afix_cas-houben
Contact met
Cas
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_cas-houben

Cas Houben

SEA Marketeer

cas.houben@afix.nl

Vragen over Google Advertising? Cas helpt je graag verder.

Blog
Breng flow in je organisatie met HubSpot
03 juni 2024
HubSpot
Particle Particle Particle Particle
Blog

Breng flow in je organisatie met HubSpot

03 juni 2024
HubSpot
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Breng met Hubspot flow aan in je organisatie om efficiëntie en groei te behalen. Dat is de conclusie van de blog waarvan je momenteel op het punt staat om te gaan lezen. Heel fijn horen we je denken, maar wat is een Flow en hoe breng je dit aan in jouw organisatie?

No worries, we nemen je hier stap voor stap in mee. Go with the flow, want we hebben geen tijd te verliezen.

Wat is flow?

Allereerst, wat betekent flow in je organisatie of als individu ervaren? “Flow” is eigenlijk een soort superfocus waarbij je zo in een activiteit zit dat je alles om je heen vergeet. Het is als een mentale zone waarin je helemaal opgaat in wat je doet. En raad eens? Dat is wanneer we onze beste ideeën hebben, onze meest creatieve werk leveren en echt het gevoel hebben dat we iets geweldigs bereiken. Het is als een soort ‘aha’-moment waarop alles ineens op zijn plek valt!

Kijk, dat wil iedere CEO, Manager of eigenaar toch zien en merken bij zijn medewerkers? 

Want als jouw team in die flow beweegt, beweegt je organisatie. Je team is eigenlijk de brandstof voor de weg naar succes en groei. Hoe de flow van HubSpot jouw team, bedrijfsprocessen en je organisatie positief kan beïnvloeden, leggen verder in deze blog allemaal haarfijn uit. De volgende punten dragen daar aan bij.

Laat de productiviteit stijgen in je organisatie  

Een hogere productiviteit binnen je bedrijf leidt tot snellere groei, mits je de juiste koers vaart. Een gemiddelde werkdag bestaat uit 8 uur per dag. Hoe zet je deze 8 uur zo efficiënt en productief mogelijk in? Want laten we eerlijk zijn, de ene dag ben je productiever dan de ander. Uiteindelijk wordt geen één medewerker blij van herhalende taken, die geen uitdaging bieden en leidinggevende die telkens moeten checken of die ene taak al is uitgevoerd. 

Hallo automation mogelijkheden binnen HubSpot

Want, onder andere met de Marketing Automation features binnen HubSpot, zorg jij er met je marketingteam voor dat Chats altijd beantwoord worden, er een duidelijke follow-up is en je geen één kans laat lopen om die lead binnen te halen of nog beter om je service op A+ niveau te kunnen leveren. Dat is een kopzorg minder. Door een deel van je werkzaamheden te automatiseren, heb je meer tijd en ruimte voor nieuwe ideeën en innovaties. Een paar automation mogelijkheden opgesomd: 

  • Chatbot op bijvoorbeeld contact of converterende pagina’s.
  • E-mailautomation, zodat je inspeelt op winkelmandjes verlaters, verjaardagen en cross-en upsells.
  • Het automatisch uitsturen van enquêtes en NPS. 

Automations als deze dragen bij aan consistentie binnen je team en aan een professionele houding, mits goed ingesteld. Win, win als je het aan ons vraagt. 

Maar het gaat verder, want met integraties voor o.a. je Gmail, voorkom je ook dat gesprekken (via mail en telefoon) incompleet zijn en je CRM betrouwbaar blijft. Dat is fijn. Je hebt het misschien al door, maar de opties en mogelijkheden met een tool zoals HubSpot zijn eindeloos.

Web analyse laten uitvoeren

Verbonden zijn met je team op één plek

Om een efficiëntie slag te maken en flow te ervaren in je organisatie, wil je niet 10 tools moeten gebruiken. Je wilt het liefst één tool, waar je zoveel mogelijk in kan bundelen om als team samen te werken. Alles op één plek. Op die manier creëer je rust en maak je de kans op miscommunicatie kleiner. 

Door zoveel mogelijk alles te bundelen in één tool, in plaats van in tien losse tools, creëer je automatisch al meer duidelijkheid richting je team. Hiermee voorkom je automatisch dat tools niet voor de juiste doeleinden worden gebruikt of door elkaar worden gehaald door je medewerkers. 

De voordelen van het werken met één tool, zoals HubSpot? Van taken, mailings, tickets, leads tot aan het loggen van oproepen. Even zoeken, en hebbes, je bent snel up-to-date.  Je hoeft hierdoor minder te schakelen met je team en kunt hierdoor sneller beslissen en verder gaan met je werk. 

