afix_jeremy-metselaar
Contact met
Jeremy
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_jeremy-metselaar

Jeremy Metselaar

Head of Sales

jeremy.metselaar@afix.nl

Sparren over online marketing? Dan moet je bij Jeremy zijn.

Blog
5 redenen waarom je Google Ads beter kunt uitbesteden
05 augustus 2022
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

5 redenen waarom je Google Ads beter kunt uitbesteden

05 augustus 2022
Zoekmachine adverteren (SEA)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Zoekmachines zijn niet uit ons leven weg te denken. Als je je bedenkt dat Google elke minuut 4,5 miljoen zoekopdrachten verwerkt, wil jij er ook een graantje van mee pikken. Je wilt de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten en meer omzet realiseren. Mits goed aangepakt, biedt Google Ads een fantastisch verdienmodel. Maar… bij een succesvolle campagne komt het één en ander kijken.

Waarom zou je deze verantwoordelijkheid neerleggen bij een bureau, en het niet zelf doen?

‘Ik heb tijd en kennis in overvloed’

Dan is dat super, en hoef je eigenlijk niet verder te lezen. Je bent al bekend met het grote voordeel van een Google Ads campagne (ook wel een SEA campagne), namelijk dat potentiële klanten actief zoeken naar jouw dienst of product – hun interesse ligt sky high. Als je tijd in je campagnes steekt en weet aan welke knoppen je moet draaien, speel jij zeer goed in op deze vraag. Meer omzet als gevolg!

Helaas, de realiteit is vaak anders. Je wilt je er graag in verdiepen (want, zo moeilijk kan het niet zijn?) en het liefst trek je er een dag per week voor uit. Maar die tijd en kunde hebben de meesten niet.

Het opzetten van een campagne lukt vaak wel. Maar het is een andere tak van sport om deze vervolgens tot een succes te maken. Een Ads campagne heeft een lange leercurve. Om die reden levert een zelf opgezette campagne vaak veel minder op dan een campagne die is opgezet en wordt geoptimaliseerd door specialisten.

Google Ads

Waarom het uitbesteden van Google Ads loont

We sommen vijf redenen voor je op en leggen je zo goed mogelijk uit waarom uitbesteden in bijna alle gevallen beter werkt.

1. Je bent beter zichtbaar als je jouw campagnes uitbesteed

SEA, Search Engine Optimization, is een snelle manier om bovenaan de zoekresultaten in Google te komen. Maar met enkel het maken van een advertentie en een gekoppeld budget ben je niet vanzelf zichtbaar voor je doelgroep.

Je concurrenten doen namelijk ook hun best, en bovenaan in Google is er alleen plek voor de beste en meest relevante advertenties. Als Google Partner zijnde kennen wij de kneepjes van het vak inmiddels jaren, en kunnen we je vertellen dat optimaliseren het toverwoord is.

Iedere partner bij Afix geven wij een online marketing strategie op maat. Zo trekken we zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website. Data-driven optimalisaties maken jouw advertenties relevanter, en zo krijgen ze een hogere kwaliteitsscore van Google. Hoe hoger die score, des te groter de kans dat je bovenaan staat, én dat je minder betaalt per klik naar je website. Een campagne in korte tijd winstgevend maken is hierdoor mogelijk.

2. Een online marketingbureau weet welke advertentievormen geschikt zijn voor jouw bedrijf

De meeste mensen denken bij adverteren op Google meteen aan tekstadvertenties: de eerste resultaten die bovenaan verschijnen bij Google Search.

Echter zijn er veel meer advertentievormen mogelijk. Denk aan display advertenties, video advertenties (YouTube) en shopping advertenties (Google Shopping). Binnen deze advertentievormen zijn er ook weer verschillende mogelijkheden.

Een online marketingbureau vertelt je precies welke advertentievormen geschikt zijn voor jou en zorgt daarmee voor de strategie met de meeste kans van slagen.

3. Je bereikt de juiste doelgroepen en speelt in op de zoekintentie

Naast het gebruik van de juiste advertentievormen, is het voor een succesvolle Google Ads campagne essentieel dat je de juiste doelgroep target. Vervolgens ga je inspelen op de zoekintentie en het zoekgedrag van de doelgroep.

Vraag jezelf het volgende af als je wilt adverteren op Google (voor adverteren in Microsoft geldt overigens hetzelfde): kun jij ervoor zorgen dat je advertenties alleen getoond worden aan relevante personen? Weet je voldoende van hun zoekgedrag af?

Stel, je hebt een webshop met mannenkleding en je verkoopt vooral aan mannen tussen de 40 en 65 jaar. Je kiest ervoor om alle mannen in Nederland binnen deze leeftijdsgroep te targeten. Maar deze groep is zo breed, dat je er heel weinig conversies (aankopen) uit haalt. Als je je doelgroep opsplitst in verschillende segmenten, adverteer je veel gerichter.

