Met de Black Friday Madness alweer achter ons en Kerst in aantocht is het tijd om je marketingstrategie voor 2024 te bepalen. Als je blijft wachten tot je de jackpot wint op 31 december, zal het nog wel even duren. Marketing draait niet om geluk hebben; binnen marketing gaat het echt om je strategie.
Als ondernemer of marketeer wil je natuurlijk graag een grotere naamsbekendheid en meer conversies in 2024, verder groeien en je concurrentie verslaan. Zonder een marketingstrategie kan dit een grote uitdaging zijn. Tijd om aan de slag te gaan! Zoals Mariah Carey zou zeggen: It’s Timeeeee.
Met SEO, SEA en de Social media trends van 2024 in het vizier en data van 2023 (en van de jaren daarvoor) in onze zak. Heb je genoeg input verzameld om je marketingstrategie voor 2024 uit te schrijven.
In 5 stappen naar een marketingstrategie
Alles is mogelijk, maar budget is meestal de boosdoener die veel grote ideeën op de plank laat liggen. Of juist het tegenovergestelde laat je hart een sprongetje maken wanneer de sky the limit is. Daarom is het goed om wel een budget te hangen aan je strategie, maar laat deze niet je creativiteit en out-of-the-box ideeën belemmeren.
Maar waar begin je?
- Reflecteer en analyseer je data
- Stel doelstellingen op
- Pak je Buyer Persona’s erbij (of stel ze op als je deze nog niet hebt)
- Bepalen van je kanalenmix
- Bepaal je content invulling per kanaal
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ook bij het opstellen van een marketingstrategie. Tijdens het opstellen van je marketingstrategie kun je ook een concurrentieanalyse en een SWOT-analyse als onderdeel maken van de te nemen stappen. Het is aan jou hoe uitgebreid je te werk gaat.
Borduur verder op wat werkt
Door je data in stap 1 goed te analyseren en erachter te komen wat wel en niet werkt, kun je verder bouwen en toewerken naar een duurzame inzet van kanalen en middelen. Een gebrek aan creativiteit kan je grootste vijand worden. Creatieve campagnes laten meer impact achter en zorgen ervoor dat de advertentie en boodschap worden onthouden door de consument. Je targeting kan nog zo precies zijn, maar zonder de juiste content kom je niet verder. Met een sterke creatieve strategie creëer je winnende campagnes die aanslaan bij de doelgroep en bijdragen aan een grotere naamsbekendheid en/of conversies.
Nog een aantal tips:
- De beste marketing ziet er niet uit als marketing
- Mensen zijn egoïstisch
- Iedereen houdt van simpel
- Het beste verhaal wint
- Onbekend maakt onbemind
- Product = marketing
- Niks is uniek
- Sta ergens voor
- Focus op wat niet verandert
Samenvattend
Het gaat erom dat je op een positieve manier zichtbaar bent bij je doelgroep door je marketing niet als marketing te laten aanvoelen. Het draait niet om jou als merk, maar om wat de consument aan jouw dienst of product heeft. Wat is de ‘job-to-be-done’ voor je doelgroep?
Less is more, ook in je marketingcampagnes. Hoe minder moeite je als consument hoeft te doen om marketing te begrijpen, hoe makkelijker je het onthoudt. Marketing en product gaan hand in hand. Als je product niet goed is, zal zelfs de beste marketing(communicatie) ter wereld je niet redden. Nul (product) maal 10 (marketingcommunicatie) is nog steeds nul. We vergeten het wel eens: product en marketing zijn geen twee verschillende dingen. Product = marketing.
Niks is echt origineel. Helemaal niks. Alles wat gemaakt, bedacht of geschreven wordt, is gebaseerd op kennis, creativiteit of prestaties uit het verleden. En dat is bevrijdend. Want dat betekent dat we kunnen stoppen met proberen het wiel opnieuw uit te vinden en in plaats daarvan ongegeneerd kunnen lenen, combineren en aanpassen van wat er al is. Originaliteit is overschat en bestaat niet. Tot slot, als je begrijpt waar mensen van ‘aan gaan’, kun je een veel duurzamer concurrentievoordeel behalen.