afix_jeremy-metselaar
Contact met
Jeremy
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_jeremy-metselaar

Jeremy Metselaar

Head of Sales

jeremy.metselaar@afix.nl

Sparren over online marketing? Dan moet je bij Jeremy zijn.

Blog
Hoe voeg je de Facebook Pixel toe aan je website?
24 augustus 2021
Social media
Particle Particle Particle Particle
Blog

Hoe voeg je de Facebook Pixel toe aan je website?

24 augustus 2021
Social media
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Het kleine stipje met grote impact. De Facebook pixel. Met de pixel haal je informatie uit je campagnes en kun je bijsturen voor resultaat. Als je hem niet correct installeert, laat je veel liggen. Meten is weten en daarom is de Facebook pixel een absolute must.

Implementeer je de pixel via Google Tag Manager of direct in de broncode van je website? Het kan beide. Na enkel het toevoegen van de Facebook pixel ben je er nog niet helemaal. Maar no worries, Afix helpt je verder. We leggen jou stap voor stap uit wat je moet doen en waar je op moet letten. Ben je klaar om je Facebook pixel te implementeren?

Pixel request / pixel aanmaken

Ooit gehoord van de Facebook pixel die zichzelf installeerde? Hij installeerde zichzelf niet. De Facebook pixel creëer je in jouw business manager account.

  1. Ga naar business.facebook.com en log in.
  2. Hier kun je via de bedrijfsinstellingen vervolgens naar gegevensbronnen.
  3. Waar je via pixels handmatig een pixel kunt toevoegen.

Easy peasy tot nu toe toch? Geef je pixel een coole naam, zo herken je ‘m altijd. Bij Afix heet ‘ie Pixel van Afix. Minder spannend dan je dacht, maar wel zo duidelijk.

Nu je de pixel hebt aangemaakt, kun je de pixel toevoegen op je website. Dit kun je dus handmatig via je website doen, of via Google Tag Manager. We lichten beide manieren toe.

Optie 1: Facebook pixel handmatig toevoegen

Je voegt de Facebook pixel handmatig toe door een stuk code aan je broncode toe te voegen. Volg daarvoor de volgende 11 stappen:

  1. Ga naar Gebeurtenisbeheer.
  2. Selecteer de pixel die je wilt instellen.
  3. Klik op: doorgaan met pixel configuratie.
  4. Selecteer: code handmatig installeren.
  5. De pixel basiscode kopiëren:
  6. Zoek naar de koptekst van je website of zoek naar de header sjabloon in je CMS (content management systeem) of webplatform.
  7. Plak de basiscode onderaan in het kopgedeelte, net boven de </head>-tag.
  8. Klik op: Doorgaan.
  9. Optioneel: schakel ‘automatisch geavanceerd overeenkomsten zoeken’ in en verifieer de klantgegevens die je wilt versturen.
  10. Klik op Doorgaan.
  11. Tot slot wil je alles meetbaar hebben (conversion tracking), dus voeg gebeurtenissen toe met de tool voor gebeurtenisconfiguratie of voeg handmatig de code toe aan je website.

Optie 2: Facebook Pixel toevoegen met Google Tag Manager

Ben je bekend met Google Tag Manager en is het actief op je website? Mooi. Dan kun je de Facebook Pixel toevoegen door de volgende stappen te volgen:

  1. Meld je aan bij je Google Tag Manager-account.
  2. Selecteer de container van je website en klik op: Add a new tag (Een nieuwe tag toevoegen).
  3. Klik op: Custom HTML tag (Aangepaste HTML-tag) en voer een naam in voor je tag.
  4. Ga naar Gebeurtenisbeheer en selecteer Gebeurtenis toevoegen.
  5. Selecteer Code handmatig installeren.
  6. Selecteer Code kopiëren in je Facebook Business Manager om de volledige pixelbasiscode te kopiëren.
  7. Ga terug naar Google Tag Manager en plak de code in de HTML-container.
  8. Klik op het vervolgkeuzemenu Advanced Settings (Geavanceerde instellingen) en selecteer Once per page (Eenmaal per pagina) onder Tag firing options (Tag activerings opties).
  9. Selecteer onder Activeren op Alle pagina’s.
  10. Klik op Tag maken.

