profile-maryse-van-wageningen-800x800
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-maryse-van-wageningen-800x800

Maryse van Wageningen

Social Advertising Marketeer

maryse@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Retargeting op Facebook: nooit meer een bezoeker kwijtraken
    29 januari 2015
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Retargeting op Facebook: nooit meer een bezoeker kwijtraken

    29 januari 2015
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    Jij investeert tijd en geld om nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Maar de kans dat zij direct tot actie overgaan, is klein. Vaak zitten daar meerdere contactmomenten tussen. Het doel is dat een bezoeker zich terugverdient, maar hoe ga je om met al die verloren bezoekers?

    Facebook retargeting maakt het mogelijk om alle verloren bezoekers – waarvoor jij hard je best hebt gedaan – terug te laten keren naar je website. Zo kun je hen overtuigen toch iets te kopen of te bestellen. Of je nu een website of webwinkel runt, Facebook retargeting is één van de beste en meest kostenefficiënte manieren om meer uit de online campagnes te halen.

    Maar hoe werkt dit? Wij nemen je mee in het proces en bieden enkele exclusieve tips voor zo hoog mogelijk resultaat. Want daar houden we van.

    Set up: retargeting op Facebook

    Laat ons eerst een globaal beeld schetsen van deze vorm van retargeting:

    • Wanneer een bezoeker op je website komt wordt de retarget-pixel geactiveerd. Dit houdt in dat er een verbinding met Facebook wordt gemaakt waarin staat dat deze Facebook-gebruiker de website heeft bezocht. De bezoeker moet dus wel ingelogd zijn op Facebook, anders kan de pixel geen verbinding maken. Gelukkig is vrijwel iedereen tegenwoordig constant ingelogd.
    • Zodra de verbinding tussen de website en Facebook is vastgesteld wordt er in het systeem van Facebook aangegeven dat de bezoeker op je website is geweest. Facebook slaat hierbij gegevens op van vrijwel iedere website die deze pixel heeft geïntegreerd.
    • Als bedrijf kun je nu instellen hoe je die bezoeker terug wilt laten keren naar je website. Dit begint bij de advertentie en eindigt bij de desbetreffende pagina waar de bezoeker weer terug op landt.

    Voordat we dieper op de materie ingaan en jij denkt: maar ik heb hier absoluut geen tijd voor? Je kunt hiervoor zelf een marketeer aannemen, of je maakt de keuze voor een bureau dat met je meedenkt over een optimale marketingfunnel.

     

    Stap 1: Zet Facebook marketing op

    Om te beginnen moet je eerst de marketing op Facebook zelf instellen. Het begint op Facebook Exchange. Klik op “Create an ad” om door te gaan naar de volgende pagina.

    Facebook 1

    Kies hierna de optie “Send clicks to your website”, het doel is om de Facebook-gebruikers vanuit Facebook naar jouw website te leiden.

    Facebook 2

    Als je deze optie aanklikt komt er een klein scherm tevoorschijn waar je de website-URL kunt invullen. Facebook haalt vervolgens alle benodigde informatie op en stuurt je door naar de volgende pagina.

    Facebook 3

    Op deze pagina kun je allerlei instellingen aangeven. Geef de campagne een naam, zoals “Webshop retargeting” en ga vervolgens op deze pagina door naar stap 3 waar je belangrijke informatie over jouw doelgroep kunt invullen.

    Facebook 4

    Op bovenstaande afbeelding kun je zien wat er nodig is om de campagne in te stellen. Je kunt hierbij zelf aangeven wat jouw doelgroep is. Als je op “Custom Audience” klikt verschijnt er een pop-up waarin je kunt selecteren dat het om bezoekers gaat die al eerder op jouw website zijn geweest. Deze optie wordt aangegeven als “Website traffic”.

    Facebook 6

    Zodra je deze optie aanklikt wordt je doorgestuurd naar de pagina waar je de pixel kunt ophalen of doorsturen naar jouw web developer (een handige en snelle manier om te zorgen dat de web developer direct alle benodigde informatie ontvangt).

     Facebook 5

    Stap 2: Upload de pixel naar jouw website

    Nadat de Facebook-campagne is opgezet is het tijd om de pixel te installeren, anders gebeurt er nog niets. De installatie doet jouw web developer, of misschien jijzelf. Nadat de code op iedere pagina, of op bepaalde pagina’s op de website staat, verifieert Facebook het en kun je hierna starten met het instellen van alle opties om de marketingcampagne echt te starten. We vertellen hier hoe je een Facebook pixel op je website installeert.

    Stap 3: Maak een advertentie voor de website aan

    Jij wilt dat je bezoekers terugkeren (gezien er nog veel te halen valt en het wellicht relevante bezoekers zijn), dus is het slim om te bedenken wat je hen kunt bieden. Op welke pagina biedt je dit aan, waar moeten je bezoekers landen? Dit kun je overzichtelijk instellen in de advertentiecampagnes van Facebook.

    In stap 4 vertellen we alles over het opzetten van advertenties die naar specifieke pagina’s leiden. Hieronder staat informatie over advertenties waar de homepage als landingspagina geldt.

    Bezoekers sturen naar je homepage kan, maar weet het volgende: het resultaat ligt hierbij over het algemeen lager dan wanneer je de bezoekers naar een specifieke pagina stuurt en je bent ook meer geld kwijt om dezelfde omzet te genereren.
    Er is een enkele uitzondering: als het meest winstgevende onderdeel van de website zich op de homepagina bevindt, zoals een offerteaanvraag of een e-mail opt-in, dan is deze strategie aanzienlijk beter.

