Afix Oval
Benny-Portret
Contact met
Benny
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Benny-Portret

Benny Vingerling

Founder

benny@afix.nl

Ook online succesvol worden? Benny helpt je graag.


    Solliciteren?

    We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



      Particle Particle Particle
      Particle Particle Particle
      Blog
      5 redenen waarom je Google Ads beter kunt uitbesteden
      10 februari 2021
      Zoekmachine adverteren (SEA)
      Particle Particle Particle Particle
      Blog

      5 redenen waarom je Google Ads beter kunt uitbesteden

      10 februari 2021
      Zoekmachine adverteren (SEA)
      Particle Particle Particle Particle

      De één noemt het adverteren op Google, de ander SEA (Search Engine Advertising), maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: Google Ads. Tegenwoordig zijn zoekmachines niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Daarom is Google een super interessant kanaal om meer verkeer naar jouw website of webshop te realiseren. Wist je dat er op Google elke minuut 4,5 miljoen zoekopdrachten worden gedaan? Het grote voordeel van een Google Ads campagne is dat potentiële klanten al actief naar jouw dienst of product zoeken, en dus zeer geïnteresseerd zijn. Hierdoor zijn zij sneller geneigd een aankoop te doen of een offerte aan te vragen. Voor een succesvolle Google Ads campagne is veel tijd en kennis nodig. Daarom vertellen we je graag waarom je jouw SEA (Google Ads campagnes) beter kunt uitbesteden.

      Bij een succesvolle campagne komt het een en ander kijken. Een Google Ads campagne opzetten lukt de meesten nog wel, maar om je campagne tot een succes te maken is een andere tak van sport. Een Ads campagne heeft een lange leercurve. Om die reden levert een zelf opgezette campagne vaak veel minder op dan een campagne die door een professional of gespecialiseerd bureau wordt opgezet en geoptimaliseerd.

       

      Waarom het uitbesteden van Google Ads loont

      We geven je 8 redenen waarom je Google Ads campagnes beter kunt uitbesteden aan een extern bureau, dan zelf achter de knoppen te gaan zitten:

      1. Met uitbesteden van Google Ads vergroot je je zichtbaarheid

      SEA is een snelle manier om bovenaan de zoekresultaten in Google te komen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je enkel met het maken van een advertentie en een advertentiebudget vanzelf zichtbaar bent bij jouw doelgroep.

      Ook bij SEA heb je te maken met concurrentie: alleen de beste en meest relevante advertenties worden bovenaan de zoekresultaten in Google weergegeven. Bij Afix kennen we ondertussen al een aantal jaar de kneepjes van het vak. Daarom kunnen we met alle zekerheid zeggen: een succesvolle Google Ads campagne opzetten is niet niks. Om voldoende zichtbaar te zijn bij de juiste zoekopdrachten van jouw doelgroep zul je je campagnes en advertenties moeten optimaliseren.

      Elk bedrijf krijgt bij Afix een eigen strategie op maat om zoveel mogelijk relevante bezoekers naar de website of webshop te sturen. Door data-driven optimalisaties worden jouw advertenties relevanter en krijgen ze een hogere kwaliteitsscore van Google. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe groter de kans dat jouw advertenties bovenaan de zoekresultaten verschijnen en hoe minder je betaalt per klik. Op die manier zorgt Afix ervoor dat jouw bedrijf optimaal zichtbaar is en de campagne in korte tijd winstgevend wordt.

      2. Een online marketingbureau weet welke advertentievormen geschikt zijn voor jouw bedrijf

      De meeste mensen denken bij adverteren op Google meteen aan tekstadvertenties: de eerste resultaten die bovenaan verschijnen bij Google Search. Echter zijn er veel meer advertentievormen mogelijk, zoals display advertenties, video advertenties en shopping advertenties. Binnen deze advertentievormen zijn er ook weer verschillende mogelijkheden. Een online marketingbureau weet precies welke advertentievormen het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf en zorgt voor een op-maat-gemaakte strategie voor jouw Google Ads campagne.

      3. Je bereikt de juiste doelgroepen en speelt in op de zoekintentie van de doelgroep

      Naast de juiste advertentievorm is het voor een succesvolle Google Ads campagne essentieel om de juiste doelgroepen te targeten. Na het vaststellen van de juiste doelgroep moet je ervoor zorgen dat je inspeelt op de zoekintentie en het zoekgedrag van de doelgroep.

      Als je wilt adverteren op Google moet je overwegen of je de tijd en kennis in huis hebt om ervoor te zorgen dat je advertenties alleen aan relevante doelgroepen worden getoond en waarmee op de juiste zoekintentie/ zoekgedrag wordt ingespeeld.

      Stel dat je een webshop met mannenkleding hebt en je verkoopt vooral kleding aan mannen tussen de 40 en 65 jaar. Je kunt dan alle mannen in Nederland binnen deze leeftijdsgroep targeten, maar doordat deze groep zo breed is, is de kans klein dat je hier veel conversies uit gaat halen. Door je doelgroep op te splitsen in verschillende segmenten kun je gerichter targeten. Het kan dan ook best ingewikkeld zijn om deze specifieke doelgroepen vast te stellen. Google Ads biedt daarnaast verschillende mogelijkheden waarbij je kunt inspelen op de zoekintentie van jouw doelgroep, afhankelijk van waar in de funnel een persoon uit de doelgroep zich bevindt.

