profile-christine-schering-800x800
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-christine-schering-800x800

Christine Schering

SEA Marketeer

christine@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Personaliseer je Mailchimp e-mails met Merge Tags
    18 mei 2017
    E-mailmarketing
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Personaliseer je Mailchimp e-mails met Merge Tags

    18 mei 2017
    E-mailmarketing
    Particle Particle Particle Particle

    Als we het hebben over e-mailservices is MailChimp één van de meest gebruikte systemen. Het is razendpopulair, betaalbaar, ook inzetbaar als marketing automatiseringsplatform (haal jij hier alles uit?) en super gebruiksvriendelijk. Sterke e-mails versturen naar je relaties – en dat goed doen – is dan weer minder eenvoudig. Gelukkig helpt MailChimp je daar een handje bij, mede dankzij slimme personalisatie mogelijkheden.

    Vandaag gaan we dieper in op het personaliseren van je e-mails in MailChimp. Dat personaliseren werkt met zogenaamde merge tags. Maar eerst: wat zijn gepersonaliseerde e-mails en waarom is personaliseren in e-mailmarketing zo belangrijk?

    Gepersonaliseerde e-mailmarketing: waarom is dat goed?

    Check je mailbox eens. Ontvang jij dagelijks nieuwsbrieven? Open je deze ook? Behoor je tot de groep die het liefst direct op afmelden klikt? De kans is groot dat je niet zit te wachten op nieuwsbrieven.

    De meeste nieuwsbrieven worden namelijk verstuurd naar een groot aantal ontvangers, zonder dat de content is afgestemd op de verschillende wensen binnen die groep. Het voelt erg onpersoonlijk en de e-mail valt tegen. Eindstand: jij geïrriteerd en je hebt nog meer behoefte je mailbox vanaf nu helemaal schoon te houden.

    Goede, persoonlijke e-mailmarketing is anders. Daarbij sluit de inhoud aan op je interesse, word je leuk en persoonlijk aangesproken (dankzij die merge tags) en de content maakt je nieuwsgierig. De e-mail komt bovendien op het juiste moment.

    En vanuit de zender bekeken: ondernemers die tijd en energie steken in persoonlijke nieuwsbrieven krijgen er vaak een hogere open- en klikratio voor terug. Daarmee vergroten zij de kans dat jij als lezer een gewenste actie uitvoert.

    Personaliseren werkt op veel verschillende manieren en goede e-mailmarketing bestaat uit meerdere facetten. In onze blog ‘7 tips voor effectieve e-mailmarketing’ vertellen we wat je moet weten.

     

    Hieronder gaan we dieper in op het gebruik van merge tags. 👇

    Wat zijn merge tags en hoe werken ze?

    Op de plek van een merge tag wordt dynamische content ingeladen. Er zijn verschillende variabelen die je kunt toevoegen, afhankelijk van de data die je toevoegt aan je lijst met contactpersonen. Met een merge tag kun je bijvoorbeeld iemands naam, bedrijfsnaam of laatst gekochte product inladen in je nieuwsbrief. Personaliseren gaat daarmee geautomatiseerd.

    Het is wel belangrijk om je klantdata te controleren voor je met merge tags in MailChimp aan de slag gaat.

    Voorbeeld van personalisatie door merge tags:
    Beste Freddy, wat houdt je tegen om e-mailmarketing in te zetten voor Heineken?

    In de opmaak ziet dat er zo uit:
    Beste *|FNAME|*, wat houdt je tegen om e-mailmarketing in te zetten voor *|COMPANYNAME|*?

    Hoe maak je merge tags aan?

    Voordat je kunt beginnen met het aanmaken van merge tags, zorg je dat je ontvangerslijsten hebt aangemaakt in MailChimp. Dat je een audience hebt. Je voert zoveel mogelijk relevante informatie van je contactpersonen in. E-mailadres, voornaam, achternaam, bedrijfsnaam, geboortedatum, interesse in productgroep of dienst. Denk na wat je wilt gebruiken. Je kunt je audience altijd opnieuw updaten, handmatig of via een import.

    Stappen merge tags aanmaken:

    1. Ga naar Audience, als je meerdere lijsten hebt, kies dan eerst de betreffende lijst.
    2. Kies in het dropdown menu Manage Audience voor Settings
    3. Ga naar Audience fields and *|MERGE|* tags
    4. Maak je merge tags aan en geef ze een eigen naam

    Klaar!

    Merge tag invoegen in je nieuwsbrief

    Wij gaan er vanuit dat je een concept nieuwsbrief hebt opgemaakt. Of dat je werkt met mooie templates die je zo kunt inzetten.

