De Meta (Facebook) Pixel: ooit de hoeksteen van je social media campagnes, nu een essentieel onderdeel van een groter geheel. Doordat de privacyregelgeving en de strijd tegen o.a. adblockers is toegenomen, is het verzamelen van de juiste en zuivere data een stuk uitdagender geworden. Geen paniek! We nemen je graag stap voor stap mee in hoe je de Meta Conversion API (Meta Pixel) op een juiste manier implementeert voor optimale prestaties. Klaar om je tracking naar het volgende niveau te tillen? Lees met ons mee!
Waarom de Meta Conversion API?
Voorheen was de Meta (Facebook) Pixel voldoende om de juiste gegevens van je websitebezoekers te verzamelen en zo ook je campagnes te optimaliseren. Dit is door alle veranderingen rondom de privacyregelgeving, niet meer het geval. Maar denk daarnaast ook aan browserbeperkingen zoals adblockers, waardoor je waardevolle data misloopt. De oplossing? De Meta Conversion API. Deze technologie stuurt de data namelijk direct vanaf de server naar Meta, waardoor de data een stuk betrouwbaarder is en betere campagnes.
Server-Side Tracking: de nieuwe standaard
Wat Server-Side Tracking (SST) inhoud? In plaats van alleen gegevens te verzamelen via de browser van je websitebezoeker (clienst-side), stuur je deze gegevens nu rechtstreeks vanaf de server naar, in dit geval, Meta. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen de data verzamelt die door de browser worden doorlaten, maar ook data die anders verloren zou gaan door adblockers of andere beperkingen.
Meer lezen over Server-Side Tracking? We nemen je uitgebreid mee in onze blog over SST, waarom je dit liever vandaag nog wilt implementeren dan gister!
Meta Conversion API instelling in Google Tag Manager (GTM)
Hoe implementeer je deze Meta Conversion API op een manier waardoor je zuivere data ontvangt? We nemen je stapsgewijs mee in het hele proces, zodat jij zeker weet dat het goed werkt.
- Pixel selecteren
Ga naar je bedrijfsinstellingen in de Meta Business Manager. Hier selecteer je jouw bedrijf en vervolgens klik je op ‘Gegevensbronnen’. Selecteer hier de juiste Pixel die je wilt koppelen aan de Conversion API. - Toegangstoken genereren
Klik op ‘Openen in Gebeurtenisbeheer’ in de rechterbovenhoek. Ga naar ‘Instellingen’ en scroll naar beneden tot je de optie ‘Toegangstoken genereren’ ziet. Klik daarop en kopieer de gegenereerde token. Dit token is essentieel voor de verbinding tussen de server en Meta. - Tag aanmaken in Google Tag Manager (GTM)
Nu je een toegangstoken hebt gegenereerd, is de volgende stap het aanmaken van een nieuwe tag in GTM. Ga naar de server container in GTM en klik op ‘Tags’ en vervolgens op ‘Nieuw’. - Tag configureren
Om vervolgens deze tag te configureren, klopt je op ‘Tagconfiguratie’ en vervolgens op ‘Ontdek meer tagtypen in de templategalerij’. Zoek naar ‘Facebook Conversion API’ en selecteer deze optie. Plak hier vervolgens de eerder gekopieerde toegangstoken en plak deze in het veld ‘API Access token’ en vul je Meta Pixel ID in. - Triggers instellen
Nu je de tag hebt ingesteld, wil je natuurlijk ook dat deze wordt geactiveerd. Kies de juiste triggers, bijvoorbeeld de GA4 client trigger, zodat alle relevante events van Google Analytics 4 (GA4) automatisch worden doorgestuurd naar Meta. Dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld een ‘add_to_cart’ event koppelt aan het ‘AddToCart’ event in Meta. - Tag opslaan
Geef je tag een duidelijke naam, zoals ‘Meta Conversion API’ en klik op ‘Opslaan’. Je bent nu klaar om de tag te publiceren. Vergeet dit niet te doen!
Controleer of alles werkt
Meten is weten, maar dan moet het wel werken! Check daarom goed na of alles werkt naar behoren, wanneer je alle bovenstaande stappen bent doorlopen. Je zou nu zowel client-side als server-side events moeten zien. Wanneer dit het geval is, dan heb je de setup goed uitgevoerd.
Event deduplication instellen
Leuk, als je events nu ‘dubbel’ worden gemeten, maar dat wil je niet zo houden. Om te voorkomen dat je straks met dubbele gebeurtenissen in je data zit opgescheept, moet je event deduplication instellen. Dit zorgt ervoor dat je data zo nauwkeurig en zuiver mogelijk is, zonder dubbele tellingen.
Om event deduplication in te stellen, moet je een unieke Event ID creëren en deze zowel in de client-side als in de server-side implementatie gebruiken. Begin in Google Tag Manager door in de webcontainer (client-side) een nieuwe variabele aan te maken, genaamd “Unique Event ID”. Voeg deze variabele toe aan alle relevante Meta Pixel tags. Vervolgens herhaal je dit proces in de server-side container door de Event ID toe te voegen aan de Facebook Conversion API tag.
Zodra beide configuraties zijn ingesteld, koppelt Facebook automatisch de dubbele events en zorgt voor een accurate meting. Tot slot kun je in de Meta Business Manager controleren hoeveel events succesvol zijn gededupliceerd om te verifiëren dat alles correct werkt.
Hebben we je achtergelaten met meer vragen dan antwoorden? Dan redden we je. Steel hier direct een beetje van onze tijd:
Wist je dat de Meta pixel onmisbaar is bij social commerce en bij Instagram advertising?