      Bij Afix hebben we jarenlange ervaring met het targeten van de juiste doelgroepen. Dankzij een uitgebreide doelgroepanalyse kunnen we voor jouw campagnes de juiste personen bereiken. Daardoor is de kans groter dat een bezoeker op jouw webshop overgaat tot een conversie. Lees onze case van Merkala, over hoe de omzet met 225%

      4. Uitbesteden van Google Ads zorgt ervoor dat je op de juiste zoektermen gevonden wordt

      Stel: je hebt zelf je advertentiebudget bepaald en een campagne gemaakt met een aantal advertenties. En dan? Er zijn een aantal vragen die je jezelf vervolgens moet stellen om te bepalen welke zoekwoorden je wilt toevoegen aan je campagne: op welke zoekwoorden wil ik gevonden worden? Welke zoektermen moet ik uitsluiten? Dit is misschien nog wel één van de meest tijdrovende klussen van een Google Ads campagne: het instellen van de juiste zoekwoorden. Je wilt tenslotte alleen gevonden worden op de juiste zoektermen.

      Dit klinkt heel vanzelfsprekend: als je de iPhone 12 verkoopt, voeg je “iPhone 12” toe aan je zoekwoordenlijst. Echter wil je natuurlijk niet gevonden worden op de term “iPhone 12 tweedehands” of “iPhone 12 kapot”. Bedenk dat als je zelf een Google Ads campagne opzet, je minstens één keer in de twee weken alle zoekopdrachten moet analyseren waar jouw advertentie voor vertoond is. Vervolgens moet je de irrelevante zoektermen uitsluiten zodat jouw advertentie niet meer vertoond wordt voor die zoekterm.

      Bij Google Ads betaal je per klik op jouw advertentie. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld adverteren op Facebook of Instagram, waar je betaalt voor het aantal keer dat jouw advertentie wordt weergegeven.

      Laat je Google Ads uitbesteden, dan neemt een online marketingbureau dit werk voor jou uit handen. Verder wordt er ook altijd een zoekwoordanalyse gedaan om te bepalen welke zoektermen voor jouw bedrijf het meest relevant zijn en of er ook zoekvolume op zit. Daarbij moeten de zoekwoorden ook goed bij de landingspagina’s van jouw website passen. Zo is de kans groter dat een klik ook een conversie oplevert.

      5. Met uitbesteden van SEA krijg je meer terug voor je advertentiebudget

      Zoals je nu misschien wel weet, zijn er dus veel verschillende manieren waarop je jouw SEA-campagnes kunt optimaliseren. Van het verbeteren van de kwaliteitsscore, tot het targeten op specifieke doelgroepen en het uitsluiten van irrelevante zoektermen: er zijn veel aspecten waar je op moet letten met het zo volledig mogelijk optimaliseren van jouw Ads campagnes.

      Doordat Google Ads zoveel mogelijkheden biedt, is het logisch dat wanneer je zelf aan de slag gaat met adverteren op Google, je kansen voor optimalisatie laat liggen. Zonde, want zo haal je niet alles uit je campagnebudget. Het uitbesteden van Google Ads zorgt ervoor dat je campagnes wekelijks tot maandelijks onder de loep worden genomen. Vervolgens wordt door specialisten bepaald welke optimalisaties nodig zijn.

      Bij Afix zijn de campagnes die wij voor onszelf en onze partners beheren compleet data-driven. Dit houdt in dat wij niet optimaliseren op basis van aannames en onderbuikgevoel, maar op basis van data en statistieken. Ons uitgangspunt is dan ook: meten is weten. Door jouw campagnes meetbaar te maken, halen we meer uit je advertentiebudget.

      Uitbesteden of toch zelf doen?

      We hebben het hierboven al een paar keer laten doorschemeren: het uitbesteden van Google Ads bespaart je naast onnodige kosten ook heel veel tijd. Anders gezegd: ben je bereid om eerst 50 uur te investeren om slechts de basis van Ads te begrijpen, om vervolgens wekelijks nog een paar uur extra te besteden aan het optimaliseren van je campagnes? Waarschijnlijk niet. En je bent niet de enige! Slechts weinig ondernemers hebben extra tijd over om binnen een korte tijd veel over Google Ads te leren. Toch is dit minimaal nodig om te zorgen dat de campagnes zo goed mogelijk worden ingezet om onnodige kosten van je budget te voorkomen. Besteed je Google Ads uit, dan bespaar je naast zeeën van tijd dus ook nog onnodige uitgaven van je advertentiebudget.

      Daarnaast is de benodigde kennis bij een online marketingbureau al aanwezig en up-to-date. Zo is een ervaren marketeer veel minder tijd kwijt aan het opzetten van de campagnes en weet hij of zij precies waar de optimalisaties nodig zijn om zoveel mogelijk rendement uit je campagne te halen. Die kennis en ervaring is nodig, want Google Ads heeft de afgelopen jaren steeds meer updates en nieuwe functies uitgerold. Bij Afix volgen onze online marketeers dan ook regelmatig cursussen om de benodigde kennis bij te spijkeren. We zijn niet voor niks Official Google Ads Partner en – ook al zeggen we het zelf- daar zijn we best trots op!

      Ben je al begonnen met Google Ads, maar lukt het nog niet om voldoende rendement uit je campagnes te halen? Of ben je benieuwd waar verbeterpunten liggen zodat je nog meer conversies kunt behalen? Vraag dan gratis en vrijblijvend onze SEA Quickscan aan! Onze SEA-specialisten nemen je account onder de loep en komen met verbeterpunten waar je echt iets aan hebt. Doen we met liefde <3