MailChimp is nog steeds één van de populairste e-mailmarketingplatforms, en dat is niet zonder reden. Het is betaalbaar, makkelijk in gebruik en biedt uitgebreide mogelijkheden voor marketingautomatisering. Maar écht sterke e-mails versturen die je ontvangers aanspreken? Dat is minder eenvoudig. Gelukkig kun je met de personalisatiemogelijkheden van MailChimp, zoals merge tags, je e-mails een persoonlijke touch geven en meer impact maken.
In dit artikel duiken we dieper in het personaliseren van je MailChimp e-mails met behulp van merge tags en hoe dit je e-mailmarketingstrategie naar een hoger niveau kan tillen. Maar eerst: wat zijn gepersonaliseerde e-mails en waarom is dit zo belangrijk?
Gepersonaliseerde e-mailmarketing: waarom is dat goed?
Check je mailbox eens. Het is waarschijnlijk dat je dagelijks nieuwsbrieven ontvangt. Maar hoe vaak openen we die eigenlijk? Voor veel mensen is de drempel om zich uit te schrijven erg laag, vooral als de e-mail niet relevant is of onpersoonlijk aanvoelt.
De meeste nieuwsbrieven worden namelijk verstuurd naar een groot aantal ontvangers, zonder dat de content is afgestemd op de verschillende wensen binnen die groep. Dit leidt vaak tot onpersoonlijke e-mails die niet goed aanslaan. Het resultaat? Mensen haken af, schrijven zich uit en uiteindelijk daalt het bereik van je toekomstige e-mailcampagnes.
Goede, persoonlijke e-mailmarketing werkt heel anders. Door je lezers persoonlijk aan te spreken, de inhoud van je e-mail aan te passen aan de interesses van de ontvanger (dankzij inzet van merge tags) en op het juiste moment te communiceren, vergroot je de kans dat je e-mails worden geopend en gelezen. Gepersonaliseerde e-mails hebben vaak een hogere klikratio, wat zorgt voor meer interactie en betere resultaten.
Personaliseren werkt op veel verschillende manieren en goede e-mailmarketing bestaat uit meerdere facetten. In onze blog ‘7 tips voor effectieve e-mailmarketing’ vertellen we wat je moet weten.
Hieronder gaan we dieper in op het gebruik van merge tags. 👇
Wat zijn merge tags en hoe werken ze?
Merge tags zijn stukjes code die je kunt toevoegen aan je e-mails om dynamische content weer te geven. Deze content wordt automatisch ingevuld op basis van de gegevens die je hebt verzameld van je nieuwsbriefabonnees, zoals hun naam, bedrijfsnaam of hun laatst gekochte product. Hierdoor kun je elke lezer persoonlijk aanspreken, zonder dat je handmatig iedere e-mail hoeft te bewerken. Met merge tags wordt personalisatie dus volledig geautomatiseerd, waardoor je tijd bespaart én je e-mails relevanter maakt voor elke ontvanger.
Het is wel belangrijk om je klantdata te controleren voor je met merge tags in MailChimp aan de slag gaat.
Voorbeeld van personalisatie door merge tags:
Beste *|FNAME|*
, wat houdt je tegen om e-mailmarketing in te zetten voor *|COMPANYNAME|*
?
In de e-mail ziet dat er zo uit:
Beste Freddy, wat houdt je tegen om e-mailmarketing in te zetten voor Heineken?
Hoe maak je merge tags aan?
Stappen merge tags aanmaken:
- Ga naar Audience in MailChimp.
- Klik op Audience dashboard. Als je meerdere lijsten hebt, selecteer dan eerst de lijst waarmee je wilt werken.
- Selecteer Settings.
- Ga naar Audience fields and *|MERGE|* tags
- Typ in de velden de merge tags die je wilt gebruiken.
Klaar!
Merge tag invoegen in je nieuwsbrief
Als je een concept nieuwsbrief hebt opgemaakt of werkt met een template, kun je eenvoudig merge tags invoegen om je e-mail te personaliseren.
- Open je nieuwsbrief in MailChimp en ga naar de plek in de tekst waar je de merge tag wilt plaatsen.
