Afix Oval
profile-mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-mendie-wijker

Mendie Wijker

Online marketeer

mendie@afix.nl

Wil je een denderende Facebook en Instagram campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Mendie!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Hoe voeg je de Facebook Pixel toe aan je website?
    24 augustus 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Hoe voeg je de Facebook Pixel toe aan je website?

    24 augustus 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    De Facebook pixel. Een klein stipje met grote impact. Zonder Facebook pixel kun je niet zien hoeveel personen er vanuit de advertentie op je website komen en wat de campagne nu precies heeft gedaan. Meten is weten en daarom is de Facebook pixel onmisbaar en een absolute must! Implementeer je deze via Google Tag Manager of direct in de broncode van je website? Het antwoord: het kan beide. Na het toevoegen van de Facebook pixel ben je er nog niet helemaal, maar no worries. Afix helpt je verder en legt jou stap voor stap uit waar je op moet letten en welke stappen je moet zetten. Ben je klaar om je Facebook pixel te implementeren?

    Pixel request

    Ooit gehoord van de Facebook pixel die zichzelf installeerde? Hij installeerde zichzelf niet. De Facebook pixel creëer je in jouw business manager account.

    1. Ga naar business.facebook.com en log in.
    2. Hier kun je via de bedrijfsinstellingen vervolgens naar gegevensbronnen,
    3. waar je via pixels handmatig een pixel kunt toevoegen.

    Easy peasy tot nu toe toch? Geef je pixel een coole naam, zo herken je ‘m altijd. Bij Afix heet deze Pixel van Afix. Minder spannend dan je dacht, maar wel net zo duidelijk. Nu kun je de pixel toevoegen op je website. En dit kun je dus handmatig via jouw website doen of via Google Tag Manager. We lichten beide manier toe, zodat je zelf de keuze kunt maken.

    Facebook pixel handmatig toevoegen

    Om de pixel handmatig toe te voegen heb je de Facebook pixelcode nodig. Deze code voeg je toe aan de header van je website door het volgen van de volgende stappen:

    1. Ga naar Gebeurtenisbeheer.
    2. Selecteer de pixel die je wilt instellen.
    3. Klik op: doorgaan met pixel configuratie.
    4. Selecteer: code handmatig installeren.
    5. De pixel basiscode kopiëren:
    6. Zoek naar de koptekst van je website of zoek naar de header sjabloon in je CMS (content management systeem) of webplatform.
    7. Plak de basiscode onderaan in het kopgedeelte, net boven de </head>-tag.
    8. Klik op: Doorgaan.
    9. Optioneel: schakel automatisch geavanceerd overeenkomsten zoeken in en verifieer de klantgegevens die je wilt versturen.
    10. Klik op Doorgaan.
    11. Tot slot wil je alles meetbaar hebben, dus voeg gebeurtenissen toe met de tool voor gebeurtenisconfiguratie of voeg handmatig de code toe aan je website.

    Facebook Pixel toevoegen met Google Tag Manager

    De Facebook Pixel toevoegen met Google Tag Manager, ja het kan! Alleen is dit wel een tool die je moet kennen, wil je de pixel goed toevoegen in je Tag Manager account. De Facebook pixel via Tag Manager toevoegen, kan alleen op het moment dat je de Google Tag Manager code op je website hebt staan. Met de volgende stappen maken we dit super makkelijk voor jou.

    1. Meld je aan bij je Google Tag Manager-account.
    2. Selecteer de container van je website en klik op: Add a new tag (Een nieuwe tag toevoegen).
    3. Klik op: Custom HTML tag (Aangepaste HTML-tag) en voer een naam in voor je tag.
    4. Ga naar Gebeurtenisbeheer en selecteer Gebeurtenis toevoegen.
    5. Selecteer Code handmatig installeren.
    6. Selecteer Code kopiëren in je Facebook Business Manager om de volledige pixelbasiscode te kopiëren.
    7. Ga terug naar Google Tag Manager en plak de code in de HTML-container.
    8. Klik op het vervolgkeuzemenu Advanced Settings (Geavanceerde instellingen) en selecteer Once per page (Eenmaal per pagina) onder Tag firing options (Tag activerings opties).
    9. Selecteer onder Activeren op Alle pagina’s.
    10. Klik op Tag maken.

