afix_dennis-kager
Contact met
Dennis
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_dennis-kager

Dennis Kager

SEA Marketeer

dennis.kager@afix.nl

Vragen over zoekmachine marketing? Neem contact op met Dennis!

Blog
Meet ook telefonische conversies: start met call tracking
16 mei 2023
Zoekmachine adverteren (SEA)
Particle Particle Particle Particle
Blog

Meet ook telefonische conversies: start met call tracking

16 mei 2023
Zoekmachine adverteren (SEA)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Dat online en offline elkaar versterken, bewijst call tracking. Je maakt betere marketingbeslissingen als je voortaan bijhoudt welke campagnes en advertenties voor telefonische aanvragen zorgen.

Call tracking vertelt je:

  • Hoe je jouw online campagnes bijstuurt op basis van volledige data.
  • Hoe je je website aanpast naar het gedrag van telefonische converteerders.
  • Wat de waarde is van je leads dankzij een beoordeling die jij achteraf geeft.

Al verschilt de mate van telefonisch contact per branche, de waarde van een telefonische conversie doet niet onder aan die van een online conversie. Daarom is het meten van telefonische aanvragen net zo belangrijk voor het succes van je campagnes.

Call tracking is overigens een werkwoord. Jij beoordeelt binnenkomende telefoontjes actief op waarde zodat je jouw campagnes, je website en het klantcontact daarop kunt optimaliseren.

Op naar meer telefoongesprekken die bijdragen aan je omzetdoelstellingen!

Hoe werkt call tracking precies?

Als je bij de term ‘call tracking’ direct aan stalking denkt, is het goed om te weten hoe het werkt. Call tracking is een systeem waarmee je telefonie dat binnenkomt via je online campagnes meet en daardoor dus kunt zeggen of een gesprek bijdraagt aan een conversie, of tot een conversie leidt.

Jouw reguliere nummer wordt voor bezoekers uit online campagnes vervangen door een dynamisch nummer. Als iemand dit dynamische nummer belt, tracked het systeem de binnenkomende oproep en is deze te koppelen aan een specifieke online uiting. Jij ziet dan precies welk zoekwoord of welke advertentie voor de conversie zorgde.

Leadkwalificatie: beoordeel gesprekken

Het programma achter call tracking – in ons geval Adcalls – zorgt voor deze automatische doorverwijzing. Als ontvanger hoor jij voorafgaand aan een Adcalls gesprek een herkenbaar piepsignaal. Dankzij de piep ben je extra scherp op het noteren van de uitkomsten van het gesprek. De beller zelf merkt er niets van.

Je beoordeelt oproepen bijvoorbeeld op kwaliteit, status (lead, bestaande klant) en geschatte orderwaarde. Dankzij call tracking weet je wanneer er gebeld is en vanuit welke advertentie met bijbehorend zoekwoord de beller afkomstig was.

Voorbeeld
Een restaurant krijgt een call tracking telefoontje voor een reservering. De ontvanger noteert het aantal gasten en de te verwachten omzet van die tafel. Bij de maandelijkse analyse merkt het restaurant op dat reserveringen voor méér dan 6 personen vaak telefonisch plaatsvinden. Zoektermen als ‘dineren voor groepen’ of ‘groepsdiner’ leveren negen van de tien keer enkel telefonische conversies op. Deed het restaurant niet aan call tracking, dan hadden ze die zoektermen waarschijnlijk uitgesloten of weinig budget gegeven, omdat de termen nauwelijks bijdroegen aan online aanvragen.

Een bijkomend voordeel van call tracking is dat je de gesprekken ook kunt terugluisteren. Van tevoren hoort de bezoeker dan: ‘dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden’. Is overigens niet verplicht en ook niet in iedere branche aan te raden (advocatenkantoren hebben hier bijvoorbeeld geen baat bij in verband met privacy). Het terugluisteren en daar lering uit trekken kan je klantcontact wel aanzienlijk verbeteren.

Soms slaan nieuwsgierige leads je website over en bellen ze met één klik op de knop (vanaf hun mobiele telefoon) naar het telefoonnummer dat bijvoorbeeld in je Google advertentie staat. Ook de telefoontjes uit deze oproepextensie kun je meten.

Optimaliseer zoekwoorden, advertenties en service dankzij call tracking

Leveren bepaalde zoektermen belabberde telefoongesprekken op? Of is er juist een advertentiegroep waar je bijna direct omzet uithaalt door jouw sterke mondelinge toelichting? Allemaal zaken waar je op in kan spelen.

Want bij ieder onderwerp waar we zo nu en dan over schrijven komt het aan bod: jij wilt weten met welke vragen je klant rondloopt – daar baseer je je online uitingen op. Door bewuster om te gaan met call tracking, telefoongesprekken te beoordelen en daarop in te spelen met je campagnes, leer je veel meer over zoekintenties. Je kunt daarmee betere marketingkeuzes maken, over meerdere kanalen.

De hele klantbeleving maakt dus een sprong als jij tijd en aandacht besteedt aan call tracking en de uitkomsten hiervan integreert in je marketingstrategie.

Wist je trouwens dat wij Golden partner van AdCalls zijn? We ondersteunen, stimuleren en leren van elkaar voor een zo goed mogelijk resultaat in call tracking voor de eindklant – jij dus.

Verzamel waardevolle klantdata met expliciete toestemming

Call tracking helpt je overigens ook bij het zorgvuldig verzamelen van privacygevoelige lead- en klantdata. Tijdens een waardevol telefoongesprek kun je contactgegevens met expliciete toestemming opvragen. Call tracking is daarmee een goede manier om je data te verrijken als de verzameling via third party cookies in de toekomst niet meer op gaat. Lees hier meer over call tracking via Adcalls en de AVG.

Ga je met call tracking aan de slag? Hier nog enkele tips.

  • Je wilt aan het einde van een gesprek direct een beoordeling kunnen achterlaten, zet deze optie dus op actief.
  • Maak van tevoren een duidelijke legenda. Wat betekenen de beoordelingen? Dit is nodig om heldere conclusies uit de beoordelingen te trekken.
  • Telefoontje gemist? Stel dan een notificatie in. Dan kun jij later terugbellen.
  • Is een dynamisch nummer onpersoonlijk? Wees gerust, je kunt je eigen netnummer kiezen.

Call tracking kun je gebruiken bij meerdere vormen van online marketing, denk aan Google Ads, social media advertising en e-mailmarketing.

Daarover gesproken:

Advies nodig bij implementatie van call tracking? We’re here to help.

Plan je afspraak