afix_ricardo-vos
Contact met
Ricardo
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_ricardo-vos

Ricardo Vos

Teamlead Online Marketing

ricardo.vos@afix.nl

Wil je hoger ranken in Google? Dan moet je bij Ricardo zijn!

Blog
Google update: meer advertentieruimte & Responsive Search Ads
13 september 2018
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

Google update: meer advertentieruimte & Responsive Search Ads

13 september 2018
Zoekmachine adverteren (SEA)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Niets zo veranderlijk als de eerste pagina van Google. Tot voor kort had je als adverteerder in Google ruimte voor 2 advertentiekoppen en een beschrijvende tekst tot en met 80 tekens. Dankzij een van de laatste Google Ads updates is er nu ruimte om je advertenties te promoten met maximaal 3 koppen en maximaal 2 beschrijvende teksten eronder. Goed nieuws, want meer exposure betekent naar verwachting meer klikken!

What’s in it for Google?

Natuurlijk, deze update is fijn voor adverteerders. Je krijgt nog meer ruimte om je boodschap te vertellen. Wel verandert het landschap van de eerste pagina zodanig dat ook de concurrentie zal toenemen. Want des te hoger je staat met je advertentie, des te meer bekijks je trekt.

De strijd om de eerste of tweede positie zal naar verwachting toenemen. Zeker op mobiel, waarbij je veelal na de eerste advertentie eerst langs de info van Google Mijn Bedrijf moet scrollen om pas bij de tweede advertentie aan te komen. Eenmaal bij positie 3 aangekomen is de luie internetgebruiker allang gevlogen.

Over die concurrenten gesproken, weet jij trouwens of je op de merknaam van je concurrent mag adverteren?

Extra ruimte optimaal benutten

In de eerste kop haak je vaak in op relevante zoektermen. Nu je ruimte hebt voor een tweede en derde kop kun je nog veel meer vertellen over je USP’s of over bepaalde acties. Des te meer je in je advertenties kwijt kunt over je bedrijf, des te groter de kans dat je interesse wekt bij potentiële leads en hen daarmee naar je website leidt.

Voorbeeld van een responsive Google Ads tekstadvertentie

Welke koppen en beschrijvingen werken voor jou het beste?

Je weet van tevoren nooit welke tone of voice, welke aanbiedingen of welke kenmerken in je advertentieteksten de hoogste scores halen onder jouw publiek. En belangrijker: welke combinatie van koppen en beschrijvingen nu echt het allerbeste werkt en zorgt voor de meeste klikken en conversies? Zoiets moet je testen, want met aannames is het niet zeker dat je het gewenste resultaat behaalt.

Responsive Search Ads feature

Van deze Google Ads update worden we blij. Al jaren voeren we handmatig A/B-testen uit binnen een Google Ads (voorheen AdWords) account. Zo stellen we per advertentiegroep meerdere advertenties op (minimaal drie) om te analyseren welke variant het beste werkt.

Nu snap je dat het fijn is dat er een update is uitgekomen waardoor dit voortaan automatisch gebeurt. Machine learning it is. Hierdoor houden bureaus als Afix meer tijd over voor andere belangrijke optimalisaties binnen een account.

De feature zal medio september voor alle adverteerders beschikbaar worden. Vanaf dan kunnen we tot maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen invoeren die meedoen met de roulatie. Wel is het belangrijk om te controleren dat elk van de koppen en beschrijvingen te matchen zijn met elkaar, zodat je geen vreemde samenstellingen krijgt.

Wil je ook een hogere CTR en je volledige advertentieruimte benutten?

De verwachting van Google is dat uitgebreide advertenties gaan zorgen voor 15% meer klikken. Dit willen wij natuurlijk graag voor je uittesten. Daarnaast raden we aan om slim gebruik te maken van alle advertentieruimte die je als adverteerder krijgt van Google, want de concurrent is je anders voor. Doe je jouw campagnes op dit moment nog zelf? 5 redenen waarom uitbesteden slim is!