Afix Oval
profile-quint
Contact met
Quint
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-quint

Quint van der Meer

Online marketeer

quint@afix.nl

Wil je een conversieknallende Google Ads campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Quint.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    10.000 advertentietegoed met Google Ad Grants
    05 oktober 2018
    Zoekmachine adverteren (SEA)
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    10.000 advertentietegoed met Google Ad Grants

    05 oktober 2018
    Zoekmachine adverteren (SEA)
    Particle Particle Particle Particle

    Wie had gedacht dat Google naast enorm commercieel ook een filantropische inslag heeft? Met het ‘Google Ad Grants’-programma wil Google zijn steentje bijdragen aan een betere wereld. Dit programma biedt namelijk kansen voor non-profits om gratis te adverteren op Google!

    Wat houdt Google Grants in?

    Google Ad Grants is speciaal ontwikkeld voor non-profitorganisaties. Het programma is beschikbaar in 200 landen, waaronder ook in Nederland. Organisaties die meedoen krijgen een advertentietegoed van 10.000 dollar (circa 8.600 euro!) per maand te besteden via Google Ads, voorheen Google AdWords. Dit tegoed kan bijvoorbeeld worden ingezet om nieuwe leden aan te spreken of meer donaties binnen te halen. En zo kan deze Google subsidie bijdragen aan de organisatiedoelen van non-profitorganisaties.

    Waar zit het addertje?

    Het gratis adverteren via Google Ads is voor non-profitorganisaties mooi meegenomen, maar Google geeft dit tegoed natuurlijk niet zomaar weg. Een Google Ad Grants account kent ook beperkingen en wordt daarom ook wel een tweederangs veiling genoemd. Zo is de prijs die je betaalt per klik om mee te dingen in de Google Ads veiling voor een zoekopdracht gemaximaliseerd op 2 dollar en zijn er minder segmentatie-opties. Bovendien krijgen reguliere adverteerders altijd voorrang in de veiling. Daarnaast kun je het budget alleen inzetten voor zoekcampagnes en moeten je campagnes aan een aantal kwaliteitseisen voldoen. Zo mag je niet adverteren op te algemene zoekwoorden, maar moet het aansluiten bij de missie van de organisatie en/ of relevant zijn voor de programma’s of services van de organisatie. Ook is het alleen mogelijk om een automatische biedstrategie te gebruiken. Maar hoe zat het ook alweer met een gegeven paard niet in de bek kijken?

    Kom ik in aanmerking voor Google Ad Grants?

    Organisaties die willen profiteren van het Google Ad Grants-programma moeten uiteraard aan een aantal voorwaarden voldoen. De organisatie moet:

    • geregistreerd zijn in een van de landen die deelnemen aan het programma ‘Google voor non-profitorganisaties’
    • een actieve website van hoge kwaliteit met voldoende content
    • een aantoonbare non-profit status hebben door middel van een ANBI status of CBF-erkenning

    Spelregels Ad Grants

    Om te zorgen dat de deelnemers aan het Ad Grants programma relevant blijven, heeft Google een aantal spelregels opgesteld.

    • Zo mag je je advertenties alleen tonen op voor jouw organisatie relevante locaties.
    • Moeten je campagnes uit minimaal 2 advertentiegroepen bestaan met minimaal 2 unieke tekstadvertenties en minimaal 2 unieke advertentie extensies voor sitelinks.
    • Mag je geen zoekwoorden gebruiken die uit 1 woord bestaan en mogen deze niet te algemeen zijn.
    • De kwaliteitsscore van je zoekwoorden moet minimaal 3 zijn en je account moet een gemiddelde CTR hebben van minimaal 5%.
    • Er moeten relevante conversies zijn ingesteld, waar minimaal 1 conversie per maand uit moet komen met je advertenties.
    • Daarnaast verwacht Google dat je betrokkenheid toont bij het programma en periodiek een enquête over het programma invult.

    Begint het je al te duizelen? Geen zorgen, wij zijn volledig op de hoogte van de spelregels en weten hoe we hier creatief mee om kunnen gaan.

    Google Ads

    Google Ad Grants succesvol inzetten

    Non-profitorganisaties die Ad Grants succesvol inzetten, gebruiken naast de subsidie ook de betaalde Google Ads variant. Zij weten bezoekers naar hun site te trekken met goede content. Content die het gedachtegoed van de organisatie uitdraagt en daarnaast betrekking heeft op onderwerpen en thema’s waaraan de organisatie zich verbonden voelt.

    Wil jij meer weten over Google Ad Grants of erachter komen of jouw stichting of non-profitorganisatie in aanmerking komt? of geef een belletje op 072 820 02 51.