afix_marlou-van-der-gragt
Contact met
Marlou
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_marlou-van-der-gragt

Marlou van der Gragt

SEO Marketeer

marlou.vandergragt@afix.nl

Wil je beter vindbaar worden op Google? Marlou helpt je verder!

Blog
SEO trends voor 2024
27 oktober 2023
SEO
Particle Particle Particle Particle
Blog

SEO trends voor 2024

27 oktober 2023
SEO
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

New year, nieuwe SEO strategie. Het is de meest duurzame vorm van online marketing die je kunt toepassen. Met AI en de ontwikkelingen binnen Google is er genoeg te vertellen over de SEO trends van 2024. Met één ding voorop: de gebruiker. Alvast een tipje van de sluier: de SEO trends van 2024 staan in het teken van relevantie, kwaliteit, visuele elementen en gemak.

Benieuwd hoe jij je concurrenten in 2024 gaat verslaan op het gebied van SEO? Daar kom je achter in deze blog.

De SEO trends voor 2024:

  1. SEO is overal, niet alleen op Google
  2. Van E-A-T naar E-E-A-T
  3. Kwaliteit boven kwantiteit
  4. AI (Artificial Intelligence) inzetten voor je SEO
  5. Voice search, AR en Visual Search
  6. The infinite scroll

Voordat we dieper ingaan op de SEO trends van 2024, nemen we je eerst mee terug naar de SEO-ontwikkelingen van 2023. Welke trends nemen we mee?

2023 2024
Sterke content is key Kwaliteit voor kwantiteit, maar zet hierin de gebruiker centraal in plaats van de keywords.
Visual search Welke designer of creatief bureau ga jij inschakelen, zodat je visuele marketing een boost geeft?
Voice search Voice Search en AR Search ze ontwikkelen zich door, maar zullen nog niet een mega impact maken aankomend jaar.

 

1. SEO is overal niet alleen op Google

We delen het ook in de social media trends en de SEA trends voor 2024, maar SEO is overal! Steeds meer blenden social media, SEA en SEO met elkaar in. SEO is meer dan alleen Google vandaag de dag.

  • TikTok SEO
  • Pinterest SEO
  • Instagram SEO
  • LinkedIn SEO
  • Marketplace SEO

Je kunt het inmiddels overal achter plakken.

In our studies, something like almost 40% of young people, when they’re looking for a place for lunch, they don’t go to Google Maps or Search. They go to TikTok or Instagram.”
— Prabhakar Raghavan, Google Senior Vice President

Wat deze ontwikkeling ons vertelt, is dat het belangrijk is om verder te denken dan alleen Google en je gehele contentstrategie op elkaar aan te laten sluiten. Weet jij die code te kraken?
 

2. Van E-A-T naar E-E-A-T

E-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness). Pas E-E-A-T toe in je SEO strategie en wordt expert binnen je branche. De extra E die in E-A-T is bijgevoegd, staat voor Experience. Die met de uitrol van AI binnen Google een belangrijke extra rol speelt.

En dit gaat verder dan alleen Google. Google beoordeelt namelijk vanuit alle hoeken of je een belangrijke speler bent, ja of nee. Gebruikt je doelgroep TikTok en weet je hen via dit platform het juiste antwoord op hun vragen te geven? Zorg dan dat je als expert binnen je branche ook aanwezig bent op andere kanalen, zoals in een podcast bijvoorbeeld.

Enkele tips om aan de slag te gaan met E-E-A-T:

  1. Ontwikkel diepgaande expertise
  2. Zorg voor content van hoge kwaliteit
  3. Toon jouw autoriteit
  4. Werk aan de gebruikerservaring

Het opbouwen van E-E-A-T kost tijd en consistentie. Als je voortdurend topkwaliteit en betrouwbare inhoud maakt, kun je jezelf echt als een expert neerzetten in jouw vakgebied. Hierdoor zul je uiteindelijk meer opduiken in de zoekresultaten, omdat mensen je als dé go-to persoon in jouw branche gaan beschouwen.

Fact
Google Bard (AI) zal Google nog meer naar verschillende bronnen laten kijken. Zorg dan ook dat je contentstrategie gevarieerd is. Scoren met een blog kan, maar denk ook verder dan een blog. Maak een podcast, creëer een whitepaper en een TikTok video.

 

3. Kwalitatieve SEO boven kwantitatieve SEO

Wie is je doelgroep, of beter gezegd, wie is de persoon die jij probeert te bereiken? Welke intentie schuilt er achter deze persoon, wanneer ze online op zoek gaan.

