Enhanced Conversion is een toevoeging die de nauwkeurigheid van je conversietracking verbeterd. Dit stelt Google beter in staat gebruik te maken van ‘gehashte klantgegevens’ die je verzamelt op je website. Hierdoor kan Google nauwkeuriger bijhouden welke advertenties leiden tot aankopen, zelfs als deze over verschillende apparaten plaatsvinden. Dit helpt je om je advertentiebudget slimmer te besteden, je Google Ads campagnes beter te optimaliseren en voorbereid te zijn op de toekomst.
Wat is Enhanced Conversion?
Enhanced Conversion is een feature van Google Ads, die is ontworpen om de nauwkeurigheid en huidige proces van je conversiegegevens te verbeteren. Hoe? Door first-party conversiegegevens van je website te verzamelen en deze met een hashing-algoritme naar Google te terug te sturen.
Zo blijven gebruikersgegevens anoniem en daarmee de privacy gewaarborgd. Gegevens zoals namen en e-mailadressen worden gehasht gedeeld met Google, waardoor deze data gekoppeld kan worden aan ingelogde gebruikers. Wat dit oplevert? Het beter inzichtelijk krijgen van de touchpoints van de converterende gebruiker.
Misschien denk jij nu: ‘Ik heb geen idee wat ik zojuist heb gelezen’. Geen probleem, we nemen je er in mee. 😉
“Stel: je hebt een eigen webshop en je wilt weten hoeveel mensen iets kopen na het zien van je advertentie. Normaal gesproken is het moeilijk om dit precies bij te houden. Enhanced Conversions maakt dit gemakkelijker.”
Hoe? Als iemand op je website komt en iets koopt, verzamel je bepaalde gegevens zoals hun e-mailadres of telefoonnummer. Deze gegevens worden vervolgens omgezet in een geheime codetaal (gehashte gegevens), ook wel ‘eenrichtings-hash-algoritme’ genaamd SHA256, voordat ze naar Google worden gestuurd.
“Gehashte gegevens” betekent dat informatie wordt omgezet in een unieke reeks van tekens, met behulp van een speciale ‘wiskundige truc’. Het idee hierachter is om de oorspronkelijke informatie te verbergen, zodat niemand anders bij deze informatie kan komen zonder de juiste ‘sleutel’.
Met een geheime boodschap als “ik ben gek op chocolade”, kan iedereen dat lezen. Maar wanneer je de boodschap verandert in “9c3nd8dv0…”, dan weet niemand dat hier “ik ben gek op chocolade” staat. Dit is de gehashte versie van je boodschap.”
– Dennis (SEA Marketeer)
Google vergelijkt deze gehashte gegevens met de gegevens van mensen die zijn ingelogd met hun Google-account. Als de gegevens overeenkomen, kan Google de aankoop koppelen aan de vertoning van je advertentie. Hierdoor is Google nog beter in staat campagneconversies toe te schrijven aan advertentiegebeurtenissen zoals klikken of vertoningen.
In boerenkool Nederlands – als de gegevens overeenkomen, weet Google dat de aankoop is gemaakt na het zien van de advertentie. Dit helpt je om nauwkeuriger te meten hoeveel je advertenties echt bijdragen aan je verkopen, waardoor je je marketingbudget slimmer kunt besteden. Een win win!
Enhanced Conversions in de praktijk
Maar hoe vertaalt dat zich in de praktijk? Lees verder met ons mee…
“Tom gebruikt zijn computer om naar een nieuwe fiets te kijken. Hij klikt op een advertentie van een fietsenfabrikant, maar hij koopt de fiets niet meteen.
Later gebruikt Tom zijn mobiele telefoon, waar hij met zijn persoonlijke Google-account is ingelogd. Hij zoekt organisch naar de fietsfabrikant die hij een dag eerder ook heeft gezien en bestelt vervolgens daar zijn nieuwe fiets.”
Met Enhanced Conversion worden deze cruciale momenten en de transactie bijgehouden. Wanneer Tom aan het afrekenen is, voert hij zijn e-mailadres, verzendadres en telefoonnummer in om de aankoop te voltooien. De gegevens worden vervolgens versleuteld (gehasht) naar Google verzonden. Deze gegevens stelt Google in staat om deze te vergelijken met een ingelogde gebruiker.
Wanneer deze gegevens overeenkomen, weet Google exact dat de aankoop heeft plaatsgevonden na het zien van een advertentie, ondanks dat deze niet direct heeft plaatsgevonden.
