profile-michelle-pesch-800x800
Contact met
Michelle
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
profile-michelle-pesch-800x800

Michelle Pesch

Digital Projectmanager

michelle@afix.nl

Benieuwd wat de mogelijkheden voor jouw (nieuwe) website zijn? Michelle helpt je graag!

Blog
Het echte werk begint na lancering van je nieuwe website
15 maart 2023
Conversie optimalisatie
Particle Particle Particle Particle
Blog

Het echte werk begint na lancering van je nieuwe website

15 maart 2023
Conversie optimalisatie
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Hè, fijn. Het zit er op. Je nieuwe website staat live. Het resultaat mag er zijn!

Je krijgt complimenten, je website voldoet aan belangrijke eisen. Zo is het een waar online kunstwerk, doet hij ‘t uitstekend op mobiele apparaten, is de content relevant en doordacht en bied je een oplossing voor de vraagstukken van je doelgroep. De website past bovendien helemaal bij je merk en kernwaarden.

Tijd om de online campagnes aan te zwengelen en achterover te leunen.

Of, wacht .. is dit pas het begin?

Klopt. Het echte werk begint nu. Na livegang. Een goede website blijft altijd in beweging. Welkom in de conversie optimalisatie loop – er is geen ontkomen aan.

Vanaf nu ga je handelen naar je beste raadgever: je doelgroep, de mensen die jouw website vanaf vandaag gebruiken. Van hen krijg je de meest waardevolle inzichten en feedback.

Want het begin is er:

  • Doordat je website live staat krijg jij de eerste traffic uit online marketing en gaat je website voor je werken. (Lees: je gaat aanvragen krijgen).
  • Je gaat leren van de feedback van je gebruikers. (Hoe dat precies werkt vertellen we later).

En daardoor:

  • Verhoog jij de conversie op je website omdat je telkens kleine verbeteringen doorvoert op basis van gebruikersdata.
  • Krijg je er een fan bij. Google is namelijk dol op websites die regelmatig een update krijgen.

Een statische website, daar gruwel jij vanaf nu van. Je gaat gedrag analyseren en je boort nieuwe kanalen aan. Je doet iets met de constante stroom aan informatie. Je verbetert je website keer op keer.

Jij snapt ‘m.

CRO: van onderzoek, naar oplossing, naar experiment – and again

CRO is een afkorting voor Conversion Rate Optimization, of in ‘t Nederlands: conversie optimalisatie.

Wat doen bezoekers op je website? Waarom haken ze af? Zijn er knelpunten? Kunnen dingen eenvoudiger?

Via tools als Hotjar en Clarity analyseer je tot in detail de sessies van je bezoekers. Met heatmaps maakt je inzichtelijk hoe pagina’s gelezen worden en via screen recordings zie je letterlijk hoe mensen door de website navigeren.

CRO in het kort

  • De analyses vertellen je waar je bezoekers goed op gaan, waar ze afhaken en tegen welke frustraties ze aanlopen.
  • Op basis van de analyses maak jij voor jezelf een lijst met verbeterpunten en aannames die je wilt testen.
  • Je gaat prioriteren en stelt bijbehorende hypotheses op. De tests gaan live, stap voor stap. Je wilt liever niet meerdere tests tegelijkertijd draaien, zeker niet op dezelfde pagina. Dat vertroebeld de testuitslagen.
  • De winnaars uit de tests voer je door binnen je website. Zij zijn de nieuwe standaard.

Waar is het optimaliseren van je website goed voor?

  • Dat bezoekers doorklikken naar jouw beste content en jij hen stimuleert een actie te ondernemen. Het aantal conversies stijgt daarmee.
  • Dat de gemiddelde waarde in winkelwagens stijgt omdat jij slimme cross sell trucs toepast.
  • Dat je makkelijker aan remarketing kunt doen omdat jij met heldere formulieren gegevens van je bezoekers verzamelt.
  • Dat je de relevantie van je website een boost geeft omdat je bezoekers dankzij goede content langer weet vast te houden.