- Klik in de opmaakbalk op Merge Tags en kies uit de beschikbare opties, zoals voornaam (|FNAME|) of bedrijfsnaam (|COMPANY|).
- De merge tag wordt nu ingevoegd in je tekst en zal bij het verzenden automatisch worden vervangen door de juiste gegevens van je ontvanger.
In de opmaak van je nieuwsbrief zie je nog geen persoonlijke gegevens, maar dat kun je bekijken in de voorbeeldmodus. Hiermee kun je de e-mail bekijken alsof je een specifieke ontvanger bent, compleet met naam, bedrijfsnaam, enzovoort. Gebruik deze voorbeeldmodus om te controleren of alle gegevens correct worden weergegeven en om eventuele fouten in je nieuwsbrief op te sporen voordat je hem verstuurt.
Vergeet Else niet: IF & ELSE variabelen
Niet in alle gevallen komen je variabelen lekker uit, bijvoorbeeld als er informatie ontbreekt van je abonnees. Laat je niet tegenhouden deze mensen toch op te nemen in je adressenlijst. We kunnen dit namelijk oplossen door een regel in te stellen. Deze regel voorkomt gekke zinnen bij ontbrekende variabelen, neem bijvoorbeeld de volgende situatie:
*|IF:FNAME|*Beste *|FNAME|*, *|ELSE:|*Hallo!*|END:IF|*
Uitleg:
IF
= Als
FNAME
= Voornaam
ELSE
= Anders
END:IF
= Einde
In normale woorden staat er: Als (IF) je de voornaam (FNAME) weet, wordt de volgende titel getoond: Beste Freddy,
. Weet je geen naam? Dan wordt er automatisch een andere (ELSE) titel getoond. Namelijk: Hallo!
Op deze manier kun je iedere lezer aanspreken, zonder dat hier een verkeerde naam of geen naam tevoorschijn komt. De woorden tussen de sterretjes kun je zelf naar wens aanpassen. Zo kun je ‘Beste’ natuurlijk ook in ‘Hé’ veranderen, of ‘Hallo!’ aanpassen naar ‘Beste lezer’. Dit is per doelgroep verschillend.
Social Merge Tags
Werk je veel met Facebook? Dan kun je Facebook koppelen aan je MailChimp account. Bijvoorbeeld door een like button te integreren in je nieuwsbrief, met de code *|FACEBOOK:LIKE|*
.
Voeg naast de facebook-like ook andere links toe. Zoals *|FACEBOOK:FULLPROFILE|*
om de link van jouw pagina toe te voegen, of *|FACEBOOK:LIKE:URL|*
voor een specifieke link naar een facebook bericht. Hiermee richt je de aandacht op een bepaalde actie of evenement.
Customize je footer met merge tags
Vergeet ook je footer niet te personaliseren. Vaak zien we dat footers nog aan hun lot worden overgelaten (de afsluiting van de nieuwsbrief). Da’s zonde. Het is immers het laatste wat men ziet van je nieuwsbrief, dus het loont ook om tijd te steken in het customizen van de footer. Voeg altijd een unsubscribe button toe met de tag |UNSUB|, zoals wettelijk verplicht. Hij hoeft niet alle aandacht te krijgen maar mag ook zeker niet over het hoofd gezien worden.
Testen, testen, testen!
Personalisatie is een krachtig hulpmiddel in e-mailmarketing, maar het is cruciaal om alles goed te testen voordat je je campagnes verzendt. Verstuur testmails naar jezelf of je team om zeker te zijn dat alle merge tags correct werken en de personalisatie klopt.
Eindeloze mogelijkheden met merge tags in MailChimp
Naast alle bovenstaande merge tags zijn er nog talloze codes die verschillende acties kunnen uitvoeren. Probeer verschillende codes uit en verstuur een test e-mailing naar jezelf om te zien of het werkt. Kom je er niet uit en kun je hulp gebruiken? Afix is ervaren met Mailchimp en helpt met het opzetten van een e-mailcampagne! We zijn er ook voor je als het gaat om andere vormen van online marketing.
Ps: handig extern linkje naar de cheatsheet van MailChimp met alle merge tags die je kunt gebruiken.