profile-christine-schering-800x800
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-christine-schering-800x800

Christine Schering

SEA Marketeer

christine@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Conversies bijhouden via Ads of Analytics?
    20 april 2015
    Online marketing
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Conversies bijhouden via Ads of Analytics?

    20 april 2015
    Online marketing
    Particle Particle Particle Particle

    Het bijhouden van conversies (gewenste acties) is een van de belangrijkste elementen om meer uit je online marketing te halen. Het is waardevol om te meten waar iemand vandaan kwam, waar die persoon op je website landde en wat diegene deed op je website alvorens hij een specifiek doel behaalde. Als je adverteert in Google Ads kun je conversies op verschillende manieren meten.

    In deze blog behandelen we de vraag of je dit het beste kunt doen via Google Ads (voorheen Google AdWords) of Google Analytics, en waar het verschil zit.

    Conversies bijhouden met Google Ads

    Als je adverteert met Google Ads kun je bijhouden hoeveel procent van de advertentieklikkers uiteindelijk het doel heeft bereikt. Je kunt filteren op soort advertentie en de zoekterm waar de advertentie zich op richt.

    Een conversie binnen Ads verloopt in twee stappen: De bezoeker komt op de website (1) en de bezoeker bereikt het doel (2).

    Conversies bijhouden met Analytics

    Bij Google Analytics verloopt het bijhouden van de conversies anders. Er is veel meer informatie beschikbaar over de bezoeker, en die informatie schetst de weg naar de conversie. Daarbij kun je ook een groot aantal verschillende doelen instellen en zo eenvoudiger segmentatie binnen de conversies toepassen.

    Een conversie binnen Analytics verloopt in meerdere stappen: De bezoeker komt op de website (1), bekijkt een X-aantal pagina’s (2), keert wellicht later terug (3) en bereikt uiteindelijk het doel (4).

    Welke trackingmethode is inzichtelijker?

    Google Analytics is de betere trackingmethode voor conversies. Hieronder lees je waarom deze een beter inzicht biedt dan Google Ads.

    Meer stappen

    Je kunt conversies beter bijhouden doordat Google Analytics aanzienlijk meer informatie geeft over de bezoeker. Je bent bij Google Ads gebonden aan de twee stappen, bij Analytics kun je de waardevolle stappen hiertussen bijhouden.

    Om de conversies op de juiste manier bij te houden moet je weten wanneer een bezoeker converteert. Als bezoekers er bijvoorbeeld 10 dagen over doen om te converteren of de website eerst 3 keer bezoeken, dan wil je hier van op de hoogte zijn. Google Analytics biedt deze informatie op overzichtelijke wijze, Google Ads biedt deze informatie niet.

    Zo is een Ads-bezoeker die na 10 dagen pas converteert nog steeds een conversie van 10 dagen geleden, ondanks dat deze de website in de tussentijd wellicht meerdere keren via andere media bezocht heeft. Google Analytics neemt deze conversie op als een conversie die vandaag gebeurd is.

    Alle conversies bijhouden met Analytics

    Daarbij komt dat Google Analytics alle sessies bijhoudt. Bij Ads kun je alleen bezoekers die via de Ads-advertenties binnenkomen bijhouden. Dit betekent dat de conversies van bezoekers die via organische zoekresultaten (SEO) of social media binnenkomen niet worden bijgehouden.

    Stuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief of lanceer je een Facebook campagne, dan kun je exact bijhouden hoeveel conversies je hiermee hebt behaald tegenover het aantal bezoekers dat op de website komt. Track je de bezoekers en conversies alleen via Google Ads, dan mist van dit deel het aantal conversies.

    In een goede marketingmix, waarbij je meerdere kanalen gebruikt, is het meten van conversies via Google Analytics dus veel waardevoller. Ontdek hier hoe je het beste gebruik maakt van een zogenaamde omnichannel aanpak.

     

    Meer inzicht met Analytics

    In Google Analytics meet je ook direct de struikelblokken die je website heeft. Wat zorgt ervoor dat mensen een doel niet bereiken? In Google Ads is er geen rapportage over bezoekers die de website vroegtijdig verlaten of vanaf de landingspagina naar andere (ongerelateerde) pagina’s op de website gaan. Google Analytics biedt deze informatie wel.

    Als bezoekers vanuit Google Ads op een landingspagina terechtkomen, maar geen informatie achterlaten of geen product kopen, dan wil je weten waarom. Zo kun je de advertenties en landingspagina’s optimaliseren. Wellicht zijn er elementen op de webpagina die het vertrouwen van de bezoeker verlagen of die voor te veel afleiding zorgen. Je moet deze elementen kunnen aanpassen om de conversie te verbeteren.

    Met Google Analytics kun je bijhouden hoe lang bezoekers op een pagina zijn, op welke pagina ze zijn als ze de website verlaten en met de handige overlay van Analytics houd je bij op welke afleidingen zij klikken. Zo kun je de conversies bijhouden en tegelijkertijd inzicht krijgen in de punten die de conversies tegenhouden.

    Marketingstrategie beter optimaliseren

    Een laatste voordeel van Google Analytics is de mogelijkheid om alle bovenstaande punten met elkaar te verbinden. Je wilt het volledige overzicht.

    Voorbeeld
    Stel, je ziet in je data dat bezoekers die via social media binnenkomen altijd goedkope producten bestellen. De duurdere producten worden gekocht door mensen die via de organische zoekresultaten (SEO) binnenkomen. Met deze informatie kun je jouw marketingstrategie beter optimaliseren. Je weet dan dat extra investeren in SEO hoogstwaarschijnlijk tot een verhoging van het aantal bestellingen van duurdere producten zal leiden.

    Conclusie: gebruik Google Analytics

    Het is marketingtechnisch gezien interessanter om Google Analytics in plaats van Google Ads te gebruiken voor het bijhouden van conversies. De rapportages zijn beter, het is mogelijk te segmenteren en je weet exact hoe de website presteert bij verschillende doelgroepen en media.

    Bedrijven die het meest van hun advertentiebudget spenderen via Google Ads zijn nog steeds beter af met de rapportages van Google Analytics. Om de online marketingstrategieën zo goed mogelijk te optimaliseren heb je binnen de organisatie feiten en cijfers vanuit Google Analytics nodig. Het is mogelijk om de Analytics en Ads met elkaar te koppelen en de conversiedoelen van Analytics te importeren in Ads.

    En de volgende stap? Op basis van data uit Analytics kun je starten met conversie optimalisatie.

    Ben jij verdwaald in het data-oerwoud?

    Onze specialisten kennen ieder tabje, iedere filterfunctie, weten perfect welke settings ze moeten combineren – en ga zo maar door – binnen Google Analytics. Kom jij een keer koffie drinken? Dan nemen wij jouw account onder de loep en ga je met een duidelijk plan naar huis. Plan gerust een moment in.

    Plan je afspraak