afix_cas-houben
Contact met
Cas
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_cas-houben

Cas Houben

SEA Marketeer

cas.houben@afix.nl

Vragen over Google Advertising? Cas helpt je graag verder.

Blog
SEA trends voor 2024
30 oktober 2023
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

SEA trends voor 2024

30 oktober 2023
Zoekmachine adverteren (SEA)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Steek je veel energie in zoekmachine advertising (SEA)? Sta of wil je bovenaan in de zoekresultaten? Om écht voorop te blijven lopen is het volgen van de laatste SEA trends nodig. Want voor je het weet verslaat je concurrentie je in Google en loop je verkeer naar je website mis.

Wat zijn de SEA trends van 2024? Om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben we ze op een rijtje gezet

De SEA trends voor 2024:

  1. Performance Max
  2. Video
  3. First-party data
  4. TikTok Search versus Google Search
  5. Demand Generation

Voordat we meer delen over de SEA trends van 2024, nemen we je eerst mee terug naar de SEA in 2023. Want de trends zijn niet nieuw voor ons en menig marketeer zal de trends herkennen.

2023 2024
Performance Max De ontwikkelingen gaan snel wat betreft Performance Max. Het blijft zich continu ontwikkelen.
First party data Dit is je goudmijn! Wees voorbereid, want third-party cookies die verdwijnen dwingen ons op first-party data te focussen.
Social media Search versus Google Search Gen Z is dé doelgroep die social media kanalen gebruikt om zoekopdrachten te vinden. Hoe ga je daar met in je SEA campagnes mee om?
Video Waar de focus op social media op video ligt, wordt Google gedwongen mee te gaan. Zet in op YouTube Shorts.

 

1. De groei van Performance Max

Performance Max blijft zich ontwikkelen. En die ontwikkelingen zetten zich ook door in 2024.

Performance Max in het kort: De naam Performance Max geeft het al aan: het draait om de beste prestaties voor jouw advertenties. Het algoritme bepaalt op welke kanalen jouw boodschap de beste kans van slagen heeft. Voor maximale resultaten.

Welke ontwikkelingen van performance max je in 2024 niet wilt missen:

  1. Performance Max op vakantie
    Je kunt deze campagnevorm nu ook inzetten voor de reisbranche. Zoals voor hotels.
  2. Doelgroepsignalen
    Doelgroepen die je zelf kunt toevoegen aan je Performance Max campagne. Bijvoorbeeld: doelgroepen op basis van je website data, klantenlijsten, interesses en andere demografische informatie.
  3. Merkuitsluitingen (branded exclusions)
    Dit was al mogelijk op accountniveau, maar daarvoor moest je wel eerst contact opnemen met de support. Nu kun je het zelf doen in je Perfomance Max campagne instellingen.
  4. Feed only Performance Max verdwijnt
    Terug naar de standaard shopping campagne. Binnenkort kun je helaas geen feed only Performance Max campagne meer terugvinden in Google. Ja, dat vinden wij erg jammer, want als we een shopping campagne naast een feed only campagne leggen. Scoort de feed only campagne hoger door de lower funnel aanpak die je hiermee selecteert.
  5. Best practices uit Performance Max toevoegen aan je search campagnes
    Voeg goed presterende zoekwoorden uit je Performance Max campagne toe aan je search campagnes. Zo heb je meer controle en kan je Performance Max campagne weer op zoek naar andere zoekwoorden die ook converteren. Hoe? Door Customer Spotlight te checken binnen je campagne.

Performance Max is het nieuwe kindje van Google, op deze campagne soort zullen dus de meeste en beste ontwikkelingen op plaatsvinden. Door Performance Max in te zetten, mis je deze ontwikkelingen niet.
– Cas, SEA Marketeer

Note: Blijf ook zelf scherp op de ontwikkelingen van Performance Max voor 2024. Zeker als je voorop wilt blijven lopen. We weten dat deze soms sneller dan het licht gaan. Sparren kan altijd.
 

2. Video

Sinds het schrijven van de blog: de groei en kracht van video content blijven we het herhalen: Video, video, video. Het komt overal en op ieder kanaal terug.