En ja, het is best ingewikkeld om deze groepen vast te stellen. Wij doen dit op basis van de marketingfunnel. Iedere koper gaat – voordat hij koopt – door meerdere fasen heen (contactmomenten met jouw bedrijf), dit noemen we de customer journey. Per fase heeft die persoon een andere intentie. Google Ads helpt ons hier handig op in te spelen.

Wij pluizen jouw doelgroepen uit om zo de juiste personen te bereiken met de juiste boodschap. Het grote voordeel voor jou is dat je hiermee meer geld verdient.

Als je nog wat tijd hebt, check eens het verhaal van onze partner Merkala, groothandel in medische goederen. Hoeveel Google Ads voor hen betekent is bijna jaloersmakend.

4. Je bent zichtbaar op de juiste zoektermen

Op welke zoekwoorden wil jij gevonden worden? Aan welke zoektermen wil je absoluut geen budget verspillen? Het analyseren en instellen hiervan is misschien wel één van de meest tijdrovende klussen in Google Ads.

We gaan van de mannenkleding-verkoper naar de iPhone-verkoper. Een voorbeeld: je verkoopt de iPhone 12. Je vertelt Google dat jouw advertentie getoond moet worden als iemand ‘iPhone 12’ intikt. Maar ineens ben je ook zichtbaar op ‘iPhone 12 tweedehands’ en ‘iPhone 12 kapot’. Het opschonen van deze bak aan zoekwoorden waar jij niets aan hebt (en waardoor je advertenties minder relevant worden) doe je minstens eens in de twee weken. Je analyseert alle zoekopdrachten, vervolgens sluit je de irrelevante zoektermen uit.

Waarom wil je voorkomen dat je op de verkeerde zoektermen zichtbaar bent? Omdat mensen in alle gauwigheid toch klikken. En jij betaalt voor die klik. Dit is bijvoorbeeld anders wanneer je adverteert op Facebook of Instagram, dan betaal je voor het aantal weergaven die je advertentie krijgt.

Als online marketingbureau zorgen wij ervoor dat jij blijft scoren op termen die voor jou belangrijk zijn. Ook weten wij als geen ander wáár mensen naar zoeken, en hoe vaak dat gedaan wordt. Daarnaast is het misschien nog wel belangrijker dat je website vervolgens aansluit bij de zoekintentie, anders behaal je alsnog geen conversies.

Je website is onlosmakelijk verbonden met het succes van je campagnes. Wij komen ons bed uit voor online marketing én websites en zullen je website nooit ofte nimmer buiten beschouwing laten. Check ‘m eens, hoe goed is jouw website nu? Je kunt hem beoordelen op de volgende tips.

5. SEA uitbesteden is meer waar voor je geld

Je weet nu dat er verschillende manieren van optimaliseren zijn, dat je de kwaliteitsscore in acht moet nemen en dat je target op de juiste doelgroepen en zoektermen. Google Ads biedt hierbinnen heel veel mogelijkheden – we bespreken nog slechts het topje van de ijsberg.

Door al die mogelijkheden laat je al snel veel liggen wanneer je zelf aan de slag gaat. Specialisten analyseren wekelijks of soms zelfs dagelijks je campagnes, om zo af te stemmen welke optimalisaties voor de meeste impact zorgen.

Wij optimaliseren nooit op basis van aannames of onderbuikgevoelens (en hier nog 5 andere beloftes waaraan jij ons altijd kunt houden). We doen dat op basis van data en statistieken. ‘Meten is weten’ zouden we haast op onze lichamen laten tatoeëren. Dankzij dit credo haal jij namelijk meer uit je advertentiebudget. Hoeveel stop je erin versus hoeveel haal je eruit. Als dat laatste getal hoger blijft, kun je meer en meer met Google Ads verdienen.

Conclusie: uitbesteden bespaart je kosten en tijd

Ben jij bereid eerst 50 uur van je tijd vrij te maken om Google Ads te begrijpen, om vervolgens wekelijks nog minstens een dag te besteden aan optimalisaties? Nop, en je bent niet de enige. Ga je wel zelf aan de slag, dan is het een vereiste. Het is het minimale wat nodig is aan inzet als je wilt dat je campagnes goed lopen en dat je onnodige uitgaven voorkomt. Besteed je Google Ads uit, dan bespaar je zeeën van tijd en ga je beter om met je – soms moeilijk losgepeuterde – budget.

De kennis bij een online marketingbureau is al aanwezig en altijd up-to-date. Een ervaren rot in het vak kan veel meer doen in minder tijd. Dat kennis en ervaring nodig is, blijkt uit het tempo waarmee Google steeds meer updates en nieuwe features uitrolt. Wij spijkeren onze kennis bij (naast onze vele vlieguren) met de nodige cursussen waarmee we onze Google Partner status behouden.

Kijkje in jouw account

Ben jij vol goede moed begonnen, maar zakt die moed weg na het lezen van dit artikel? Dan kun je nu de stap maken naar meer online succes, als je wilt. Wij gaan heel graag met je in gesprek en we nemen je account onder de loep. Steel gerust een uur van onze tijd, wij helpen je met liefde <3.