afix_alyssa-van-tiel
Contact met
Alyssa
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_alyssa-van-tiel

Alyssa van Tiel

Creative Marketeer

alyssa.vantiel@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Alyssa!

Blog
Gratis websiteverkeer op een laagdrempelige manier? Start met Pinterest SEO
12 oktober 2023
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Gratis websiteverkeer op een laagdrempelige manier? Start met Pinterest SEO

12 oktober 2023
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Zeker geen underdog, maar wel ondergewaardeerd in de online marketing: Pinterest. Het platform is veel meer dan lekkere recepten, styling tips en DIY’s. Wist je dat Pinterest vanaf nu een belangrijke speler is in het aantrekken van bezoekers naar je website?

Wij vertellen je hoe dat werkt. En als je denkt: mijn dienst of product is niet geschikt voor Pinterest – wacht even. Dat is het wel.

Een visuele zoekmachine waar je u tegen zegt

Voordat jij als een dolle aan de slag gaat met Pinterest, is het belangrijk om na te gaan wat Pinterest voor jouw doelgroep betekent. Het wordt namelijk veelal gezien als social media kanaal, maar eigenlijk wordt het gebruikt als visuele zoekmachine.

Want iedereen maakt, plaatst en deelt content. Het algoritme zorgt ervoor dat je altijd een flinke aanwas hebt aan pins binnen jouw interesses, waarin ook genoeg nieuwe content naar voren komt en je eindeloos blijft scrollen.

Facts
Wist je dat elke maand meer dan 445 miljoen mensen Pinterest gebruiken, wereldwijd. Meer dan 60% daarvan is vrouw.

Pinterest feed

Maak je merk zichtbaar, met beeld

Het internet en het social medialandschap veranderen. Visueel gaat de boventoon voeren, zo schrijven we ook in de trends en ontwikkelingen van social media in 2023. Pinterest is één en al visueel, wat dat betreft lopen ze al jaren voorop.

Google krijgt eveneens concurrentie. Dankzij de sterke en relevante content op social media vormen deze kanalen steeds vaker het startpunt van zoekopdrachten.

Waarom een artikel lezen over het stekken van je bananenplant als je ook een video kunt kijken? Of je bankstel reinigen met een pandeksel en een vaatwastablet? Video!

De content die je maakt voor de andere social media kanalen waarop je zichtbaar bent (zit je al op TikTok, of deel je leukste Instagram Reels?), kun je ook inzetten op Pinterest. En daar kun je zelfs meer uithalen. Want mensen klikken vanaf Pinterest sneller door naar de achterliggende website – jouw website dus. En daarvoor hoeft je niet eens te adverteren(!).

Hoe werkt Pinterest voor mijn bedrijf?

Is Pinterest alleen waardevol voor webshop-eigenaren of mensen die koken en recepten delen? Nee, hoor. Ook als dienstverlener kun je pinnen!

Als voorbeeld nemen we een, op het eerste oog, niet Pinterest-waardige aanbieder: een verzekeringsmaatschappij. We zetten ons marketingbrein aan het werk, dit is content die je kunt omzetten in visuals of video’s:

  1. De mooiste zwarte stalen binnendeuren die brandwerend zijn – voor alle ‘Kopen Zonder Kijken’ liefhebbers op Pinterest.
  2. 5 tips om je puber minder stroom te laten verbruiken – voor ouders die zoeken naar manieren om geld te besparen.
  3. Zo pas je je zorgverzekering aan als je zwanger wilt worden – voor stellen die met gezinsuitbreiding bezig zijn.
  4. De meest volledige reis checklist voor Zuid-Amerika – voor de reislustigen onder ons.

Infographics, checklists, stappenplannen, how-to’s, tips, sfeerbeelden: allerlei soorten content die op Pinterest goed werken. Je maakt foto’s of video’s staand (dus verticaal) zodat ze een telefoonscherm opvullen. Verder ben je vrij om teksten over je foto’s heen te plakken en plaats je achter je post dus altijd een linkje naar je website.

Social Commerce Pinterest Shop

Hoe krijg ik meer gratis websiteverkeer uit Pinterest SEO?

SEO doe je misschien al in Google. Je optimaliseert de content op je website, en je zorgt dat de techniek van je website op orde is, zodat je beter vindbaar bent op de termen waar jouw doelgroep naar zoekt.

Voordat je aan Pinterest SEO begint, is het goed om je website op orde te hebben, bijvoorbeeld:

  • De content van je pagina’s sluit aan op de zoekvraag van je doelgroep.
  • Je meta titels en meta beschrijvingen zijn ingevoerd, bevatten zoektermen en triggeren om op te klikken.
  • Je pagina’s bevatten genoeg beeld en zijn ook – los van je Pinterest visuals – overtuigend genoeg om de lezer bij je te houden.

