profile-benny-vingerling-800x800
Contact met
Benny
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-benny-vingerling-800x800

Benny Vingerling

Digital Strategist | Directeur

benny@afix.nl

Ook online succesvol worden? Benny helpt je graag.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    10.000 advertentietegoed met Google Ad Grants
    05 oktober 2018
    Zoekmachine adverteren (SEA)
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    10.000 advertentietegoed met Google Ad Grants

    05 oktober 2018
    Zoekmachine adverteren (SEA)
    Particle Particle Particle Particle

    Wie had ooit gedacht dat Google ook een filantropische inslag heeft? Met het ‘Google Ad Grants’-programma krijg je gratis 10.000 dollar aan advertentietegoed, je maakt gratis gebruik van adverteren in Google. Google wil zo een steentje bijdragen aan een betere wereld. Het Google Grants programma biedt dus kansen, maar er zijn een aantal spelregels.

    Wat is Google Ad Grants?

    Google Ad Grants is speciaal ontwikkeld voor non-profitorganisaties. Het programma is beschikbaar in Nederland en in 200 anderen landen. Organisaties die meedoen krijgen een advertentietegoed van 10.000 dollar (circa 8.600 euro!) per maand te besteden in Google Ads, voorheen Google AdWords.

    Als non-profit organisatie kun je dit geld bijvoorbeeld inzetten om nieuwe leden aan te spreken, of om meer donaties binnen te halen. Zo helpt deze subsidie van Google je bij het behalen van je doelen.

    Gratis adverteren in Google Ads

    Gratis adverteren via Google Ads is voor non-profitorganisaties mooi meegenomen, maar Google geeft dit tegoed natuurlijk niet zomaar weg. Een Google Ad Grants account kent ook beperkingen en wordt daarom ook wel een tweederangs veiling genoemd.

    Zo is de prijs die je betaalt per klik om mee te dingen in de Google Ads veiling voor een zoekopdracht gemaximaliseerd op 2 dollar en zijn er minder segmentatie-opties. Bovendien krijgen reguliere adverteerders altijd voorrang in de veiling. Daarnaast kun je het budget alleen inzetten voor zoekcampagnes en moeten je campagnes aan een aantal kwaliteitseisen voldoen.

    Zo mag je niet adverteren op te algemene zoekwoorden, maar moet het aansluiten bij de missie van de organisatie en/ of relevant zijn voor de programma’s of services van de organisatie. Ook is het alleen mogelijk om een automatische biedstrategie te gebruiken. Maar hoe zat het ook alweer met… een gegeven paard moet je niet in de bek kijken?

    Kom jij in aanmerking voor Google Ad Grants?

    Organisaties die willen profiteren van het Google Ad Grants-programma moeten uiteraard aan een aantal voorwaarden voldoen. De organisatie moet:

    • Geregistreerd zijn in een land dat deelneemt aan het programma ‘Google voor non-profitorganisaties’;
    • een actieve website hebben van hoge kwaliteit met voldoende content;
    • een aantoonbare non-profit status hebben door middel van een ANBI status of CBF-erkenning.

    Spelregels Ad Grants

    Google heeft een aantal spelregels opgesteld om ervoor te zorgen dat de deelnemers aan het Ad Grants programma relevant blijven in de zoekmachine:

    • Zo mag je je advertenties alleen tonen binnen – voor jouw organisatie – relevante locaties;
    • moeten je campagnes uit minimaal 2 advertentiegroepen bestaan, met minimaal 2 unieke tekstadvertenties en minimaal 2 unieke advertentie-extensies voor sitelinks;
    • mag je geen zoekwoorden gebruiken die uit één woord bestaan en de woorden mogen niet te algemeen zijn;
    • de kwaliteitsscore van je zoekwoorden moet minimaal 3 zijn, en je account moet een gemiddelde CTR hebben van minimaal 5%;
    • er moeten relevante conversies zijn ingesteld, en je campagne moet minimaal één conversie per maand opleveren;
    • daarnaast verwacht Google dat je betrokkenheid toont bij het programma en periodiek een enquête over het programma invult.

    Begint het je al te duizelen? Geen zorgen, wij zijn volledig op de hoogte van de spelregels en weten hoe we hier creatief mee om kunnen gaan.

    Voor veel mensen is en blijft Google Ads, en ook Google Ad Grants, best ongrijpbaar. Kom erachter wat een specialist zoal doet en wat je van een specialist mag verwachten.

     

    Google Ads

    Google Ad Grants succesvol inzetten

    Non-profitorganisaties die Ad Grants succesvol inzetten, gebruiken naast de subsidie ook de betaalde Google Ads variant. Zij weten bezoekers naar hun site te trekken met goede content. Content die het gedachtegoed van de organisatie uitdraagt en daarnaast betrekking heeft op onderwerpen en thema’s waaraan de organisatie zich verbonden voelt.

    Google Ad Grants kan dus een goed onderdeel zijn van een omnichannel strategie waarbij je dezelfde boodschap over meerdere kanalen verspreid.