Afix Oval
Benny Vingerling
Contact met
Benny
Afix
  • Comeniusstraat 2A
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Benny Vingerling

Benny Vingerling

Founder

benny@afix.nl

Ook online succesvol worden? Benny helpt je graag.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
Conversies bijhouden via Ads of Analytics?
20 april 2015
Webanalyse
Particle Particle Particle Particle
Blog

Conversies bijhouden via Ads of Analytics?

20 april 2015
Webanalyse
Particle Particle Particle Particle

Conversies bijhouden is een van de belangrijkste elementen om meer uit online marketing te halen. Je meet wanneer iemand op de website kwam alvorens deze het specifieke doel heeft bereikt. Dit doel kan de bestelpagina zijn, maar ook een downloadpagina of een aanmeldpagina. In deze blog behandelen we de vraag of je dit het beste kunt doen via Google Ads (voorheen Google AdWords) of Google Analytics en waar het verschil in zit.

Via Google Ads en Google Analytics kun je conversies bijhouden. Je meet wanneer iemand op de website kwam alvorens deze het specifieke doel heeft bereikt. Dit doel kan de bestelpagina zijn, maar ook een downloadpagina of een aanmeldpagina. Er zijn binnen het bijhouden van conversies met Ads en Analytics een aantal verschillen. In dit artikel gaan we hier verder op in.

Conversies bijhouden met Google Ads

Als je adverteert met Google Ads dan kun je bijhouden hoeveel procent van de advertentieklikkers uiteindelijk het doel heeft bereikt. Je kunt dit filteren op soort advertentie en de zoekterm waar de advertentie zich op richt. Een conversie binnen Ads verloopt in twee stappen: De bezoeker komt op de website (1) en de bezoeker bereikt het doel (2).

Conversies bijhouden met Analytics

Bij Google Analytics verloopt het bijhouden van de conversies anders. Er is veel meer informatie over de bezoeker beschikbaar die de weg naar de conversie schetst. Daarbij kun je ook een groot aantal verschillende doelen instellen en zo eenvoudiger segmentatie binnen de conversies toepassen.

Een conversie binnen Analytics verloopt in meerdere stappen: De bezoeker komt op de website (1), bekijkt een X-aantal pagina’s (2), keert wellicht later terug (3) en bereikt uiteindelijk het doel (4).

Welke trackingmethode is inzichtelijker?

Google Analytics is de betere trackingmethode voor conversies. Hieronder lees je waarom deze een beter inzicht biedt dan Google Ads.

Meer stappen

Doordat Google Analytics aanzienlijk meer informatie geeft over de bezoeker kun je de conversies beter bijhouden. Je bent bij Google Ads gebonden aan de twee stappen maar kunt bij Analytics de stappen hiertussen bijhouden.

Om de conversies op de juiste manier bij te houden moet je weten wanneer een bezoeker converteert. Als bezoekers er bijvoorbeeld 10 dagen over doen om te converteren of de website eerst 3 keer bezoeken dan wil je hier van op de hoogte zijn. Google Analytics biedt deze informatie op overzichtelijke wijze, maar Google Ads biedt deze informatie niet.

Zo is een Ads-bezoeker die na 10 dagen pas converteert nog steeds een conversie van 10 dagen geleden, ondanks dat deze de website in de tussentijd wellicht meerdere keren via andere media bezocht heeft. Google Analytics neemt deze conversie op als een conversie die vandaag gebeurd is.

Alle conversies bijhouden met Analytics

Daarbij komt dat Google Analytics alle sessies bijhoudt. Bij Ads kun je alleen bezoekers die via de Ads-advertenties binnenkomen bijhouden. Dit betekent dat de conversies van bezoekers die via organische zoekresultaten (SEO) of Social Media binnenkomen niet worden bijgehouden.

Stuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief of lanceer je een Facebook campagne, dan kun je exact bijhouden hoeveel conversies je hiermee hebt behaald tegenover het aantal bezoekers die op de website komen. Track je de bezoekers en conversies alleen via Google Ads dan mist van dit deel het aantal conversies.

Meer inzicht met Analytics

Bij Google Analytics meet je ook direct de struikelblokken die de website heeft. Wat zorgt ervoor dat mensen juist niet een doel bereiken? Bij Ads is er geen rapportage over bezoekers die de website vroegtijdig verlaten of vanaf de landingspagina naar andere (ongerelateerde) pagina’s op de website gaan. Google Analytics biedt deze informatie wel.

Als bezoekers vanuit Ads op een landingspagina terechtkomen maar geen informatie achterlaten of een product kopen dan wil je weten waarom. Zo kun je de advertenties en landingspagina’s optimaliseren. Wellicht zijn er elementen op de webpagina die het vertrouwen van de bezoeker verlagen of die voor te veel afleiding zorgen. Je moet deze elementen kunnen aanpassen om de conversie te verbeteren.

Met Google Analytics kun je bijhouden hoelang bezoekers op een pagina zijn, op welke pagina ze zijn als ze de website verlaten en met de handige overlay van Analytics houd je bij op welke afleidingen zij klikken. Zo kun je de conversies bijhouden en tegelijkertijd inzicht krijgen in de punten die de conversies tegenhouden.

Groepen verbinden met doelen

Een laatste voordeel van Google Analytics is de mogelijkheid om bovenstaande punten met elkaar te verbinden. Als je de conversies wilt bijhouden dan wil je weten wie wat koopt, en wanneer. Als je alleen de Ads-bezoekers kunt bijhouden dan krijg je maar een klein deel van de totale rapportage.

Stel dat bezoekers die via Social Media binnenkomen altijd het goedkoopste product op de website bestellen, maar dat bezoekers die via organische resultaten binnenkomen altijd het duurste product bestellen. Met deze informatie kun je de marketingstrategieën beter optimaliseren. Je weet dat extra investeringen in SEO hoogstwaarschijnlijk tot een verhoging in het aantal bestellingen van het duurste product zullen leiden.

Gebruik dus Google Analytics

Het is marketingtechnisch gezien interessanter om voor het bijhouden van conversies Google Analytics in plaats van Google Ads te gebruiken. De rapportages zijn beter, het is mogelijk te segmenteren en je weet exact hoe de website presteert bij verschillende doelgroepen en media. Bedrijven die het meest van hun advertentiebudget spenderen via Google Ads zijn nog steeds beter af met de rapportages van Google Analytics. Om de online marketingstrategieën zo goed mogelijk te optimaliseren heb je binnen de organisatie feiten en cijfers vanuit Google Analytics nodig. Het is mogelijk om de Analytics en Ads met elkaar te koppelen en de conversiedoelen van Analytics te importeren in Ads.