profile-ricardo-vos-800x800
Contact met
Ricardo
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-ricardo-vos-800x800

Ricardo Vos

SEO en Content Marketeer

ricardo@afix.nl

Wil je hoger ranken in Google? Dan moet je bij Ricardo zijn!

Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
SEA en SEO trends 2023: zo presteren jouw campagnes beter
13 januari 2023
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

SEA en SEO trends 2023: zo presteren jouw campagnes beter

13 januari 2023
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle

Steek je veel energie in zoekmachine marketing? Is jouw merk vindbaar in Google Ads en probeer je organisch op zoektermen naar voren te komen met doordachte content? Dan loont het om te weten wat de trends voor 2023 zijn – voordat je concurrenten ermee aan de haal gaan en je de boot mist.

Gelukkig hebben wij die trends alvast voor je uitgezocht. We schrijven trouwens over beide vormen van search marketing, SEA en SEO, gezien ze heel goed naast elkaar bestaan en de trends overlap hebben. Misschien halen SEA en SEO wel het beste in elkaar naar boven?

We beginnen met de SEA trends voor 2023

1. Performance Max

Shopping campagnes zijn al eerder in 2022 vervangen door Performance Max campagnes. De naam geeft het al aan: het draait om de beste prestaties voor jouw advertenties.

Met Performance Max worden verschillende advertentietypen samengevoegd, als shopping, search, display en YouTube – het hele advertentieaanbod van Google bij elkaar. Het algoritme bepaalt op welke kanalen jouw boodschap de beste kans van slagen heeft. Voor max results.

Waarom werkt Performance Max voor jou?

  • Betere campagneresultaten
  • Conversiegerichte optimalisaties
  • Maximale conversiewaarde en sturing op ROAS (Return On Ad Spend)

Meer, meer, meer. Hogere winst, beter rendement en meer conversie. Ook meer automatisering overigens – blijft er nog iets over voor de marketeer zelf? Zeker, een hele lijst. Tijdrovende micro-optimalisaties worden steeds meer door Google zelf opgepakt. Wees je er wel van bewust wat Google automatiseert en welke gevolgen dit heeft op de resultaten.

2. Wees creatief

Schuif je analytische kant een beetje opzij, het is tijd voor creativiteit – ook binnen Google. Het is steeds meer van belang dat jij je als merk beter onderscheidt en positioneert en daar kom je door buiten bestaande kaders te denken.

Denk minder in copy alleen en meer aan knallende banners en ijzersterke videocontent. Maak gebruik van inhakers en humor of laat zien wat jij te bieden hebt als het gaat om politiek, klimaat of maatschappij. We benoemen visuele content, omdat dit in Google een steeds grotere rol gaat spelen. Zorg dat je meegaat in deze trend! (Want hij komt nog een keer voorbij bij punt 5).

3. Van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Per juli 2023 gaat de ‘normale’ Google Analytics eruit en putten we onze informatie uit Google Analytics 4. Het is dus van belang dat je de overstap maakt, anders sta je met lege handen wat websitedata betreft.

En dat upgraden heeft veel voordelen, het helpt je online marketing naar het volgende niveau. De data in GA4 is namelijk accurater. Je krijgt meer inzicht in je gebruikers en je campagnes. Optimaliseren en echt verschil maken worden daarmee steeds makkelijker.

Wij regelen de upgrade voor je. Ook als je geen partner van ons bent. Klop ruim vóór 1 juli 2023 bij ons aan.

 

4. First-party data

Goed nieuws en slecht(?) nieuws. Pas in 2024 leven we in een tijdperk zonder cookies. Dan is de uitrol van de zogeheten Privacy Sandbox API. Data verzamelen gebeurt in de toekomst dus op een andere manier. Het wordt moeilijker, maar is dat een nadeel? Want de eenmaal verzamelde data is misschien veel waardevoller.

Zo werkt ‘t:
Waar third-party cookies tracken over het internet makkelijk maken (de cookies zijn afkomstig van een ander domein dan van de website die op dat moment bezocht wordt), draait het bij first-party data veel meer om het verzamelen van eigen data verkregen uit klantcontact (met toestemming). De taak aan jou om dat klantcontact op gang te krijgen.

Vervolgens is er ook nog zero-party data, want hoe kom je in dit privacy tijdperk aan nieuwe gegevens? Zero-party data verzamel je als iemand zijn gegevens ‘weggeeft’ aan jou, in ruil voor iets anders. Bijvoorbeeld een korting of goede whitepaper. Gevalletje ruilhandel anno 2023.

Neem dit mee in je contentstrategie: wat ga jij weggeven in 2023, 2024 en daarna?

5. Google’s antwoord op social media?

YouTube shorts.