Je hebt nu je Facebook Pixel Code via je Google Tag Manager op je website geplaatst.

Volgende stap: actiespecifieke tags maken

Je hebt de basiscode geïnstalleerd. Nu gaan we specifieke tags maken voor de verschillende soorten pagina’s en gebeurtenissen op je website. Zoals een contact button, een klik op een telefoonnummer of een bedankpagina. Welke doelen het meest van waarde zijn voor jou, en welke je dus wilt meten, is afhankelijk van je doelstelling.

Het is iets uitdagender als je deze actiespecifieke tags wilt aanmaken in Google Tag Manager dan wanneer je de gebeurtenisconfiguratie in Facebook gebruikt. Een voordeel is dat je met actiespecifieke tags in Tag Manager nauwkeuriger meet.

Hoe je deze tags instelt? Check de volgende 10 stappen.

  1. Selecteer in Google Tag Manager de container van je website en klik op Add a new tag (Een nieuwe tag toevoegen).
  2. Geef je tag een naam en voeg vervolgens het juiste codefragment in dat bij die gebeurtenis hoort, plus eventuele andere variabelen die je wilt ontvangen. Onthoud dat je variabelen (zoals ‘product_ids’ en ‘product_name’) kunnen afwijken van het onderstaande voorbeeld.
  3. Klik op Custom HTML tag (Aangepaste HTML-tag) en voer een naam in voor je tag.
  4. Kopieer en plak het juiste codefragment dat bij die gebeurtenis hoort, plus eventuele andere variabelen die je wilt ontvangen. Onthoud dat je variabelen (zoals ‘product_ids’ en ‘product_name’) kunnen afwijken van het onderstaande voorbeeld.
  5. Selecteer onder Advanced Settings (Geavanceerde instellingen) Once per event (Eenmaal per gebeurtenis) onder Tag firing options (Tagactiveringsopties).
  6. Schakel het selectievakje in onder Tagreeks en selecteer de tag voor je basiscode om zeker te zijn dat deze tag wordt geactiveerd na je basiscode.
  7. Selecteer onder Fire On (Activeren op) de trigger die relevant is voor je site.
  8. Klik op Create Tag (Tag maken).
  9. Tags voor andere gebeurtenissen op je website (zoals Toevoegen aan winkelwagentje, aankoop) maak je op eenzelfde manier. Zie de onderstaande voorbeelden.
  10. Als je klaar bent met het maken van de tags, klik je op Publish (Publiceren).

Controleren of de pixel werkt

Na het uploaden van al je gebeurtenissen controleer je of je pixel correct werkt. Dat doe je zo:

  1. Navigeer naar de webpagina waaraan de pixel is toegevoegd. Als de pixel werkt, geeft de detailpagina voor je pixel in Gebeurtenisbeheer de status van je pixel weer als actief en zie je informatie over de activiteit terug op de dashboards.
  2. Wanneer de status van je pixel nog geen activiteit weergeeft, kun je de Facebook Pixel Helper gebruiken om het probleem op lossen. Als de Pixel Helper is geïnstalleerd in je Chrome-browser, wordt er naast de adresbalk een klein pictogram weergegeven. Navigeer via je Chrome-browser naar je website en klik op het pictogram voor de Pixel Helper. Je kunt bekijken welke pixelgebeurtenissen zijn gevonden op de pagina en of deze zijn geactiveerd. Je vindt er bovendien tips om eventuele problemen op te lossen.

De Facebook Pixel is met de komst van iOS 14 niet overbodig geworden, sterker nog, je wilt de Facebook Pixel en de Conversion API juist beide implementeren. Alleen dan zorg je ervoor dat je alle data die je kunt toekennen aan je campagnes ook echt ontvangt.

Hebben we je achtergelaten met meer vragen dan antwoorden? Dan redden we je. Steel hier direct een beetje van onze tijd:

Plan je afspraak

Wist je dat de Facebook pixel onmisbaar is bij social commerce en bij Instagram advertising?