Afix Oval
Benny Vingerling
Contact met
Benny
Afix
  • Comeniusstraat 2A
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Benny Vingerling

Benny Vingerling

Founder

benny@afix.nl

Ook online succesvol worden? Benny helpt je graag.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
3 tips om je conversie te verhogen
06 februari 2015
Websites
Particle Particle Particle Particle
Blog

3 tips om je conversie te verhogen

06 februari 2015
Websites
Particle Particle Particle Particle

Als online retailer wil je niets liever dan je conversie verhogen. Je hebt alles online goed geregeld, je website is klantvriendelijk, de logistiek is in orde en ook de klantenservice presteert goed. Maar hoe kun je dan je website alsnog verbeteren zodat meer bezoekers van je website omgezet worden in klanten? Dit doe je door (potentiële) klanten gericht te benaderen en in te spelen op hun interesses en behoeften. De beste tool hiervoor heb je al binnen handbereik, namelijk je eigen klantdata.

1. Verhoog de klantwaarde

Wanneer je de conversie van je webshop wilt verhogen, zijn twee punten belangrijk om in beschouwing te nemen, namelijk: nieuwe klanten en een hogere klantwaarde. Het inzetten van klantdata kan je zowel met nieuwe klanten als met een hogere klantwaarde helpen. Voor beide geldt namelijk dat je de klant het best zo gericht en persoonlijk mogelijk kunt benaderen. Dit kun je mogelijk maken door gebruik te maken van je klantdata. Middels goede segmentatie en inzicht in de kenmerken van (potentiële) klanten kun je de conversie verhogen.

Het ligt voor de hand om nieuwe klanten de benaderen en zo je conversie te verhogen, maar ook het verhogen van de waarde van je bestaande klanten is de moeite waard. Het behouden van klanten is immers makkelijker dan het werven van nieuwe klanten. Het is dan belangrijk om de juiste impuls aan deze klanten te geven, dit doet u door je klantdata op een slimme manier in te zetten.

De klantgegevens die je hebt, kunnen je veel nieuwe inzichten geven. Door de juiste analyses uit te voeren krijg je inzicht in het koopgedrag van de doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken welke producten het beste verkocht worden. Stel dat je een webwinkel hebt waar je schoenen op verkoopt.  Na het analyseren van de klantdata zie je dat in de leeftijdsgroep van 20 tot 30 jaar schoen X goed verkocht wordt en in de leeftijdsgroep 40 tot 50 jaar schoenmerk Y goed verkocht wordt, dan kun je met deze informatie een gerichte aanbieding sturen naar de juiste doelgroep.

Kortom, het is dus belangrijk om continu je klantdata te analyseren en hierop in te spelen om zo meer conversie te creëren.

2. Benoem de voordelen voor de klant

Veel bedrijven gaan de fout in door op hun website alleen te vertellen over de producteigenschappen. Vaak wordt een productpagina gebruikt om de mogelijke features van een product te omschrijven zonder dat de voordelen voor de klant genoemd worden. Dit betekent niet dat producteigenschappen onbelangrijk zijn, zeker niet. Door het niet benoemen van de productvoordelen kunnen bezoekers de aandacht kwijt raken wat ervoor zorgt dat zij afhaken. Het is belangrijk om je bezoekers te laten zien wat de voordelen van jouw product of dienst en bedrijf voor hen zijn. Ze komen namelijk met een bepaalde intentie naar je website en zijn op zoek naar informatie. Het is aan jou de taak om de aandacht van de klant vast te houden en hen die informatie te geven.

Voordelen die je als bedrijf kunt benoemen zijn;

  • leveren van kwalitatief goede producten en diensten
  • snelle levering van bestellingen
  • goede klantenservice

Bekijk of de voordelen van je producten en of diensten op de productpagina duidelijk naar voren komen. Wanneer dit niet het geval is raad ik je aan om de teksten op de website te herschrijven vanuit het oogpunt van de bezoeker.

3. Zorg voor een duidelijke call to action

Een goede call to action is onmisbaar op iedere website. Is het voor je bezoeker duidelijk waar hij moet kijken en klikken op de website?

De bezoeker moet gemakkelijk zijn weg kunnen vinden op de website om zo de producten en of diensten waarin hij geïnteresseerd is te bereiken. Maar welke stap moeten zij nu nemen? Je moet er voor zorgen dat dit duidelijk is op je website.

Wil je dat men contact opneemt via de telefoon of per mail? Communiceer dit dan duidelijk naar de doelgroep en zorg dat deze tekst in het oog springt door het een andere kleur te geven. De kleur heeft een grote invloed bij een call to action en het is dan ook de bedoeling dat deze kleur afwijkt van de andere kleuren op de pagina, bij voorkeur een heldere/felle kleur die de aandacht van de bezoeker trekt. Door verschillende kleuren te testen, kun je achterhalen welke kleur het beste werkt voor jouw website.

Wil je dat men gegevens achterlaat voor een offerte? Zorg dan voor een formulier waarin u de gegevens vraagt om een offerte te kunnen opmaken. Geef de knop van het formulier een kleur, die voor contrast zorgt met de andere kleuren op de site.

Op een site met een goede call to action is het direct duidelijk welke actie de bezoeker moet uitvoeren.

Denk je dat de conversie van je website beter kan? Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kijken wij samen met jou hoe we de conversie kunnen verhogen. Je ontvangt dan praktische tips waar je wat aan hebt.