Afix Oval
profile-renee-nagel
Contact met
Renee
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-renee-nagel

Renee Nagel

Online marketeer

renee@afix.nl

Deze content fanaat weet de leukste content ideeën te bedenken en uit te werken.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Waarom je moet starten met social commerce
    15 oktober 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Waarom je moet starten met social commerce

    15 oktober 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    Wat is social commerce?

    Social commerce. In Jip en Janneke taal is simpelweg het promoten en direct verkopen van jouw product of service via een social media platform of kanaal. Social shopping kinderspel? Absoluut niet. Vorig jaar was deze markt goed voor een globale omvang van 474,76 miljard US dollar. De verwachting is dat deze vorm van online shoppen de aankomende jaren zal groeien naar een omvang van ongeveer 609 miljard US dollars in 2028. Een opkomende markt dus.

    Waarom groeit de social commerce markt?

    Continu ontwikkelen zit in het DNA van elk social platform. De ultieme uitdaging van elk social network: de gebruiker zolang mogelijk aanwezig houden op het platform. Zo hengelen zij immers “the big bucks” binnen. Het maakt ze tegelijkertijd ook een hele interessante plek voor bedrijven en merken om hun producten te verkopen. De doelgroep is tenslotte “altijd online”.

    Daarbij komt dat;

    • De gemiddelde tijd besteed op een social mediaplatform nog altijd stijgt;
    • Het gemak om producten via deze weg te kopen groot is (en wordt continu verbeterd);
    • Het aanbod van actieve verkopende social media platformen groeit;
    • De consument deze vorm van online winkelen steeds beter accepteert;
    • Bedrijven momenteel investeren in technologieën die bijdragen aan optimalisatie van de klantbeleving, denk aan chatbots of augmented reality (AR).

    Social commerce vs. e-commerce

    Zijn dit twee verschillende dingen? Jazeker. Bij social commerce bevindt de gehele klantreis op een social media platform. Dus van het ontdekken (awareness) tot de koopoverweging (consideration) en dus ook de uiteindelijke aankoop (decision) van een product of dienst. Alles gebeurt op het social platform. Bij e-commerce hebben we het over de gehele online klantreis. Deze is verspreid over meerdere online kanalen en/of de website van de verkoper.

    Social commerce vs. social media advertising

    Ook hier zit een verschil in. Social media advertising campagnes zet je in met doelstellingen zoals meer bereik, meer website bezoeken of hogere engagement met een merk of product. Deze ads leiden vaak naar een website of -shop waar een aankoop wordt gedaan. Ook net even anders dus.

    Struinen door je feed

    Social shopping. Struinen door je social feed, maar dan vanaf je bank, lekker onderuit. Even scrollen op the gram. Al scrollende voort wordt je geïnspireerd door een te gekke foto van jouw favoriete brand. Je klikt; een aanbieding. Je klikt nog een keer, zo hoppa de aanbieding gaat in het winkelmandje. Betalen maar en de volgende dag loop je vanaf diezelfde bank naar de voordeur want daar is jouw nieuwste aanwinst.

    Social Commerce Instagram Shop

    Facebook shops en Instagram shops

    Helaas is het in Nederland nog niet mogelijk om direct vanuit je social feed een aankoop te doen binnen het social media platform of app. Maar met Facebook en Instagram shops kun je wel je volledige productaanbod binnen je Facebook pagina of Instagram feed etaleren en vanuit daar doorklikken of tappen naar jouw webshop. Wel kun je via Facebook Business Manager de volledige productcatalogus van jouw webshop koppelen aan je Facebook of Instagram account. Dit geeft je de mogelijkheid om je producten te taggen in posts, video’s of stories, maar ook te promoten via social ads. Zo kan jouw volger heel makkelijk (lees: direct doorklikken) het product bekijken inclusief productdetails en besluiten een aankoop te doen. De daadwerkelijke aankoop gebeurt op de website.

    Shoppen op Pinterest

    Ook Pinterest timmert lekker aan de weg als het op social commerce aankomt. Afgelopen juni hebben ze hun shopping real flink uitgebreid. Zo gaf Pinterest hun gebruikers al de mogelijkheid om te shoppen direct via pins, via product pins, via boards, via cameralens en de zoekfunctie.

    Inmiddels hebben ze dit verrijkt met opties zoals:

    • Shopping Spotlights – pins waarin fashion en interieur influencers aanbevelingen en trends worden getoond.
    • The Goods by Pinterest – een shopping spotlight van twee weken waarin limited edition producten exclusief verkocht worden via Pinterest.
    • Shop tab on Profile – waarmee verkopers hun winkel tabblad kunnen inrichten als de etalage van hun shop.
    • Shopping list – een plek waar je al je favoriete producten kunt opslaan totdat je klaar bent om over te gaan tot aankoop..
    • Verified Merchant program speciaal voor retailers. Een perfecte plek dus voor een online etalage van jouw fysieke winkel.

    Social Commerce Pinterest Shop

    Social Tel Sell

    In andere woorden: live shopping via social livestreams. In China is dit al booming. Hoe werkt dit? Influencers winkelen en testen diverse producten. Dit filmen ze en streamen ze live via een sociaal platform. Tijdens zo’n livestream kun je de gepromote producten direct aankopen in de app. Deze business genereert momenteel al zo’n 70 miljard dollar omzet. Amerika blijft hierin uiteraard niet achter en realiseert dit ook via o.a. TikTok.

    Snapchat is een baas in Augmented Reality (AR) filters. Het is dan ook meer dan logisch dat ze dit inzetten voor hun shopping features. Een voorbeeld. Snap lanceerde een AR commerce campagne met Nike. Door het toevoegen van een ‘koop’ button aan het AR filter waren de schoenen binnen slechts 23 minuten uitverkocht. Getting excited yet?

    Ben jij klaar voor social shopping?

    Nu hoor ik je denken, maar als ze dan toch op mijn website kopen wat is dan het nut van zo’n social shop? Goede vraag. Vragen hebben is antwoord krijgen bij Afix.

    We noemde het al eerder; het is een groeiende markt. Daar komt bij dat in de zeer nabije toekomst deze platformen ook de mogelijkheid zullen bieden om de aankoop te realiseren op het platform. De klantreis is dan volledig gecentreerd op één plek, plus je kunt ontzettend goed targeten op je doelgroep, het versterkt je social advertising activiteiten en je hebt makkelijk inzicht in data. Juist, je raadt het al. Er is werk aan de winkel!

    Wil jij paraat staan voor de shopping mania op jouw social pagina’s of webshop? Voeg Afix dan hier toe aan je winkelwagentje voor een little shopping advice van Afix. Afix loopt graag voorop en zorgt dat ook jouw online shops future proof zijn. En dan zeggen wij: Thank you for shopping at Afix.