    • Open je nieuwsbrief in MailChimp en ga naar de plek in de tekst waar je een merge tag wilt hebben.
    • Klik in de opmaakbalk op Merge Tags en kies uit de opties.
    • Je merge tag werkt nu, en is verschenen in je tekst.

    Je ziet in de opmaak van je nieuwsbrief nog geen contactinformatie staan. Dat kun je wel bekijken als je de e-mail opent in voorbeeldmodus. Je kunt dan zien hoe een specifieke ontvanger zijn e-mail zou zien, met naam en bedrijfsnaam bijvoorbeeld. Gebruik deze voorbeeldmodus om fouten uit je nieuwsbrief te halen.

    Vergeet Else niet: IF & ELSE variabelen

    Niet in alle gevallen komen je variabelen lekker uit, bijvoorbeeld als er informatie ontbreekt. Het kan voorkomen dat je niet bij elk e-mailadres alle bijbehorende gegevens hebt. Laat je niet tegenhouden deze mensen toch op te nemen in je adressenlijst. We kunnen dit namelijk oplossen met de IF & ELSE regel. Deze regel voorkomt gekke zinnen bij ontbrekende variabelen, neem bijvoorbeeld de volgende situatie:

    Je hebt de aanhef van je email gepersonaliseerd met Beste *|FNAME|*, wat in de praktijk zorgt voor Beste Freddy,. Maar wat als de naam onbekend is? Dan krijg je Beste ,. Niet handig dus. Gelukkig kunnen we dit eenvoudig oplossen door een uitgebreide Merge Tag in te voegen met de IF & ELSE regel. Dit gaat als volgt:

    *|IF:FNAME|*Beste *|FNAME|*, *|ELSE:|*Hallo!*|END:IF|*

    Uitleg:
    IF = Als
    FNAME = Voornaam
    ELSE = Anders
    END:IF = Einde

    In normale woorden staat er: Als (IF) je de voornaam (FNAME) weet, wordt de volgende titel getoond: Beste Freddy,. Weet je geen naam? Dan wordt er automatisch een andere (ELSE) titel getoond. Namelijk: Hallo!

    Op deze manier kun je iedere lezer aanspreken, zonder dat hier een verkeerde naam of geen naam tevoorschijn komt. De woorden tussen de sterretjes kun je zelf naar wens aanpassen. Zo kun je ‘Beste’ natuurlijk ook in ‘Hé’ veranderen, of ‘Hallo!’ aanpassen naar ‘Beste lezer’. Dit is per doelgroep verschillend.

    Facebook & Merge Tags

    Werk je nog veel met Facebook? Dan kun je Facebook koppelen aan je MailChimp account. Bijvoorbeeld door een like button te integreren in je nieuwsbrief, met de code *|FACEBOOK:LIKE|*.

    Voeg naast de facebook-like ook andere links toe. Zoals *|FACEBOOK:FULLPROFILE|* om het volledige profiel van jouw pagina toe te voegen, of *|FACEBOOK:LIKE:URL|* voor een specifieke link naar jouw bericht. Hiermee richt je bijvoorbeeld de aandacht op een bepaalde actie of evenement.

    Customize je footer en zorg voor uitschrijfmogelijkheid met merge tags

    Vaak zien we dat footers nog aan hun lot worden overgelaten (de afsluiting van de nieuwsbrief). Veel MailChimp users doen niets aan de footer en personaliseren deze niet. Da’s zonde. Het is immers het laatste wat men ziet van je nieuwsbrief, dus het loont ook om tijd te steken in het customizen van de footer.

    Neem daarin altijd een unsubscribe button op. Lezers moeten de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven. Dit is bij de wet verplicht. Voeg in de footer de tag *|UNSUB|* toe. Style deze textlink subtiel. Hij hoeft niet alle aandacht te krijgen maar mag ook zeker niet over het hoofd gezien worden.

    Eindeloze mogelijkheden met merge tags in MailChimp

    Naast alle bovenstaande merge tags zijn er nog talloze codes die verschillende acties kunnen uitvoeren. Probeer verschillende codes uit en verstuur een test e-mailing naar jezelf om te zien of het werkt. Kom je er niet uit en kun je hulp gebruiken? Afix is ervaren met Mailchimp en helpt met het opzetten van een e-mailcampagne! We zijn er ook voor je als het gaat om andere vormen van online marketing.

    Haal jij nog niet de gewenste resultaten uit je e-mailmarketing? E-mailmarketing levert het meeste op als je het combineert met andere online uitingen. Wij vertellen je graag alles over Omnichannel.

    Ps: handig extern linkje naar de cheatsheet van MailChimp met alle merge tags die je kunt gebruiken.