Spoiler: je hoeft niet te kiezen. SEA en SEO naast elkaar inzetten is een zeer slimme zet. Niet alleen brengt het je nieuwe inzichten, maar ook versterken deze twee vormen van zoekmachine marketing elkaar. Ga voor deze twee smaken en wordt online de baas.
Even terug: dit is zoekmachine marketing
Voordat je halverwege dit artikel bent en denkt: ‘jongens, die termen… help me even?’.
Zoekmachine marketing is gericht op het vindbaar maken van webpagina’s voor relevante zoekopdrachten door je doelgroep binnen een zoekmachine (Google, Bing, Yahoo, etc.).
Een ander naampje voor hetzelfde beestje, is SEM (Search Engine Marketing). Zoekmachine marketing bestaat uit twee onderdelen.
- Zoekmachine adverteren of SEA (Search Engine Advertising). Adverteren binnen de verschillende zoekmachines, ofwel Paid Advertising.
- Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimalisation). Organisch beter vindbaar worden binnen de zoekmachines.
Zoekmachine marketing is een vorm van pull-marketing: jouw doelgroep heeft de intentie je product te kopen, en jij zorgt dat je met je marktkraam op de juiste plekken staat. Jij hebt als het ware een grote magneet vast en je wacht tot de juiste mensen op je afkomen.
Wist je dat het conversiepercentage (het percentage kijkers dat koopt) hoger ligt bij zoekmachine marketing dan bij social media advertising? Op kanalen als Facebook, LinkedIn en Instagram ben je eigenlijk online aan het flyeren onder je doelgroep – jij wakkert interesse aan, gezien zij nog geen koopintentie hebben (push-marketing). De zoekers in zoekmachines als Google weten allang wat ze willen, ze willen alleen de verschillende aanbieders nog even vergelijken.
Een duik in SEA (we houden het begrijpelijk)
Je hebt zojuist geleerd dat zoekmachine marketing bestaat uit adverteren (SEA) en optimaliseren (SEO). Lekker bezig! Met SEA betaal je om gevonden te worden op specifieke zoekwoorden. Je betaalt per klik (op je advertentie), afhankelijk van de biedstrategie. Hoe goed en hoe lang je zichtbaar bent voor een zoekopdracht is afhankelijk van:
- Het advertentiebudget: hoeveel wil je uitgeven?;
- Het bod; hoeveel betaal je per klik?;
- De relevantie van de advertentie; hoe goed sluit de advertentie aan op een zoekopdracht?’
- De landingspagina van de advertentie: waar komen mensen terecht nadat ze hebben geklikt op jouw advertentie?
Met je advertenties (die hoeven trouwens niet alleen uit tekst te bestaan. Binnen SEA kun je ook met beeld adverteren, dat heet display advertising) trek jij bezoekers naar je website.
Je advertentie staat op de eerste pagina van de zoekmachine, altijd bovenaan en soms ook onderaan. In het midden staan dan de organische zoekresultaten.
Zo werkt SEO
Door met de volgende term. Bij SEO is het de truc om je webpagina’s zo relevant mogelijk te maken voor zowel je bezoekers als voor de zoekmachine.
Op deze manier vergroot je namelijk je kans om op die eerste pagina te komen. Je betaalt niet om daar te staan, dus je hebt geen advertentiebudget nodig. Wat je wel nodig hebt, is tijd. SEO heeft een lange adem – maar is wel rete duurzaam.
Dit zijn de verschillen
We hebben een overzicht voor je gemaakt. Wel zo makkelijk.
SEA | SEO, SEEEHEEOOO! |
---|---|
Short term | Long term |
Advertentiebudget nodig | Gratis |
Meten is weten | Techniek |
Zoektermen | Zoekwoorden en zinnen |
Online marketing | Online marketing & website |
Maar, wanneer kies ik voor SEA en wanneer voor SEO?
Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld. Het antwoord is afhankelijk van een aantal factoren.
- Wil je op de korte- of lange termijn resultaat zien?
- Wat is de mate van concurrentie?
- Wat is je budget?
- Hoeveel tijd heb je tot je beschikking?
- Beschik je over originele content?
Als jij op korte termijn resultaat wilt, je weinig tijd hebt, een ruim budget tot je beschikking hebt en je concurrenten niet slapen, dan is SEA de beste manier om snel en goed zichtbaar te zijn.
Heb je weinig budget, maar veel tijd en mag resultaat later (zes maanden tot een jaar) komen, dan is SEO een betere optie voor jou. Belangrijk is dan wel dat je over originele content beschikt en je website technisch goed in elkaar zit. Hoe groot de concurrentie is, bepaalt dan vervolgens hoe snel je op relevante zoekopdrachten gevonden wordt.
Wil je meer weten over SEA en/of SEO en hoe deze manieren van marketing passen in jouw strategie?
Onze SEO vs. SEA cheatsheet kan je verder helpen, download ‘m hier.
Samen is sterker dan ……
SEA en SEO vullen elkaar aan en zijn aan elkaar verbonden. Want, Google en ook andere zoekmachines zijn groot fan van relevante content. Relevante content betekent relevante zoekresultaten, en dat houdt het gebruik van zoekmachines in stand.
De advertentie die jij toont moet goed aansluiten op de zoekopdracht. De content op je website sluit dan weer naadloos aan op die advertentie. Des te relevanter, des te minder je betaalt voor een klik.
Een pagina die goed aansluit op de zoekopdracht, heeft ook potentie om organisch (SEO) goed gevonden te worden. Win-win dus!
En dat is niet alles. Zo gebruik je de inzichten die je opdoet binnen SEA ook voor je SEO strategie. Welke zoekwoorden brengen jou echt in contact met je doelgroep? Hoe kun je de pagina nog beter maken?
Aan de andere kant kun je organische zoekopdrachten als inspiratie gebruiken voor je SEA campagnes. Voordat je veel tijd steekt in het optimaliseren van je website op een bepaalde term, kun je deze eerst testen in je SEA campagne. Als je dan merkt dat deze zoekopdracht voor relevant verkeer zorgt, kun je het zoekwoord opnemen in je SEO strategie. Mooi, toch?!
Onze specialisten vinden het ook mooi. De vrijheid krijgen om alles uit een samenwerking te halen en te knokken voor maximaal resultaat; dat lukt als deze twee vormen van online marketing naast elkaar draaien.
Dit zegt Christine, zoekmachine marketing specialist:
“In het ene kanaal vind je inspiratie voor het andere kanaal en andersom. Deze wisselwerking tussen SEO en SEA maakt dat je je strategie voor beide kanalen steeds verder kunt aanscherpen.”
Hoe past zoekmachine marketing in een omnichannel strategie?
Hoe zat het ook alweer? Als je kijkt naar de marketing funnel heb je de fases: awareness, consideration en decision. Zoekmachine marketing zet je in vanaf ‘consideration’. Wil je awareness, ofwel bewustzijn rondom jouw merk, creëren, zet dan ook social media, YouTube of display advertising in. Afhankelijk natuurlijk van de doelgroep waar je op inzet.
Hoe verder?
Wil je het concurrentieniveau eens laten berekenen? Wil je weten hoeveel budget je vrij moet maken, of op welke zoektermen jij je website kunt verbeteren? Wij zitten op online marketing, dus het verbaast je niet dat wij je kunnen helpen. En dat doen we ook graag.
Plan iets in onze agenda’s, we zien je snel!