We worden luier en hebben een korte spanningsboog. Video content is the way to go ook in 2024. Google loves video en dan met name YouTube video’s.

Zet in op YouTube shorts. Kort, korter, kortst. MAND.


 

3. First-party data

Het is de gouden pot aan het einde van de regenboog. Met een cookieloos tijdperk in het verschiet is het meer dan ooit belangrijk om de focus te leggen op het vergroten van je first-party data.

Het voordeel van first-party data voor je SEA campagnes? Je kunt dieper op de behoeften en voorkeuren ingaan van je gebruikers en op basis hiervan dus ook weer betere doelgroepen (via o.a. doelgroepsignalen) en data opbouwen.

What to do?

  1. Analyseer je data
  2. Maak waardevolle segmenten
  3. Pas je advertenties aan (optimaliseer)
  4. Begin weer opnieuw vanaf stap 1

Zo respecteer je de privacy van je gebruikers, haal je het meeste uit je data en draai je gerichte én succesvolle campagnes.


 

4. TikTok Search versus Google Search

De battle is begonnen. Google is allang niet meer het enige platform waar je direct de informatie vindt die je zocht, met concurrenten als Microsoft en TikTok.

En met TikTok Search Ads Toggle wordt het de gebruikers van TikTok nog gemakkelijker gemaakt om te zoeken via het platform. Gebruikers kunnen nu via de zoekbalk een vraag stellen en adverteerders/gebruikers komen op deze manier naar boven in de zoekresultaten.

TikTok geeft aan dat 58%* van de gebruikers binnen het platform nieuwe merken ontdekt. Dat is 1.5 keer zoveel dan op andere platformen.

Fact
De klantreis van Generatie Z begint steeds vaker bij TikTok. Om zowel in aanraking te komen met een nieuw product als het vinden van de oplossing op hun probleem.

Aan jou als marketeer dus de taak om binnen je SEA campagnes touchpoints te creëren die ook in de upperfunnel aanwezig zijn. Het is niet voor niets dat Google Demand Gen campagnes uitrolt.

TikTok Search vs Google Search

 

5. Demand Generation

Discovery campagnes zijn verleden tijd, tegenwoordig zijn Demand Gen campagnes the way to go.

De verschillen tussen Discovery en Demand Gen campagnes:

Discovery Ads New Demand Gen features
Expanded reach YouTube: Home, Search & Watch Next Feeds, Discover, Gmail YouTube Shorts, In-Stream
Tailor ad experiences Image ads, Product feeds Image+ video ads in one campaign, Ad previews, Creative A/B experiments
Flexibele bidding options Conversions, Conversion Value Maximize Clicks
Reporting & Measurement Standard Google Ads reporting, Asset reporting, Unique reach Brand Lift, Search Lift
Audiences Google Audiences, optimized targeting Lookalike Segments

Wat je nodig hebt voor een goede Demand Gen campagne? Content. Zorg dat je boeiende content hebt, zowel stilstaand als bewegend. We kunnen het niet vaak genoeg blijven zeggen. En wanneer je goede videocontent hebt, zorg dan dat je ook zichtbaar bent op YouTube Shorts.

Door een Demand Gen campagne in te zetten creëer je meer touchpoints binnen je customer journey bij jouw doelgroep, waardoor jij eerder in de klantreis je doelgroep kunt aanspreken. Een belangrijke om te onthouden voor jouw upperfunnel strategie.

Jouw SEA strategie in 2024

Binnen het SEA speelveld zijn er genoeg ontwikkelingen om niet verveeld te raken als marketeer. Het is aan jou om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen en hè, dat heb je zojuist al gedaan door het lezen van deze blog.

Stopt het bij jou niet bij SEA en ga jij voor een omnichannel strategie? Om lekker in de trant van trends te blijven, we hebben ook de belangrijkste social media trends voor 2024 en SEO trends voor 2024 voor je op een rij gezet. Lees je mee?

Of plan direct een meeting met ons in om jouw SEA strategie voor 2024 in te vullen.

Plan je afspraak

Bron:
*Introducing TikTok Search Ads Toggle
Bereid u voor om uw Discovery-advertenties te upgraden naar Genereren