    Stel de Facebook retargeting in om de bezoekers naar de homepagina te leiden. Gebruik hierbij ook de juiste advertentietitel en -omschrijving om te zorgen dat je zo veel mogelijk bezoekers doorstuurt vanuit Facebook naar jouw homepagina. Wij beschrijven dit punt later ook nog in onze exclusieve tips.

    Als de homepagina-advertentie goed is ingesteld, is het tijd om ook nog even naar de verschillende pagina’s en de advertenties hiervoor te kijken.

    Stap 4: Maak een advertentie per pagina aan

    Je stuurt bezoekers naar een relevante pagina die volledig aansluit op de advertentie en daarom is de kans groter dat er een conversie plaatsvindt.

    Stel: iemand heeft jouw pagina over bedrijfsuitjes bezocht, dan is het zonde om een advertentie te tonen waarbij je de bezoeker vervolgens naar de homepagina stuurt – waar je al jouw uitjes laat zien (bijvoorbeeld ook die voor studenten of koppels).

    Hetzelfde geldt voor financiële producten: een klant is op jouw website gekomen om een offerteaanvraag voor een persoonlijke lening aan te vragen. De pixel wordt nu geactiveerd en de bezoeker zal later op Facebook een advertentie te zien krijgen. Je kunt op dat moment beter een advertentie omtrent persoonlijke leningen laten zien dan een advertentie die zich richt op financiële producten in het algemeen. Zo kan je veel sneller jouw investering terugverdienen.

    Voor iedere pagina moet een unieke omschrijving, afbeelding en titel worden opgesteld. Hoe beter je deze aansluit bij de pagina’s op jouw website, hoe groter de kans is dat bezoekers doorklikken vanuit Facebook. Wanneer zij eenmaal op de website aankomen is de kans ook groter dat zij gegevens invullen, informatie aanvragen of een bestelling plaatsen.

    Stap 5: Verkoop jouw bezoekers een product of dienst

    Wanneer de bezoeker eenmaal terugkeert op de website is het belangrijk dat zij een handeling uitvoeren: gegevens invullen, informatie aanvragen of een bestelling plaatsen. Maar wanneer jouw landingspagina niet aansluit bij het doel van de advertentie is de kans klein dat de bezoekers deze handeling gaan uitvoeren. Dit is een punt waar de meeste bedrijven helaas misschieten.

    De beste manier om te voorkomen dat jouw advertentietegoed niet zomaar wordt uitgegeven is door de landingspagina perfect te laten aansluiten. Verwelkom de bezoeker op een pagina die ideaal aansluit bij het doel dat uitgevoerd moet worden. Of het nu het invullen van informatie is of dat het gaat om het plaatsen van een bestelling: het moet goed overeenkomen met wat de bezoeker wil doen.

    Dus stuur de bezoeker door naar de pagina “offerte aanvragen” wanneer je wilt dat zij een offerte aanvragen, naar het specifieke product als je wilt dat zij dat product kopen of naar het e-mailformulier als je wilt dat zij hun e-mailadres achterlaten. Al deze punten zijn onmisbaar voor een succesvolle Facebook-campagne.

    Exclusieve Facebook retargeting-tips van Afix

    Als je aan de slag gaat met Facebook retargeting en je weet nog niet exact hoe je dit zo rendabel mogelijk kunt maken dan kun je wel wat hulp gebruiken.

    Wij geven je daarom de volgende tips:

    Zet een maximum bod in

    Gebruikers op Facebook kunnen worden gestimuleerd om op de advertentie te klikken door goede titels en omschrijvingen, hierover lees je in de volgende tips meer. Maar wanneer jouw advertentie zeer aantrekkelijk is en er ontzettend veel mensen op klikken dan gaat jouw advertentietegoed voor je het weet de deur uit. Al jouw tegoed kan binnen een dag opgaan als je geen maximum instelt.
    Zet daarom bij iedere Facebook-campagne hoeveel euro je maximaal per dag wilt besteden, van 1 tot 5.000, om te voorkomen dat je zomaar een bak geld weggooit.

    Gebruik pakkende titels

    Niets is zo vervelend als betalen voor iets waar je niets aan hebt. Als je jouw titels niet optimaliseert voor het publiek op Facebook dan betaal je zonder dat je er iets voor terug krijgt. Dit is natuurlijk ontzettend zonde en kan ook zeer gemakkelijk voorkomen worden.

    Schrijf altijd pakkende titels die de lezer aanzetten om terug te komen. Heeft de bezoeker een product gezien? Gebruik dan een korting om te zorgen dat de gebruiker weer terugkomt op de website.

    “Nu 10% korting op Product X”, zorgt ervoor dat de bezoeker graag terugkomt om die exclusieve korting te pakken.

    Omschrijf jouw pagina goed

    Wanneer iemand vanuit Facebook naar jouw website komt nadat deze er al eerder is geweest, is het goed om te zorgen dat deze een duidelijk beeld krijgt van de pagina waarop deze via de advertentie komt. Als het dezelfde pagina is waar de bezoeker al eerder is geweest dan is het niet altijd interessant. Heeft de bezoeker al alle verkooppunten gelezen en is deze nog niet overtuigd dan zal terugkeren naar de website weinig uitmaken.

    Omschrijf in dat geval een pagina waar zij nog meer verkoopargumenten zien zodat zij volledig overtuigd zullen worden van jouw product en uiteindelijk een aankoop doen of een offerteaanvraag invullen.

    Ontdek meerdere vormen van online marketing en social media advertising: