Afix Oval
Benny Vingerling
Contact met
Benny
Afix
  • Comeniusstraat 2A
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Benny Vingerling

Benny Vingerling

Founder

benny@afix.nl

Ook online succesvol worden? Benny helpt je graag.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
Retargeting op Facebook: nooit meer een bezoeker kwijtraken
29 januari 2015
Social media
Particle Particle Particle Particle
Blog

Retargeting op Facebook: nooit meer een bezoeker kwijtraken

29 januari 2015
Social media
Particle Particle Particle Particle

Bij ieder bedrijf komt het dagelijks voor: er wordt veel geld geïnvesteerd om een nieuwe bezoeker naar de website te trekken maar helaas verlaat deze voor of tijdens het bestelproces de website. Zonde, want de bezoeker verdient zich op deze manier niet terug.

Bij ieder bedrijf komt het dagelijks voor: er wordt veel geld geïnvesteerd om een nieuwe bezoeker naar de website te trekken, maar helaas verlaat deze voor of tijdens het bestelproces de website. Zonde, want de bezoeker verdient zich op deze manier niet terug.

Dankzij Facebook retargeting is het mogelijk om alle verloren bezoekers nogmaals terug te laten keren naar de website en zo nog een keer te proberen om hen iets te laten bestellen of contact op te nemen. Of u nu een website of webwinkel runt, Facebook retargeting is één van de beste en kostenefficiënte manieren om meer uit de online campagnes te halen.

Maar hoe zorgt u er nu voor dat de verloren bezoekers terugkeren en hoe kunt u hier uiteindelijk het beste van maken? In dit artikel beschrijven wij het gehele proces om deze online campagne op te zetten en bieden wij u enkele exclusieve tips om een zo hoog mogelijk resultaat te behalen.

Retargeting op Facebook opzetten

Wij schetsen eerst een globaal beeld van deze vorm van retargeting:
Wanneer een bezoeker op uw website komt wordt de retarget-pixel geactiveerd. Dit houdt in dat er een verbinding met Facebook wordt gemaakt waarin staat dat deze Facebook-gebruiker de website heeft bezocht.
De bezoeker moet dus wel ingelogd zijn op Facebook, anders kan de pixel geen verbinding maken. Gelukkig is vrijwel iedereen tegenwoordig constant ingelogd.

Zodra de verbinding tussen de website en Facebook is vastgesteld wordt er in het systeem van Facebook aangegeven dat de bezoeker op uw website is geweest. Facebook slaat hierbij gegevens op van vrijwel iedere website die deze pixel heeft geïntegreerd.

Als bedrijf kunt u nu instellen hoe u die bezoeker terug wilt laten keren naar uw website. Dit begint bij de advertentie en eindigt bij de desbetreffende pagina waar de bezoeker weer terug op landt.

Nu u een globaal beeld heeft van de werking van Facebook retargeting is het tijd om hier wat dieper op in te gaan en u te leren hoe u hiermee kunt beginnen. Wij leggen u dit uit in 5 eenvoudig te volgen stappen.

Wilt u het maximale uit uw Facebook retargeting halen en geeft u de retargeting liever uit handen? Neem dan contact met ons op en wij zullen het gehele proces voor u uitvoeren.

Stap 1: Zet Facebook marketing op

Om te beginnen moet u eerst de marketing op Facebook zelf instellen. Het begint op Facebook Exchange. Klik op “Create an ad” om door te gaan naar de volgende pagina.

Facebook 1

Kies hierna de optie “Send clicks to your website”, het doel is om de Facebook-gebruikers vanuit Facebook naar uw website te leiden.

Facebook 2

Als u deze optie aanklikt komt er een klein scherm tevoorschijn waar u de website-URL kunt invullen. Facebook haalt vervolgens alle benodigde informatie op en stuurt u door naar de volgende pagina.

