Jij bent lekker bezig. Je wilt je marketing naar een next-level brengen en je weet inmiddels dat je er met hulp van specialisten nóg meer uit kunt halen. Maar kiezen voor een online marketingbureau is echt geen makkie. En ook als de deal gemaakt is, hoe weet je dan of het de juiste is?
Wij helpen je op weg. Natuurlijk is zo’n keuze voor iedereen persoonlijk. Jij en je team kunnen bijvoorbeeld veel waarde hechten aan locatie, terwijl sommige teams samenwerken op afstand geen probleem vinden. Toch is het als kiezen voor een matras. Ondanks het feit dat we verschillende voorkeuren hebben (liever pocketvering of traagschuim?) hebben we allemaal hetzelfde doel: slapen als een roos.
En of jouw keuze voor een online bureau een schot in de roos is, kun je toetsen aan de hand van onderstaande vijf punten. Deze staan op willekeurige volgorde. Je kunt zelf checken welke voor jou belangrijk zijn:
- Klik
- Kennis
- Verwachtingen
- Bereikbaarheid
- Proactiviteit
De klik.
Hij staat bovenaan in een willekeurige lijst en misschien is dat helemaal zo niet willekeurig. Of jij en je team een klik hebben met het online marketingbureau is ontzettend belangrijk. Al is het alleen maar om het feit dat je elkaar daardoor beter begrijpt. Je spreekt misschien niet dezelfde taal, maar op persoonlijk vlak lig je op één lijn. Daardoor kun je jouw wensen goed uitleggen en is er ook ruimte voor humor. Tenminste, als je daarop zit te wachten. Want wens jij liever een formele sfeer, dan kies je een formeel bureau.
Het gaat er bovenal om dat je met een fijn gevoel een telefoongesprek afsluit, of voldaan terug naar kantoor rijdt na een afspraak. Zie de specialisten bij een bureau als je collega’s op afstand. Werken met fijne collega’s maakt het werk een stuk prettiger en een goede sfeer versterkt de samenwerking. En omdat er vanuit beide kanten een klik is, kun je ook makkelijker over (kleine) meningsverschillen heen stappen. Want daar hoeft niemand bang voor te zijn. Elkaar scherp houden is onderdeel van een gezonde werkrelatie.
Ask yourself:
Welk cijfer zou jij nu geven aan de klik met je online marketingbureau? Voel jij je gehoord en is de sfeer aangenaam? Of voel jij onderlinge irritaties en zie je vaak als een berg op tegen het contact?
Het kennisniveau.
Binnen jouw organisatie ontbreekt het aan tijd en kunde wat online marketing betreft, de stap naar specialisten is snel gemaakt. Maar naast de keuze voor een bureau kun je de specialist ook zelf in huis halen. En áls je marketing in-house doet, hoe zit het dan met het up-to-date houden van kennis?
Wij schreven eerder over het volgende vraagstuk: besteed je online marketing uit óf neem je een marketeer in dienst? Lees het als je de voor- en nadelen eens wilt afwegen.
Kies je voor een bureau? Zo check jij het kennisniveau van de specialisten:
- Vertellen ze met trots over behaalde certificeringen?
- Nemen ze je mee in de nieuwste online features die relevant zijn voor je bedrijf?
- Lees je goede recensies, of spreek je huidige opdrachtgevers die vertellen over de bruisende samenwerking?
- Zie je eerder behaalde resultaten onderbouwd met cijfers?
- Verbaas jij je over de verschillende richtingen van online marketing, omdat het bureau breed georiënteerd is?
- Schrijven ze met regelmaat blogs waar jij wat van opsteekt?
- Reageren ze vlot en vol enthousiasme op online vraagstukken die jij voorlegt?
- Hebben ze een maatwerk plan voor je klaarliggen?
Ask yourself:
Kun je het kennisniveau toetsen aan de hand van de genoemde zaken? Is het bureau bereid strategisch en tactisch met je mee te denken, laten ze zien dat zij jouw branche begrijpen? Of laat dit te wensen over en moet je het alleen doen met een recensie van de bakker op de hoek?
De verwachtingen.
