profile-jaleena-simons-800x800
Contact met
Jaleena
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-jaleena-simons-800x800

Jaleena Simons

Designer & Front-end Developer

jaleena@afix.nl

Mooie, nieuwe website nodig? Jaleena helpt je graag!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    3 tips om je conversie te verhogen
    06 februari 2015
    Online marketing
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    3 tips om je conversie te verhogen

    06 februari 2015
    Online marketing
    Particle Particle Particle Particle

    Wat zijn je belangrijkste doelen als online retailer? Hoogstwaarschijnlijk staat meer omzet, ofwel meer conversie via je webshop, in de top 3. Je hebt alles goed geregeld (goede klantenservice, mooi assortiment), dus je vraagt je af waar je het laat liggen.

    Wij geven drie tips hoe je van bezoekers klanten maakt, zodat je meer conversie uit je webshop haalt. Wist je dat je de beste tool voor meer omzet al binnen handbereik hebt? Het is je eigen klantdata.

    1. Verhoog de klantwaarde

    Het ligt misschien voor de hand om nieuwe klanten te benaderen om zo méér klanten te hebben die voor meer conversie zorgen. Maar vergeet de klantwaarde (de waarde die één klant jou oplevert) niet.

    Je kunt je klantdata inzetten om zowel nieuwe mensen te bereiken als de waarde per klant te verhogen. Voor beide geldt namelijk dat je met data weet hoe je zo gericht en persoonlijk mogelijk te werk gaat. Dankzij goede segmentatie en inzicht in de kenmerken van (potentiële) klanten weet je in te spelen op hun behoeftes. Vergeet niet dat het behoud van tevreden klanten makkelijker is dan het werven van nieuwe klanten.

    De klantgegevens die je hebt, kunnen je veel nieuwe inzichten geven. Door de juiste analyses uit te voeren krijg je inzicht in het koopgedrag van je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken welke producten het best verkocht worden, en bij wie.

    Voorbeeld: je hebt een webwinkel en je verkoopt schoenen. Na analyses van je data zie je dat schoenmerk X goed verkocht wordt onder de groep 20 tot 30 jaar. Schoenmerk Y verkoopt juist goed onder 40 – 55 jaar. Je kunt met deze informatie gerichter aanbiedingen onder de aandacht brengen.

    Het is dus belangrijk om continu je klantdata te analyseren, bijvoorbeeld in Google Analytics 4, en hierop in te spelen om zo meer conversie te creëren.

    2. Benoem de voordelen voor je klant

    Gebruik jij je website als productcatalogus? Waar je het hebt over producteigenschappen, productomschrijvingen en alle mogelijke features? Vergeet dan niet dat je deze informatie ’t best kunt verrijken met voordelen voor de lezer, ofwel jouw (potentiële) klant. Want ze kunnen de specifieke producten ook bij een ander kopen.

    Je kunt vertrouwen winnen door voordelen te benoemen. Zo geef je iemand met een koopintentie niet alleen een mooi overzicht van het te kopen product, maar laat je hem ook weten waarom bestellen bij jou een goed idee is. Op deze manier verrijk je je website ook met content.

    Voordelen die je als bedrijf kunt benoemen, zijn;

    • leveren van kwalitatief goede producten en diensten: je kunt dit versterken door reviews te laten zien, of te vertellen welke garanties je hanteert.
    • snelle levering van bestellingen: laat zien wanneer iemand zijn bestelling kan verwachten. ‘Voor 22.00 uur besteld, is dezelfde dag verzonden’.
    • goede klantenservice: vertel bijvoorbeeld dat jullie ook in de avonduren bereikbaar zijn.

    Bekijk nu eens je eigen productpagina’s. Komen de voordelen duidelijk naar voren? Wanneer dit niet het geval is, raden we je aan om de teksten op de website te herschrijven vanuit het oogpunt van je potentiële kopers.

    3. Zorg voor een duidelijke call to action

    Iemand komt op je website met een bepaalde intentie (informatie lezen, inspiratie opdoen, producten kopen). Het is aan jou om daarop in te spelen. Weten jouw bezoekers waar ze moeten kijken, waar ze moeten klikken?

    Zorg dat de knoppen – call to actions – een contrasterende kleur hebben en op de juiste momenten zichtbaar zijn. Sommige call to actions zullen gericht zijn op een aankoop. Anderen kunnen juist inspelen op de behoefte aan informatie of inspiratie voor mensen die zich nog willen oriënteren.

    Kleur is belangrijk omdat je daarmee de aandacht trekt. De juiste momenten zijn belangrijk, omdat je dan relevante opties voor je bezoeker biedt. Maar wat werkt het beste op jouw website? Je kunt daarmee testen. Werkt het beter als je buttons blauw maakt? Of als je de buttons altijd sticky aan de onderkant van een scherm hebt staan op mobiele telefoons? Je weet pas wat er werkt, als je weet hoe jouw bezoekers zich over je website bewegen en wat wel en niet zorgt voor meer omzet.

    Hogere omzet? Geef jouw bezoekers de allerbeste ervaring

    De tips die we hebben gegeven zijn voornamelijk gericht op eigenaren van webshops. Het zijn er bovendien maar een handjevol – natuurlijk valt er nog veel meer te ontdekken en te optimaliseren. Voor iedereen die een website heeft, schrijven we over de 6 beste tips om alles uit je website te halen.