Facebook 3

Op deze pagina kunt u allerlei instellingen aangeven. Geef de campagne een naam, zoals “Webshop retargeting” en ga vervolgens op deze pagina door naar stap 3 waar u belangrijke informatie over uw doelgroep kunt invullen.

Facebook 4

Op bovenstaande afbeelding kunt u zien wat er nodig is om de campagne in te stellen. U kunt hierbij zelf aangeven wat uw doelgroep is. Als u op “Custom Audience” klikt verschijnt er een pop-up waarin u kunt selecteren dat het om bezoekers gaat die al eerder op uw website zijn geweest. Deze optie wordt aangegeven als “Website traffic”.

Facebook 6

Zodra u deze optie aanklikt wordt u doorgestuurd naar de pagina waar u de pixel kunt ophalen of doorsturen naar uw web developer (een handige en snelle manier om te zorgen dat de web developer direct alle benodigde informatie ontvangt).

 Facebook 5

Stap 2: Upload de pixel naar uw website

Nadat de Facebook-campagne is opgezet is het tijd om de pixel op de website te zetten. Dit kunt u door uw web developer laten doen of u kunt de pixel zelf op de website zetten. Nadat de code op iedere pagina of bepaalde pagina’s op de website staat zal deze door Facebook geverifieerd worden en kunt u hierna starten met het instellen van alle opties om de marketingcampagne echt te starten.

Stap 3: Maak een advertentie voor de website aan

Als u uw bezoekers wilt laten terugkeren naar uw website dan is het goed om op te zetten wat u exact wilt dat zij doen. Is het de bedoeling dat zij gewoon op de homepagina terechtkomen of moeten zij naar specifieke pagina’s? Dit kunt u overzichtelijk instellen in de advertentiecampagnes van Facebook.

Voor het opzetten van advertenties per pagina verwijzen wij u graag door naar stap 4. Hieronder zullen wij verdergaan over de advertenties voor de gehele website.

Wanneer u de bezoekers naar de algehele website wilt sturen via de Facebook-retargeting zijn er twee belangrijke punten die u moet weten: het resultaat ligt hierbij over het algemeen lager dan wanneer u de bezoekers naar een specifieke pagina stuurt en u bent ook meer geld kwijt om dezelfde omzet te genereren.
Er is een enkele uitzondering: als het meest winstgevende onderdeel van de website zich op de homepagina bevindt, zoals een offerteaanvraag of een e-mail opt-in, dan is deze strategie aanzienlijk beter.

Stel de Facebook retargeting in om de bezoekers naar de homepagina te leiden. Gebruik hierbij ook de juiste advertentietitel en -omschrijving om te zorgen dat u zo veel mogelijk bezoekers kunt doorsturen vanuit Facebook naar uw homepagina. Wij beschrijven dit punt later ook nog in onze exclusieve tips.

Als de homepagina-advertentie goed is ingesteld, is het tijd om ook nog even naar de verschillende pagina’s en de advertenties hiervoor te kijken.

Stap 4: Maak een advertentie per pagina aan

Door bezoekers naar relevante pagina’s te sturen is de kans groter dat er een conversie zal plaatsvinden dan wanneer je bezoekers naar de homepagina stuurt. Stel dat een bezoeker uw pagina over MP3-spelers heeft bezocht, dan is het zonde om een advertentie te laten zien waarbij je de bezoeker naar de homepagina stuurt. Uw conversie zal hoger liggen wanneer u de bezoeker doorstuurt naar de pagina over MP3-spelers of adverteert met een specifiek model.

Hetzelfde geldt voor financiële producten: een klant is op uw website gekomen om een offerteaanvraag voor een persoonlijke lening aan te vragen. De pixel wordt nu geactiveerd en de bezoeker zal later op Facebook een advertentie te zien krijgen. U kunt op dat moment beter een advertentie omtrent persoonlijke leningen laten zien dan een advertentie die zich richt op financiële producten in het algemeen. Zo kunt u veel sneller uw investering terugverdienen.

Voor iedere pagina moet een unieke omschrijving, afbeelding en titel worden opgesteld. Hoe beter u deze aansluit bij de pagina’s op uw website hoe groter de kans is dat bezoekers doorklikken vanuit Facebook. Wanneer zij eenmaal op de website aankomen is de kans ook groter dat zij gegevens invullen, informatie aanvragen of een bestelling plaatsen.

Stap 5: Verkoop uw bezoekers een product of dienst

Wanneer de bezoeker eenmaal terugkeert op de website is het belangrijk dat zij een handeling uitvoeren: gegevens invullen, informatie aanvragen of een bestelling plaatsen. Maar wanneer uw landingspagina niet aansluit bij het doel van de advertentie is de kans klein dat de bezoekers deze handeling gaan uitvoeren. Dit is een punt waar de meeste bedrijven helaas misschieten.

De beste manier om te voorkomen dat uw advertentietegoed niet zomaar wordt uitgegeven is door de landingspagina perfect te laten aansluiten. Verwelkom de bezoeker op een pagina die ideaal aansluit bij het doel dat uitgevoerd moet worden. Of het nu het invullen van informatie is of dat het gaat om het plaatsen van een bestelling: het moet goed overeenkomen met wat de bezoeker wil doen.

Dus stuur de bezoeker door naar de pagina “offerte aanvragen” wanneer u wilt dat zij een offerte aanvragen, naar het specifieke product als u wilt dat zij dat product kopen of naar het e-mailformulier als u wilt dat zij hun e-mailadres achterlaten. Al deze punten zijn onmisbaar voor een succesvolle Facebook-campagne.

Exclusieve Facebook retargeting-tips van Afix

Als u aan de slag gaat met Facebook retargeting en u weet nog niet exact hoe u dit zo rendabel mogelijk kunt maken dan kunt u wel wat hulp gebruiken.

Wij geven u daarom de volgende tips:

Zet een maximum bod in

Gebruikers op Facebook kunnen worden gestimuleerd om op de advertentie te klikken door goede titels en omschrijvingen, hierover leest u in de volgende tips meer. Maar wanneer uw advertentie zeer aantrekkelijk is en er ontzettend veel mensen op klikken dan gaat uw advertentietegoed voor u het weet de deur uit. Al uw tegoed kan binnen een dag opgaan als u geen maximum instelt.
Zet daarom bij iedere Facebook-campagne hoeveel euro u maximaal per dag wilt besteden, van 1 tot 5.000, om te voorkomen dat u zomaar een bak geld weggooit.

Gebruik pakkende titels

Niets is zo vervelend als betalen voor iets waar u niets aan heeft. Als u uw titels niet optimaliseert voor het publiek op Facebook dan betaalt u zonder dat u er iets voor terug krijgt. Dit is natuurlijk ontzettend zonde en kan ook zeer gemakkelijk voorkomen worden.

Schrijf altijd pakkende titels die de lezer aanzetten om terug te komen. Heeft de bezoeker een product gezien? Gebruik dan een korting om te zorgen dat de gebruiker weer terugkomt op de website.

“Nu 10% korting op Product X”, zorgt ervoor dat de bezoeker graag terugkomt om die exclusieve korting te pakken.

Omschrijf uw pagina goed

Wanneer iemand vanuit Facebook naar uw website komt nadat deze er al eerder is geweest, is het goed om te zorgen dat deze een duidelijk beeld krijgt van de pagina waarop deze via de advertentie komt. Als het dezelfde pagina is waar de bezoeker al eerder is geweest dan is het niet altijd interessant. Heeft de bezoeker al alle verkooppunten gelezen en is deze nog niet overtuigd dan zal terugkeren naar de website weinig uitmaken.

Omschrijf in dat geval een pagina waar zij nog meer verkoopargumenten zien zodat zij volledig overtuigd zullen worden van uw product en uiteindelijk een aankoop doen of een offerteaanvraag invullen.