Met leuke content kun je dankzij Pinterest jouw naamsbekendheid op een toegankelijke en relatief makkelijke manier vergroten. Het plaatsen van linkjes (backlinks) achter je afbeeldingen op Pinterest zorgt voor gratis verkeer naar je website. Je Pinterest pagina en pins aanpassen zodat ze websiteverkeer aantrekken, noemen we Pinterest SEO.

Dankzij Pinterest ben je al vroeg in de customer journey zichtbaar omdat je nieuwsgierigheid en interesse wekt met je pins. Inspireren is je doel.

Maar Pinterest SEO verschilt met de SEO die je binnen Google doet. De manier waarop je ‘keywords’ target en hoe je jouw profiel optimaliseert zijn anders, bovendien draait het op Pinterest voornamelijk om engagement en social shares. Goede content wordt snel gedeeld op Pinterest. Probeer maar eens.

Hoe ga ik aan de slag met Pinterest SEO?

Beginnen met Pinterest SEO is vrij eenvoudig. Pinterest maakt het jou namelijk makkelijk om onderzoek te doen naar het zoekgedrag van je doelgroep, lees maar mee:

  1. Het begint bij de zoekbalk
    Open Pinterest en verplaats je in je doelgroep. Voer zoektermen in die voor je doelgroep relevant zijn en Pinterest geeft je direct een lijst suggesties – allemaal ideeën voor verse content die jij straks gaat of laat maken. Noteer belangrijke zoektermen in een spreadsheet en creëer zo een complete lijst. Zoektermen op Pinterest draaien om inspiratie. Naar ideeën, how to’s en sfeerbeelden wordt vaak gezocht, en dat met beschrijvende termen, bijvoorbeeld: ‘houten eettafel met bank tegen muur’.
  2. ‘Ideeën die je misschien leuk vindt’
    Als je als Pinterester struint door de feed op je startpagina, geeft Pinterest je wederom suggesties. Stel dat je tuin afbeeldingen bekijkt en Pinterest heeft door dat je niet zoekt naar tuinen met de grootte van een voetbalveld, krijg je suggesties als: ‘kleine natuurlijke tuin’, ‘kleine tuinideeën’, ‘kleine tuin inspiratie’ en ‘kleine ruimte tuinieren’. Ook hier kun jij ideeën uithalen.
  3. Guided search
    Soms verschijnt er na je zoekopdracht een horizontale balk met extra suggesties. Klik hierop om te zien hoe diep gebruikers kunnen zoeken naar content. En onthoud: hoe dieper (hoe meer longtail), des te relevanter.
  4. Pinterest Trends
    Als je een business profiel hebt gebruik je Pinterest Trends om onderzoek te doen naar populaire topics.
  5. Denk vanuit Boards
    Als jij je pins onderverdeeld in boards, dan maak je het voor jezelf makkelijker je content te categoriseren (je gaat nadenken in topics in plaats van in losse keywords). Bovendien snapt Pinterest hiermee beter hoe jouw content in elkaar steekt en binnen welke categorie het valt.
  6. Titel en omschrijving
    Geef goede titels aan je pins en geef ze duidelijke omschrijvingen mee.
  7. Vergeet de link naar je website niet.

Zoals je merkt ga je door bovenstaande punten nadenken over je content, en heb je als bijkomend voordeel ook een lijst van blogs of pagina’s die je kunt uitwerken.

Pinterest app

Starten met Pinterest SEO is laagdrempelig

Nu je weet dat het algoritme van Pinterest ervoor zorgt dat content altijd bij de juiste mensen naar voren komt, is het aan jou om die killer content te delen. Maak een account aan als je die nog niet hebt (werk voor je bedrijf altijd vanuit een Business account), doe inspiratie op bij andere merken en raak zo bekend met de vormen van content op Pinterest.

Zorg dat je je website qua SEO op orde hebt en plaats pins op basis van het zoekgedrag op Pinterest. Het klinkt misschien moeilijker dan het is, maar het is een kwestie van beginnen.

Tip
Koppel altijd je Google Analytics aan je Pinterest pagina, zodat je goed bijhoudt hoeveel nieuwe mensen je aantrekt via Pinterest en wat dit verkeer op jouw website doet.

Hulp nodig bij Pinterest marketing? Wij helpen je graag. Want die gratis bezoekers gunnen we jou.

Plan je afspraak