afix_christine-schering
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_christine-schering

Christine Schering

Senior SEA Marketeer

christine.schering@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.

Blog
Het verschil tussen eerste interactie en laatste interactie
06 december 2016
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

Het verschil tussen eerste interactie en laatste interactie

06 december 2016
Zoekmachine adverteren (SEA)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Ooit gehoord van ‘laatste indirecte klik’? Zo ja, dan ben je vaak te vinden in Google Analytics of Google Ads (voorheen Google AdWords). Datasoftware zoals deze geven je een duidelijk beeld van de prestaties van je marketingcampagnes. Dit doen ze op basis van de laatste indirecte klik naar je website.

Dit is echter niet het volledige beeld van je conversiepad: je bezoekers komen op allerlei manieren terug op je website. En deze data is essentieel om je marketingcampagnes op dagelijkse basis te kunnen optimaliseren. Lees je mee?

Google Analytics helpt je achterhalen hoe je online marketing functioneert en wat er beter kan. Zo biedt het nauwkeurig inzicht in de manier waarop bezoekers in aanraking komen met je merk voordat zij op je website converteren, onder andere door middel van eerste interactie (eerste contactpunt) en laatste interactie (laatste contactpunt).

In dit artikel vertellen wij je meer over eerste interactie en laatste interactie in het hulpprogramma voor modelvergelijking van Google Analytics, en hoe je deze data kunt vergelijken om beter te optimaliseren.

Het belang van de juiste inzichten

Niet alleen de laatste klik is van belang in het conversiepad, daarom is het gebruik van data vanuit de eerste interactie en laatste interactie bijzonder waardevol voor het optimaliseren van de funnel.

Eerste interactie – het eerste contactpunt met je klant

Eerste interactie geeft aan wat het eerste contactpunt met je klanten is voordat zij een product kopen.

Eerste interactie geeft antwoord op deze – en nog meer – vragen.

Als het verkeer dat jij uit SEO (organische zoekmachine optimalisatie) haalt zorgt voor 50% van de conversies, loont het waarschijnlijk om hier meer in te investeren.

SEO advertenties

Het biedt daarbij ook inzicht in de marketingkanalen die juist niet direct voor het gewenste resultaat zorgen. Als je op Facebook adverteert om het aantal conversies te stimuleren, en Facebook draagt slechts bij aan 3% van de uiteindelijke conversies, dan is Facebook waarschijnlijk niet het juiste middel om de doelgroep kennis met je te laten maken. Dit betekent overigens niet dat Facebook een slecht marketingkanaal is, het is echter op basis van de data niet geschikt als eerste interactie met je bedrijf. Facebook kan zeker verderop in de funnel van waarde zijn.

Hoe social media van belang is in je online strategie, lees je in onze andere blog.

 

Laatste interactie – het laatste contactpunt voor de conversie

De laatste interactie is, zoals het je wellicht doet vermoeden, het laatste contactpunt voordat een conversie plaatsvindt. Deze is onmisbaar bij het samenstellen van een goed optimalisatieproces van het conversiepad. Naarmate je weet welke kanalen bijdragen aan het totale conversiepad, kunt je je marketingbudget nog beter besteden. Een conversiepad kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

Dag 0: De bezoeker komt via een betaalde advertentie van Google Ads op de website (eerste interactie)
Dag 2: De bezoeker komt via Display Remarketing terug op de website
Dag 3: De bezoeker ontvangt een e-mail op basis van het websitebezoek
Dag 6: De bezoeker klikt op een Facebook-advertentie en converteert (laatste interactie)

De meeste marketeers gaan er nu vanuit dat de Google Ads-campagne (dag 0), de Display Remarketing (dag 2) en de retargeting e-mail (dag 3) niet hebben bijgedragen aan deze conversie. Tenminste, dat is het geval als we altijd uitgaan van de standaard conversiepaden die Google Analytics ons toont.

In plaats daarvan is duidelijk te zien dat zowel de eerste interactie, de laatste interactie en de rest van het conversiepad actief hebben bijgedragen aan deze conversie. Het loont dus om actief in te investeren in al deze marketingkanalen. Sommige marketingkanalen lijken zich op het eerste oog niet direct uit te betalen, en dankzij eerste interactie en laatste interactie is exact te zien of dit een juiste aanname is.

Bovendien kan de data van eerste interactie op interessante wijze worden vergeleken met de data van laatste interactie. Als de data van beide inzichten tegenover elkaar wordt gezet dan wordt direct duidelijk waar de winst ligt met betrekking tot het verder optimaliseren van marketingkanalen.

Zo zoek je uit waar de meeste eerste contactpunten plaatsvinden

Zo kun je uitzoeken waar de meeste eerste contactpunten plaatsvinden tussen je merk en klanten die later een gewenste actie op jouw website uitvoeren:

  1. Ga naar het betreffende domein in Google Analytics
  2. Scroll naar beneden in het linkermenu totdat je ‘Conversies’ ziet staan
  3. Klik op ‘Conversies’ en vervolgens op ‘Toeschrijving’
  4. Klik nu op ‘Hulpprogramma voor Modelvergelijking’
  5. Selecteer uiteindelijk in het Dropdown-menu ‘Eerste interactie’ om de data te bekijken

In onderstaande afbeelding wordt direct duidelijk welke marketingkanalen de grootste invloed hebben op de conversies. De afbeelding toont dat betaald zoekverkeer voor 2.868 conversies heeft gezorgd, maar als we ook de eerste interactie meenemen dan was betaald verkeer verantwoordelijk voor 3.239 conversies, 12,94% meer. Dit terwijl we zien dat de conversies welke zijn toegeschreven aan direct, op basis van eerste interactie 46,50% minder is. In eerste instantie zou je concluderen dat veel klanten de URL van de website direct intypen en vervolgens converteren, maar uit de gegevens van eerste interactie blijkt dat de klant eerst via andere kanalen de website heeft bezocht.

De combinatie van de data die uit beide punten komt is daarom van grote invloed op de uiteindelijke data die je doorzet in je marketingcampagnes. Hoe actiever je met deze data aan de slag gaat, hoe groter de kans dat de campagnes zich maximaal uitbetalen. Voor normale marketingcampagnes geldt hierbij de maximale ROI (Return on Investment) en voor klikcampagnes geldt de ROAS (Return on Ad Spend).

Finetuning SEO

Zet je data in voor maximale groei

Bij Afix weten wij exact wat nodig is om te zorgen dat je verkregen data kan worden omgezet in actiepunten om de conversiepaden te verbeteren. Dankzij onze expertise op het gebied van data-analyse kunnen wij iedere marketingcampagne omzetten naar een conversie gerichte marketingcampagne. Lees meer over de 6 beloftes van Afix!

Wil je even sparren hoe je meer uit jouw verschillende online marketing kanalen haalt en hoe je dus een perfecte funnel creëert?

Plan je afspraak