Afix Oval
Eline-Portret
Contact met
Eline
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Eline-Portret

Eline Schumacher

Projectmanager

eline@afix.nl

Heb je vragen over webdevelopment of zoekmachine optimalisatie? Eline staat je graag te woord.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
Personaliseer je Mailchimp e-mails met Merge Tags
18 mei 2017
E-mailmarketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Personaliseer je Mailchimp e-mails met Merge Tags

18 mei 2017
E-mailmarketing
Particle Particle Particle Particle

Mailchimp is een razend populair e-mailprogramma voor ondernemers. Het biedt tal van mogelijkheden om via e-mail in contact te blijven met relaties. Maar hoe maak je jouw mailing persoonlijk?

Waarom personaliseren met Merge Tags?

Voordat we uitleggen hoe je jouw Mailchimp kunt personaliseren, is het goed om te weten waarom je dit zo belangrijk is. De meeste mensen weten hoe e-mailmarketing werkt en ontvangen tal van nieuwsbrieven. Bedenk maar hoeveel je nieuwsbrieven je zelf ontvangt. Het voelt dus niet persoonlijk als je een mail krijgt en je weet dat de mail niet alleen voor jou is. Het toevoegen van persoonlijke informatie zoals iets eenvoudigs als de naam in de aanhef, helpt je om het persoonlijk te maken. Hiermee vergoot je dus het succes van je mail.

Merge Tags: wat zijn dat?

Een Merge Tag is een variabelewaarde die zorgt voor dynamische content. Je kunt Merge Tags plakken in de opmaak van je campagnes en zo zorgen voor personalisatie, denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde onderwerpregel of aanhef. Je plaatst eenmalig een Merge Tag in je opmaak en het personaliseren gebeurt automatisch.

Voorbeeld van personalisatie:
Beste Eline, heb je wel eens gedacht aan het inzetten van Mailchimp voor Afix?

In de opmaak ziet dat er zo uit:
Beste *|FNAME|*, heb je wel eens gedacht aan het inzetten van Mailchimp voor *|COMPANYNAME|*?

Hoe Merge Tags aanmaken en naam geven

Je hebt je lijst met geadresseerden geïmporteerd in Mailchimp en je zorgt ervoor dat je naast e-mailadressen ook de gewenste variabelen hebt geïmporteerd. In het voorbeeld hierboven hebben we het dus over een voornamen en bedrijfsnamen. Naar wens kunnen dit dus ook andere variabelen zijn, net wat je wilt gebruiken.

Stappenplan:

  1. Ga naar Audience, als je meerdere lijsten heb, kies dan eerst de betreffende lijst.
  2. Kies in het dropdown menu Manage Audience op Settings
  3. Ga naar Audience fields and *|MERGE|* tags
  4. Maak je Merge Tags aan en geef ze een eigen naam

Klaar!

Merge Tag invoegen in nieuwsbrief

We gaan er even vanuit dat je al een concept nieuwsbrief hebt gemaakt of een template hebt gemaakt. Ga naar de plaats waar je jouw Merge Tag wilt invoegen. In de opmaak balk klik je nu op ‘Merge Tags’. Je Merge Tag verschijnt nu in de code.

IF & ELSE variabelen

Het kan voorkomen dat je niet bij elk e-mailadres alle bijbehorende gegevens hebt. Gelukkig kunnen we dit oplossen met de IF & ELSE regel. Het voorkomt gekke zinnen bij ontbrekende variabelen, neem bijvoorbeeld de volgende situatie.

Je hebt de aanhef van je email gepersonaliseerd met Beste *|FNAME|*, wat in de praktijk zorgt voor Beste Eline,. Maar wat als de naam onbekende is? Dan krijg je Beste ,. Niet handig dus. Gelukkig kunnen we dit eenvoudig oplossen door een uitgebreide Merge Tag in te voegen met de IF & ELSE regel. Dit gaat als volgt:

*|IF:FNAME|*Beste *|FNAME|*, *|ELSE:|*Hallo!*|END:IF|*

Uitleg:
IF = Als
FNAME = Voornaam
ELSE = Anders
END:IF = Einde

In normale woorden staat er: Als (IF) je de voornaam (FNAME) weet, wordt de volgende titel getoond: Beste Eline,. Weet je geen naam? Dan wordt er automatisch een andere (ELSE) titel getoond. Namelijk: Hallo!

Op deze manier kun je iedere lezer aanspreken, zonder dat hier een verkeerde naam of geen naam tevoorschijn komt. De woorden tussen de sterretjes kun je zelf naar wens aanpassen. Zo kun je ‘Beste’ natuurlijk ook in ‘Hé’ veranderen, of ‘Hallo!’ aanpassen naar ‘Beste lezer’. Dit is per doelgroep verschillend.

Facebook Merge Tags

Je kunt Facebook koppelen aan je Mailchimp account. Met deze koppeling kun je de code *|FACEBOOK:LIKE|* toevoegen, waarmee je de like button van Facebook integreert in je nieuwsbrief. Zo kan de lezer in de nieuwsbrief jouw Facebookpagina liken.

Voeg naast de facebook-like ook andere links toe. Zoals *|FACEBOOK:FULLPROFILE|* om het volledige profiel van jouw pagina toe te voegen, of *|FACEBOOK:LIKE:URL|* voor een specifieke link naar jouw Facebookpagina. Hiermee kun je bijvoorbeeld een bepaalde actie of evenement onder de aandacht brengen.

Uitschrijfmogelijkheid

Lezers moeten de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven. Dit is bij de wet verplicht. Voeg bijvoorbeeld onderaan de pagina de tag *|UNSUB|* toe zodat de lezer zich kan uitschrijven. Je plaatst zo’n uitschrijfknop vaak in de footer van je nieuwsbrief.

Eindeloze mogelijkheden

Naast alle bovenstaande Merge Tags zijn er nog talloze codes die verschillende acties kunnen uitvoeren. Probeer verschillende codes uit en verstuur een test e-mailing naar jezelf om te zien of het werkt. Kom je er niet uit en kun hulp? Afix is ervaren met Mailchimp en kan helpen met het opzetten van een e-mailcampagne!