Een samenwerking begint met een kennismaking (hallo, is de klik daar?). Het bureau peutert zoveel mogelijk informatie bij je los en jij vertelt tegen welke muren je nu oploopt. Uiteindelijk zijn je doelen duidelijk en staan de KPI’s op papier. Het bureau stippelt de verwachte ‘road to success’ uit.
Een goed online marketingbureau onderscheid zich door tijdens dit proces helder te zijn over de verwachtingen. Zij zijn eigenlijk een spiegel. Zijn je korte en lange termijn doelstellingen realistisch? Staat het te verwachten resultaat in verhouding tot het budget dat is vrij gemaakt? Wat kun je wél en wat kun je niét bereiken?
Sta niet versteld als je de deur uitloopt met een totaal ander idee dan waarmee je aankwam. Een beter idee. Een plan dat je kunt voorleggen aan jouw collega’s. Vaak is het daarom handig – zeker in grotere organisaties – om met betrokken personen om tafel te gaan. Zo zijn de verwachtingen helder.
Ook tijdens een langere samenwerking is het belangrijk dat verwachtingen haalbaar blijven. Hoe? Train jezelf: blijf vragen stellen. Ook dragen real-time rapportages en open communicatie bij aan duidelijkheid. Zodat jij ook eens blij verrast kunt zijn als je verwachtingen regelmatig overtroffen worden – om de KPI’s vervolgens bij te stellen.
Ask yourself:
Is de samenwerking met je online marketingbureau gebaseerd op vertrouwen en helderheid? Of wordt je nog altijd teleurgesteld door resultaten die haaks staan op je verwachtingen?
De bereikbaarheid.
Over verwachtingen gesproken, jij mag hoge verwachtingen hebben als het gaat om bereikbaarheid. Het bureau verleent service aan jou en staat in dienst van jou en je collega’s. Als jullie vragen hebben, ergens tegenaan lopen of met spoed een nieuw voorstel nodig hebben… je collega’s op afstand horen voor je klaar te staan.
Bij een goed online marketingbureau ben je geen nummer. Ze weten wat er bij je speelt en weten zo altijd de juiste persoon aan je te koppelen, of op z’n minst helder te zijn over de communicatie. Bereikbaarheid kan ook locatie betekenen, maar gezien er zoveel digitale manieren van communicatie zijn, hoeft locatie zeker niet op één te staan.
Ask yourself:
Voel jij je nu gehoord en begrepen? Wordt er snel gehandeld als er nood aan de man is, wordt er met je meegedacht? Als jij voelt dat er geen tijd voor je wordt vrijgemaakt, weet je hoe laat het is.
De proactiviteit.
Een samenwerking vraagt input van beide partijen. Proactiviteit aan jullie kant is ook bijna altijd een gekoesterde wens van het online marketingbureau waarmee je werkt. Een samenwerking floreert op tweerichtingsverkeer.
Goede specialisten lopen een stap voor. Ze verrassen, zijn vindingrijk, enthousiast en trekken je geregeld aan je mouw. Soms tot het irritante aan toe, maar van ideeën aanhoren wordt niemand slechter. Zolang jij aan de hand wordt genomen en er meer gedachten op tafel komen dan je hoopt, gaat het lekker.
De specialisten waarmee je werkt spelen in op trends, spotten kansen en sturen bij als de koers wijzigt. Dit alles ademt proactiviteit.
Ask yourself:
‘Wie is hier nou de kartrekker? Jij of ik?’ Word je blij van het ongevraagde advies in je mailbox? Vertrouw jij budget toe aan het online marketingbureau waarmee je werkt omdat je weet dat zij geen kans onbenut laten?
Schot in de roos, dus?
Concluderend herken je een goed bureau aan de fijne klik die je met de specialisten hebt, het kennisniveau dat je verstelt doet staan én waarmee resultaat behaald wordt. Dat die resultaten gelijk staan aan jouw verwachtingen en dat je altijd kunt rekenen op accurate support. De ideeën vliegen je om de oren en jouw business zet stappen die jij en je team nooit alleen hadden behaald.
Wij dagen jou uit: welk onderdeel mis je? Waar zijn samenwerkingen in het verleden op stuk gelopen? Hoe scoort je huidige online bureau? Of kun je juist sneller een keuze maken voor een bureau nu je deze punten weet?
Je mag Afix ook langs de lat leggen. Een kennismaking is zo gepland.