    Je hebt nu je Facebook Pixel Code via je Google Tag Manager op je website geplaatst.

    Actiespecifieke tags maken

    Nu je de basiscode hebt geïnstalleerd, kun je specifieke tags maken voor de verschillende soorten pagina’s en gebeurtenissen op je website (zoals een contact button, klik op telefoonnummer, bedankpagina en het versturen van een formulier). Welke doelen het meest van waarde zijn voor jou is afhankelijk van je doelstelling.

    Deze actiespecifieke tags zijn iets uitdagender om aan te maken in Google Tag Manager dan dat je de gebeurtenisconfiguratie gebruikt in Facebook, maar met de actiespecifieke tags in Tag Manager meet je preciezer en nauwkeuriger. Hoe je deze tags instelt? Check de volgende 10 stappen.

    1. Selecteer in Google Tag Manager de container van je website en klik op Add a new tag (Een nieuwe tag toevoegen).
    2. Geef je tag een naam en voeg vervolgens het juiste codefragment in dat bij die gebeurtenis hoort, plus eventuele andere variabelen die je wilt ontvangen. Onthoud dat je variabelen (zoals ‘product_ids’ en ‘product_name’) kunnen afwijken van het onderstaande voorbeeld.
    3. Klik op Custom HTML tag (Aangepaste HTML-tag) en voer een naam in voor je tag.
    4. Kopieer en plak het juiste codefragment dat bij die gebeurtenis hoort, plus eventuele andere variabelen die je wilt ontvangen. Onthoud dat je variabelen (zoals ‘product_ids’ en ‘product_name’) kunnen afwijken van het onderstaande voorbeeld.
    5. Selecteer onder Advanced Settings (Geavanceerde instellingen) Once per event (Eenmaal per gebeurtenis) onder Tag firing options (Tagactiveringsopties).
    6. Schakel het selectievakje in onder Tagreeks en selecteer de tag voor je basiscode om zeker te zijn dat deze tag wordt geactiveerd na je basiscode.
    7. Selecteer onder Fire On (Activeren op) de trigger die relevant is voor je site.
    8. Klik op Create Tag (Tag maken).
    9. Tags voor andere gebeurtenissen op je website (zoals Toevoegen aan winkelwagentje, aankoop) maak je op eenzelfde manier. Zie de onderstaande voorbeelden.
    10. Als je klaar bent met het maken van de tags, klik je op Publish (Publiceren).

    Controleren of de pixel werkt

    Na het uploaden van al je gebeurtenissen controleer je of je pixel correct werkt. Controleren of je pixel werkt op je live site, doe je zo:

    1. Navigeer naar de webpagina waaraan de pixel is toegevoegd. Als de pixel werkt, geeft de detailpagina voor je pixel in Gebeurtenisbeheer de status van je pixel weer als actief en zie je informatie over de activiteit terug op de dashboards.
    2. Als de status van je pixel nog geen activiteit weergeeft, kun je de Facebook Pixel Helper gebruiken om het probleem op lossen. Als de Pixel Helper is geïnstalleerd in je Chrome-browser, wordt er naast de adresbalk een klein pictogram weergegeven. Navigeer via je Chrome-browser naar je website en klik op het pictogram voor de Pixel Helper. Je kunt bekijken welke pixelgebeurtenissen zijn gevonden op de pagina en of deze zijn geactiveerd. Je vindt er bovendien tips om eventuele problemen op te lossen. Meer informatie.

    De Facebook Pixel is met de komst van iOS 14 niet overbodig geworden, sterker nog je wilt juist de Facebook Pixel en de Conversion API allebei implementeren. Alleen dan zorg je ervoor dat je alle data die je kunt toekennen aan je campagnes ook echt ontvangt. Is het nog niet helemaal gelukt door de bovenstaande stappen te volgen, dan kun je ons altijd om hulp vragen.

    New call-to-action