Twee soorten Enhanced Conversion
Er zijn twee verschillende types van Enhanced Conversions: Enhanced Conversions voor Web en Enhanced Conversions voor Leads.
Enhanced Conversions voor Web
Enhanced Conversion voor Web maakt gebruik van het hash-algoritme van Google om klantgegevens te verzamelen. Vervolgens koppelt Google deze gegevens aan ingelogde Google-accounts om conversies toe te schrijven aan specifieke advertentie interacties, zoals het zien van een Youtube video advertentie. Dat ziet er als volgt uit:
Enhanced Conversions voor Leads
Enhanced Conversions voor Leads is speciaal ontworpen voor het meten van conversies binnen formulieren op je website. Net als bij Enhanced Conversions voor Web wordt er gebruik gemaakt van het veilige hash-algoritme van Google.
Enhanced Conversions for Leads vereist geen aanpassingen aan je leadformulieren of CRM systemen om een GCLID (Google-klik-ID) te ontvangen. Er wordt gebruikgemaakt van informatie die al is vastgelegd van jouw leads.
Kenmerk | Enhanced Conversion voor Web | Enhanced Conversion voor Leads |
Type conversies | Algemene webconversies | Conversies binnen formulieren op de website |
Gebruik van hash-algoritme | Ja | Ja |
Koppeling aan Google-accounts | Ja | Nee |
Aanpassingen aan formulieren/CRM | Nee | Nee |
Vereiste gegevens | Klantgegevens (zoals e-mailadressen) | Informatie die al is vastgelegd van jouw leads |
Voorbeelden van conversies | Interacties zoals het zien van een Youtube video advertentie | Ingevulde leadformulieren |
De voordelen van Enhanced Conversion
De vele veranderingen op het gebied van privacy, maakt dat je anders en slimmer met data om moet gaan. Het wordt je namelijk steeds lastiger gemaakt om deze te verzamelen. Waar je nu nog gebruik kunt maken van third-party cookies, zullen deze grotendeels verdwijnen. Dat betekent dat je jouw gegevens dus first-party (eerstelijns) moet verzamelen.
Enhanced Conversion is een waardevolle toevoeging in een tijdperk waarin we afhankelijk worden van deze first-party data en Server Side Tracking (SST). Dit zijn een aantal voordelen:
- Betere nauwkeurigheid: Enhanced Conversion helpt, zoals eerder benoemd, de nauwkeurigheid van je conversiemetingen te verbeteren door gehashte klantgegeven te matchen met eigen gebruikersgegevens.
- Betrouwbaardere data: SST zorgt ervoor dat de gegevens van je server naar Google worden gestuurd. Dit is minder gevoelig voor fouten en blokkades door bijvoorbeeld adblockers. Enhanced Conversion bouwt hierop voort, door de gegevens die je al verzamelt te verbeteren en verrijken.
- Optimalisatie van Advertenties: Door nauwkeurigere en betrouwbaardere gegevens van conversies, kun je jouw ads beter optimaliseren. Dat betekent dat je gerichter kunt adverteren en efficiënter gebruik kunt maken van je budget. Dit heeft invloed op het resultaat.
- Voorbereiding op de Toekomst: Naarmate third-party cookies verdwijnen en de focus verschuift naar first-party data, helpt Enhanced Conversions je om voorbereid te zijn op deze veranderingen. Het zorgt ervoor dat je conversiemetingen en advertentie-optimalisaties blijven werken in een wereld zonder third-party cookies.
Kort Samengevat: Enhanced Conversion
Enhanced Conversion, verbetert de nauwkeurigheid van conversietracking in Google Ads door gebruik te maken van gehashte klantgegevens, zoals e-mailadressen en telefoonnummers, die je verzamelt op je website.
Deze gegevens worden omgezet in een unieke code en gematcht met gegevens van ingelogde Google-gebruikers. Hierdoor kan Google nauwkeuriger bijhouden welke advertenties leiden tot aankopen, zelfs als deze over verschillende apparaten plaatsvinden. Dit helpt je om je advertentiebudget slimmer te besteden en je campagnes beter te optimaliseren, vooral nu third-party cookies verdwijnen en first-party data steeds belangrijker wordt.
Aan de slag met Enhanced Conversion
Nauwkeurigere data, slim met je budget omgaan en voorbereid zijn op de toekomst. Is dat jouw ambitie? Of misschien ben je ‘gewoon’ benieuwd of Enhanced Conversion een verrijking kan zijn voor jouw Google Ads?
Laat onze SEA-specialisten met je meedenken, dat vinden we leuk!