Om er even een vakterm in te gooien. Wat is de job-to-be-done? Oftewel: welke struggle ervaart een persoon die hij of zij wil verhelpen.

Zet je gebruiker centraal in alle vormen van SEO. Dat is de focus voor jou in 2024.

Authenticiteit wint. Zorg dat elke zin telt, dat elk artikel een doel dient. Kwaliteit boven kwantiteit.

 

4. AI inzetten voor je SEO

Surprise! Ook binnen SEO is AI niet weg te denken. De manieren waarop je AI kunt inzetten voor SEO zijn eindeloos. Een greep uit de mogelijkheden waar AI jou bij kan helpen:

  • Contentcreatie
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Zoekwoorden clusteren
  • SEO-audit
  • Fouten in je teksten opsporen en herschrijven

Waar we eerst dachten dat AI het einde van SEO was, blijkt nu het tegenovergestelde. Het biedt veel mogelijkheden om efficiënter aan de slag te gaan met SEO en dus je tijd in diepere analyses of je optimalisaties kunt steken. Maar er is meer…

Google’s Search Generative Experience

Het is een visuelere, persoonlijkere en interactievere zoekervaring. Waar AI de hoofdrol speelt en de AI gegenereerde zoekresultaten boven de gebruikelijke zoekresultaten wordt weergegeven.

Dat betekent dat het voor jou moeilijker wordt om kliks en websitebezoekers te realiseren.

Met Google Search Generative Experience (SGE) wordt gebruik gemaakt van grote taalmodellen zoals MUM en PaLM2 om kwalitatieve antwoorden te genereren. Daarbij wordt veiligheid en betrouwbaarheid in de zoekervaring beloofd. Deze taalmodellen zijn ontworpen voor specifieke zoekopdrachten om vervolgens het gehele internet af te speuren en jou als gebruiker een kwalitatief antwoord te geven.

Hoe de SGC er binnen Google uitziet?

 

5. Voice search, AR en Visual Search

Hoe vaak praat jij thuis tegen Alexa? Hey Google… We zoeken steeds vaker informatie middels onze stem (voornamelijk de Millennials en Generatie Z). Jouw content optimaliseren voor gesproken opdrachten doe je door:

  • Natuurlijke taal te gebruiken; longtail termen die lijken op gesproken zinnen.
  • Goede schema mark-ups te gebruiken (structured data).
  • Pagina’s te bouwen die veelgestelde vragen beantwoorden.

Voice search is zo’n feature die nog niet een mega grote rol speelt en ook nog niet zal spelen volgend jaar, maar zeker wel een ontwikkeling die je in de gaten kunt houden.

Interessanter zijn de ontwikkelingen op gebied van Visual Search. Hoe vaak kom jij een afbeelding tegen en denk je: “Hé dat product, waar kan ik die kopen?”. Met Google Lens (beschikbaar sinds 2017), kun je het antwoord heel makkelijk vinden op deze vraag. Selecteer een foto en begin je zoekopdracht.

In Nederland ligt het gebruik van deze search-mogelijkheid redelijk laag. Toch heeft dit in de toekomst veel potentie. Welke designer of creatief bureau ga jij inschakelen zodat je visuele marketing een boost geeft?
 

6. The infinite scroll

Je hebt het misschien al zelf opgemerkt of andere over horen praten. Het tijdperk van eindeloos scrollen in Google is aangebroken, waardoor je met slechts een paar keer scrollen veel meer dan 10 zoekresultaten ziet.

Hier zit direct een heel groot voordeel aan. De kans is namelijk groter dat een gebruiker wel jouw website bezoekt, ondanks dat je misschien niet in de eerste 10 zoekopdrachten staat. Het zou zomaar eens zo kunnen zijn dat positie 11 t/m 22 aanzienlijk meer klikken zullen genereren.

Waarom infinite scroll is doorgevoerd, is voornamelijk om het gebruikersgemak te verhogen. Niet omdat het antwoord van je opdracht niet in de eerste 10 resultaten gevonden kan worden, maar om op deze manier makkelijker een vergelijkend onderzoekend bijvoorbeeld te kunnen doen. Je kunt dit nu sneller in één oogopslag doen.

Hoe pak jij in 2024 SEO aan?

SEO is en blijft een duurzame manier van online marketing, die zich door blijft ontwikkelen, blijkt ook wel weer uit de SEO trends voor 2024.

Heb je hulp nodig of een duwtje in de goede richting? Wij helpen je graag om organisch te groeien binnen Google.

Plan je afspraak