Conversie optimalisatie: hoe werkt het?

1. De eerste scan

De grondige analyse. Recordings, heatmaps, rage clicks (woedeklikken): alle opvallende punten noteer je. Zowel negatief als positief. Je spit de data in Google Analytics 4 door en verzamelt bruikbare info.

Het doel van de scan is dat jij een gedetailleerd beeld krijgt van het bezoekersgedrag op je website.

2. De bevindingen

Je hebt nu een berg aan informatie. Categoriseer het en maak een overzichtelijk rapport. Misschien ben je een kei in het doen van aannames en wil je die ook eens testen? Daar is CRO immers ook voor bedoeld.

3. Maak een planning

Hoe ga je structuur aanbrengen? Testen doe je gefaseerd. Je gaat prioriteren. Je kunt tests van tevoren inplannen of on the spot activeren. Stel dat je een marketingcampagne aanzet die voor veel traffic op een bepaalde landingspagina zorgt, heb je sneller inzicht in testresultaten.

4. Tijd voor A/B tests

Nu je weet met welke tests je wilt starten, ga je hypotheses opstellen. Voorbeelden:

  • Kleuren: ‘Als we de button oranje maken, wordt er vaker op geklikt’.
  • Teksten: ‘Als we de copy aanpassen, worden er meer cheatsheets gedownload’.
  • Posities: ‘Als we de positie van blok X omhoog plaatsen, levert dit meer mobiele conversies op’.
  • Afbeeldingen: ‘Als we onze eigen foto’s toevoegen bij kennismakingsformulieren worden de formulieren vaker ingevuld’.
  • Filters: ‘Als we de filterweergave simpeler maken zorgt dit voor minder irritatie’.

Vervolgens zet je deze hypotheses om in daadwerkelijke tests. Enerzijds behoud je het origineel en daarnaast creëer je Variant 1. Zodra je de test activeert, ziet 50% van je bezoekers het origineel en 50% van je bezoekers Variant 1. Bereken hoe groot je steekproef moet zijn. Via deze tool kun je nagaan of je testresultaat significant is en voldoende ‘power’ heeft.

5. Analyseren

Blijkt dat je hypotheses kloppen? Dan ga je die doorvoeren binnen je website. Blijkt het origineel succesvoller? Dan noteer je de learning en laat je de website zoals hij is.

6. Opnieuw!

Nadat je een test hebt afgerond begin je weer bij ‘t begin. Je bekijkt weer welke test prioriteit heeft, vervolgens onderneem je stap 4 en 5 opnieuw.

Als je dit maandelijks doet, ben je met eenvoudige tests structureel bezig om je website beter te maken.

De best mogelijke gebruikerservaring

Bezoekers die door kleine aanpassingen lead, prospect of klant worden: dat is wat je wilt. Op deze manier ga je de investering van je website terugverdienen. CRO is geen hogere wiskunde. Tests zijn eenvoudig op te zetten en de resultaten kunnen je direct meer opleveren.

Je weet nu meer over de drie ingrediënten die nodig zijn voor online succes:

  • Je lanceert een website waar je over hebt nagedacht, eventueel samen met experts, die aansluit bij wie je bent en die is ingericht op de zoekintentie van je doelgroep.
  • Vervolgens activeer je online campagnes om je doelgroep naar je website te trekken. Waardevolle traffic komt je niet zomaar aanwaaien, daar doe je moeite voor.
  • Vervolgens ga je leren van het gedrag van deze bezoekers en optimaliseer je iedere maand je website op conversie. Let daarbij ook op rechtstreekse feedback die je van je gebruikers krijgt, bijvoorbeeld via e-mail, telefoon of chat. Als je slim op deze feedback inspeelt, haal je meer waarde uit je bezoekers.

Als jij hulp nodig hebt bij de CRO van je website dan zitten onze data-freaks voor je klaar. We zijn benieuwd welke aannames jij graag wilt testen.

Plan je afspraak