialisten, contentmakers en copywriters onder ons. Google Search Insights combineert namelijk de data uit Google Search Console en Google Analytics. Het geeft dan ook op een snelle en overzichtelijke manier ‘insight’ in hoe de content wordt ontdekt én wat de doelgroep aanspreekt. Zo kunnen content creators en copywriters makkelijker de juiste beslissingen nemen zodat de content verbetert. In deze BETA-versie kunnen we vooralsnog maar tot 28 dagen terugkijken in de data. Wil je langer terugkijken of de diepte in, dan zul je dit op moeten zoeken in Google Analytics of in Google Search Console zelf.
Hoe helpt Google Search Console Insights de contentmakers van nu?
Content creatie is op zijn best wanneer je content resoneert met je doelgroep. Google Search Console Insights helpt je dan ook te kijken naar je content door de ogen van jouw doelgroep. Zo geeft deze nieuwe tool antwoord op de vragen welke content het best presteert, wat trending is en op welke zoektermen jouw content scoort. Het geeft inzicht in welke vragen jouw doelgroep heeft en hoe je deze het beste kunt beantwoorden. Google Search Console Insights leert je ook waar de doelgroep zoekt voordat ze jouw website bezoeken. Of welke andere content verwijst naar jouw website of social kanaal. Handig toch?!
Benieuwd naar andere handige hulpjes voor de verbetering van jouw website & SEO?
Starten met Google Search Console Insights
Zoals je van Google gewend bent, is gedacht aan de gebruiker. Je kunt dan ook zeer makkelijk van start met deze nieuwe feature van Google. Om optimaal gebruik te maken van Google Search Console Insights adviseren we je om deze te koppelen aan je Google Analytics property naar keuze. Lees hier hoe je de koppeling maakt:
- Open Google Search Console.
- Selecteer hier Google Search Console Insights op de overzichtspagina van Google Search Console. Het geeft je direct toegang tot Insights.
- Koppel hier je Google Analytics account door te klikken op het tandwiel, rechtsboven in je pagina.
- Klik op koppelen.
- Selecteer de property die je wenst te koppelen en voila, je kunt van start.
Let op! Deze tool ondersteunt Google Universal Analytics. Helaas, ondersteunt deze BETA-versie nog geen Google Analytics 4.
Wanneer je geen Google Analytics account hebt, kun je evengoed gebruik maken van Insights. Google werkt momenteel aan de Google app Search Console Insights voor iOS. Android zit ook in de pijplijn, maar deze gebruikers zullen nog even geduld moeten hebben.
Content met Afix?
Wil jij in de belevingswereld van jouw ideale klant duiken en je contentstrategie echt goed aanpakken? Plan dan een moment in onze agenda in.