Adverteren met Google Ads (voorheen Google AdWords) is een interessante manier om snel de juiste doelgroep te bereiken. Je kunt adverteren op zelfgekozen zoekwoorden, zo ook op de merknaam van een concurrent. Maar mag je zomaar het merk van de concurrent gebruiken om je eigen merk te promoten?
Merknamen
Een merknaam is de naam van een product of dienst waarmee je je bedrijf onderscheidt. Wanneer je dit hebt vastgelegd, mogen anderen die merknaam niet zomaar gebruiken. Ook mag er geen vergelijkbare naam worden gevoerd als dit verwarring geeft met het beschermde merk.
Adverteren op de merknaam concurrent
Via Google Ads is het mogelijk om op bijna alle zoekwoorden te adverteren. In Google Ads adverteer je niet alleen door je eigen merknaam te gebruiken, maar je kunt ook op merken van anderen adverteren. Als vliegtuigmaatschappij zou je bijvoorbeeld kunnen adverteren op de merknaam KLM.
Je kunt gemakkelijk controleren of er op jouw merknaam wordt geadverteerd, door naar je merknaam te zoeken in Google. Wat verschijnt er?
Wat zijn de regels voor Google Ads?
Via Google adverteren op de merknaam van de concurrent is toegestaan. Het Europese Hof heeft aangegeven dat deze vorm van adverteren bij Google mag, tenzij het reclamerecht wordt geschonden of er sprake is van merkinbreuk. Dat laatste is het geval als het niet duidelijk is van welke merkhouder de advertentie of het product precies is. Zolang de adverteerder zich niet voordoet als de houder van de handelsnaam en geen imitaties aanbiedt, is het toegestaan.
Het is dus toegestaan om te adverteren op de merknaam van de concurrent, mits je je houdt aan de volgende regels:
- De merknaam van de concurrent mag gebruikt worden als zoekwoord mits de adverteerder in de advertentie zijn eigen merk of handelsnaam duidelijk vermeldt in de advertentietekst en de URL.
- De merknaam van de concurrent mag bovendien niet in de advertentie of URL worden genoemd.
- De aangeboden producten/diensten worden als alternatief van de producten/diensten van de merkhouder aangeboden. Er mogen dus geen imitaties aangeboden worden.
- De advertentie mag niet misleidend, verwarrend of denigrerend zijn ten opzichte van de merkhouder.
Merkinbreuk?
Adverteert een andere organisatie op jouw merknaam? Beoordeel de advertentie dan op de genoemde regels. Wordt een van deze punten overtreden, dan kun je een klacht indienen bij Google. Google is verplicht om de klacht te onderzoeken. Ook kun je een sommatiebrief sturen naar de concurrent. Daarbij kan je de inbreukmaker sommeren tot een schadevergoeding en inzage in resultaten afkomstig van deze advertenties eisen.
Voordelen en nadelen
Het voordeel van adverteren op de merknaam van een concurrent is dat je kunt meeliften op de naamsbekendheid van dit merk en op deze manier meer traffic naar je website kunt genereren. Het nadeel is echter dat je advertentie door Google wordt beoordeeld als minder relevant, waardoor de kwaliteitsscore van de zoektermen laag is. Dit kan leiden tot hoge kosten per klik en een lage conversieratio.
Het adverteren op een merknaam van de concurrent is dus zeker interessant, maar brengt wel regels met zich mee. Heb je vragen of advies nodig? Dan kun je sparren met onze SEA specialisten. Je account wordt onder de loep genomen en we voorzien je van handige tips om meer uit je Google Ads campagnes te halen.