Net terug van vakantie en geen zin om verplicht in lange meetings te worden bijgepraat? Ook dan is het fijn als je met een kop koffie bij de hand rustig door een tool zoals HubSpot kunt gaan om geüpdatet te worden over wat er tijdens jouw vakantie is gebeurd. Het zorgt er vervolgens voor dat jij heel gericht met vragen naar je collega’s toe kunt stappen en jullie zo effectief met elkaars tijd omgaan. 

Productiviteit, check! 

Alles zoveel mogelijk samenvoegen in één tool, check! 

Nu komt het aan op goed samenwerken. 

Samenwerken op Champions League niveau

Samenwerken = key! Wij weten als geen ander wat je allemaal kunt bereiken, wanneer je écht samenwerkt en als team presteert. 

Een samenwerking in een bedrijf bestaat niet enkel uit teamleden in teams die goed met elkaar samenwerken, maar natuurlijk ook uit afdelingen die goed met elkaar samenwerken. 

Je werkt niet naast elkaar, maar met elkaar. 

Neem als voorbeeld de klantenservice en de sales afdeling van een elektronica bedrijf: 

“Janine, een loyale klant van een elektronica webwinkel, belt de klantenservice met een klacht over een recent gekocht product. Ze heeft een paar dagen geleden een nieuwe draadloze koptelefoon gekocht, maar merkt nu dat de batterijduur niet aan haar verwachtingen voldoet.

Zodra Janine contact opneemt met de klantenservice, behandelt de medewerker haar klacht met zorg en aandacht. De medewerker luistert naar Janine’s probleem, stelt gerichte vragen om de aard van het probleem te begrijpen en biedt direct een oplossing aan, namelijk het verstrekken van een retourlabel en een volledige terugbetaling. 

Maar dat is niet het einde van dit voorbeeld. De klantenservicemedewerker begrijpt het belang van het delen van deze informatie met andere afdelingen, met name met sales. Ze legt Janine uit dat haar klacht in het systeem wordt gelogd, zodat andere teams, zoals sales, op de hoogte zijn van haar ervaring. Dit stelt sales in staat om proactief contact op te nemen met Janine en een alternatief product aan te bieden dat beter aan haar behoeften voldoet en een compensatie voor het ongemak te bieden.

Door het probleem van Janine vast te leggen in het CRM-systeem, hoeft ze haar verhaal niet telkens opnieuw te vertellen. Dit bespaart niet alleen tijd en moeite voor Janine, maar zorgt er ook voor dat alle medewerkers effectief samenwerken en informatie delen om de beste service aan hun klanten te bieden.

Dus, terwijl Janine misschien teleurgesteld was over haar eerste ervaring met haar nieuwe draadloze koptelefoon, hebben de klantenservice en de salesafdeling haar vertrouwen herstelt en ervoor zorgen dat ze een tevreden en terugkerende klant blijft.

Nadat Janine haar nieuwe draadloze koptelefoon heeft ontvangen (met een langere batterijduur), ontvangt zij een geautomatiseerde mail, waarin haar beoordeling gevraagd wordt na het contact dat zij heeft gehad met het elektronicabedrijf”. 

Een systeem zoals Hubspot zorgt in het bovenstaande voorbeeld voor een samenwerking tussen de klantenservice en sales afdeling. Met beiden hetzelfde doel: tevreden en terugkerende klanten. Met als kers op de taart een marketingautomation om een beoordeling te ontvangen over de ervaren service. 

 

En dat brengt ons bij het de laatste stap. 

Service op A+ niveau bieden 

Ho stop! Denk je dat we er zijn. Nee, we kunnen het stukje service natuurlijk niet vergeten. Want service eindigt niet bij de aankoop, maar gaat verder. Zoals net al even aangestipt in het voorbeeld van Janine en haar koptelefoon. Want vragen zijn er om beantwoord te worden. En dat doe je natuurlijk het liefst met de Coolblue-mentaliteit (Alles met een glimlach). 

Maar het gaat verder dan reactief handelen; proactiviteit is de sleutel tot het creëren van blijvende klanttevredenheid. Stuur een review verzoek, feedback enquête of een NPS uit.

Tevreden klanten zijn tenslotte de beste ambassadeurs voor een merk en de meest effectieve vorm van marketing die je kan hebben. Overtref de verwachting. Werk hiervoor samen met de service, sales en marketingafdeling, zodat gezamenlijk het doel: happy customers wordt behaald! 

Flow helpt je bedrijfsdoelstellingen te realiseren

Goed samenwerken is effectief werken. Dit leidt tot groei. Door HubSpot automations te implementeren in jouw organisatie kan je er zeker van zijn dat je meer tijd overhoudt aan dingen die écht nodig zijn. Hallo happy medewerkers, customers en bedrijf. 

Wil je weten hoe HubSpot jouw organisatie kan helpen? Afix is HubSpot Partner in Nederland en helpt je graag verder en biedt je ondersteuning aan bij het implementeren van HubSpot. 

Kom in contact met een HubSpot specialist!