afix_christine-schering
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_christine-schering

Christine Schering

Senior SEA Marketeer

christine.schering@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.

Blog
Verbeter de kwaliteitsscore van je Ads-advertenties
22 december 2016
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

Verbeter de kwaliteitsscore van je Ads-advertenties

22 december 2016
Zoekmachine adverteren (SEA)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

De kwaliteitsscore van je Ads-advertenties bepaalt hoeveel je per klik betaalt om boven je concurrenten te staan en je potentiële klanten te bereiken. Binnen de optimalisatie van je Ads-campagnes is het essentieel om te kijken wat je kunt doen om je kwaliteitsscore te verbeteren.

Wij doorlopen hieronder de vijf stappen die je kunt uitvoeren om de kwaliteitsscore van je advertenties in Google (SEA) te verbeteren:

1. Verbeter de relevantie van de advertentietekst met betrekking tot het gebruikte zoekwoord

Hoe beter de advertentieteksten (titel en omschrijving) aansluiten bij het zoekwoord, hoe hoger de kwaliteitsscore. Dit kun je doen:

  • Laat het zoekwoord minimaal één keer terugkomen in de titel, de omschrijving en de zichtbare URL van de advertentietekst
  • Maak ook slim gebruik van synoniemen en aanvullende zoektermen in je advertentietekst

Verbeter de kwaliteitsscore van je advertentie

2. Verbeter de ervaring op de landingspagina die aan de advertentie is gekoppeld

De ervaring van jouw websitebezoekers is niet alleen belangrijk voor je hele online business, het is ook van invloed op de kwaliteitsscore. Dit kun je doen voor een optimale landingspagina:

  • Zorg voor een geoptimaliseerde webpagina voor desktop en mobiele apparaten
  • Voorkom serverproblemen, zoals 501- en 404-errors
  • Zorg voor een zo relevant mogelijke landingspagina, voorzien van tekst waar het zoekwoord in terugkomt
  • Maak het einddoel (de conversie) duidelijk
  • Werk met zichtbare en duidelijke call-to-action-knoppen

3. Verhoog de verwachte klikfrequentie die bij dit zoekwoord hoort (CTR)

De klikfrequentie van je advertentie hangt onder andere af van het aanbod dat je in de advertentie beschrijft. Hoe beter dit aansluit bij de zoekopdracht, hoe groter de kans dat men doorklikt. Daarbij kun je psychologische triggers (‘bekijk hier’, ‘koop nu’, ‘bestel nu’) gebruiken om mensen aan te sporen op jouw advertentie te klikken. Maak daarnaast gebruik van advertentie-extensies. Voeg de locatie en het telefoonnummer van je bedrijf toe en maak bijvoorbeeld gebruik van highlight-extensies of recensie-extensies.

4. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Maak je gebruik van veel brede zoekwoorden? Dan is de kans groot dat je regelmatig gevonden wordt op zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw advertentie. Sluit deze woorden uit zodat je CTR (click through rate) omhoog gaat omdat je advertentie nu alleen nog maar weergegeven wordt bij relevante zoekwoorden.

Een vraag die ons ook vaak gesteld wordt is, mag je adverteren op de merknaam van je concurrent? Onze Google specialisten hebben ’t antwoord!

5. Blijf uitproberen

Blijf experimenteren met advertenties, advertentiegroepen, landingspagina’s en alle mogelijkheden die Ads te bieden heeft. Probeer zoveel mogelijk van de bovenstaande tips te implementeren in je Ads campagnes. Dit zal ervoor zorgen dat de kwaliteitsscore van je campagnes omhoog zal gaan wat ervoor zorgt dat je voor minder geld een hogere positie kunt verkrijgen. Wil je weten hoe de kwaliteitsscore ervoor kan zorgen dat je minder geld uitgeeft voor hogere posities? Lees dan onze blog over de impact van de kwaliteitsscore op de kosten van Ads-advertenties.

Loop je vast met je Google Ads campagne? Wij weten aan welke knoppen te draaien. Vragen hebben is antwoord krijgen:

Plan je afspraak