Zoals we schreven in de trends en ontwikkelingen van social media in 2023 gebruiken we social kanalen steeds vaker als zoekmachines. Dat is flinke concurrentie voor Google en daarom hecht Google waarde aan YouTube Shorts. Korte video’s, explainers, die bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Videocontent, dus. If you snooze, you lose.

Klaar voor niet te missen SEO trends (die ook belangrijk zijn voor je SEA campagnes)?

De SEO trends voor 2023: hoe versterk je jouw organische positie in Google?

1. Maak sterke content

Zoals specialist Christine vertelt:

“Publiceer liever af en toe een fijne longread, waaruit blijkt dat jij expertise hebt, je autoriteit laat zien en vertrouwen wekt, dan dat je elke week middelmatige content plaatst. Word je zelf niet blij van, Google ook niet.”

Wat SEO betreft is het echt tijd om online verschil te maken. Wat heb je te bieden aan je lezer? Overtuig bijvoorbeeld door specialisten aan het woord te laten (die specialisten heb je vaak zelf in huis). Publiceren deze specialisten ook artikelen op andere websites? Dan is dat een punt extra. Laat aan Google zien dat je beschikt over keurmerken en reviews. Toon spierballen.

Hoe maak je nou lekkere content?

  • Denk in topic clusters. Dat helpt je bij de creatie.
  • Google doet mooie zoeksuggesties aan haar gebruikers, als ‘mensen vragen ook’. Zorg dat jij ook iets doet met deze suggesties.
  • Zoek altijd naar synoniemen voor je belangrijkste keywords.

2. Beantwoord vragen en los problemen op, vanuit intenties

Tijd is schaars en informatie is er in overload, daarom is het belangrijk dat jij voorschotelt wat jouw lezer wil. Grijp de aandacht op verschillende momenten, want iemands zoekintentie verschilt per fase.

Een zoekintentie kan informatief (ik wil iets weten), transactioneel (ik wil iets kopen), commercieel (ik onderzoek iets, voors en tegens) of navigerend zijn (ik zoek iets specifieks).

Losse keywords verschuiven naar de achtergrond. Denk in concepten, context en customer satisfaction. Voor de verschillende intenties schrijf jij dus verschillend. Laat daarmee zien dat je het meest waardevolle zoekresultaat in de Google Jungle bent.

3. Visueel

Daar is ‘ie weer. Aan deze trend ontkom je niet. Afbeeldingen, video shorts, infographics…

Visuele content is pakkend. Het brengt een verhaal, emotie. Je houdt mensen vast. Social media vormen het bewijs. Het is daarom niet gek dat Google voorrang geeft aan visuele content.

Ga daarin mee en denk na: welke designer of welk creatief bureau ga ik inschakelen zodat ik mijn visuele marketing een boost geef?

En zorg dat je videocontent geoptimaliseerd is, dus dat de omschrijving belangrijke keywords bevat en dat je structured data toevoegt.

4. Voice search

Hoe vaak praat jij thuis tegen Alexa? Hey Google… We zoeken steeds vaker middels onze stem (voornamelijk de Millennials en Generatie Z). Jouw content optimaliseren voor gesproken opdrachten doe je door:

  • Natuurlijke taal te gebruiken; longtail termen die lijken op gesproken zinnen.
  • Goede schema mark-ups te gebruiken (structured data).
  • Pagina’s te bouwen die veelgestelde vragen beantwoorden.

5. We eindigen met mobile first

Niks nieuws onder de zon, maar als je in 2023 geen aandacht besteedt aan de mobiele versie van je website dan ga je onderpresteren. Google kijkt naar deze versie en baseert daarop je rankings.

  • Zorg dat Google de content op mobiel kan uitlezen. Check via de volgende link of jouw website mobielvriendelijk is.
  • Zorg dat de mobiele versie en de desktop versie dezelfde content bevatten, ook als het gaat om structured data en metadata.
  • Zorg dat visuals en video’s van hoge kwaliteit zijn en zijn geoptimaliseerd voor SEO.

Jouw search strategie in 2023

Met deze tien praktische SEA en SEO trends ben je weer bij. Waar zit de overlap? Nou, in het aanbieden van content die inspeelt op zoekintenties en waarmee je verschil maakt. Dat je eruit springt door sterke visuele content en dat je nadenkt hoe je anno nu privacygevoelige data van je doelgroep verzamelt. Dankzij meer en meer automatisering blijft er voor jou tijd over om de meest geweldige content te creëren.

Stopt het bij jou niet bij SEA en SEO en ga jij voor een omnichannel strategie? Om lekker in de trant van trends te blijven, we hebben ook de belangrijkste social media trends voor 2023 voor je op een rij gezet. Lees je mee?